SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Alicon, 18 dec 2010.

  1. Alicon

    Alicon Guest

    Afgelopen jaar ben ik besmet door het RC virus. Naast een modeltreinbaan gaat de tijd nu ook zitten in RC. Zo heb ik veel plezier in het rijden met mijn Traxxas E-Revo en Summit en ben ik gestart met wat helikopter vliegen. Naast het doen zoek ik als techneut en hobbyist ook naar een modelbouw uitdaging waar ik techniek in kan verwerken en wordt hierdoor getrokken door de RC vrachtwagens. Na uren lezen van bouwverslagen werd ik enthousiaster en komt de stap naderbij mijn eigen bouwproject te starten. op dit moment is een mooie instap, de MAN TGX of de SCANIA R620. Deze laatste trekt omdat de SCANIA de wagen is waar mijn schoonvader mee reed. De kleurstelling ligt daarmee ook al vast en is die van transportbedrijf VOS.

    [​IMG][​IMG]

    De gehele vrachtwagen verlichting en geluid wordt met behulp van enkele micro processoren (PIC's) geregeld. Deze PIC's sturen lokaal de verlichting en zijn met een bus structuur van 3 draadjes met elkaar verbonden.

    Ik maak gebruik van een SPEKTRUM DX6i zender. De linker stick gaat niet zelfstandig naar de middenstand en wordt alleen gebruikt voor het geven van gas. Afhankelijk van het selecteren van de versnelling vooruit of achteruit wordt de motor voorruit of achteruit aangestuurd.
    Het is nog wachten op de truck maar ik ben maar begonnen met de electronica.

    Hier even een voorproefje van het einddoel
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2011
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    rotierood heeft nog een zeiltrailer te koop,
    stuur hem een pb tje
    mvg markioo
     
  3. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    hallo alicon,

    welkom op het forum.

    je keuze lijkt me wel goed.
    de keuze van het merk ligt volledig bij jou.
    de chassis van beide trucks zijn het zelfde dus daar zit geen verschil in.
    of de MFU werkt met jou zender weet ik niet. ik heb geen ervaring met de MFU maar gebruik de USM-RC van beier-elektronik en werkt prima.(geluid en verlichting) dit gaat wel samen met een digitale zender. enig nadeel is dat je zelf een regelaar moet inbouwen. deze zit bij de MFU ingebouwd.
    ik heb het vermoede van niet omdat digitale trims niet (goed) werken op de MFU.

    er is op het forum een topic wat volledig is besteed aan de MFU. wellicht word je hier wijzer van!

    ook zou ik je willen adviseren om een tragere motor aan te schaffen. de standaard motor zorgt er voor dat alle trucks van tamiya standaard zijn goedgekeurd voor truckraces :p erg on realistisch.

    een LRP truck-puller zou een optie zijn. wel even opletten want hij is er in een 12V en een 7,2V uitvoering.
    een carson poison truck motor is een andere optie.

    wat betreft de trailers, ik heb zinds kort de reefer trailer van tamiya gekocht. is een mooie trailer. maar dat is de carson ook. dus ook hier geld: volledig je eigen idee navolgen. het word tenslotte jou wagen!

    succes met de keuze van het merk en oplegger en veel bouw plezier!!


    @ markioo,

    wilt rottierood die trailer kwijt dan?
    heb m nergens te koop zien staan. (of heb ik er overheen gelezen??) ook niet in het te koop gedeelte....

    m.v.g. jordi
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    rottierood heeft hem over,hij staat niet in de weg
    vandaar dat hij er ook niet mee te koop loopt,
    het is een speciaal gebouwd door een carroseriebouwer,
    maar voor fotoos of meer info stuur rottierood dan een pb tje,
    mvg markioo
     
  5. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Qua trailer: met een huif kn je meer bij een meeting. Laden en lossen enzo. Een koeller is daarin wat beperkt. Heb zelf ook een koeler (broersma LZV staat hier ook op het forum) en vind dat zelf een nadeel.

    Nog een vraag: waarom geen scania 4x2 net zoals op de foto? Of heeft Vos (nederhemert zeker?) ook 6x4's lopen?
     
  6. Alicon

    Alicon Guest

    Goede vraag "Waarom geen 4x2". Mijn schoonvader reed een 4x2 en dat zijn ook de wagens van VOS. Ik ben zelf gewoon gaan kijken naar wat nu nieuw is op de markt. Ik weet echter niet de voor- en nadelen van een 4x2 t.o.v. een 6x2. Ik heb wel in forums gelezen dat deze beter rijdt dan een 4x2. Bij een 4x2 wordt het de SCANIA R470 Highline, hiervan ziet de cabine er identiek uit als de 6x2. Kan iemand me informeren over de verschillen van deze 2 wagens voor ik tot kopen over ga?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zijn exact gelijk op het aantal assen na.
     
  8. Alicon

    Alicon Guest

    UPDATE: Verlichting electronica

    Voor het aansturen van verlichting heb ik wat zitten knutselen met PIC processoren. Ik werk met de 16F690 (18IO), 16F887 (38IO), 16F886(26IO) en de 18F2685 voor geluid. Processoren kosten tussen de 2 en 12 euro. De 16F690 is compact, de 16F886 heeft meer IO en meer programmeer geheugen, de 16F887 is me wat te groot geworden, de 18F2685 is nodig voor het geugen ivm opslaan van WAV files.
    • Knipperlichten werken gebaseerd op het turn signal
    • Schakelen van de versnelling wordt gedaan door de linker stick naar links of naar rechts te bewegen.
    • Het aan en uit zetten van contact, motor, verlichting enz gebeurd met de rechter stick.
    • Bij het aanschakelen lees ik de neutraal positie van alle kanalen in en gebruik dit als nul punt.
    • Ik laat de diverse led's gedimd branden door de verlichting pulserend aan te sturen. Dit is niet zichtbaar voor het oog maar nu lijkt het of de led's gedimd branden.
    De verbinding tussen de processoren is een bus structuur waardoor ik meerdere PIC's kan koppelen. ik kan dus nog een extra trailer processoren plaatsen op de bus. Een 3e PIC kan gekoppeld worden voor bijvoorbeeld bijzonder transport of andere uitzonderingen, heeft slechts 3 contacten nodig en functioneert identiek aan de 2e PIC.

    • In de software wordt nu zelf bepaald wanneer CHANNELS aangesloten zijn. Deze kunnen real-time verwijderd en weer aangesloten worden.
    • De processoren zijn ingesteld op 8MHz. De kanalen monitor ik per kanaal. Hierdoor kom ik aan stick positie waarde van 110 tot 210 (dus een resolutie van 100).
    Ik moet nog verder nadenken over waar ik welke uitgangen voor wil gebruiken (al kan ik dat later altijd aanpassen in de software). Ook zoek ik een goede manier om alle verlichting d.m.v. CH3 en CH4 aan en uit te schakelen. Heeft iemand nog een goed idee of beschrijving hoe anderen dat doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  9. Alicon

    Alicon Guest

    UPDATE: Foto electronica

    En dan ook maar even wat foto's

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  10. nicksavagex

    nicksavagex

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    935
    Locatie:
    belgie wenduine
    alicon, is echt een zeer leuke truck om mee te rijden!

    als je of en toe eens op kort gras of op een zandbaantje wilt rijden kun je beter de diff vullen met een dikkere olie.

    heeft ook niet veel effect op het draaien.
     
  11. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Zoals hierboven ook al gezegd, ze zijn identiek op een extra as na. Eerlijk gezegd vind ik de 6x4 nogal "onecht" Qua chassis afmetingen enzo klopt het niet met de wwerkelijkheid.

    Maar goed, ieder z'n eigen. Qua rijden zou ik het verschil niet weten. mijn scania rijdt voortreffelijk.
    Succes!
     
  12. Alicon

    Alicon Guest

    Verlichting SCANIA

    We gaan even door met de verlichting en ik zoek de werking en indeling van een echte scania. Voor de achterlichten kom ik de volgende unit tegen.

    [​IMG][​IMG]

    Hier zie ik 7 kamers. Ik heb op de weg goed rondgekeken en zie het volgende:
    1 = Achterlicht
    2 = Knipperlicht
    3 = Remlicht
    4 + 5 = Achterlicht
    6 = Mistlamp (vermoed ik)?
    7 = Achteruitrijdlicht

    Ik ga voor 6 LED's (als ik ze er in krijg) en deel alle kamers in 2 delen
    1 = Rood zwak = Achterlicht
    2 = Oranje = Knipperlicht
    3 = Rood = Rem
    4+5 = Rood zwak = Achterlicht
    6 = Rood = Mistlamp
    7 = Wit = Achteruitrijdlicht

    Voor de voorkant kom ik volgende foto tegen
    [​IMG]

    Bouwbeschrijving Tamiya geeft aan
    1 = Voorlicht
    2 = Mistlamp
    3 = Positionsleuchte ?
    4 = Positionsleuchte ?
    5 = Knipperlicht

    Ik zit te denken aan de volgende functionaliteit (mits haalbaar met mijn elektronica)
    1: Brand zeer zwak bij dim licht aan
    1: Brand normaal bij licht aan
    1: brand zeer fel bij groot licht aan
    2: Brand zeer zwak bij dim licht, normaal licht en/of grootlicht
    2: Brand zeer fel bij mistlampen aan
    3: Brand normaal bij dim licht aan
    4: Brand normaal bij licht aan
    4: Brand fel bij stuur sterk gedraaid
    5: Gaat knipperen bij stuur iets gedraaid

    Weet iemand hoe het werkelijk werkt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2011
  13. Alicon

    Alicon Guest

    Een kijkje in de toekomst

    Waar werken we naar toe. Ik kwam volgende foto tegen.
    [​IMG]

    Zag zelfs dat iemand knipperleds in de spiegels had gebouwd. Iemand ervaring?
    en natuurlijk een chaufeur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    verkerk heeft genoeg om van je truck een kerstboom te maken,
    zelfs een airco,
    op een duitse ebay had ik echte alu brandstoftanks gezien voor tamiyaschaal,was 1 lengte en moest je zelf in korten naar je gewensde lengte,zelfs leidingen liepen erover heen en tankdop kon eraf met een ketting eraan,25 euries waren ze meen ik,
    mvg markioo
     
  15. Flinstonneke

    Flinstonneke

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    118
    Locatie:
    België, Laarne
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. robbert-geveke

    robbert-geveke

    Lid geworden:
    29 dec 2007
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Westland
    zo werkt het in ieder geval bij een nieuwe r serie van de firma J.Stam
     
  17. Alicon

    Alicon Guest

    Robbert-Geveke,
    Weet je ook of bij het achteruitrijden de rode achterverlichting uitschakeld?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
  18. robbert-geveke

    robbert-geveke

    Lid geworden:
    29 dec 2007
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Westland
    als de verlichting aan staat zal die niet uit gaan als je de truck in zijn achteruit zet
     
  19. sanderdekraantrucker

    sanderdekraantrucker

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Helmond
    Hoi,

    Bij de voor verlichting is 4 de dagrijverlichting, die gaat aan als je de auto op contact zet, en weer uit als je de normale verlichting aan zet. 3 is de mistlamp, en 2 grootlicht. 1 is dimlicht, stadslicht en grootlicht in een.

    Als je de foto goed bekijkt zie je de leds in de dagrijlampen zitten, 4 stuks.

    Groeten uit Helmond, Sander
     
  20. robbert-geveke

    robbert-geveke

    Lid geworden:
    29 dec 2007
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Westland
    dat is denk ik per klant anders aan gesloten want bij de scania waar ik gekeken heb gaan er alleen binnen lichtjes branden als je de motor start;)
     

Deel Deze Pagina