Scania R560, 2e poging!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 9 jan 2023.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Jaren gleden heb ik eens heel lang gezocht naar gevlochten staaldraad van max 0,50 mm diameter, voor de verstaging van een restauratie van een groot (model) zeiljacht. Dat heb ik uiteindelijk gevonden bij een modelbouwshop in Tsjechië, dacht ik.
    Nu schrijf jij doodleuk dat er een fabrikant in Dinxperlo is; moet je ook maar weten.
    Nu wel dus. Maar is dat ook ergens te koop?
    Overigens, in plaats van staaldraad kan je tegenwoordig ook Dyneema gebruiken, dat heb ik dan wel weer in gebruik bij de bouw van een drijvende dok; dat spul is oersterk, en heel erg soepel; mooi voor hijsdraden ed.
    Zou het ook goed doen voor je schotel :koud:
    Cor
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik


    zit daar dan ok rek op cor?
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Nee, helemaal niets,
    nou ja, bijna niets, maar Google er maar eens op.
    Cor
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een paar procent, maar dat zal voor zo’n kort trekkabeltje niets uitmaken. Kleinste staalkabel die ik kon vinden was 1mm RVS, hadden we nodig op werk om borgkabels te maken. Moet wel zeggen dat we daar ook de krimpschoentjes en tang bij hebben om lussen te kunnen maken.

    @trialrolf je gaat wel lekker hard zo. De verfresten in de airbrush komen er toch wel uit met thinner of aceton? Kan me niet voorstellen dat die kleurresten niet oplossen. Het is een metalen cup, die kan daar wel tegen.
     
  5. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    weer veel werk verzet zo, wat ik mij afvraag als ik je montage wand bekijk, past er dan nog steeds wat interieur in, stoelen en dashboard etc? Dit lijkt mij een stuk gemakkelijker dan wat ik uiteindelijk bij mijn Benz uitgevoerd heb..

    groetjes Tom
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik denk dat ik die staalkabel met mijn servootje en de schotel niet zal uitrekke. Ze hebben een winkel bij de metaalgaasweverij maar soortelijk gebruiken ze in de visserij ook.

    Zeker kan er een interieur in. Kijk ook maar eens bij al mijn andere trucks..... Binnenkort kun je het bij deze ook zien.

    Dat cupje krijg ik no wel schoon maar weet niet of dat goedkope chroom dat ook leuk gaat vinden. Maar nu eerst maar gebruiken voor deze verf.

    We gaan weer verder. Gisteren en vandaag ook weer wat gedaan.

    [​IMG]

    De folie is binnen dus ook maar de plotter maar eens aangeslingerd.

    [​IMG]

    Die Greif gaat ook maar net. Kleiner en fijner kan die niet. 8 stuks gesneden en 2 bruikbaar uitgepeld.
    Hier komen dus ook Jamie Elynn Sterre weer terug..... JES.

    [​IMG]

    Dat V8 logo is eenvoudiger te doen.

    [​IMG]

    Het was een 620 maar ik wilde een 560....

    [​IMG]

    Waarom? weet ik niet....Omdat het kan? 560 klinkt leuker en exclusiever? bedenkt iets.....
    De sticker lijkt van zo heel dicht bij niet goed te zitten maar na de foto heb ik hem nog beter aangedrukt.

    [​IMG]

    Deze viel tegen. 3 keer gedaan maar ik moet echt de spatlap eraf gaan halen..... Dus moet opnieuw maar de tekst is wel leuk toch?

    [​IMG]

    Ook de spatterlappen komen er weer aan.

    [​IMG]

    Ik had op Cults 3D mooie bakjes gezien en dacht, kom die koop ik eens...... Maar niet goed op de foto's gekeken. Deze zijn mooi maar voor zijfenders zonder verlichting.... Dan zelf maar wat maken, net zo eenvoudig.....

    [​IMG]

    Andere kant dan ook maar. Niet nodig maar wie weet in de toekomst.
    Als je wat bewaard.... Als afstandhouders de rubbertjes die altijd bij de servo's zitten en ik nooit gebruik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat dan nog allemaal.... Wat spuitwerk aan de voor spatborden.

    En wat glimmers achter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze ook weer wat gerestaureerd en overgeblazen.

    [​IMG]

    En dit is de grootste schade. Die pak ik nu aan.
     
    raoul00123, bvdh, Leon1965 en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    lekker bezig rolf!
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Maar eerst nog een beetje styling, gaat net zo lekker....

    [​IMG]

    [​IMG]

    De spatlap eerst opnieuw. Ergerde ik me aan.... En ja dit is geen goed engels en ook ja, Dat is bewust voor diegene die hem begrijpen ;)

    [​IMG]

    Mooi groen is niet lelijk toch? Ik vind deze folie erg mooi kleuren met de lichtere lakkleur.

    [​IMG]

    En even pielen en freubelen verder en je hebt dit....

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de voorspatborden zitten er weer op. Van een halve meter afstand zie je er niets meer van zo ongeveer..

    [​IMG]

    Het kontje begint te komen.

    [​IMG]

    En als het goed is zijn mijn alu velgen al in de buurt ergens..... Polen ofzo....

    [​IMG]

    Bij een Scandinavische truck hoort een Scandinavische pet.

    Ik heb er even over zitten denken en had ook al de kistjes gemaakt maar ik ga de cabine toch steek baar maken. Het scheelt me net te veel ruimte achter het schot en werkt ook makkelijker bij onderhoud. Ik zal nog eens uitleggen hoe simpel dat is.

    [​IMG]

    De standaard beugel waar de scharnieren vanaf gehaald zijn.

    [​IMG]

    2 alu hoekjes gezaagd.

    [​IMG]

    Die monteer je op de originele gaten in de cabine waar normaal de scharnieren vast zitten. De cabine op zijn plek zetten zonder de bumper eraan en van onderen met een stift puntjes gezet. Niet op de I maar op het alu.

    [​IMG]

    Gaatjes geboord en met verzinker (hoe heet zo'n ding?) de schroefjes laten verzinken.

    [​IMG]

    Tussendoor even passen en als alles goed is de hoekjes aan de cabine schroeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de achterzijde klik je dan de bodyclip in de originele steun. Je kunt natuurlijk ook voor montage van de bumper nog een moertje op de doorstekende boutjes draaien. Wil je dan de cabine liften dan moet je eerst de bumper losmaken.

    Bij de Scania worden de boutjes klem gezet in de alu hoek door de cabine. Bij andere cabines kan het zijn dat je een draad moet tappen of ze eventueel in moet lijmen. Het werkt in ieder geval bij de meeste kantelcabines van Tamiya.

    [​IMG]

    Je kunt het alu nog een kleurtje geven maar ik vind het wel leuk als je door de grill nog iets vaags ziet. Deze aanpak kun je misschien beter niet doen als je de accu onder de cabine hebt zitten natuurlijk.

    Ik heb besloten dit nu zo te doen omdat er anders vanuit de kist aan de zijkant een wirwar aan kabels naar de cabine moet. In de toekomst maak ik de accubak nog anders maar voor nu gaat dit goed komen.

    [​IMG]

    Zo was de achterwand dus.

    [​IMG]

    En dat scheelt een BEC en een ontvanger op zijn minst.

    [​IMG]

    Het zijraam er weer in en nieuwe windspoilers.

    [​IMG]

    De speaker weer van draad voorzien.

    [​IMG]

    Hier zat dus een stopcontact. Als je die klep van binnen doet dan moet je plamuren etc. Bovendien is de cabine van binnen bekleed. Niet handig dus dan maar deze oplossing. Dadelijk zie je meer.

    [​IMG]

    We zijn weer wat verder met styling en geplak.....
    Het zonnevizier vond ik lelijk maar ik weet ook nog niet wat er moet komen. Dus de witte maar gespoten en wat folie erop. Nu vind ik het wel weer meevallen.

    [​IMG]

    Jammer van die schroefjes, dat hoeft echt niet Tamiya San.

    [​IMG]

    De greif stickers zijn me ook gelukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de uitlaten komen er zo niet meer op bij mij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het plaatje...... op het stekkergat.
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Voor een 2e poging ga ik volgens mij best wel rap. Ik heb er echt plezier in op dit moment. Ook de wat mindere klusjes gaan lekker eigenlijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bestickering komt ook in de eindronde. Er moet niet te veel op maar genoeg om af te leiden van de imperfecties zeg maar.... De lichte stickers achter de zijramen kunnen er helaas niet af zonder grotere schade denk ik. Zijn van die metaalfolie dingen. Ik heb ze al warm gemaakt etc maar laat ze zitten. Risico te groot en erger me er niet aan.

    In de achterwand zitten nog 2 grote gaten. Hier zaten de uitlaten in bevestigd. Deze uitlaten gaan er niet meer op komen. Ik heb een andere set en zodra die er is gaat deze hoek verder.

    [​IMG]

    Ik wilde niet te veel eraan doen toch? Maar zeg nu zelf wel zwaailampen en geen flitsers?

    Deze komen dus achter het gaas onder het raam links en rechts.

    [​IMG]

    Dan het interieur. De achterwand met folie gedaan, die had ik nog.

    [​IMG]

    Een logootje gezocht en geplottert.

    [​IMG]

    Binnenverlichting gemaakt.

    [​IMG]

    Nu vind ik de zonneklep definitief te groot!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is echt beter. Stuk afgeknipt en moet dus nog afgewerkt worden. Chauffeur is een oude bekende want die zat al in mijn Mercedes SK.
    De helm is nieuw en gemaakt door mijn lieftallige eega. De Tacho is de mascotte van Noah for all en mocht niet ontbreken!

    [​IMG]

    Nu de dradenboel op orde krijgen.
     
  10. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Wordt een mooie truck Rolf.
    Lekker bezig zo.
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ik begin al aan de kleur te wennen!
    Maar die witte accenten weg halen was goed inzicht van jou.
    De nieuwe achterwand van de cabine vind ik dan weer minder en verlichting daarvan overbodig; mooie (voor zover mogelijk) zonneklep van gemaakt.
    Mogelijk al veel eerder vermeld, maar hoe ben je aan die juiste kleur gekomen; weet van een spuitbus ge-decanterd, mar het kleurnummer- hoe gevonden?
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Sander.

    Cor, ik vind de kleur zelfs al mooi! Een cabine moet toch binnenverlichting hebben en ik had geen zin deze in het plafond te maken. Was me nu teveel werk.
    Bovendien is het bij avondritten wel leuk en staat het leuk op de film als je ook in de cabine kunt kijken toch?

    Van diegene die hem groen heeft gemaakt Cor.... De vorige eigenaar.
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat van de groene kleur weet ik, maar ik bedoelde: je hebt een model in een bepaalde kleur, hoe weet je welke kleur verf (nummer, type merk?) je er bij moet kopen dan?
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Als gezegd ben schijnaar onduidelijk dus....
    Van de vorige eigenaar die mij op mijn vraag naar welke verf ie gebruikt had meteen antwoorde dat ie tamiya TS-52 had gebruikt.;)
     
    vGenLheftruck_Maarten en Helicor vinden dit leuk.
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dank, en helemaal duidelijk: ik schreef toch al:
    Cor:jan:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En weer wat verder bij het eindpunt. Had gehoopt dit weekend klaar maar gaat niet helemaal lukken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was zijn bouwschoeisel zeg maar. Gaan we niet mee de straat op heb ik gezegd....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien de boutjes nog een keer zwart voor wat contrast?

    [​IMG]

    Ik vind dit wel veel mooier zo.

    [​IMG]

    Hier ben ik wel even druk mee geweest zeg. Geen foto's verder want doar had ik de pet niet noar stoan zeggen ze hier. Beetje stress. Allereerst bleek de ontvanger niet het protocol te bevatten waarmee hij naar zeggen van de verkoper geprogrammeerd zou moeten zijn. Meteen het grootste nadeel van Frsky tov Graupner (met de rest geen ervaring) is de schier oneindige hoeveelheid verschillende soorten ontvangers. Dan nog verschillende protocollen en een aantal ontvangers die meerdere protocollen kunnen......

    Dan S-bus. Voor mij ook de eerste keer. Voor ik het voor mekaar had dat de USM RC2 van Beier mij liet zien dat ie de S-bus van de ontvanger ontving....
    Ga er maar niet over uitweiden..... Maar als je dan eenmaal in de gaten hebt hoe het werkt dan gaat het ook prima en kan ik zeggen weer wat geleerd!

    [​IMG]

    En opeens heb je licht, geluid, het schakelt en reutelt en doet alles wat je wilt.....

    [​IMG]

    Dan fatsoenneer je de boel, kort wat in, knupt wat op en de kap kan erop...

    [​IMG]

    Nog een paar dingetjes te doen. Nog wat finetunen aan geluid met name. De uitlaten en het achterdek. Heb er schik mee of had ik dat al gezegd.
    Ik vind het leuk werk zo'n gebruikte maar niet verrotte truck weer nieuw leven in te blazen. Zeker als je dan probeert te gebruiken wat je hebt en een minimum aan nieuwe spullen te gebruiken. Heb het al eerder met de Globe liner gedaan en zou het zo weer doen....Dus iemand voor weinig nog een shelfqueen?

    Binnenkort de rest.

    NB Overigens heet de mascotte van Noah 4 All Taggo en niet Tacho
     
  17. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er heel netjes uit
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Herman. Netjes vind ik ook wel het juiste woord eigenlijk.

    En dooooorrrrr......

    [​IMG]

    De accubak had ik dus als bovenlader geplaatst. Ik dacht daar maak ik dan wel wat voor. Dit ook weer uit het oogpunt niet te veel rompslomp uit te halen daar er toch ooit nog een keer een algehele verbouwing zou volgen. Daar komt het vooruit denken weer om de hoek want paar dagen later, nu dus, ontdek ik dat een bovenlader helemaal niet zo handig is..... Dus

    [​IMG]

    Bakje kwartslag gedraaid.

    [​IMG]

    Magneten in de gaten van de spoiler en een stalen boutje in de steun. klak!

    [​IMG]

    Mooi, fijn, dat lijkt nogal......

    [​IMG]

    Rommel, rammel, zoom en zoef en je maakt een paar stickers die de magneten op hun plaats houden zonder gerommel met lijm op je lak.
    Werken met dat wat net voorhanden is en een minimum aan tijd......

    [​IMG]

    Groene strepen.

    [​IMG]

    Wat heen en weer geplak.

    [​IMG]

    En je hebt op 2 plaatsen weer een sticker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De andere kant ziet er wat anders uit en er zit geen magneet. Ook geen noodzaak dus beetje freubelen.

    [​IMG]

    Mij stoort het niet.

    Wel is het even genoeg afleidingsstickers wat mij betreft. Meer moet er niet op komen. Er zijn nog 2 dingen die aandacht behoeven qua uiterlijk.

    [​IMG]

    Ik heb een setje andere uitlaten en er moet nog een achterdek gemaakt worden van een ander soort traanplaat.

    Dan nog een avondje stoeien met de Beier en is ie klaar voor de eerste demo.
     
    ozy, Catwoman, Leon1965 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    [​IMG]

    Daar waren dus nog de uitlaten. Omdat deze tegen de spoilers aan zouden komen naar mijn vermoeden maar eens beginnen daar een hoekje uit te halen.

    [​IMG]

    Weer beetje groenig aan stippelen.

    In de tussentijd ook de postmiep (Ze is heel aardig hoor) weer geweest en dus ander klusje....

    [​IMG]

    Zwarte boutjes. Ik vind een beetje contrast wel mooi.

    [​IMG]

    Achter ook natuurlijk.

    [​IMG]

    En aangezien het er 60 waren was ik weer helemaal blij met mijn Wowstick. Precies goede koppel en handzaam voor dit soort klusjes.
    Draai je ook geen draad kapot en alles zit goed vast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan nog het traanplaat tranendal. Zo erg ook weer niet maar ik gebruik meestal dat 2 traans spul van Wetronic. Vind ik mooier, wat robuuster.
    Dit lijkt me Lesu. Het is ook knoerthard.

    Probleem is dat er ook achter, treeplanken en bij de spatborden dit traanplaat zit. Bovendien zit het vlak en hoog ivm de stuurarm.

    [​IMG]

    Ik wilde die toch origineel houden?!

    Na proberen en wikken en wegen besloten voorlopig toch de Lesu traanplaat er maar op te doen. Mijn ervaring met dat andere spul is dat ik daar geen strakke dubbele knik in krijg die ook nog recht is. Bij een eventuele toekomstige herverbouwing komt dit wel weer aan de orde.

    [​IMG]

    Dan de uitlaten. Ben aan het dubben geweest ze toch weg te laten maar ze mogen even. Was ook weer een ding want ook al is de uitlaat van Lesu hij is niet bedoeld om met dit traanplaat te gebruiken. Ook weer de bevestiging van de stuurservo en de versnellingsbak die in de weg zitten.

    Ik heb uiteindelijk een alternatieve bevestiging gemaakt maar daardoor zit het systeem wel weer wat verder van de cabine.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De spoilers hadden dus gewoon intact kunnen blijven.... tja

    Het grote gat in het dek heb ik maar even provisorisch gedicht. Inmiddels al een stukje Lesu traanplaat gescoord en dat komt er nog op.
    Dan is de Scania klaar voor nu. Veel tijd ingestoken en ook lol aan gehad. Ikzelf ben tevreden met het resultaat. Zo zelfs dat de aandrang om hem snel echt om te bouwen niet eens zo groot is. Kan mijn budget en energie nu nog wel voor andere projecten gebruiken.
     
    RenéH, raoul00123, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    [​IMG]

    Natuurlijk moest de Scania voor de proefrit in Kerk Avezaath (of all places) wel aan de voorkant ook een kenteken hebben. De proefrit is inmiddels geweest en de filmbeelden zijn in bewerking.

    Er zijn nog wel een paar dingetjes die moeten worden aangepakt. Allereerst de stuurinrichting. Ik denk dat de afdekplaat de stuurarm raakt. Daardoor moet de servo wel erg hard werken en is de stuuruitslag te klein. Dat kan en moet anders.

    Verder nog wat aanpassingen in de Beier zoals de remlichten, die gaan te vroeg aan, en het startvolume dat te laag is. Nu was het vandaag wel erg veel geluid in een betrekkelijk kleine zaal. Maar ik ben tevreden op zich. Hij staat leuk op de baan en valt niet uit de toon zeg maar ;)

    De dieplader met de dumper erop trekt ie prima.

    Hij gaat nu even op het schap maar de paar dingetjes wil ik voor de volgende rijdatum eind februari wel aanpakken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina