Scania R560, 2e poging!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 9 jan 2023.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Het is inmiddels voorbij half maart en de Scania staat weer even op de werkbank. Had afgelopen weekend eigenlijk zullen rijden maar kwam het niet van dus.

    Ik wil er wel zo min mogelijk financiën instoppen op dit moment maar het uiterlijk en dan vooral het traanplaattranendal staat me gewoon niet aan. De gaten erin zijn ronduit lelijk. Moet anders. Ook is het accubakje net te klein. Ik had nieuwe lipo's gevonden in dezelfde maat als die ik gebruikte. Dat klopt maar de kabel is zo dik en stijf dat de lipo net niet past. Ook had ik de aan/uit schakelaar in het bakje gezet. Niet handig niet. Dus uit elkaar een beetje en weer sleutelen.

    [​IMG]

    Bij ome Ali en een paar shops zijn wel nieuwe te krijgen maar dan wel vanaf € 40 en dan nog met voor gestanste gaten en rare teksten op de randen.
    Dan bedenk ik liever mijn eigen tekst. En de stuurservo was er ook nog maar ik heb ontdekt dat ie maar een paar mm omlaag hoeft voor mijn idee.....

    Die moet ik kunnen vinden.

    [​IMG]

    De gaatjes voor de servosteun in het chassis zijn min of meer een vast gegeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Echter de servosteun is bewerkelijk en ik heb die ook nog liggen mocht het verkeerd gaan. Ik heb de gaatjes opgeboord naar 4 mm zodat met vastschroeven ik de steun naar beneden kan drukken. Fractie winst. De rest heb ik gewonnen door de servosteuntjes af te vijlen. Net genoeg allemaal voor het juiste resultaat.

    [​IMG]

    Weer gemonteerd en hij blijft onder het maaiveld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de gatenkaas dus. Dit is hem.

    [​IMG]

    En dit is wat ik ga maken....... Eens kijken of dat het net wat strakker kan zonder inkopen te doen.

    [​IMG]

    Eerst maar naar de spuiterij. Kijken wat we ermee kunnen maken. Eerst voor de schotel en als het wat is ook erachter.
     
    ozy, Hans2020, raoul00123 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    [​IMG]

    Zo, accubak XXL zit op zijn plek. De linker skirthouder zit nu aan de accubak vast. De skirt behoud dus zijn magneetbevestiging.

    [​IMG]

    Wat anderhalve centimeter al niet kunnen doen...

    [​IMG]

    En bakkie is dicht.

    [​IMG]

    Wilde meteen nog wat aanpassingen doen aan de Beier. Omdat meestal de speaker in het dak zit heb ik altijd een losse speaker liggen om ook geluid te hebben bij de instellingen.

    [​IMG]

    Dan uit de spuiterij....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De plaat is gewoon mee geschroefd met de gatenkaas. Ik twijfel nog of ik er een sticker oid op moet maken met V8 logo oid.
    Ik vind het wel beter dan de traanplaat in ieder geval al is het ook niet perfect. Ik zou een hele vlakke plaat kunnen maken en hogere skirts maken, Holland Style?!
    Maar dat schiet eigenlijk weer het doel voorbij. Ik laat het voor nu even zo en kijk dan op een volgende demo/rijdag hoe het me bevalt.
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik miste aan de Scania nog wat. De voorkant moest wat meer hebben. Ik twijfel nog steeds of ik de grill zal spuiten in een grijze tint. Maar dat is ook wel weer een beetje standaard.

    Ik heb gelukkig bakken met van alles en van de MAN had ik nog een lichtbeugel over die oorspronkelijk voor een .....Scania was.

    [​IMG]

    Ook hier weer testen en testen voor de definitieve montage.

    [​IMG]

    Gemonteerd ziet het er zo uit. Ik vind het wel wat hebben. Het zijn maar 3 lampen en het waren er 4 op de MAN. Helaas is van 1 lamp het angel eye SMD led defect op het printje. Dat kan ik niet vervangen. En om nu 1 zo'n printje ergens te bestellen en ook nog duur te betalen omdat het Servonaut is..... Dan maar een lamp eraf..... Het mag van mij wel anders dan anders.

    [​IMG]

    Met de angel eyes.....

    [​IMG]

    En volle bak.... Op naar Intermodellbau Dortmund!
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Nu hebben jullie al gezien dat de Scania niet mee is geweest naar de Intermodellbau. Ik ga er tenminste van uit dat jullie trouwe kijkers zijn van mijn You Tube kanaal.
    Er was echt geen plaats meer in de auto. Ik moest de Scania thuis laten en James een aanhanger. Achteraf baalde ik een beetje want ik had beter de Fendt trekker thuis kunnen laten. Maar goed....

    Een probleem met de Scania was dat ie te snel was. Zoals bekend heb ik de originele 3 bak erin zitten en een Carson Poison motor. Ook al een 80T crawler geprobeerd maar die is nog te snel naar mijn smaak.

    Dus toen bij Ali de vertragingsbak die ik had bedacht een keer onder de € 50,00 was toegeslagen.

    [​IMG]

    De prijzen van dit ding variëren enorm.

    [​IMG]

    De bedoeling is dat je die aan de uitgang van de versnellingsbak plempt. Dat is een korte zin maar heeft bij een gebouwd model toch best wat voetjes in den aerde.

    [​IMG]

    Nu ja, hij is eruit en zo ziet de standaard uitgang eruit (voor de servonaut gebruikers) voor een dogbone cardan.

    [​IMG]

    Een mooi tandwieleke....

    [​IMG]

    Gewoon erop schuiven......

    [​IMG]

    En met een beetje vet de vertraging erop. Tandwieleke opgesloten en doet zijn werk.

    [​IMG]

    Dan is dit eigenlijk de bedoeling dus.

    [​IMG]

    Dus cardan bakkie erbij en kijken wat er zou kunnen passen danwel passend gemaakt kan worden.

    [​IMG]

    En in een tuutje helemaal nieuw zat nog een variabele as. Ook mooi....

    [​IMG]

    En passend. Ook de dwars traverse nog even tegen de dremel moeten houden en gaan met die banaan.

    Alles weer in elkaar gezet, na diverse testjes, en ook de schakelservo nog vervangen en opnieuw afgesteld. Nu loopt die zoals ik het me voorstelde en ongeveer dezelfde snelheid als de Volvo FH16.

    Als je de ruimte hebt om de bak te laten zitten probeer dit dan ook eens. Is een toevoeging aan de rij beleving. Zeker zoals in de Volvo met de SFR-1. Op de cruise control heel langzaam tegen een helling opkruipen in de 1 en je eigen truck daarbij filmen..... LOL.

    Zo krijgt de Scania als tussendoor truckie toch nog de nodige aandacht en investeringen en ben er blij mee.
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Alweer een tijdje wat stiller, op het forum algemeen en ook in mijn lopende projecten. De hobbykamer de afgelopen weken wat minder bezocht maar het koppie bleef wel doordraaien eigenlijk.

    Afgelopen zaterdag nog weer een evenement gehad in Hengelo waarvan jullie de filmverslagen in mijn filmtopic kunnen zien en op mijn YouTube kanaal ook natuurlijk.

    De Scania is nu weer het lijdende (of is het leidende) voorwerp. Het blijft een te lange truck eigenlijk. De 3 assige box trailer gaat nog net maar met de andere trailer die ik aan het maken ben kom ik niet uit. Ik krijg geen mooi beeld voor mezelf.

    [​IMG]

    Dus ja hij moet maar op de werkbank.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    En na een klein anderhalf uurtje ligt ie er zo bij. Ik ga er een 4x2 van maken. Eigenlijk wilde ik deze pas ergens in de toekomst verder aanpakken. Ik heb ook een verkoop overwogen maar je krijgt er een te slechte prijs voor op dit moment. Dan moet je ook alles weer kopen en ben je nog duurder uit. Bovendien kost deze ombouw ook weer een hoop tijd....en die heb ik zat!

    Ook kan ik dan een aantal zaken op orde brengen qua opbouw en techniek.

    [​IMG]

    Dit soort zaken. De bouwer heeft op veel (niet zichtbare en zichtbare) plekken niet de moeite genomen de onderdelen netjes van de rekjes te halen danwel de restanten netjes te verwijderen. Beetje jeuk krijg ik daar wel van maar goed ieder zijn manier van bouwen, even goede vrienden;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook zit er op de gekste plaatsen olie. Onder de bumpstops, achter de chassisverbinders en ook in de assen want dat lijkt de bron.

    De assen moeten nog uit elkaar maar het gaat dus een hele nieuwe opbouw worden.

    Er zijn nog wel wat hordes te nemen want hoe ver ga ik met de heropbouw. Ook wat betreft spuiten en accessoires.
    De stuurservo verplaatsen moet nu natuurlijk ook en hoe gaat het met de bestaande accessoires. Helaas is er momenteel weer geen onbeperkt budget.

    Heb een vakantie om erover na te denken. Mogelijk verkoop ik de shovel als fundraiser.
     
    bvdh, ozy, Hans2020 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Fijne vakantie Rolf

    Veel succes met de verdere herbouw van deze mooie truck!
     
  7. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Rolf op zijn best....nooit echt tevreden en dan gewoon opnieuw beginnen...wij blijven volgen en smullen
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je wel, nee tevreden ben ik niet snel met mezelf. Het was al een lopend project met een toekomstige herbouw maar dat vervroegen we nu ondanks het echte gebrek aan budget. Hoe groter de uitdaging zeggen we maar.

    Een onderdeel van herbouw is beginnen bij die bodem van die pizza.

    [​IMG]

    De assen. En die staan zo goed als droog. Ik vind meer vetachtige vloeistof in het chassis dan in de assen. Ze zijn wel schoon en ook weinig gebruikt zo te zien.
    Ook zitten er nog geen lagers in.

    [​IMG]

    Zo goed als nieuw ook zonder vet. Ik heb er al een paar demo's mee gereden zelfs.

    [​IMG]

    Ook het diff is zo goed als droog.

    [​IMG]

    En hier houd ik nou van, lekker vulle vet! Zo loopt zo'n diff naar mijn idee ook mooier en net even "strakker"'

    [​IMG]

    En na ook de verpakking van vettige laag ontdaan te hebben ligt er een vers asje te wachten op wat komen gaat.

    [​IMG]

    De versnellingsbak heb ik voorzien van een nieuwe behuizing. De oude was door een of ander beetje uitgeslagen met doffe plekken. Beetje vreemd maar wel vies.
    Ik heb nogal wat op voorraad dus......

    Ook heb ik de Carson Truckpoison vervangen door een 55T crawler motor. Deze heeft iets meer toeren. 6500 tegen 8000. Ik vond de Scania in de 3 op het lange rechte stuk net iets te traag. Ik praat dan over de highways in Hengelo. Dit is ook mede de reden dat ik de 3 bak gebruik. 3 op de highway, 2 voor normaal en 1 voor manoeuvreren.

    Zo, we gaan weer een beetje opbouwen.
     
  9. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Krijg hij gelijk een grote beurt Rolf
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Jazeker! Gelijk gebruik van maken he. Na herbouw moet ie zeker weer 3 jaar mee:yes:
     
    stoomertje vindt dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Al een tijdje stil van mijn kant. Vakantie geweest en wel beetje gerommeld maar niets om hier meteen weer te plaatsen. Beetje voorbereiden en onderdelen verzamelen. Kijken wat ik ga doen en hoe precies. Wat ga ik anders doen? Hoe dan? Meer dat soort zaken. Alhoewel ik in de basis altijd enthousiast over forums ben als bron voor informatie en uitwisseling zie ik ook dat steeds meer bouwers zich beperken tot een paar foto's en posts op Facebook, 3 vragen 26 duimpjes en 3 hartjes, truck is klaar.

    Forum kost tijd, je moet onder andere dit soort geneuzel ook lezen. Bij oudere posts ontbreken opeens de foto's en zit je net op pagina 6 van een verslag stopt de "eikel" ermee.

    Ben ook nog met mijn YouTube kanaal bezig. Kost ook tijd. Daar krijg ik soms nog reacties op filmpjes van 3 jaar terug. Das ook wel leuk. Moet ik wel doorgaan met alles op het forum te zetten, de zoveelste Tamiya truck.....

    Zou in ieder geval mooi zijn als iedereen eens bij zich zelf vraagt hoe en wie zou ik kunnen motiveren om hier eens wat te schrijven. In plaats van alleen vragen stellen in het algemene gedeelte gewoon een bouwverslag beginnen en daar je vragen in stellen. Dat zijn bronnen voor de toekomst. Voor beginners en gevorderden en zeker niet zo vergankelijk als Facebook.

    Misschien allemaal wat korter en zakelijker. Dat is misschien wel een mooi streven.

    PLAATJES!!!

    [​IMG]

    Begin van de opbouw van het chassis en kijken of ik alle onderdelen wel heb.

    [​IMG]

    Tablet met de tekening en een stapel onderdelen van de gesloopte Scania.

    [​IMG]

    Een een stapel met nieuwe onderdelen.

    [​IMG]

    En de beruchte doos. truckonderdelen staat erop.

    [​IMG]

    Zo begint een chassis van Tamiya.

    [​IMG]

    Ik wil bijvoorbeeld de mooie achterbumper blijven gebruiken maar past die ook op een 4x2 chassis. Het lijkt te kunnen maar de achterwielophanging met de blad veren gaat standaard niet lukken denk ik.

    Ik heb die bladveren ook niet in huis dus ga ik over tot een bestelling van een luchtveer setje als ik ook op de Mercedes SK heb gebruikt.

    [​IMG]

    Er zijn 2 zaken die ik weer een keertje anders wil proberen. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te testen en proberen. Dit is er zo eentje. Schakelen met een kleine servo die op de bak gemonteerd zit. Op zich zou je denken die zijn niet sterk genoeg. Maar verrassend en door de korte arm denk ik werkt het in de eerste testfase wel. Gaan we dus proberen. Inmiddels zit de servo achter het steuntje. Op de foto dus nog verkeerd gemonteerd.

    [​IMG]

    Het 2e experiment gaat de stuurinrichting worden. Daar heb ik nog niet alle onderdelen voor binnen.

    [​IMG]

    Salvage van de groene Scania. Denk dat ik dit allemaal nog kan gebruiken cq dringend nodig heb.

    We gaan het zien weer.
     
    ozy, bvdh, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Halsteren
    Weer goed bezig Rolf.

    Zie inderdaad ook minder echte bouwverslagen op forum. Ik deel op Facebook ook foto's van mijn vorderingen. Persoonlijk vind ik het forum mooier omdat je terug kan kijken of meer informatie kan terug vinden.
    En ook een stukje geschiedenis erbij kan vermelden. Dan gaat het nog meer leven.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf,
    Je hebt er weer zin in...
    Als ik het goed zie gaat de Scania een ander kleurtje krijgen, ik blijft dit volgen
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  14. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    De opstelling met schakelen wilde ik eerst ook bouwen Rolf.
    Met juist afstellen en iets zwaardere servo ging het bij mij prima.

    Door een leuke deal kon ik overstappen op Scaledrive spullen, dus deze versnellingsbak ligt weer in de bak voor een toekomstig model.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Klopt helemaal Leon.

    Scaledrive is ook mooi spul Mark. Ik denk dat ik dit inderdaad wel goed werkende ga krijgen en anders heb ik het in ieder geval geprobeerd.

    We gaan weer verder...

    [​IMG]

    Eerste foto op speciaal verzoek. Kijk, de servo zit nu aan de andere kant van de steun. Zo is de weg van de bediening ten opzichte van de bak recht en zal wegbuigen niet gaan. Ook past het zo. De eerste montage van de servo zou de arm het chassis raken. Kan dus feitelijk ook maar op 1 manier.

    [​IMG]

    De cabine krijgt wat extra's van Verkerk. Ook een dak. Mooi een sjabloon erbij om te boren!

    [​IMG]

    Gaatje mooi op z'n plek.

    [​IMG]

    Ook nieuwe spiegels. Ook daar zit een boorsjabloon bij. De spiegels op de groene Scania waren te dik gespoten en al een paar keer gerepareerd.

    [​IMG]

    Zo werkt de sjabloon dan.

    [​IMG]

    Beetje passen vast en inspiratie op doen... Mock up fase Maarten;)

    Als je gaatjes maakt moet je ook wat gaatjes sluiten zeg maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In plaats van die gaatjes plamuren heb ik een staafje van een onderdelenrekje op maat geslepen. In de accuboor spannen en op een vijl of schuurpapier op maat maken. Ooit geleerd van een oude rot hier. Werkt nog steeds Wil (hoop dat je dit leest)

    [​IMG]

    Ook de gaatjes van de kantelsteun want de cabine gaat natuurlijk weer steekbaar worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een eerste voorbewerking...... Geen plamuur nodig.

    [​IMG]

    Verkerk spulletjes zien er best goed uit maar deze bewerkingsgaten vind ik wel raar.....
     
    Hans2020, ozy, Leo Broers en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Hoi rolf , ik had bij deze verbouw ook de cabine van de andere Zweed er op gezet. Maar das persoonlijke:offtopic:
    Wat niet weg neemt dat ik je verslagen altijdt graag lees. Uitgebreid en genoeg beeld matriaal en bij elke foto tekst, dat leest prettig weg , Dus ga zo door.:rofl:

    Mvg bertus
     
  17. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er netjes uit Rolf, ik heb een hoog dak van Verkerk en eentje van Lesu. Ik zelf vind die van lesu mooier en netter.
    Maar bij allebei geld dat ze eigenlijk 6 mm te laag zijn.
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Bertus, die andere zweed heb ik al en 2 dezelfde vind ik niet leuk.

    Herman, zag het al in jouw verslag maar zover ga ik niet in de details. Mij lukt het ook zeker niet dat dak te verhogen. Ik heb maar 1 timmermansoog.
    Maar hebben die daken jou ook deze markeringen dan?

    Van de week slecht weer dus hoop nog wat te doen...
     
    bvdh vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    En dus wat gedaan. Ik had al aangegeven iets met de vooras te willen doen.

    Ik had deze as.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierbij een setje om de servo vlak in het chassis te zetten en op de "LESU" manier te sturen zeg maar. Een aantal pogingen gedaan dit werkend te krijgen maar met de versnellingsbak van Tamiya erin gaat dat niet lukken. En die bak moet wel blijven in dit model. Van die paspogingen verder geen foto's.

    Dus dan maar weer ouderwets en dat werkt ook beproefd en prima maar vind het leuk eens andere dingen te proberen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mag een tik langere servoarm op maar dit werkt prima zo.

    [​IMG]

    Achterwiel ophanging moet ook anders.

    [​IMG]

    Dit setje is wel een stukje duurder geworden sinds de Mercedes SK maar ik wil graag de achterbumper behouden. Deze past niet met de standaard achterwielophanging van Tamiya voor een 2 asser. De ophanging van de bladveer achter komt dan niet op zijn plaats.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een nieuwe cardan. De oude had een kleine slag cq liep niet mooi. Je kon de koppelingen niet uitlijnen.

    In het kader van "modelbouw is fouten maken en ervan leren en niet bang te zijn ze te laten zien" dag het volgende...

    [​IMG]

    Aan de rechter kant zat de arm voor de as gewoon een paar mm te ver naar voren...... Mijn manier van werken en 1 timmermansoog....Dan krijg je zoiets.

    [​IMG]

    [​IMG]

    2 extra chassis ventilatie gaten....

    [​IMG]

    En een correct uitgelijnde as..... Tja, gelukkig zie je als hij klaar is niets meer van het chassis.....

    [​IMG]

    Stukje mock up. Kijken hoe de schotel moet komen.

    [​IMG]

    De standaard plek vooralsnog dus..... We gaan weer verder.
     
    Leon1965, bvdh, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    Das n mooi setje velgen, zijn die van lesu?
     

Deel Deze Pagina