SBus servo herkenning..

Discussie in 'Electronica' gestart door piccolopup, 12 mrt 2021.

  1. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Wordt een SBus servo automatisch herkend door Futaba T18SZ?
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij hoeft je zender daar niks aan te herkennen. Ik ben geen Futaba kenner, maar bij FrSky doet je zender helemaal niks aan het S-Bus verhaal. Het is een signaal wat door je ontvanger gegenereerd wordt.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op de S-bus worden servo's en dergelijke parallel aangesloten. Elke servo krijgt hetzelfde signaal aangeboden en moet daar de voor een bepaalde servo bedoelde gegevens uit selecteren. Dan zal de servo toch moeten weten waar deze naar moet kijken. Heb daarom het idee dat dit in de servo ingesteld moet worden.
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    The FrSky Servo Channel Changer is a compact tool that features an easy to see OLED display and lets you assign a channel to an SBUS or CPPM servo. The FrSky Servo Channel Changer also works with the FrSky SBUS decoder. Using the channel changer is very easy

    Groeten,

    Arie
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het gaat hier om een Futaba systeem en niet over FrSky.

    Dat neemt niet weg dat het signaal hetzelfde is, maar een FrSky kanaal toewijs tool zal niet werken op een Futaba Servo.

    S-Bus is een serieële bus. Dat houd in dat de kanaal informatie oftewel de servo positie van alle 16 kanalen via 1 enkele draad verstuurd worden. Hoe dat bij Futaba geregels is, daar heb ik geen idee van, maar bij FrSky hoef je daarvoor in je zender niks aan te passen. De zender stuurt altijd alle 16 kanalen naar de ontvanger. Je ontvanger verdeelt deze dan over de servo aansluitingen.

    Wat je nog wel in de zender kan doen is de ontvanger zo binden dan hij of kanaal 1-8 op de standaard pwm pinnen zet of kanaal 9-16.

    De S-Bus aansluiting stuurt gewoon S-Bus signaal 1-16 uit. Je moet dan je S-Bus servo programmeren zodat hij weet op welk kanaal hij moet reageren.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2021
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens de beschrijving vd betreffende Futaba zender kan je de zender gebruiken om een servo aan een specifiek kanaal toe te wijzen.

    Nogmaals ik ken de zender niet maar het schijnt een S-Bus poort te hebben waarmee je je servos toewijst.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.
    klein achterhoofddingetje: ik heb wel sbus in gebruik, maar niet op servo niveau.
    alleen om van de ontvanger naar een stabilisatie of powerbox te gaan.

    Zoals ik het begreep toen ik door mijn handleiding aan het spitten was, is dat je aan de achterkant (dacht ik) een servo aansluiting hebt.
    daar stop je de bewuste servo in.
    je geeft aan waar deze servo zich bevind in het toestel
    en dat voor alle servo's.
     

Deel Deze Pagina