Satellite 1300

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 25 nov 2018.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik wil proberen om een "DT" ofwel thermiekrem te bouwen door het stabilo 45 graden omhoog te laten klappen. Maar dit moet de normale hoogtebesturing, waarbij het gehele stabilo wordt ingesteld, niet in de weg staan. Tevens zou het ook mooi zijn als het stabilo vanuit zijn remstand weer terug geklapt kan worden zodat een normale vlucht kan worden voortgezet. Daarom een vraag aan de vrije-vluchtexperts in het forum (of ieder andere modelbouwer met goede ideeën...) ; zijn er constructies bekend die ik hiervoor kan over nemen?
    Overigens nog wat vorderingen bij de bouwavond van deze week:
    IMG_0056.jpg
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.036
    Moet met een goede servo geen enkel probleem zijn. Een grote 3D kist heeft +/-45 graden stabilo uitslag, of meer!. JIj hoeft maar +45/-15 graden. wel wat geld uitgeven aan een goede servo.
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb hier ook al eens over nagedacht: een mogelijke oplossing: (kleine) hoogteroer-servo in het stabilo inbouwen en een tweede servo (wellicht een winch servo uit het modelbootjesgamma als je het niet haalt) voor de opklap.
    NB: de opklaphoek en bediening van het opklappen is veel minder kritisch dan de hoogteroer bediening.
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Met een winch moet het mogelijk zijn om de thermiekrem weer in te klappen. Maar mijn volgende vraag is dan of het toestel zich weer kan herstellen vanuit deze "deep-stall" situatie. De reden dat ik de rem weer wil inklappen is dat het model in deze conditie volledig onbestuurbaar is. Niet handig om zo een landing in te zetten op een klein vliegveld. Hieronder een plaatje van een model met thermiekrem.
    IMG_0064.jpg
     
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    En natuurlijk gisteren weer wat vorderingen gemaakt. Ik ben nu met de middensectie van de vleugel bezig. Ik maak de vleugel uit 1 deel. Een vleugel van 2,5 meter valt nog wel te transporteren.
    IMG_0062.jpg
     
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het stabilo heeft een span van 1,4 meter. Daar heb je wel een behoorlijk sterk servo voor nodig! Ik heb ook aan een retract servo zitten denken.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het herstellen van de deep-stall zal zeker redelijk goed kunnen gaan, mits je voldoende hoogte hebt. Maar dat klinkt als een open deur.

    Tijdens het landen in deep stall blijft het toestel zeker ook redelijk bestuurbaar. Trouwens de Raven van Aerovironment landt ook zo.

    Vanaf ongeveer 3:30 wordt het toestel in elkaar gezet, rond 4:10 de handstart en rond 5:30 de deep stall landing.
    Bij de landing valt het toestel in delen uitelkaar die je daarna gewoon weer in elkaar klikt. Die losse delen hebben zieder zo weinig energie en zijn dan zo klein dat er geen schade optreed.

    Bij een (semi) vrije vlucht model is het uiteenvallen niet nodig omdat de daalsnelheid in deep stall ook nog redelijk laag is door de lage vleugelbelasting.
     
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_0450.JPG
    Het is even stil geweest rond de Satelite. Ik had nog wat werk aan een aantal andere kisten. Maar inmiddels is het stabilo zo goed als gereed. Er staat alleen nog een schuurbeurtje op het programma. Wordt vervolgd!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Wat een schitterende constructie, pure kunst dit.
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, dat zag ik dus liggen toen ik daar op jullie bouwavond was.
    Het was zo groot dat ik even dacht dat het een vleugel van een Spitfire was.
    Ik lees over een winch om de thermiekrem terug te trekken.
    Maar met goede overbrengverhoudingen en een beetje krachtige servo moet dat toch ook lukken?
    Ik heb nog wel ergens een Multiplex Jumbo servo liggen als je het wil proberen.

    GJ
     
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb nog geen keuze gemaakt maar dank voor je aanbod. Ik denk dat een krachtig servo zeker gaat werken maar een winch is een leuk alternatief. Het probleem zit naar mijn idee in de trim van het stabilo. Bij gebruik van een winch moet een apart servo voor de stabilo trim zorgen. Bij een enkel "power" servo moet het mechanisme zo uitgelegd worden dat de trim zeer fijn geregeld kan worden.
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_6018.jpg
    Overigens is in het filmpje van de Raven hierboven mooi te zien hoe het stabilo wordt aangestuurd.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog even meegedacht.
    Heb je al een een electrisch intrekbaar landinggestel gedacht?
    Je bouwt een retract in de vleugel, zet de andere kant (de poot) op een plankje en dat zet je weer scharnierend op de romp.
    Het plankje kan je aansturen met een servo (dus dan heb je je trim en eventueel roerbediening) en je retract laat je je hele stabilo opklappen.
    Retracts zijn voor een paar euro in China te koop, zijn sterk en snel genoeg om het geheel op en neer te laten klappen.

    GJ
     
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Goed idee! Maar wel twee kanttekeningen; de retract moet dan achter in de staart gemonteerd worden. Dat betekend meer lood in de toch al korte neus. En het stabilo met een span van 1,4 meter zal ook wel het nodige wegen. Daarnaast hebben de meeste retracts een hoek van 90 graden. Ik heb aan 45 graden genoeg.
     
  15. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_0477.JPG
    Binnenkort de "scary Rossi" maar eens op de proefstand zetten! ;)
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een retract is niet zo heel erg zwaar, geloof dat mijne maar iets van 35 gram weegt.
    En er zijn ook 45 graden retracts te koop.
    Maar als je er wat meer geld aan uit wilt geven zijn er mooiere oplossingen.
    Een actuator, word normaal in jets gebruikt om deuren of remkleppen aan te sturen.
    Weegt 45 gram en kan heel veel kracht zetten, slag bij deze is 25mm
    https://www.jautsch.de/fahrwerke/el...r/electron-retracts-linear-actuator-25mm.html
    Of de veel goedkopere chinese uitvoering, die nog lichter is ook.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-servoless-actuator-for-gear-door-90-120-size.html
    Deze dingen kunnen je thermiekrem aansturen en met een klein ander servootje kan je dan eventueel de invalshoek van je stabilo veranderen, dus up of down geven.

    GJ
     

Deel Deze Pagina