Scania Highline - 4-asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 1 jun 2014.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Hoi allemaal

    terwijl de Scania Topline met steenoplegger in de afrondende fase zit, ben ik rustig begonnen met uit te zoeken hoe mijn volgende project eruit zou moeten zien. Na een ruime tijd van voorbereiding (lezen van diverse forums, uitzoeken hoe het ongeveer met de kosten zou gaan zitten, kijken of ik de uitdaging zie zitten etc.) en na overleg thuis om weer geld in de hobby te steken, zijn in de afgelopen maand de eerste bestellingen binnengekomen. Omdat ik gemerkt heb, dan ik toch met verschillende dingen (liefst binnen 1 project) bezig moet zijn en de stenencombinatie bijna af is, heb ik het eerste begin alvast gemaakt.

    Mijn nieuwe project wordt weer een Scania. Het huidige idee is dat het een 4-asser met aanhangwagen moet gaan worden. Wederom geschikt voor bouwmaterialenvervoer. Ditmaal wil ik de aandacht wel anders leggen dan bij de stenencombinatie. Focus komt ditmaal op zelfbouwchassis (voor motorwagen en aanhanger), grotere aanpassingen aan de cabine (zoals bij met name Duitse forums nog wel te vinden is) en een eigenbouw laadkraan. Kortom, weer een plan om de komende jaren mee zoet te zijn.

    Hier alvast de eerste foto's. De basis wordt een R470 bouwdoos:

    [​IMG]


    Voor de start heb ik beperkt opgebouwd chassis nodig:

    [​IMG]

    Twee extra assen moeten in de toekomst toegevoegd gaan worden:

    [​IMG]

    Maar eerst komt het meten, rekenen, verzinnen, opnieuw meten, uitwerken enzovoorts om te kijken of het mogelijk is om het motorwagen chassis compleet op luchtvering te zetten. Hiervoor heb ik ook al luchtbalgjes besteld.

    [​IMG]

    Kortom: voor de zomerperiode heb ik genoeg te doen (en moet ik ook niet vergeten om de Hiab af te ronden)

    groeten,
    Erik
     
  2. subie prins

    subie prins

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    872
    dat zal weer een mooi project worden , vraagje waarom maak je geen gebruik van carson chassis balk ? die kan je mooi op maat maken .

    Bij je tweede stuuras zou ik de schokbrekers weg laten daar het geen werking heeft en het scheeld ruimte of je moet daar ook met luchtbalgen gaan werken ?

    mooi project !

    groet Ivar
     
  3. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hoi Eric,

    ik ben erg benieuwd naar je nieuwe project en ga deze ook weer volgen.
    Zoals ivar al zei, is het misschien wel een idee om de chassis balken van carson te gebruiken. deze heb ik ook gebruikt voor mijn torpedo, je moet allen zelf alle gaten boren en tappen.

    gr
    Koos
     
  4. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De Carson balken staan niet op de foto's, maar ze liggen al klaar :D . Eerst maar eens meten, voordat de eerste gaatjes getekend, geboord en getapt worden. Ook de exacte afstanden tussen de assen moeten nog berekend worden. Daarna moet de nieuwe ophanging nog gemaakt worden. Tot die tijd zal ik het 4x2 chassis gebruiken om te passen en meten. Plan is om alle assen van luchtbalgen + schokbrekers te voorzien. Ik moet nog uitvinden of dit allemaal zal gaan werken.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    Gaat weer een mooi project worden
     
  6. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Belgiƫ SchriekCity
    mooi project
    vraagje: wat voor luchtsysteem ga je voorzien?
    een echt werkend of wordt het een luchtbalk uitzicht met veer inwendig of dergelijke?
     
  7. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Het worden een balgjes. Waarschijnlijk met een met veer erin.
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    de lucht balgen die je wel eens in de chops ziet van 4 a 5 euro zijn die voor lucht of voor veer zit ook te denken hoe lucht toe te passen
     
  9. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    De grote lijnen voor de onderdelen van de luchtvering zijn in 3D gezet. Nu is er vooral aandacht besteed om de luchtvering tussen de banden te passen en of de stuurassen nog kunnen sturen. Voor de voorassen moet er nog een verbeterslag komen.
    Ter info: de assen staan onderling nog niet op de juiste afstand. Dit moet ik nog gaan bepalen. Hierdoor zullen de achterassen dichterbij elkaar komen. De tweede middelste assen zullen verder uit elkaar gezet worden. Daarna kan ik de details uitwerken.

    [​IMG]
     
  10. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Hoi Erik,
    Ik zie dat je bent begonnen met je nieuwe project, ziet er goed uit !
    Het zal ongetwijfeld een mooie combinatie worden.
    Heb je specifiek voor een 8x2 gekozen ? (niet als commentaar bedoeld hoor maar de vraag komt bij me op omdat je bij je de andere scania destijds bewust voor een aangedreven voorloopas gekozen hebt wegens eventuele oneffenheden van de vloer)
    Je begint dit project ook weer uit te werken in 3D zie ik, blijft leuk om te doen en naderhand pluk je er de vruchten van.
    Blijf je project uiteraard ook weer volgen,

    groet Henk-Jan
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Henk-Jan,

    8x2 is bewuste keus, omdat dit mij eenvoudiger leek in combinatie met de luchtvering. Verschil met de 6x4 is dat daar de assen op een pendelveersysteem zaten. Ik hoop natuurlijk dat de keus goed zal uitpakken.
    En om nog een verschil te noemen: voor zover ik nu met de Topline heb gereden: het meeste was erg vlak.

    Ja, 3D is voor mij de manier om ontwerpen helderder te krijgen. Om het maar zo te zeggen: vaak zit het idee wel in mijn hoofd, maar is het nog wat mistig. Door het idee om te zetten in 3D krijg ik het gewoon scherper.

    groeten,
    Erik
     
  12. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Even wat onderzoek gedaan. Carblueprints.info levert wat mooie tekeningen. Twee ervan heb ik er eens goed bekeken.

    CAR blueprints - Scania CB 8x2 S6 Truck blueprint
    CAR blueprints - Scania LB 8x2 S6 Truck blueprint

    Een korte samenvatting met focus op de wielen en wielbasis:

    [​IMG]

    Schaal 1:13,5 past dus het beste als ik de breedte van de Scania als referentie gebruik.
    Uit de tekeningen blijkt dat de afstanden tussen de 1e en 3e as wat kunnen verschillen. Maar het lijkt erop dat de chassis met drie stuurassen voor de grootste tussenafstand gaan. Toch is dit interessant om even met te spelen aangezien ik de meeste electonica in de kisten tussen de assen wil wegwerken.

    Als ik het 3D-model aanpas aan de juiste chassislengte en wielbasis, dan komt het er ongeveer zo uit te zien:

    [​IMG]

    Een paar dingen vallen mij nog meer op:
    - de bematingen (vooral lengte) van de luchtvering was gebaseerd op de gaten in het standaard Tamiya chassis. Dit moet korter worden om de assen dichter op elkaar te kunnen plaatsen. Even paar maatjes aanpassen levert alweer een beter gezicht.

    [​IMG]

    - de grote steunen voor de luchtvering zullen de vorm krijgen volgens de carblueprint tekeningen. Dit zal ik doen tijdens een stukje detaillering. Het viel mij tevens op dat ik eerst wat (kleine) dingen goed moet bekijken voordat ik verder wil gaan met de detaillering van de luchtvering. Zo is de laadvloerhoogte al interessant om vast te leggen. Tevens zie ik dat de spatbordsteunen aan de luchtveringen zijn bevestigd.

    - Verder zie ik nog dat het chassis in verhouding to de banden eigenlijk wat lager zou moeten zijn. Ik weet niet of ik dit zonder aanpassingen aan de assen etc. kan veranderen. In ieder geval zit ik al vast aan de luchtbalgjes. Tevens wil ik de truck voorzien van volumebanden. Dan kan het chassis voor de modeltruck niet veel lager. De vraag is ook of het nodig is.

    Hier een mooie detailfoto van een 8x2 chassis zoals ik het ongeveer voor ogen heb.

    [​IMG]
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    verkerk lage volume banden super single breedte
     
  14. HJ86

    HJ86

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    83
    Chassis verhouding tot de banden kun je misschien oplossen door het luchtveerjuk iets schuin te zetten en na de veerstrop een verzetje inbouwen zodat je de slag van de luchtbalgjes gelijk kunt houden. Tevens kan de veerbok iets korter. Krijg je dan misschien de bovenzijde van de banden gelijk met bovenkant chassis
     
  15. Jurgen76

    Jurgen76

    Lid geworden:
    23 aug 2012
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Haaksbergen
    Hoi Erik, dat gaat weer een mooie combi worden.
    Succes met de bouw
     
  16. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    In de laatste weken is de luchtvering qua vormgeving behoorlijk op de schop gegaan. Ten eerste lijkt het nu wat meer op de originele steunen en ten tweede heb ik het 3D-model wat verder uitgewerkt qua andere delen. Zo ben ik erachter gekomen, dat het handig is om montage van de spatborden aan de steunen mogelijk te maken.

    En na redelijk wat gepruts in 3D is de knoop doorgehakt: qua vorm ben ik tevreden; qua prijs kon het niet veel goedkoper. Nu hopen dat alles in 1x goed uitvalt. Dus de materialen ten baat van de luchtvering zijn besteld. Vandaag kwam het pakketje van Shapeways binnen.
    Omdat deze steunen door de veranderde vorm niet meer op het originele chassis passen, moeten jullie het voorlopig maar even doen met de foto's van de 3D-print. In de komende tijd zal ik het een en ander langzaam aan opbouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals op de foto's duidelijk zou moeten worden, zijn alle steunen voor allevier de assen op 1 sprue geprint. Dat scheelt veel in de kostprijs in vergelijk tot het apart printen van de onderdelen (totaal 32 onderdelen voor vier assen). De luchtbalgen zijn apart besteld en voor de rest zou ik als het goed is, alleen Tamiya materialen kunnen (her)gebruiken.
     
    edge_nl en Tug.NL vinden dit leuk.
  17. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ziet er goed uit!! ben benieuwd hoe het past!

    ik blijf je volgen

    gr
    Koos
     
  18. J.Bouwens

    J.Bouwens

    Lid geworden:
    21 sep 2010
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Spaubeek
    Ben benieuwd want wil het ook gaan toepassen op mijn 4x2. Ga dit zeker blijven zien!
     
  19. Vonk

    Vonk

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Oirschot
    Ziet er indrukwekkend uit erik!
     
  20. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Even wat detail foto's van de onderdelen gemaakt:

    Alles op een rijtje:4

    [​IMG]

    Een setje voor de vooras:

    [​IMG]

    Een setje voor de achteras:

    [​IMG]

    Op naar het opboren van de gaatjes en gladmaken van de zichtzijdes
     

Deel Deze Pagina