SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Alicon, 18 dec 2010.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    en dan koop je bij de bruder duitsland onderdelen site de complete deuren waar dan het binnen deur bekleding paneel op zit,
    welke je dan zzo over kan zetten;););)
     
  2. Alicon

    Alicon Guest

    @markioo, dat klinkt heel mooi. Ik heb hier een bruder vrachtwagen liggen maar de schaal van bruder is toch echt anders dan die van tamiya. De deuren zijn gewoon veel kleiner. Maar het was een leuk idee.

    Afkijken kan wel en je ziet dat het draaipunt aan de binnen zijde van de cabine ligt. Hoe ik dit oplos, daar moet ik nog even over nadenken.
     
  3. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Conform de opgaven van de fabrikanten:

    Tamiya 1:14
    Bruder 1:16
     
  4. Alicon

    Alicon Guest

    Voorloop as of achteras stuurbaar

    voorloopas of achter as stuurbaar?
    Ik heb diverse tips gekregen over de stuurbare assen van de trailer. Ik ben ook dit systeem aan het bekijken en bekijk daardoor ook nog eens goed mij trekker. Ik vraag me wel eens af of ik niet beter de achter as stuurbaar had kunnen maken. Hierdoor krijg je een nog kleinere draaicircel. Ik heb ondertussen ook meerdere trekkers zien rijden met een achter as stuurbaar dus dat is wel realistisch.

    Hierdoor komt het draaipunt meer naar voren te liggen en moeten de assen van de opleggers ook nog sterker bijsturen.

    2 of 3 stuurbare assen onder de LZV opleggers?
    Ik merk dat de voorste as (die niet stuurt) eigenlijk mee zou moeten sturen. Maar 3 stuurbare assen onder een zeil oplegger kom je niet tegen.

    Ik ben benieuwd naar de mening van jullie.
     
  5. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Zeilentrailers met stuurassen zie je niet veel.
    Wel open trailers met stuurassen.
    Er zit een hoop verschil in. De meest voorkomde is denk ik wel de 1e as star en als liftas uitgevoerd. De 2e en 3e as stuurassen.
    Er zijn natuurlijk wel trailers met 3 assen gestuurd dit zijn meestal teletrailers. Betreft de treker zou ik voor een voorloper gaan.
    Ik vind dit mooier als een sleepas. Maar dat is mijn mening.

    [​IMG]

    Mvg. Mitchell.
     
  6. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Voorloopas bij de trekker stuurbaar maken, vind dit zelf ook een mooi gezicht.
    Zal mijn schoonvader ff raadplegen betreft de trailer, hij rijd namelijk dagelijks dus kijken wat hij zegt.
    suc6 en we zien elkaar snel.
     
  7. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    een sturende naloper is in de modelbouw beter als je naar de draaicirkel kijkt.

    bij echte trucks zie je vaker een gestuurde voorloper dan naloper. meestal is de 3e as wel liftbaar, maar niet gestuurd. (dit valt me op bij bloemen wagens. die rijden hier veel rond)

    de keuze voor een voorloper of naloper zal echt bij jezelf liggen denk ik ;)

    succes met je combinatie!
     
  8. bergingswagen

    bergingswagen

    Lid geworden:
    23 okt 2010
    Berichten:
    45
    Locatie:
    loon op zand
    Je kunt ook gaan voor een x steering daarbij zijn de voorste en de achter gestuurde al waarvan de laatste in tegen gestelde richting van deeerste
     
  9. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Nog niet zo gek gedacht.
    Vraag me alleen af of deze dan wel mooi mee loopt in de stoet als je een bocht maakt.

    [​IMG]
     
  10. oonsjan

    oonsjan

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Vroomshoop
    het stuursysteem op de foto hierboven loopt redelijk mooi achter de truck aan.
    alle assen aan de grond --- trailer loopt mooi in het spoor van de truck
    1 ste as opgetrokken --- trailer loopt iets binnendoor
    1 ste en 2 de as opgetrokken --- trailer loopt in het spoor van de truck
    alleen 2 de as opgetrokken --- trailer loopt in het spoor van de truck.

    in het bedrijf waar ik werk rijden wij ook met dit soort trailers (praktijkervaring)
     
  11. Alicon

    Alicon Guest

    Update Automatische deuren.

    Om ruimte te creeeren voor het inbouwen van alle extra servo's gaat de gehele indeling van de electronica op de schop. De huidige speaker zit verwerkt in de slaapbank evanals alle besturingsprintjes.
    [​IMG]
    De speaker wordt verplaatst evenals alle controlboards.

    Door de traanplaat afwerking kan ik zonder visuele "schade" de tanken verwijderen. Hierdoor ontstaat genoeg ruimte achter de zijpanelen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier komt alle elektronica inclusief geluidsmodule en speakers. Ik ga 2 speakers inbouwen aan beide zijden. Ik gebruik hiervoor de 8 Ohm, 1 Watt speakers van pololu. De locatie is nu heel dicht bij de motor en geeft denk ik een realistisch geluid onderaan de zijkant van de trekker.
    Ook heb ik extra ruimte gemaakt onder de cabine.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hierdoor ontstaat voldoende ruimte voor het inbouwen van servo's voor de deuren.
    [​IMG]
    De vloer bouw ik opnieuw op, dit keer volledig gemonteerd aan de cabine. De cabine zal inclusief vloer en servo's voor de deuren op het frame worden geplaatst. Waarscheinlijk met enkele centreer pennen.
    [​IMG]
    Middels een stekker verbinding tussen cabine en frame wordt de controller verbonden met alle verlichting en servo's van de cabine. Zoals jullie weten zullen dit slechts 3 aders zijn. De aansturing van de servo's en verlichting wordt gedaan door locale IO controllers.
     
  12. Alicon

    Alicon Guest

    Deurscharnier

    Voor de deuren wil ik gebruik maken van een paar sigarenkistjes scharnieren. Ik denk dat poppenkast scharnieren ook werken. Met wat meetwerk kom ik op volgende constructie om de deuren naar buiten te laten openen.

    [​IMG][​IMG]
    Het opvulmateriaal is 4mm kunststoof plaat. Hierdoor ontstaat een tussenruimte van 4 mm bij de deur. Deze ruimte zou voldoende moeten zijn voor de automatische ramen.
     
  13. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Max,

    volgens mij heb je hetzelfede probleem als ik.

    Bij mij loopt de deur namelijk aan tegen de afdekkap van de luchthapper op de hoek van de cabine.
    Als ik jouw tekening bekijk dan zie ik eigenlijk hetzelfde probleem.:(

    Ik moet hier nog naar kijken om dit te verhelpen.

    MVG,
    Raymond.
     
  14. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Hoi Max,

    Even ter verduidelijking wat ik je probeerde te vertellen aan de telefoon.
    Dit is wat mijn schoonvader bedoelt.
    Kortom had je zelf al de goede oplossing in je bouwverslag staan (pagina 8).
    Even voor de andere die het even niet meer snappen.
    Max wist niet welke assen hij gestuurd moest maken zodat de achterste trailer goed mee stuurd.
    Op deze wijze zal de laaste trailer waarschijnlijk het beste mee lopen.
    Met de X steering zal dit waarschijnlijk te veel wezen waardoor hij te scherp stuurd en de stoeprand alsnog raakt (of boom) :D
    Hoop dat je wat hebt aan de info.

    [​IMG]
     
  15. Alicon

    Alicon Guest

    @timmi: Ik heb de tekeningen aangepast.

    Inderdaad krijg je een conflict met de afdekkap van de luchthapper. Deze luchthapper zie ik nu echter ook als uitkomst. Plaats ik het scharnier achter deze kap valt hij ook niet op.

    Alles sluit namelijk naadloos aan rond de deur. Het scharnierpunt moet aan de buitenzijde van de deur liggen zodat de deur niet tegen de afdekkap komt. De riffen van de luchthapper liggen iets verder naar voren (zoals jij ook hebt gezien denk ik). Plaats ik het scharnier direct achter de vinnen van de luchthapper valt hij mooi binnen de afdekkap en zie je hem van opzij niet. Alleen van achter naar voren kijkend bedekt hij 2 mm de luchthapper. Spuit ik het scharnier mee in kleur zie je hem niet zitten.

    Nadeel is dat de deur alleen aan de onderzijde gemonteerd zit. Kijk ik naar iedere andere manier van scharnieren dan komt bij de raampost de deur altijd los van de cabine, daar kan je dus geen scharnier plaatsen of hij komt ver buiten de buitenkant.

    In mijn geval zit ook de aandrijving op hoogte van de luchthapper dus bij het scharnier wat het geheel stabiel maakt als ik hem open en dicht stuur.

    C....d heeft artikel 228770, een scharnier van 26x11 mm. Op schaal nameten geeft aan dat het scharnierpunt ca 2 mm doorsnede heeft.
    [​IMG]
    Deze is van slagvast nylon. De montage zal iets met lijmen moeten worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2012
  16. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hoi Max,

    dat is precies het probleem wat ik ook heb.:(
    Ben nu bezig met een ander soort miniatuur scharnier wat ik nog had liggen.

    Eens kijken of dat wel goed gaat.;)

    Heb je al een foto van jouw versie?


    Let wel even op of dat de twee beweegbare vlakken goed vlak op elkaar vallen in gesloten toestand.
    Zoals ik het nu kan zien zit de knoop gecentreerd. dit zou voor het mooie eigenlijk excentrisch moeten zijn.

    MVG,
    Raymond.


    MVG,
    Raymond.
    -\8/-
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  17. Alicon

    Alicon Guest

    Verder ben ik op zoek naar een broer voor Sjaak en dan de stoffen versie. ik heb deze genoeg gezien maar weet even niet meer waar. Wie heeft nog een tip.

    @Raymond; Onderstaande ziet er wel goed uit. Zijn ook nog kleiner
    [​IMG]
    http://www.wam-miniaturen.com/page12.htm A16-HW1122, 2x scharnier 8,5x8,5mm incl. nagels., Euro 2,20

    Ik kijk echter nog even rond. Zal nog even duren voor er foto's volgen.
     
  18. Alicon

    Alicon Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2012
  19. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Scharnier

    Hoi Max

    Allereerst hartstikke bedankt voor het plaatsen van de link.Zoals je misschien wel weet ben ik lang geleden ook begonnen met deuren die open konden.In mijn topic kun je zien hoe ik de deuren al uitgesneden heb.Een goede oplossing voor de scharnieren had ik tot nu toe niet gevonden tot ik jouw link tegenkwam.Direct 3 setjes besteld en afgelopen weekend aan het proberen geweest.

    [​IMG]

    1 setje van 4.

    [​IMG]

    De korte pennetjes eruit gehaald en 2 scharnieren aan elkaar gelijmd met een lange pen.

    [​IMG]

    Daarna het scharnier vastgelijmd.Je ziet de deur gaat goed open.

    [​IMG]

    En de deur weer dicht.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Mvg Opa Wil
     
  20. Alicon

    Alicon Guest

    Beetje stil geweest de laatste tijd. Kom maar niet aan de hobby toe.
    Zag deze combi op de weg rijden.
    [​IMG] [​IMG]
    Wilde dit toch even delen :)
    Rijdt zo te zien ook met alleen de voorste oplegger
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina