Saviem SC10 UPF

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 22 nov 2021.

  1. Kranvogel

    Kranvogel

    Lid geworden:
    18 jan 2010
    Berichten:
    29
    hallo Leon
    Ik weet 'toevallig' wel wat van ratio en van elektrische aandrijvingen en zal je invoeren in de principes hierachter. De keuze van de elektromotor is afhankelijk van de volgende parameters: het toerental, de voedingspanning (en daarmee de stroom door de motor) en het benodigde vermogen.
    Begonnen wordt met het berekenen van het gewenste toerental, wat wordt bepaald door de snelheid van het model. Hier begint het eerste misverstand. De max. snelheid van een truck is ca 90km/h (jouw Saviem zal niet boven de 70km/h komen...), ofwel 90/3,6= 25m/s In schaal 1:13 dus ca 2m/s. Maar een parcours is in de meeste gevallen zo'n 12m lang, dat wordt dus in 6s afgelegd. Maar reken dit eens terug naar het origineel: de 12m wordt 158m in het echt, de versnelling van een truck is 0,7m/s2 en hij doet er dus 15s over om deze afstand af te leggen. Natuurgetrouw(-er) is een snelheid van tussen de 3 en 4km/h. laten we uitgaan van 3,6=1m/s. Bij een banddiameter van 80mm levert dit een toerental van 239omw/min op.In de meeste achterassen zit in het differentieel een overbrenging 1:2,5-1:3 op, het toerental van de uitgaande as van de reductie wordt dan 600-750 omw/min. Als je de 1:17 reductie wilt gebruiken moet je motor dus meer dan 10.000 omw/min lopen. Dit is een mooi project voor een heel kleine brushless buitenloper.... Aannemende dat dat niet je bedoeling is komt een kleine DC reductiemotor in aanmerking. In tabel 1 heb ik de gegevens van je (een..) model samengevat voor het bepalen van de aandrijving. Het gewicht zal naar ik inschat niet hoger zijn dan 8kg en bij een snelheid van 1m/s is een vermogen van 2W (twee Watt!) vereist, op een brughelling wordt dat ca 5W.
    Dit geeft voor de motor de parameters van tabel 2 Het toerental moet bij het rijden met max. snelheid ca 700 omw/min zijn. Dit wil je bereiken bij het hoogste rendement, dat meestal in de orde van 50% ligt, waarbij het toerental 70-80% is van het onbelaste toerental. dat moet dus liggen rond
    de 900 omw/min. Het elektrisch vermogen is bij het rijden op de vlakke weg 4,4W, de stroomsterkte is afhankelijk van de voedingsspanning. Ik rijd met accu's van 7,2-7,4V , de ze zijn licht en hebben ruimschoots voldoende capaciteit om te rijden. De stroomsterkte is bij max. snelheid niet meer dan 06A. De specificaties van deze motoren worden altijd gegeven bij 6V of 12V. Nu is het toerental (en de stroomsterkte) evenredig met de aangelegde spanning en daarmee wordt het onbelaste toerental 726 omw.min voor een motor van 6V een 1672 voor één van 12V.
    upload_2022-1-17_23-47-23.png upload_2022-1-17_23-53-4.png

    De vraag is nu, of deze motoren in de handel verkrijgbaar zijn. Na weer lang zoeken op internet heb ik ze gevonden bij Pololu en wel het type #4747 en #4748 Beide zijn12V motoren maar kunnen dus probleemloos op resp 7,2V of 11,2V worden aansloten en geven de juiste aandrijving voor het model. Dit is een benadering die ik normaal toepas voor het aandrijven van mijn modellen, maar ik denk dat ik hier enigszins een uitzondering vorm.

    Maar toch heb ik het je niet willen onthouden.
    Ter afsluiting nog even het verschil tussen een brushless buitenloper (Roxxy) en een motor met koolborstels met ongeveer hetzelfde vermogen en de toepassing in een DAF trekker 1:16 van messing en aluminium. Wel moest ik hiervoor een eigen overbrenging maken...
    Roxxy.jpg Hoe zo, draden.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Kranvogel

    Kranvogel

    Lid geworden:
    18 jan 2010
    Berichten:
    29
    Leon,
    Vanmorgen nog even gekeken bij Pololu: ik denk de perfecte motor te hebben gevonden voor lichte RC modellen: Pololu 6V HP, nr #1571. Onbelast toerental 1.000, blokkeerkoppel 23Ncm en een vermogen van 5,9W, alles bij 6V
    Omgerekend naar 7,4V wordt dit 1.233omw/min, 28Ncm en 9W. Aan het wiel krijg je met een achteras 1:3 dus 400omw/min en 92Ncm. Mocht deze benadering je aanspreken dan is de vraag hoe er aan te komen.Ik doe wel mee....
     
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Gerrit,

    Heel erg bedankt voor je input, uitleg en zoek werk! very much appreciated.

    Gezien de vooras pas na het chinese nieuwjaar verstuurd gaat worden wilde ik toch alvast iets proberen

    Vandaag heb ik een kleine proefopstelling gemaakt met een poison truck motor en de planetaire vertraging

    IMG_20220130_162003.jpg IMG_20220130_162039.jpg

    De foto's zijn alleen van de motor en vertraging...

    Het reed vrij vlot. nu heb ik ook nog de optie om de standaard Tamiya 27T motor te gebruiken mocht het echt te traag worden.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2022
    ozy, Catwoman en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Nog even zitten te rekenen en de ratio van de achteras gecontroleerd
    hieronder het overzicht afhankelijk van de motor
    2022-01-30 21_37_24-Microsoft Excel - Map1.png

    De Poison truckpuller zou dus iets te langzaam zijn en de standaard Tamiya weer te snel.

    Het blijft een stadsbus dus denk ik dat ik voor de poison ga
     
    ozy, Catwoman, stoomertje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Die berekeningen begrijp ik niet zo maar als ie te snel is kun je hem altijd op de zender nog wat terugregelen en sowieso heb je dat toch zelf in de vingers? De snelheid bepaald toch meestal de baan ter plaatse ook. Op de meeste banen kun je niet eens je "top" halen terwijl bijvoorbeeld bij ons in Hengelo er een soort autobahnen zijn ;)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt wel Rolf, maar een te snel draaiende motor zorgt ook voor snel acceleren. En een stadsbus is geen race wagen.
    Als je in de zender je gas beperkt, zeg maar 75%, is de top snelheid wel lager maar kom je misschien een viaduct niet meer op.
    In de Beier SFR1 kun je de gaskurve heel mooi instellen, waardoor je een hele trage optreksnelheid hebt en dus mooi rustig kunt manouvreren. Pas over de 50% van de stick beweging gaat de versnelling lineair, dus kun je nog steeds je maximale snelheid en kracht uit de motor halen.
    Ik zou bij zo'n stadsbus gaan voor een heel rustig rijdend model, dus een lekkere trage motor.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf,
    Dit zijn de berekeningen van de theoretische max snelheid afhankelijk van de gebruikte motor.

    @FredK laat ik nu net een SFR gaan gebruiken in de bus gezien de weinig ruimte...komt goed uit dus :banana::banana:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Hele goede keuze, ben er zelf heelnerg tevreden over, vooral ook de ondersteunung vanuit o.a. het Beierforum
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De SFR ken ik maar al te goed maar had niet paraat wat Leon aan techniek had. Vandaar mijn zender alternatief.
     
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Goedendag iedereen,

    Terug naar de tekentafel, de verlaagde stuuras welke ik bij oom Ali had besteld is niet meer leverbaar...na 2 maanden wachten is de order gecancelled...Dan maar met een standaard Tamiya vooras, zal de eerste concessie zijn tov de 1:1..de vloer zal dus waarschijnlijk bij de assen hoger komen dan de 4,52cm die ik als doel had.

    Eerst maar eens een proefopstelling maken en zien hoe dat eruit ziet / hoe hoog ik uitkom
    wordt vervolgd
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    vandaag een beetje aan het rommelen geweest.
    Oude chassis balken erbij gepakt en het eea proberen

    uitgaande van de standaard voor as zal de vloer aardig moeten zakken...dus met alu plaatjes en stukjes balken ertussen zakt het geheel met 4 cm.




    IMG_20220227_151113.jpg

    IMG_20220227_151120.jpg


    en dan kom ik eigenlijk net te laag uit tov de 2,48 die ik wil bereiken tov de 1:1 ( 335mm)


    IMG_20220227_151320.jpg

    Dit was een eerste poging, ik denk dat ik de plaatjes ga maken van 25x25mm hoekprofielen voor een betere stevigheid en het stukje chassis balk ga verzagen om aan de goede hoogte te komen.

    Let wel de 335 mm van de tekening houd rekening met het "inzakken" van de banden door het gewicht..daar heb ik dus nog geen rekening mee gehouden, vooral omdat de tamiya bandjes niet echt inzakken...dus zal ik met de onderkant van de balken ong op 3cm moeten komen

    2022-02-27 19.png

    Al met al een leuke ontdekkingsreis

    wordt vervolgd
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Waarom niet de as ophanging hoger op het chassis gezet? Of het vaste veerpunt een 1/4 of 3/8 slag draaien, waardoor het aanpik punt veel hoger komt te liggen?
    Of de veren onder de as gemonteerd; of een combi van beiden,
    Maar ja, je hebt nu de chassisbalken al ver......., ik bedoel, doorgezaagd.
    Cor
     
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Cor,

    Dit zijn oude reeds verzaagde en gatenkaasbalken...puur voor het proberen....ik heb nog nieuwe carson balken liggen voor de defintieve opstelling.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Helicor vindt dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Goed te horen; hopelijk heb je wat aan de tips/andere mogelijkheden?
    Nog anderen met goede ideeën?

    Cor
     
  15. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Hallo Leon, ik ben benieuwd, ziet er wel interessant uit.
    Heb je je zaagtafeltje al gebruikt?
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Of een rechte vooras gebruiken/maken, dit scheelt ook al weer in de hoogte.
    Of een holling in het chassis maken en het verenpakket aan de onderkant van de rechte as monteren, dit scheelt ook weer in de hoogte.
    Of de ophangsteunen van het veerpakket aan de bovenkant van het chassis monteren, dit scheelt ook weer in de hoogte.
    Of een recht verenpakket gebruiken, dit scheelt ook weer in de hoogte.
    Er zijn legio mogelijkheden om het probleem op te lossen.
    Het is wel belangrijk dat je de stuuruitslag in de gaten moet houden.

    Succes, gaat vast lukken.
    DUIM OMHOOG 1.jpg
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Nou, nee, dat is niet de bedoeling, het scheelt wel in hoogte natuurlijk, maar de verkeerde kant op, want dan gaat het chassis omhoog, en het moet juist omlaag.
    Een diepere zak zou wel helpen, maar dat had ik niet voorgesteld, omdat dit niet binnen Leon zijn mogelijkheden ligt (dacht ik ) gezien de machines die daarvoor toch wel nodig zijn.
    Mogelijk een combinatie met een gedeeld chassis, maar dan zou ik zeker een stuk overlap er in maken, om redelijke stevigheid te garanderen.
    Cor
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Je hebt gelijk, foutje bedankt, een rechte vooras verlaagt niet de chassishoogte, even verkeerd gedacht.
    De bestaande stuuras een halve slag omdraaien en binnen het chassis laten vallen, dat zou wel helpen, wel de ophanging dan ook aanpassen, met eventueel een holling in het chassis maken.
    Maar ja dan moet de stuuras wel worden aangepast, de kromming inkorten en de 2 rechte stukken verlengen, maar dit komt waarschijnlijk het stuurgedrag niet ten goede.
    Dan kan je beter een een hele nieuwe stuuras maken, of een oude Wedico stuuras gebruiken en die omdraaien, die is makkelijk aan te passen.

    Leon,
    Waarschijnlijk heb ik er nog wel één een oud type Wedico vooras in de Duitse rommelbak liggen, is gratis (exclusief portokosten)
     
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Cor,
    Die diepere zak in de vooras had ik graag gewild, echter oom Ali heeft me in de steek gelaten dus moet ik het met de standaard Tamiya as doen. Ik had wel een alternatief of ebay gezien
    maar dat was meer dan 100€
    De tip van de overlap ga ik zeker meenemen in de definitieve versie:)
    Hoi Pieter,
    Bedankt voor de tip en het aanbod van de Wedico as. maar ik denk te hoog voor me gegrepen met mijn beschikbare gereedschap en metaalbewerking ervaring en kennis

    De huidige opstelling heeft wel het voordeel dat ik de stuurservo op de lage balken kan bevestigen zodat deze onder de vloer blijft.
    ik zal het moeten laten bezinken en weer een proefopstelling maken...wie weet hoeveel er nodig zullen zijn:p:p:p:p
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    stoomertje en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  20. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Toch denk ik dat je meer moet kijken hoe faller car de chassis opbouw heeft gedaan Leon.
    Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. bus_passagiersdeel.jpeg
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina