scale romp voor t rex 500

Ik zou deze winter een schaalromp op m'n 500(electro) willen zetten maar op dat gebied ben ik een totale leek. Welke soorten bestaan er :confused: Is het moeilijk om zo'n romp te plaatsen?? Ben wel geen fan van leger toestellen.

Voor de 500 hebben ze redelijk veel .

Hier een paar voorbeelden die perfect passen op je 500.De site hieronder is van Align zelf.

Je hebt ook nog heliartist en nog enkele andere.

¨È©Ý®a¹qºô¸ôÁʪ«

Het plaatsen is niet zo moeilijk je heli om te bouwen.

Grtz Ed

Waar je wel op moet letten is dat de heli perfect is afgesteld.

Dan mag je hem pas in de fuselage steken.

Grtz Ed

Voor de 500 hebben ze redelijk veel .

Hier een paar voorbeelden die perfect passen op je 500.De site hieronder is van Align zelf.

Je hebt ook nog heliartist en nog enkele andere.

¨È©Ý®a¹qºô¸ôÁʪ«

Het plaatsen is niet zo moeilijk je heli om te bouwen.

Grtz Ed

Ik heb de indruk dat voor de 500 klasse de keuze eerder beperkt is.
450 en 600 zijn hiervoor uitgebreider.

Gr.
Claude

Waar je wel op moet letten is dat de heli perfect is afgesteld.

Dan mag je hem pas in de fuselage steken.

Grtz Ed

Dat gaan we nog wel eens zien!:D

Ben nu bezig met de BO 105 (450 size) van HeliArtist, en die gaat gewoon in de romp zijn maiden maken....

Mét 4-blads kop, en zónder E-stab (en ook nog eens zonder Heading Hold....)

Of het lukken gaat, is punt twee, maar steeds weer in elkaar en uit elkaar is ten eerste vervelend, en perfect afgesteld buiten de romp, levert een héél vervelend vlieggedrag op, eens die romp er om heen zit, zo blijkt uit de ervaring....

@Topic starter: als het je eerste romp heli gaat worden, kies dan eentje die simpel is: tweeblads (of in elk geval, gebruik een tweebladsrotor ook al heeft het origineel meer bladen), geen intrekbaar landingsgestel, en geen knikstaart (ook wel bekend als hooggeplaatste hekrotor).
Op die manier leer je langzaam aan omgaan met het verzinnen van eigen constructies, het doorzien van de sterke en zwakke punten van een schaalromp ontwerp (elk merk, en elk type heeft zijn eigen dingen, daar valt geen zinnig woord over te zeggen, het is dus zaak dat je dat leert "herkennen", ook al heb je het bewuste type nog nooit gezien).

Begin niet met een veeleisende romp want dan ga je jezelf tegenkomen. Dat komt later wel, als je een aantal rompen gebouwd hebt.

koop bij voorkeur een merkgelijke romp (dus als je een Align hebt, koop dan een Align romp als je je dat veroorloven kunt), want dan heb je meer kans dat alles goed past en je niet eigen oplossingen hoeft te verzinnen.
Ik ben bijvoorbeeld nu met die HeliArtist romp bezig, en die is voor meerdere merken en types geschikt, maar het houd wel in dat je zelf alles moet aanpassen. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet voor iedereen even makkelijk is.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me goede raad. Ik kan me wel laten helpen door clubleden maar dan nog . En wat de keuze voor 500size betreft die is idd niet zo groot. :onweer:

Hoi Bert

Wat ik bedoel met perfect afgesteld.Is dat alles mechanich juist staat.

En in mijn geval de 3assige gyro ook goed is afgesteld.

Eenmaal de romp erop kan je nergens meer bij toch niet in mijn romp.

Grtz Ed

Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke romp jij hebt. Bij de mijne (BO 105)
zul je toch echt de mechanische afstellingen van in elk geval de staart, in combinatie met de inbouw in de romp moeten doen.

Het afstellen van een 2blads rotor is min of meer kinderspel, staat beschreven in de manual van de donor helien kan inderdaad beter gebeuren buiten de romp. Maar gelukkig hoef je niet te vliegen om een hoofdrotor in te stellen.... Voor meerbladsrotors is het als je het door hebt, zo mogelijk NOG simpeler, als je het niet door hebt, lees dan dit:[96390] meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen-6

(en 3-assige gyro's, daar doe ik niet aan:cool:)

Wat in geval van de BO en andere heli's met hoogliggende hekrotor echter nog veel belangrijker is, is dat de aandrijflijn 100% in orde is, want de geleiding van de belt door de knik is een zwak maar heel kritisch punt. En die MOET je helaas in de romp doen, omdat de afstelling hiervan ook de plaatsing van de hekrotor in de romp bepaalt.

Ook het installeren van de aansturing van de hekrotor moet in combinatie met de romp gebeuren.

Kostte me nog wel een paar uurtjes passen en meten om de zwaar lopende punten eruit te halen, de spanning van de riem te bepalen en de exacte positie van het mechaniek in de romp uit te vogelen, maar ik geloof dat ik het nu voor elkaar heb.

Leuk spul, dat HeliArtist, maar met name de knikgeleiding van de riem is op zijn zachtst gezegd, gewoon erg low budget.... dat had wel wat mooier gemogen.

Tip voor iedere rompbouwer: probeer alle gewicht achter de rotoras te vermijden. Ik zie erg veel 450 rompjes waarbij de hekrotorservo bijvoorbeeld nog steeds aan de tailboom hangt, de ontvanger nog steeds achter tussen de frameplaten en de regelaar ook aan het frame. Nergens voor nodig, en je moet onnodig gewicht voorin plaatsen om de heli in balans te krijgen. bij mijn BO scheelt het naar voren halen van deze componenten bijna 200 gram benodigd balansgewicht, en dat is best veel op een heli van 1.2 kilo

Er word dan vaak gezegd: zet je er toch een zwaardere accu in? maar een zwaardere heli betekent niet alleen zwaardere belasting van motor en regelaar, het gaat ook heel erg ten koste van de vliegeigenschappen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bert.

Mijn romp is een EC135 van Align.
Wat bij mij het probleem was de romp is niet gemaakt om de 450 Pro 3GX in te bouwen.
Na heel wat aanpaswerk is het perfect gelukt en vliegt prima.
Zoals je zegt zoveel mogelijk alles die mogelijk verhuizen naar de voorkant van de heli.
Want die rompjes zijn redelijk tailheavy.
Ik heb nu een 4 blad besteld om erop te monteren.
En ben ook aan het kijken om een funestron tail fan in te bouwen maar daar ben ik nog niet uit.

Grtz Ed

En zojuist kwam de postbode met een motor en een ESC....

5 minuten later heeft het kleine BO-tje zijn maiden gemaakt en eigenlijk vanaf de eerste seconde goed.

Moet nog wat details (bladspoor net niet haarzuiver, Revo-mixer nog wat bijstellen, dat soort dingen) en dan kan de lak er op....

Heb wel de indruk dat het een afschuwelijke stroomvreter is.....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde rotorkop besteld met de 4 schroefbladen al dit lekkers voor 27 euro verzending inbegrepen.

Is wel 7-14 dagen levering.

Grtz Ed

Tsja, dan ben je de helft goedkoper uit als ikke... maar ja, ik had weinig zin om nog langer te wachten....

Vliegt prima in elk geval, zelfs met die goedkope blaadjes.

EDIT: Voorlopig kom ik met een 2200 mAh LiPo op ongeveer 5 minuten vliegtijd, met 20% (LiPo-tester) reserve....
Het lijkt er op dat het ding tussen de 15 en 20 A continue trekt....:confused:
Meer info/metingen volgt....

EDIT: 1650 mAh in 5 minuten=330 mAh/min=1880 in 6 minuten, ofwel ongeveer 18 A.... Best wel veel eigenlijk???
Toch is de set-up redelijk want met twee LiPo's achter elkaar bleef toch de regelaar en motor op zeer acceptabele temperatuur.

Set-up is simpel bij mij:
KDS standaard motortje, 10 tands rondsel
Align RCE BL35X regelaar in governor mode, throttle curve op 75%
standaard Futaba 8 kanaals ontvanger (35 MHz)
"gewone" TowerPro onder de swash
Futaba FS61BB carbon gear hekrotorservo met oeroud Futaba GY 190 gyro (heeft geen HH, zelfs geen aux ingang)
Goeiekope 2800 mAh 3S 30C accu

Ik heb de tuimelschijf niet zoals in de handleiding met de kogels recht onder de bladhouders gezet, maar met de kogels recht onder de blad-armen, en gebruik electronische tuimelschijfverdraaiing. Dan krijgt de swashdriver het minder zwaar te verduren en zou de kop wat zuiverder en vooral mechanisch lichter moeten sturen.

Na 4 minuten hover is de regelaar ongeveer 35~40 graden en de motor niet veel warmer
Vlieggewicht zit op plm 1200 gram, en daar kan alleen wat vanaf (hooguit 50 gram) als ik carbon bladen ga gebruiken, maar die sturen vanwege gebrek aan gewicht erg wispelturig....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Thanks Bert ik kijk er al naar uit.
Ik heb nog nooit met een 4 blad gevlogen,wel met een 3 blad.

Toch bedankt voor de site die kon ik niet.

Grtz Ed

Ik heb een klein vermoeden dat die te 'groot' zullen zijn.
30 size heeft rotorbladen van 550-560mm (Trex 550).
De Trex 500 doet het met 425-435mm.

Laatst bewerkt:
Ik heb een klein vermoeden dat die te 'groot' zullen zijn.
30 size heeft rotorbladen van 550-560mm (Trex 550).
De Trex 500 doet het met 425-435mm.
Ik had ook al zo'n vermoeden. Ik wil wel wat spenderen aan een romp maar ze moet wel passen:-)

Back