Scania LZV met 2 Wipkarren

Met dit topic ga ik mijn bouwverslag voorstellen.

Hoewel ik veel modelbouw heb gedaan, wordt dit mijn eerste RC Vrachtwagen die ik ga bouwen.

Het project wordt een Scania LZV met 2 wipkarren, uit karton heb ik eerst een voorbeeld gemaakt op schaal, en wordt dan zo'n 180cm lang.

37870473if.jpg


37870474bt.jpg


Aangezien ik het model zo goed mogelijk wil laten lijken op het origineel (wat iedereen denk ik wel wil) moest ik eerst de Verkerk Facelift grille vinden omdat het voorbeeld ook de facelift Scania is.

Deze Verkerk grille heb ik gekocht met daarbij een complete 4-assige auto welke ik heb gedemonteerd en op basis van mijn voorbeeld opnieuw ben gaan opbouwen.

37870453la.png


 
Ik doe meerdere dingen parallel maken omdat op bepaalde onderdelen toch levertijden zitten.

Dus in de tussentijd begonnen met de laadbakken.

Deze zijn van aluminium, alle laadbakken hebben net als het origineel afgeronde hoeken aan de bovenkant en de laadbak van de motorwagen heeft ook afgeronde hoeken aan de voorzijde.

37870578eo.jpg


37870579jq.jpg


37870581hb.jpg


37870582ha.jpg


37870583tl.jpg


37870584kt.jpg


37870585bi.jpg


37870586vo.jpg


37870587il.jpg
 
Morgen heb ik de 3 muilkoppelingen en trekogen. De motorwagen en beide wipkarren krijgen muilkoppelingen, zodat de wipkarren onderling kunnen worden uitgewisseld.

De muilkoppelingen worden dmv servo's bediend.

37870627jy.png



Daarnaast morgen ook de spatborden voor zowel de motorwagen als wipkarren.

De assen voor de wipkarren met imitatie luchtvering wacht ik al weken op en die komen als het goed is in de loop van de volgende week binnen.
 
De laadbakken worden uiteraard gespoten en daarna krijgen de laadbakken de originele opdrukken.

Hoofdbrekens krijg ik nog vwb de electronica en zender.

ik heb veel ideeën en wensen qua functie's die ik werkend wil maken, daar ligt nog een heeeeele grote uitdaging.....

De cabine zelf zal ook nog wat veranderingen ondergaan.

Zo wordt in de achterwand het gat voor de stekker verbinding voor een oplegger dicht gemaakt.

ook die stomme gaten in de rechterdeur gaan dicht, ik heb een andere oplossing om de kantelcabine niet te ver naar voren te laten kantelen. Die gaten vind ik gewoon te lelijk (sorry dat is mijn persoonlijke mening)

Er zat ook een Verkerk spiegelset bij, dus de bovenste gaten van de originele spiegelophanging gaan ook dicht.

Net als de gaten op het dak die ook dicht gemaakt worden, er komt geen roofrack op.
 
Hallo Doberman,

Welkom op het MBF Truckers forum.
Ik wens je veel bouw, kijk en leesplezier op het MBF forum.

Ik heb een paar vragen :

Heb je zelf eigen vinger zetbank, of heb je dit laten zetten bij een bedrijf, of werk je zelf in de metaal of carrosseriewereld. ?
Heb je het kopschot van de bak van de motorwagen zelf MIG of TIG gelast ?


Mooi vakwerk hoor !
SMILEY BEDANKT - kopie.jpg
 
Een vinger zetbank ga ik gebruiken voor het fijne werk voor de rest van de combinatie. dat wordt allemaal 1mm dik materiaal. De bakken zijn 2mm dik.

De bakken heb ik bij kennissen gemaakt en zijn aan de kop TIG gelast. (dat TIG lassen heb ik laten doen anders weet ik het eindresultaat wel...)
 
Laatst bewerkt:
als je meer alu wil gaaan gebruiken,kijk eens op aluminiumopmaat.nl
heb daar ook alu profielen gekocht,je ken er per mm lengte bestellen
 
Mooi project zeg. Ben erg benieuwd maar de start is veelbelovend! Voor wat betreft de electronica is Beier misschien een optie. Zo kun je het draadloos doen tussen de verschillende elementen. Niet goedkoop maar heb je wel wat!
 
Vanmiddag een beetje aan het freubelen geweest om de muilkoppeling onder de bakwagen te monteren.

Met 2-zijdig tape vastgezet zodat ik nog kan schuiven/wijzigen.

Wat vinden jullie er van !?

37883916pu.jpeg


37883918rq.jpeg


37883919gy.jpeg
 
Dank voor je reactie.

Ik had hem eerst 1 cm hoger zitten, en toen kon de ondervouwlaadklep er niet meer onder als je bv in een laaddok staat.

Door de hoek van AHW tov Bakwagen komt de trekboom van de AHW tegen de laadklep aan, vandaar weer iets lager.
 
Back
Top