Ik loop al lange tijd met de plannen om een savage bobber te gaan bouwen.
Er is een schaal model te koop in de maten 1:2,5 en 1:3, maar de prijzen zijn mij te hoog.
Wat is het doel van het project; dat er natuurlijk een savage bobber komt.
Maar heb daarbij nog diverse vragen die ik niet alleen beantwoord krijg en hoop daarbij hulp te krijgen van mede forum leden.
Enkele specs voor het model:
Schaal: 1:3,5 wat neerkomt op +/-265cm spanwijdte.
Motor: Een Saito Fa-182td 30cc, deze heb ik al in huis
Banden: big balloons, ook deze heb ik al in huis.
Overige punten komen naar mate de tekeningen/bouw vorm krijgen.
Ik ben momenteel bezig om alles in een CAD programma te tekenen.
Daarmee vind ik dat je goed kan zien waar wel of geen plaats is. Tevens beschik ik over een cnc-frees waardoor de diverse spanten daarna op maat gefreesd kunnen worden.
Maar wat is het eerste punt waar ik tegen aanloop. Dat is het buizenframe.
De eerste gedachte is, om het schaal te houden en dun buis te nemen. Bij toni clark is deze te krijgen. Maar 5 stuks buizen van 2 meter lang kosten al 180 euro. En dan heb ik alleen de buizen voor het frame in de lengte. Alle schuinen stukken/spanten heb ik dan nog niet. Dat vond ik wel prijzig (maar verklaart ook een beetje waarom de schaalmodellen zo duur zijn).
Wat zijn dan nog opties?
Een frame van hout, of een frame van carbon.
Maar het voordeel van een gesoldeerd frame is dat het trek- en duwkrachten kan verwerken.
Een houten of carbon frame kan wel duwkrachten op de verbindingen verwerken, maar trekverbindingen moeten dan volledig door de lijm verwerkt worden. Of dat het wel houd, dat is de vraag.
Wat ik dacht, een SIG piper 1:4 heeft balsa strings als frame. Ook gewoon hout dat verlijmt is. Maar dat model heeft als voordeel dat er folie/spandoek omheen komt, wat toch ook weer sterkte geeft aan het geheel. Als ik het maar om de krachten te verdelen.
Glenn Torrance modellen zijn opgebouwd met een houten buizenframe. Bij de fokker zie ik spandraden in het frame, deze vangen van weer de trekkrachten op (mits strategisch geplaatst). Via een buitenlands forum vond ik een draadje van een carbon frame savage bobber. Die doet op de knooppunten een dus carbon staafje boren/inlijmen. Zie ook toegevoegde foto. Dat model heeft gevlogen, maar ik kan niet echt achterhalen of er nog andere verstevigingen zijn gedaan om het sterk te maken. Het is zonde (en niet veilig) als een model van dergelijk formaat uit elkaar valt in de lucht omdat het de krachten niet kan verwerken.
De vraag die ontstaat, heeft iemand ervaring met het maken en vliegen van een dergelijk frame?
Of weet iemand een goedkoper adres waar ze RVS 7x0,25mm verkopen (minimale lengte 2 meter). Een wanddikte van 0,3mm mag ook nog. Als beide punten geen antwoord opleveren, dan moet er eerst een testframe gemaakt worden van hout of carbon, om na te gaan wat de krachten zijn die een dergelijk schaal frame kan verdragen.
Wat is een savage bobber, een foto vertelt meer dan 1000 woorden.
Het draadje zal ik zo nu en dan updaten. Maar zal geen dagelijkse update verkrijgen. Het is een model wat ik over een langere tijd wil bouwen. Diverse ARF modellen gehad of kleinere modelletjes, die je snel in elkaar hebt zitten. Nu wordt het tijd voor een lang project waar ik vaker de hersenen voor wil laten kraken.
Er is een schaal model te koop in de maten 1:2,5 en 1:3, maar de prijzen zijn mij te hoog.
Wat is het doel van het project; dat er natuurlijk een savage bobber komt.
Maar heb daarbij nog diverse vragen die ik niet alleen beantwoord krijg en hoop daarbij hulp te krijgen van mede forum leden.
Enkele specs voor het model:
Schaal: 1:3,5 wat neerkomt op +/-265cm spanwijdte.
Motor: Een Saito Fa-182td 30cc, deze heb ik al in huis
Banden: big balloons, ook deze heb ik al in huis.
Overige punten komen naar mate de tekeningen/bouw vorm krijgen.
Ik ben momenteel bezig om alles in een CAD programma te tekenen.
Daarmee vind ik dat je goed kan zien waar wel of geen plaats is. Tevens beschik ik over een cnc-frees waardoor de diverse spanten daarna op maat gefreesd kunnen worden.
Maar wat is het eerste punt waar ik tegen aanloop. Dat is het buizenframe.
De eerste gedachte is, om het schaal te houden en dun buis te nemen. Bij toni clark is deze te krijgen. Maar 5 stuks buizen van 2 meter lang kosten al 180 euro. En dan heb ik alleen de buizen voor het frame in de lengte. Alle schuinen stukken/spanten heb ik dan nog niet. Dat vond ik wel prijzig (maar verklaart ook een beetje waarom de schaalmodellen zo duur zijn).
Wat zijn dan nog opties?
Een frame van hout, of een frame van carbon.
Maar het voordeel van een gesoldeerd frame is dat het trek- en duwkrachten kan verwerken.
Een houten of carbon frame kan wel duwkrachten op de verbindingen verwerken, maar trekverbindingen moeten dan volledig door de lijm verwerkt worden. Of dat het wel houd, dat is de vraag.
Wat ik dacht, een SIG piper 1:4 heeft balsa strings als frame. Ook gewoon hout dat verlijmt is. Maar dat model heeft als voordeel dat er folie/spandoek omheen komt, wat toch ook weer sterkte geeft aan het geheel. Als ik het maar om de krachten te verdelen.
Glenn Torrance modellen zijn opgebouwd met een houten buizenframe. Bij de fokker zie ik spandraden in het frame, deze vangen van weer de trekkrachten op (mits strategisch geplaatst). Via een buitenlands forum vond ik een draadje van een carbon frame savage bobber. Die doet op de knooppunten een dus carbon staafje boren/inlijmen. Zie ook toegevoegde foto. Dat model heeft gevlogen, maar ik kan niet echt achterhalen of er nog andere verstevigingen zijn gedaan om het sterk te maken. Het is zonde (en niet veilig) als een model van dergelijk formaat uit elkaar valt in de lucht omdat het de krachten niet kan verwerken.
De vraag die ontstaat, heeft iemand ervaring met het maken en vliegen van een dergelijk frame?
Of weet iemand een goedkoper adres waar ze RVS 7x0,25mm verkopen (minimale lengte 2 meter). Een wanddikte van 0,3mm mag ook nog. Als beide punten geen antwoord opleveren, dan moet er eerst een testframe gemaakt worden van hout of carbon, om na te gaan wat de krachten zijn die een dergelijk schaal frame kan verdragen.
Wat is een savage bobber, een foto vertelt meer dan 1000 woorden.
Het draadje zal ik zo nu en dan updaten. Maar zal geen dagelijkse update verkrijgen. Het is een model wat ik over een langere tijd wil bouwen. Diverse ARF modellen gehad of kleinere modelletjes, die je snel in elkaar hebt zitten. Nu wordt het tijd voor een lang project waar ik vaker de hersenen voor wil laten kraken.
Laatst bewerkt: