Savoia S.13 => Schneider Trophy Racer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 4 aug 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    VAKWERK:thumbsup::worship:
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @ Sprezlaus, Femmo en Jef: Bedankt! :D Tegenwoordig moet alles groot - groter - grootst, heel leuk dat er ook belangstelling is voor zo`n klein modelvliegtuigje als deze!

    Groeten, Ramses
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    gaaf projectje!
    Had je de struts zelf niet als geleider kunnen gebruiken voor de motorstroom?
    Scheelt weer (een klein beetje) gewicht.....
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    De tipdrijvers vastgelijmd. De struts voor de bovenvleugel op dezelfde manier gemaakt als de gesoldeerde struts voor de motorpod. Deze struts voor de bovenvleugel staan bovenop de struts van de motorpod. Ook de struts aan de onderzijde van het stabilo gemaakt:

    [​IMG]

    De ailerons d.m.v. één versneden kavan-scharnier in elke aileron vastgezet in de bovenvleugel. De bovenvleugel vastgelijmd en de buitenste vleugelstruts van hout gemaakt en geplaatst:

    [​IMG]

    Nu eerst de kist afschilderen, daarna de spandraden en wat kleine details maken. De motorpod en onderzijde romp / vleugels wordt wit, de rest Italiaans rood. Op het richtingroer uiteraard de italiaans tricolor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begint al echt een Savoia S.13 te worden :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende update zal niet morgen al zijn, want schilderen duurt een paar dagen. Lakken, drogen, schuren, lakken, drogen, afplakken en de andere kleur lakken,..... maar dan is de Savoia wel bijna vliegklaar!

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Nico, bedankt! Ja, dat is inderdaad een goed idee maar ik heb er zelf niet aan gedacht :oops: Iets minder gewicht maar ook minder geklungel met die draad en strut. Zonder die draad heeft de strut ook een betere dikte... idee voor een eventuele volgende keer :yes:

    Groeten, Ramses
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Voor de gein een foto van m`n Savoia onder de tekening gelegd

    [​IMG]

    En omdat het een nieuwe pagina is één foto herhalen van de laatste stand van zaken: ;)

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hij is erg leuk geworden ! ,

    Mvg,

    Bart
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Dank je Bart!

    Maar hij is nog niet klaar hoor. Nu aan het schilderen en daarna de spandraden van ijzergaren maken. Cockpitraampje erop en pilootje in de cockpit, dan is hij zo ongeveer klaar.

    Zit nog te twijfelen of ik een dummy motor ga maken of de motorpod zo laat. Voor het oog moet er wel een dummy op, maar de luchtstroom is nu idealer voor de koeling van de electomotor.

    Groeten, Ramses
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zou eerst maar ns vliegen.
    Alleen windstil wordt het volgende week niet echt....
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Spandraden worden semi-functioneel dus die moeten er eerst op voor het vliegen, en dan is hij ook bijna klaar dus nog even geduld ;) Alles wat wit of groen moet zijn is bijna klaar, alleen nog rood erop.

    Pauzefilmpje:

    [URL="[/URL]

    En pauzeplaatje, de Schneider Tropy:

    [​IMG]

    The trophy itself is an overwhelming object of Art Nouveau style. Designed by E. Garbard, it is a silver-plated casting of a woman with wings, the Spirit of Flight, kissing the waves in which appear four heads of young men: Neptune and three Tritons.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    Even een tussenstand van het schilderen, alle kleuren zitten er nu op.
    Nog te schilderen: de witte band op het richtingroer, het Savoia vlaggetje op de neus, de letter "7" op het richtingroer en een paar plekjes bijwerken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb van een stukje balsa een "pilootje" gemaakt. Deze moet nog afgewerkt worden:

    [​IMG]

    Totaal gewicht tot nu is 143 gram. Met het cockpitkapje, de spandraden etc erbij zal hij (net) onder de 150 gram blijven:

    [​IMG]

    Laatste schilderwerk en dan de spandraden maken. Ik hoop op mooi windstil weer einde van deze week... ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.553
    Locatie:
    Ede
    gaaf dingetje .jammer dat het watervliegen in september niet doorgaat .had hem graag gezien .
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ha Serge, bedankt! Inderdaad jammer, had het gisterenavond ook gelezen van Zeumeren. Des te meer reden om een Schneider Trophy in het leven te roepen! ;)

    Groeten, Ramses
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    Het balsa pilootje een kleurtje gegeven, het popje is 1.5 cm breed en 1.2 cm hoog. Het cockpitraampje gemaakt van een blisterverpakking en met wat dunne strookjes aluminiumtape van een "frame" voorzien (aansteker voor de schaal erbij):

    [​IMG]

    Nou begint de Savoia al een beetje te leven:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een sluiting voor het cockpitdekseltje verzinnen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de spandraden gaan opspannen...

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Schneider Trophy

    .
    Voor mij persoonlijk zijn de Schneider Trophy racers de mooiste vliegende kisten. Ontworpen in het interbellum en puur en alleen voor de Schneider Trophy Race. In eerste instantie (op de eerste twee races voor WWI na) ontwikkeld uit jagers uit WWI, de laatste ontwerpen waren voorlopers van jagerontwerpen voor WWII. Twee voorbeelden daarvan zijn de Macchi en Supermarine racers. De Macchi racers ontworpen door Mario Castoldi waren de voorlopers van de prachtige MC-202 Folgore jager en de Supermarine S.6 ontworpen door R.J. Mitchell was een voorloper van de bekende Spitfire. De Rolls-Royce Merlin vindt zijn oorsprong trouwens ook in de Schneider Trophy.

    De Gloster III en de Macchi M.39 zijn mijn favorieten. Van de Gloster III is helaas erg weinig info te vinden, van de Macchi M.39 des te meer. Een orgineel is te bewonderen in Italie in een museum (Museo storico dell'Aeronautica Militare - Vigna di Valle) naast enkele andere Italiaanse Schneider Trophy racers.

    Van de Macchi M.39 heb ik ook een tekening voor een rc schaal model. Ontworpen door de Italiaanse Raffaele Oberti:

    [​IMG]

    Wat beelden van de M.39 van internet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto`s van een orgineel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    en een orginele M.39 in het Museo storico dell'Aeronautica Militare

    [​IMG]

    Ik wil deze kist al zolang bouwen, maar het is voor mij totaal onpraktisch. Waar kan je vliegen met een kist van ca. 3,5 kg en een brandstofmotor buiten een modelvliegclub? En wielen eronder maken vind ik geen optie, het moet vanaf het water.


    Ben daarom extra blij met m`n mini Savoia! Toch een Schneider Trophy racer(tje) en met z`n 150 gram mag ik vliegen waar ik wil :D

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Tuurlijk mag dat als het maar buiten de bebouwde kom is...
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    He Femmo, heb hier veel water direct om me heen, maar da`s de Zuid-Willemsvaart met recht talud, niet echt geschikt dus voor de maiden van de Savoia. Heb jij een vennetje in de buurt ofzo?

    Groeten, Ramses
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    De vijver bij het gemeentehuis is een mooi plekje.
    Voor een m39 zou ik de zuidwillemsvaart nemen meercrichting someren, waar die splitsing in het kanaal ligt, echt heel veel ruimte!
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een prachtkist die mini Savoia van je!
    Heel leuk model, mooie kleurstelling en gaaf gebouwd, proficiat!

    Groeten, Ralf
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    We kijken tzt wel ff Femmo

    Bedankt Ralf! :D


    Update:

    De spandraden van 'ijzergaren' zitten erop, het laatste schilderwerk is gedaan en ik heb enkele decals op het kistje geplakt. De Italiaanse roundels op de onderkant van de ondervleugels zijn ook decals. De cijfer "4" op het richtingroer moet natuurlijk eigenlijk "7" zijn, maar die had ik niet meer ;) Ook de Serpente op de neus is fictief maar vind ik er wel bij passen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alleen nog de cockpitsluiting maken en het kistje uitbalanceren en dan is de Savoia S.13 helemaal vliegklaar.

    (als hij goed vliegt ga ik tzt nog wel een dummy motor maken want de motorpod is veel te leeg nu)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina