[Savage] Vreemd ratel geluid in aandrijving. AVI

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Dutch_man, 13 mrt 2005.

  1. Dutch_man

    Dutch_man Guest

    Vandaag even lekker wezen rijden met m'n Savage SS maar nadat ik hem vanvond even schoon had geblazen merkte ik een vreemd geluid op. :(

    Als ik aan de wielen draai hoor je een wat hoger ratelend geluid. Je moet goed luisteren om het te kunnen horen op het filmpje. Ik bedoel dus niet het standaard harde geratel maar een wat hoger geluid. Iemand die dit herkend en mij kan vertellen wat er aan zou kunnen mankeren:?:

    Het geluid doet zich alleen voor als ik alle 2 de achterwielen in dezelfde richting draai.

    Filmpje ratelsavage
     
  2. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    vraag het eens aan savage28!!! hier op het forum, van wat ik zo hoor lijkt het geratel wel op hetgene wat hij op zijn savage ook had....

    ik dacht dat het met een lager te maken had, maar voor details.....
     
  3. red eagle

    red eagle Guest

    Dat geratel heb ik ook gehad kijk ff of je blok niet los getrild is want daardoor gaan je tandwielen niet goed meer tegenelkaar aanzitten !!
    Tenminste dat was bij mij zo geratel is nu weg
     
  4. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Raar geluid, komt me niet bekend voor (nou is dat lastig te horen op zo'n filmpje) Kijk even naar al je tandwielen, of die goed zijn. Je differentiëlen kun je makkelijk controleren door er druk op te zetten (draai aan je achterwielen terwijl je de voorwielen tegenhoudt). Als het alleen is als je je wielen naar achteren draait zit het waarschijnlijk bij je supr/clutchbell, of in je gearbox. Je spu/clutchbell kun je makkelijk controleren. Doe wat red eagle hier al zei, kijk of die tandwielen goed tegen elkaar staan. Als het verschuiven van je motor het geluid niet doet veranderen, dan kan het zijn dat het in je gearbox zit... Die zul je dan helemaal open moeten gaan halen. Normaal gaat er echter nix fout met die gearfbox, mijne is na 2,5 jaar nog in nieuwstaat....

    Greetzz, Robbert
     
  5. Dutch_man

    Dutch_man Guest

    Ten eerste allemaal bedankt voor het meedenken :D

    Het geluid doet zich inderdaad alleen voor als ik de wielen naar achteren draai. Als ik het goed begrijp kan ik daaruit concluderen dat het iig niet het differentieel is.

    Ik ga vanavond eerst even kijken of spur/clutch bel soepel draait.
    Mischien dat ondanks locktite die ik heb gebruikt toch de motor iets is verschoven....

    Komt mooi uit want dan kan ik gelijk 15 tands clutchbell erop zetten ipv 18 tands zodat ik iets meer trek kracht heb (15 / 49). Dit ivm grotere/bredere wielen die ik er ook binnenkort op wil zetten. :D

    Jullie horen het vanavond als het probleem hem in de Clutch/Spur zat. :D
     
  6. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    Tip om je motor goed vast te zetten: gebruik geen loctite, da's alleen maar smerig spul, maar draai de bouten gewoon goed aan. Doe dat als volgt: neem zo'n Inbus sleuteltje dat bij de auto zat (met zo'n hoekje), en steek die met de lange zijde in de bout. Pak nu een gloeiplugsleutel, of iets anders wat langwerpig is, waar je de kort zijde van het inbussleuteltje in kunt steken. Houdt het inbussleuteltje en de gloeiplugsleutel goed vast en draai. Door de grote arm die je nu hebt (door die gloeiplugsleutel), kun je veel meer kracht zetten (M=F.r...)

    Werkt perfect voor mij, heb nog nooit loctite gebruikt daar, en ze laten nooit los. (Die bouten zijn vrij groot, daarom kun je dit doen. Met kleinere bouten zou ik dit niet doen, die kun je dan wle eens kapot draaien....)

    Greetzz, Robbert
     
  7. Dutch_man

    Dutch_man Guest

    Het zat hem inderdaad clutchbell/Spur. Zodra ik de motor gedemonteerd had was het vreemde ratel geluid bij het terug draaien van de achterwielen verdwenen. Waarschijnlijk toch te strak of te los gestaan. Inmiddels motortje er weer opgebouwd met 15 tands clutchbell ipv 18 tanden en geen vreemde geluiden meer. :D
     
  8. Onahpets

    Onahpets Guest

    hey ik heb de nitro thunder van tamiya en daarbij was het geval dat er een plastic en alu tandwiel in zit. het alu tandwiel was af gaan brokkelen door kleine steentjes en kleine stukjes daarvan in het plastic tandwiel geboort, daardoor was die ratel bij mij. ik had de tandwielen losgemaakt en uit de plastic tandwielen die stukjes alu weg gehaalt en toen deed alles het weer normaal
     
  9. Stijn S

    Stijn S Guest

    het zou ook zo geweest kunnen zijn dat de tandwielen in de rijrichting zijn afgesleten en daarom een beetje schuin staan. Als je de tandwielen dan de andere kant opdraai krijg je dat geluid, omdat ze naar de rijrichting gesleten zijn.
     

Deel Deze Pagina