Scania R620 8x4 Tow Truck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Bakkers, 30 jul 2020.

  1. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ja de hefboom is hol er komt nog een telescoop mast in de hefboom. Maar daar heb ik de aandrijving nog niet van compleet.
     
  2. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Update

    Kasten op het chassis gemonteerd en voor de beeldvorming de cabine wat verder gemonteerd.
    Ik denk dat ik toch maar voor een tweede lichtbalk moet gaan sparen. 1 voor op de cabine en de 2e achter op de opbouw.

    Langzaam aan wordt het ook tijd om na te gaan denken welke licht & geluid module ik wil gaan gebruiken en de ESC. En de keuze voor 7,2V of 12V op het moment gaat mijn voorkeur uit naar 12V


    Gelukkig zie ik wel genoeg ruimte om alle elektronica weg te kunnen werken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    htenbrinke, huenenbedden, bvdh en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bakkers,

    Dit wordt mooi !
    SMILEY APPLAUS.gif
     
  4. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Update

    Na lang wachten heb ik eindelijk de aandrijfmotoren voor de lieren binnen. Ook had ik in de tussen tijd de lager besteld voor de lieren.
    Door een paar onderdelen op proef te printen kon ik de lager passingen afstemmen.
    uiteindelijk de definitieve versies van de onderdelen geprint en de lager schoven er netjes zonder speling in.
    na montage snel even de motortjes aangesloten op de voeding en jawel hoor de lier draaide mooi rond.
    Dus gelijk maar de volgende test gedaan. de trommel van de lier vastgepakt en ik moest behoorlijk goed knijpen.
    Maar helaas 1 sec later nam de weerstand ineens af. de reductie is intern ergens gaan slippen.
    de trommel draait wel rond maar kan niet het koppel overbrengen dat ik zou willen door interne slip.

    [​IMG]
    3D model van de lier

    [​IMG]
    de lier gemonteerd op de auto

    [​IMG]
    Dit is een alie gearmotor bouwvorm n20 12V 20RPM.
    Ik ga toch nog maar eens zoeken naar een alternatief. Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag.
    Het is toch zonde dat er een mooie lier opzit die niet functioneel kan werken. omdat deze geen kracht kan verwerken.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb nogal wat van die motortjes gebruikt in diverse vertragingen, en heb nooit gemerkt dat er ergens iets slipte. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat je motor as slipt in de trommelflens/gat.
    Er zit een platte kant aan de as van die vertraging, en ik denk dat je in het plastic een draadgaatje moet tappen voor een grub-schroefje, dat je dan vast draait op de platte kant van de motor as; dat kan mooi onder de binnenring van het lager.

    Als hij toch slipt in de vertraging, dan is die te ver overbelast geweest; dat kan natuurlijk, maar ik heb dat nog nooit mee gemaakt.
    Het is dan het meest waarschijnlijk, dat een van de messing tandwielen niet meer vast zit op de rondsel as waar hij klemvast op zit (hoort te zitten).
    Cor
     
  6. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb inderdaad als eerste gecontroleerd of de as niet in de flens van de trommel slipte. ik verwachte van wel maar helaas de platte kant zit ook nog gewoon in de flens van de trommel. Ik zag ook dat de as van de motor niet meer draaide en je hoorde het motortje wel nog draaien.
    Misschien ben ik iets te fanatiek geweest met testen.
    Maar het is natuurlijk ook logisch dat de laatste trap van de reductie veel te verduren krijgt met deze grote reductie verhouding.

    Bedankt voor het meedenken en de tips.
     
    Helicor en arm1948 vinden dit leuk.
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal je de gouden tip geven. Voor mijn brandweer autoladder had ik ook deze motoren nodig. Maar Alie levert heel veel motoren, maar van matige kwaliteit. Ze worden allemaal High power genoemd, maar echt heel sterk zijn ze niet. Voor het heffen van de uitgeschoven ladder (160cm) waren twee motoren niet sterk genoeg. Ik gebruik ook een soortgelijke lier als jij hebt gemaakt om de ladders uit te laten schuiven. Gewisseld naar Polulu motoren. Die zijn echt veel krachtigere, en deze motoren heffen de ladder zonder probleem, zelfs met een lagere spanning. Ook nog een site in Nederland gevonden die deze motoren, https://opencircuit.shop/Product/100-1-Micro-Metal-Gearmotor-HP-6V levert.
    Zien er exact hetzelfde uit als de Alie motoren, maar zijn kwalitatief veel beter. Oja en ook duurder, maar ja beter dat dan dat je kraan lieren nog geen veertje kunnen optillen.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Ik zie heel vaak deze motoren met de open reductiekasten voorbij komen.
    Ik weet/wist dat jij vaak van dit soort motoren gebruik maakt.
    Nu is mijn vraag :
    Is dit niet kwetsbaar voor stof en dergelijke.
    Blijft het tandwielvet wel op de tandwielen zitten, als je de tandwielen smeert, vliegt het vet niet alle kanten op ?
    Of zijn het allemaal kunststof tandwielen en hoef je die tandwielen niet te smeren ?
    Ik zelf gebruik deze motoren niet, omdat bij mij alles zwaar en sterk moet zijn, dus heb ik hier er geen ervaring mee.

    Jij zegt dure motoren, ik vind dit nogal meevallen voor de mini motoren.
     
  9. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Betuwe
    Wouw, indrukwekkend project zeg, ziet er nu al geweldig uit.

    Vooral de opbouw en de deuren/scharnieren zien er ook top uit.

    Succes met het vervolg !
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb de site opgeslagen in favorieten. tot nu toe heb ik geen problemen gehad met de alie motoren ze zijn ook sterk genoeg behalve nu bij de lier. Voorlopig laat ik deze nog even zitten tot de auto in afbouw gaat. dan los ik dit puntje nog wel op. Voor nu heb ik nog genoeg uitdagingen om alles in de auto te krijgen.

    @Pieter
    de tandwielen in deze minimotors zijn van metaal. met een beetje vet eraan lopen ze prima het vet vliegt ook niet weg.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, voor veel toepassingen zijn ze sterk genoeg. Maar bij mij redde ze het net niet voor het heffen van de ladder, vandaar. Maar bij het afstempelen drukken ze het model wel uit de vering, ziet er heel realistisch uit.:yes:
    @ Piet, gebruik ze al jaren in diverse toepassingen.
    Is dit niet kwetsbaar voor stof en dergelijke. Piet, ze worden bijna altijd ingebouwd in een 3d achteras, of messing buisdeel. Voor hef cilinders idem dito. Bij mijn Landrover heb ik de vertragingskast gesloten door er een krimpkous om heen te maken.
    Klein beetje vet en ze lopen prima. Dus dan is dat ook beantwoord. Het zijn metalen tandwielen. Bij moet het niet zwaar en sterk zijn maar wel functioneel. En de motoren zijn in vele varianten en toerental te leveren.
    Ik zelf gebruik deze motoren niet, omdat bij mij alles zwaar en sterk moet zijn, dus heb ik hier er geen ervaring mee. En ach slijtage, ik heb ze in een Palfinger vouwkraan zitten, die af en toe een dagje op een beurs staat. Hoeveel uren lopen die motoren nu werkelijk ? In 99% van de tijd staan ze stil, ook de dure en zware motoren van Servonaut etc. want hoeveel rijden we daar in een jaar nu werkelijk mee? Daarom hou ik de kosten altijd een beetje in de gaten. En dan zou een motor eens wat eerder kapot zijn, voor die paar euro stop je er uit voorraad zo weer een ander in.
    Jij zegt dure motoren, ik vind dit nogal meevallen voor de mini motoren. Als de Alie motoren voor onder de 5,- te koop zijn is 18,- tot meer dan 20,- best een verschil. Maar als je de keuze hebt tussen niet naar je zin werken van je model of iets meer uitgeven is het een eenvoudige beslissing. Maar in bijvoorbeeld mijn VW T2 busjes of ander kleine modellen zitten de goedkope Alie motoren, sterk genoeg om de modellen tegen elke heuvel op een parcours op te laten rijden en al jaren in gebruik.

    @Bakkers ( Voornaam??) Andere vraag, het 3D ontwerp van lier trommel ziet er goed uit. Ik wil in de toekomst de Bruder Scania Liebherr kraan Rc maken. Dan zou ik dit ontwerp graag willen gebruiken, kan ik jouw ontwerp krijgen? Bij voorbaat dank, Fred
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    @fred mijn Voornaam is Bob. En over het ontwerp delen kunnen we altijd iets over afspreken. En zeker over kleine stukken van mijn ontwerp.
     
  13. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Update

    Na een lange periode toch maar weer even een kleine update.
    Inmiddels heb ik mijn nieuwe zender in bezet en werkend gekregen met 3 losse ontvangers waardoor ik nu 24 kanalen tot mijn beschikking heb.
    Het was even een leercurve met OpentTX en Companion, maar als je het door hebt werkt het wel mooi.
    In de zender heb ik 3 flightmodes gemaakt
    1. voor te rijden
    2. voor de wrecker kraan
    3. voor de autolaadkraan.

    zo krijgen de sticks steeds een andere functie super handig.

    [​IMG]

    In de tussen tijd ook druk bezig geweest om zelf de markeer verlichtingen te printen. hierover binnenkort meer.
    ook de beugel voor de lichtbalk i grondig aangepast zodat ook daar verlichting komt. foto's volgen nog.
     
    ozy, huenenbedden, VOLVO FH 16 750 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    3 ontvangers. waarom?

    Je had het met sbus verdelers ook afgekunt

    En dan zelfs tot 32 kanalen kennen gaan.

    Die opentx kan je een hoop mooie dingen mee doen.
     
    andre van der weide en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  15. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    In een ander topic hier heb ik naar info gevraagd hoe ik dit het beste op kon lossen. de oplossing met sbus verdelers is toen niet over gesproken vandaar ik gekozen heb voor 3 ontvangers.
    de oplossing met 3 ontvangers heb ik nu werkend.
    Voor een volgend project zal ik de oplossing met sbus verdelers overwegen. toen ik mijn onderdelen besteld heb was mij niet bekend dat dat ook zou werken.
     
  16. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Update:

    Na een drukke periode nu gelukkig weer even tijd om lekker bezig te zijn met modelbouw.
    Inmiddels heb ik de volgende onderdelen gemaakt.
    • oranje markeerlichten.
    • achterlichten.
    • beugel met extra achterlichten en zwaailichtbalk.
    • indeling elektronica in de opbouw.
    [​IMG]
    3x markeerlicht

    [​IMG]
    Achterlichten

    [​IMG]
    4x achterlichten in de beugel met daarop de zwaailichtbalk.

    in de tussen tijd ook veel tijd besteed aan de kraan en de steun poten. hierin zijn nu sleep contacten verwerkt die zorgen voor de elektrische verbinding naar de motoren in de telescoop uitschuif delen.
    Dit heb ik moeten doen in de telescoop mast van de kraan en in de uitschuif poten aan de voorzijde.

    Het volgende karweitje is de kentekenplaat houder met verlichting.

    Hopelijk kan ik vanaf nu weer zo nu en dan aan de truck werken.
     
    ozy, huenenbedden, Catwoman en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bob,

    Dit wordt een mooie bergingstruck.

    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  18. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Dat wordt mooi , ben ook wel benieuwd naar je kraan
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Erg mooi en interessant project.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Update

    Na er een tijdje over na gedacht te hebben heb ik de planning van dit project maar om gegooid.
    Eerst was het de bedoeling dat eerst de wrecker zonder kraan zou worden afgebouwd.
    Maar tijdens het plannen van de bekabeling zag ik zoveel dingen die mij nog niet duidelijk waren dat ik maar besloten heb om ook de kraan maar gelijk op de wrecker te gaan bouwen. dit om te voorkomen dat er straks dingen niet passen omdat er dan al een ander onderdeel de betreffende ruimte inneem.

    Dus na een avondje tekenen heb ik al een heel aardig idee van hoe de kraan eruit gaat zien.

    [​IMG]
    kraan helemaal ingeklapt.

    [​IMG]
    kraan uitgeklapt.

    [​IMG]
    Sneakpeak van de kraan op het chassis.

    Vraagje wie weet waar ik een 3D model van een Scania R cabine kan vinden.
    Ik heb weg gezocht maar kom steeds op thingyverse of cults uit.
     
    VOLVO FH 16 750 en bvdh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina