Sbach 342 EPO 1400mm (PNF)

Hi,

Zijn er hier meer piloten die met de Sbach 342 EPO 1400mm (PNF) vliegen.
Back & Orange

Specs:
Wingspan: 1400mm
Length: 1400mm
Flying Weight: 2300g
Motor: 4250 Brushless Outrunner 800kv
ESC: 70A w/BEC
Servo: 2 x std size & 2 x 9g

DSC03261_zpsf7f8a323.jpg

DSC03260_zpsb12ee931.jpg

Ik heb vandaag de maiden gehad.
De spinner is van mindere kwaliteit, veel onbalans erin. De prop is erg flexibel. Deze twee ga ik vervangen door betere exemplaren.
De servo's van het hoogte en richtigsroer zijn wat traag maar prima om mee te beginnen. De foam voelt stevig aan. Over het algemeen is de algemene eerste indruk van het toestel goed. Zeker gezien de prijs van het toestel.

De beelden van de maiden:

Iemand anders nog ervaringen/verbetering/hopups e.d. met dit toestel?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Roel,

Ik zat ook al met een schuin oog naar deze vogel te kijken. Paar vraagjes, wat voor problemen heb je ondervonden tot nu toe. Wat is de performance in vergelijk met een a-merk. Wat voor lipo gebruik je, hk geeft aan een 4s 3300 te gebruiken maar men zegt dat die op de rand van te zwaar zit.

Ben benieuwd waar je mee terug komt!

In Weert zijn ook 2 Sbachs 342 EPO te vinden.
Wij vliegen die met 4S-4500 hard case.
Vliegt prima, leuk compleet toestel voor weinig geld.

Hoi Roel,

Ik zat ook al met een schuin oog naar deze vogel te kijken. Paar vraagjes, wat voor problemen heb je ondervonden tot nu toe. Wat is de performance in vergelijk met een a-merk. Wat voor lipo gebruik je, hk geeft aan een 4s 3300 te gebruiken maar men zegt dat die op de rand van te zwaar zit.

Ben benieuwd waar je mee terug komt!

De problemen tot nu toe, de spinner heeft veel onbelans. De prop is behoorlijk flexibel. Dus deze heb ik vervangen. De stock prop heb ik vervangen door 14x7 , daar vliegt hij tot nu toe het beste op. Verder ben ik nog niks aan problemen tegen gekomen (een vlucht of 10 gedaan tot nu toe).

Ik kan het niet vergelijken met een a-merk. Dit omdat ik nooit met een A-merk gevlogen heb. Maar een A-merk zal vast strakker vliegen. Maarja.. je betaald ook een heel stuk meer.

Ik zelf vlieg met 4s 4000 mah, dit omdat ik deze lipo nog had liggen. Ik kan niet zeggen dat dezej te zwaar is voor de kist. Er is veel ruimte om de accu zo te plaatsen dat het juiste CG in te stellen is.

Tot nu toe vind ik het een prima kistje, zeker gezien de prijs wat je er voor moet betalen.

Ok, dus voor de beginnende luchtacrobaat ;) een leuk kistje begrijp ik. Tegen de tijd dat ie gaat verslijten koop je een A-merk hihi.

Ik zal er met de tijd ook een bestellen en dan de prop vervangen zoals je aangaf.

Thanks voor de info. Nog bouwtips btw?

Ik heb afgelopen weekend mijn Sbach gecrashed. De oorzaak is een slechte servo voor het hoogte roer. Ik heb de servo vandaag getest. Als ik wat kracht op het armje zet stopt de servo met werken. Dus dit is de oorzaak van de crash.

Ik heb hem inmiddels ook in huis. De prop gelijk even gebalanceerd die was behoorlijk uit balans
.
Heb nog 2 4s 4000 mAh lipo's alleen even andere stekkers aan de regelaar solderen en dan zondag de 1e vlucht ben erg benieuwd.

In elkaar knutselen is goed te doen alleen de stangetjes naar het achterwieltje waren een halve cm te lang. Heb de stangetjes aan 1 kant recht gemaakt en 2 van die tonnetje met een gaatje en een inbus boutje gebruikt. Als ik er aan denk maak ik vanavond even een foto.

Hij vliegt prima zo uit de doos. Heb inmiddels wel 2 aanpassingen gedaan.

De micro servo's van de ailerons heb ik vervangen door metal gear servo's.
De originele hebben erg veel speling. Nu zit er geen speling meer op de roeren.
Ben benieuwd of dit te merken is met vliegen.

Ook heb ik het houten schotje waar de motor op zit vast gelijmd met epoxy.

Dit schotje was niet verlijmd maar zat alleen klem in 2 uitsparingen in de romp en daar zat speling op waardoor de motor wat los zat.

Als je duikt met het gas er op reageert hij bijna niet op het hoogte roer. Ik denk dat de servo te slap is. Nu heb ik de stuurstang 2 gaatjes naar binnen gezet op de servo hevel. Ga nog wel een nieuwe sterkere servo bestellen.

Ook ik ben de gelukkige bezitten van deze Sbach. Hij vliegt echt prima, maar ik heb er inmiddels wel al aardig wat modificaties aan gedaan:

- Andere servo's, hitec mg servo's. Ik heb de originele niet eens gebruikt omdat 'men' erg veel last had van falende servo's. Zonde...
- Standaard ESC + motor, andere prop, 14 x 7 APC. Unlimited vertical, prima. Wel heb ik een SBEC toegevoegd omdat ik nog wil kunnen sturen als de ESC in rook opgaat, wat ook nog wel een wil gebeuren afgaande op de verhalen online.
- Ander landingsgestel. Het standaard landingsgestel is vrij slap, zeker als je zoals ik op een enorm knollenveld vliegt. Het probleem van het nieuwe landingsgestel is echter dat je vliegtuig gewoon breekt in een knollenveld, ook niet helemaal lekker... :) Tijd voor een vliegclub!
- U ijzertje in het hoogteroer gemaakt om schuin optrekken te vermijden.
- Motorschot vast geepoxied.
- Extra bevestiging voor de vleugelhelften gemaakt. Mijn vleugels schoven altijd langzaam uit de romp. Daar merk je niets van, maar ik vond het wel irritant.

Dus geen perfecte kit, maar met bovenstaande aanpassingen echt een lekkere kist!

Hij vliegt zeker voor een schuimpje erg goed. Dat het landingsgestel zwak is vind ik juist een voordeel. Bij een onbedoeld harde landing buigen de pootjes wat naar achter. Dat buig je weer terug en je ziet er niets meer van.

mijn vleugel blijft gelukkig wel vast zitten ;)

Dat buigen blijft alleen niet goed, op een bepaald ogenblik is ie uitgebogen en wordt het scheuren / breken... ;)

Eigenlijk zou het van verenstaal moeten zijn indd. Maar gelukig is ons veld mooi glad en zijn de meeste landingen niet zo hard dat de boel verbuigt.

Het is een mooie kist trekt ook vaak aandacht vooral om dat hij k al oranje is denk ik.

Back