[Savage] iemand wel eens een charge mod gemaakt?

• Topicstarter Topicstarter Marcel_Mx3
  • Startdatum Startdatum
M

Marcel_Mx3

Guest
Hallo mede modelbouwers :)

Ik heb een savage met een batterijpack in de ontvanger box zitten.
Wanneer je deze wilt gaan laden zul je deze dus uit de box moeten halen.

Aangezien ik het vrij vervelend vind dit daar steeds los voor te maken vroeg ik mij af of iemand hier al een een modificatie voor heeft gemaakt..

Ik zat te denken aan bv een laad plugje in de ontvanger box maken.

Heeft iemand dit al eens gedaan cq gezien?

Mvg Marcel

Nou niet bepaald veel reactie's :)
Dus zelf maar even wezen hobbyen.

Ik zal hier voor de liefhebber nog even een verslagje plaatsen,
aangezien ik zelf van mening ben dat het erg handig is... (kan aan mij liggen hoor :) )

Benodigdheden :

laad kabeltje met connector (mannetje en vrouwtje)
Wat soldeer spulletjes.
een savage (type onbelangrijk ;) )
wat dunne krimpkous / tape

Allereerst boor je in de ontvangerbox een gaatje tergrote van je connector.
Ik heb voor deze plek gekozen omdat hier binnen in de box ruimte was en de laadkabel kan dan later zelfs ingeplugd worden zonder de body te verwijderen.
15405315917.jpg

Vervolgens gaan we de draadjes aan de connector solderen.
Ik heb vervolgens ook gekozen hier wat krimpkous te gebruiken.
Wanneer je dit hebt gedaan kan de connector worden gemonteerd.
15405320971.jpg

15405321980.jpg

De kabeltjes die van de connector komen (buitenmantel = blauw = min) (pennetje = rood = plus) heb ik op de batterij kabel gemonteerd.
Let wel dat je dit doet tussen de batterij en de schakelaar!
Zodat wanneer je de schakelaar uit hebt staan de laad spanning alleen naar de batterij kan en niet naar de ontvanger.
15405323233.jpg

Zo dat was het weer, ik denk wel een van de simpelste mod's :)

15405325031.jpg

15405332633.jpg

15405453259.jpg

15405454418.jpg

En nu nog een doppie om in het gaatje te steken voor onder het rijden... anders zit het met een beetje off-roaden zo vol met zooi dat je de laadplug er niet in kan krijgen...

Je hebt er hopelijk ook bij stil gestaan dat wanneer je gaat laden er een hogere spanning op de accu staat? En dat wanneer je electronica nog op de accu zit aangesloten, deze dat wel eens niet zo prettig kunnen vinden?

mocht dit niet zo zijn kijk even naar dit dan.

je hebt een schakelaar wss met 2 standen en 3 pennetjes,, als het goed is de middelste de min en de buitenste de plus. soldeer de min bij de min van de lader en de plus op de andere pool hierdoor kan je nooit laden terwijl die aan staat en nooit rijden als die aan het laden is ;)

Ja tijdens het rijden komt er inderdaad een dopje in...
en de lader zit tussen de batterij en de schakelaar..

volgens mij worden zowel de plus als min geschakeld door die schakelaar, maar goed ik moet dus inderdaad wel zorgen dat de auto uit staat zeg maar voordat ik de laad spanning er op zet...

in iedergeval bedankt voor de waarschuwing.. ! :)

schakeling9lv.gif

hoop dat je de schakeling snapt stand rood is auto aan stand groen is voor opladen ;)

maar dit raad ik je egt aan zo kan je nooit de fout maken je auto aan te laten staan terwijl je hem oplaad de gevolgen zullen niet meteen groot zijn maar als je hem laad paar uur lang kan het best je ontvanger uitfikken,,

opzich is dat wel slim ja al denk ik niet dat de ontvanger daadwerkelijk stuk zal gaan.

Maar goed ik laat het zo zitten ik zet de auto gewoon uit als ik ga laden...

overgens als er meer mensen die dit willen bouwen, er zijn ook van die connectors waar zo'n shakelaatje in zit. (maar ik vond het wel weer genoeg draden in de ontvanger box :)

In iedergeval bedankt voor de moeite (het tekenen :) )
(En ik snap inderdaad de tekening wel hoor)

Back