Scania S770 6x4/2

Na een hele tijd verslagen te lezen en vooronderzoek te doen heb ik mijn eerste Tamiya auto, de Scana S770.

Om me even voor te stellen, ik ben Pieter en ik ben 23 jaar oud. Van beroep chauffeur en woonachtig in Sommelsdijk.

Van jongs af aan ben ik al met modelbouw bezig, vanaf mijn 12de met de 1:24 modellen, uiteraard de vrachtwagens. Na enige jaren zonder modelbouw en sinds een jaar of 2 de wens om een 1:14 rc vrachtwagen te hebben, ben ik in december van start gegaan.

Mijn plan is om de standaard uitvoering (6x4) om te bouwen naar een 6*4/2, een gestuurde liftas. Dit omdat ik dit de mooiste as-opstelling vind.

Met de bouw heeft het al aardig opgeschoten, de liftas is werkend, zowel sturen als liften. Aan de zijkant komt niet de bestaande sideskirt, maar een Deense tank. Links komt een grote tank over de lengte die beschikbaar is tussen de assen, en rechts een kleinere, omdat daar normaal gesproken de demper zit. Op de plek van de demper zit in het model de aansturing van de Mfu, maar hier heb ik een kist gemaakt voor de ontvanger.

Voor de aansturing heb ik momenteel nog een simpele pistoolzender met 6 kanalen, waarvan ik er 5 gebruik. (Sturen, rijden (oroginele versnellingsbak ga ik niet gebruiken, ik heb bij weteonic hun aandrijfmotor met beugel aangeschaft), liftas sturen(momenteel een apart kanaal), liftas heffen, en de schotel openen en sluiten. In de toekomst is de planning dat er een Beier komt voor de verlichting, en deze zal in de grote deense tank komen.

Voor de ophanging achter heb ik de normale tandemophanging gebruikt, maar hier past niet de stuurtas op. Hiervoor heb ik in Engeland (kktruckstore) een kit voor aangeschaft. Is 3d print, maar ziet er allemaal super uit, Naar het nadeel is dat de hartafstand tussen de assen iets langer word. Hiernaar kunnen de wielkappen op de achterste as er niet meer op, maar dit is geen probleem. Zonder zijn ze naar mij mening mooier.

Genoeg gepraat, Hierbij de foto's met enige toelichting

Hierbij de dieseltank waar de Beier in moet komen. Deze bestaat uit 2 helften, die d.m.v. tankbanden bij elkaar worden gehouden. In het bovenste gedeelte zit een schakelaar. Ik had bedacht deze te gebruiken om laten er beier aan en uit te zetten. De tank wordt weer door middel van een alu hoeklijn aan het chassis vastgemaakt.
213f528d-c88a-41f3-bed5-4f34ebc6686b-jpg.567083

fabbf557-9520-4af5-ba42-e2e9a9f6a495-jpg.567080

Hieronder is de liftas te zien. Deze heb ik werkend door door de stuuras een gat 3mm te boren. Dan d.m.v. een bout een balljoint vast te schroeven. Vervolgens een as met draadeind die officieel bedoelt was om het stuk sideskirt te laten scharnieren voor de bediening van de mfu weer in een ballljoint geschroefd die vervolgens aan de servo zit. Hierdoor krijgt de servo bij op en neer veren van het tandemstel geen klappen te verduren.

4a87d6b5-279f-47d0-80b3-749e8cc39028-jpg.567065
4b0bb7fb-6bf4-43e9-a85e-aa3a160a85a3-jpg.567066
92d334f4-2749-41d6-8f0f-e80633495350-jpg.567067
406faad4-3d10-47d6-850d-5f5b4d880de9-jpg.567068

Hieronder is de kist te zien waar de ontvanger in zit, Alsook de kleine dieseltank. Hier zit de regelaar in. Deze wordt later vervangen door een speaker voor de beier.

8698cc2f-524a-4732-ae56-d60dacc98e55-jpg.567071

0afa1302-04db-43df-b9cc-2e5bb7e1e8d2-jpg.567070

Tenslotte nog een idee hoe de Scania er nu bij staat

c32f17ce-cc53-4a60-8294-23c41aafd183-jpg.567084

Dit was in het kort het begin. Nu is het volgende wat op de planning staat is de verlichting. Maar dat komt vanzelf. Als er nog tips zijn hoor ik het vanzelf

Laatst bewerkt:
Wat een mooi project! Welkom hier op het forum. Een dergelijk project staat ook nog op mijn lijstje. Die liftas oplossing ziet er mooi uit. Net als de tanks trouwens. Zijn die 3d print onderdelen aan de as zelfgemaakt of is dat een gekochte oplossing?

Wat een mooi project! Welkom hier op het forum. Een dergelijk project staat ook nog op mijn lijstje. Die liftas oplossing ziet er mooi uit. Net als de tanks trouwens. Zijn die 3d print onderdelen aan de as zelfgemaakt of is dat een gekochte oplossing?

Dank je Rolf. De geprinte onderdelen horen bij het setje wat ik heb gekocht bij kktruckstore. Dit vervangt de originele beugels om de standaard aandrijfas te bevestigen voor 3d geprinte beugels om een stuuras aan het pendelstel te bevestigen. Hierbij zitten ook de beugels om een 9g servo als stuurservo te gebruiken. De stuurstang en de benodigde boutjes en moertjes zitten er ook bij. Kort om, een heel mooi setje om relatief eenvoudig een stuuras op de bestaande ophanging te maken.

Goedenavond allen,

Allereerst alle leuk-aanklikkers bedankt.:thumbsup:

Inmiddels ben ik weer wat verder met de Scania.

Van Fechtner komen de onderlip, hoekschildjes en booskijkers voor de koplampen. Omdat het 3D geprint is ging dat met kunststoflijm wat lastig (helemaal niet;)), dus dan maar met secondelijm. Dat ging goed, want de lip heeft geen montagepunten dus was het een beetje op de gok. Wel zit er een papier bij die op wat foto's laat zien wat de lijmvolgorde is. Met de hoekschildjes was het wat lastiger. Dit moet helemaal op eigen inzicht, en daarbij zijn ze ook niet helemaal een 1:! kopie van de originele (ze zijn iets te klein). Daarom maar met wat eigen inzicht vast geplakt. De booskijkers moeten op het koplampglas komen, maar die ga ik pas bevestigen als de lichtunits erin zitten. Dan kan je het knipperlicht gebruiken om ze goed te positioneren aangezien er een sleuf inzit waar het knipperlicht doorheen moet schijnen.

Hieronder is te zien dat de hoekschildjes iets te klein zijn, in het echt zitten deze veel dichter op de grill

upload_2024-3-8_21-28-44.jpeg

Ook heb ik in het interieur een bodemplaat gemaakt, om toch een beetje een realistich beeld te krijgen. Een open cabine vind ik niet zo heel erg mooi. Hiervoor heb ik de 'tussenwand' gebruikt die tamiya bedoeld heeft om de MFC op te plakken, en het is kwam zo uit dat die op precies de goede plek zit waar normaal de koelkast en de opberglade zit. Onder het 'bed' heb ik mooi ruimte genoeg om de accu kwijt te kunnen.

upload_2024-3-8_21-30-4.jpeg

Verder heb ik op de grill verstralers gemonteerd. Dit heb ik gedaan door in de basisplaat van de grill (deze bestaat uit 2 delen), 2 gaten van beide 3mm te boren. 1 voor het led, en de ander voor de m2,5mm schoef die de verstraler vastklemt. Bij de lampen zit een klem voor het ledje zelf, en door deze achter de basisplaat te doen, met daar doorheen de het schroefje, klemt hij mooi vast aan de gril. Dit trucje heb ik nog 3x herhaald.

upload_2024-3-8_21-34-24.jpeg

upload_2024-3-8_21-34-39.jpeg

upload_2024-3-8_21-34-51.jpeg

Op het dak zit naast de lichtbak ook 2 dezelfde verstralers. Deze zitten op een iets andere manier vast, namelijk met een boutje voor de zijkant van de lichtbak direct het huis van de lamp in. In het dak zelf zitten normaal de uitsparing voor de verstralers, maar deze heb ik dicht gemaakt met een stukje styreen, en een gaatje 3mm geboord voor het led. De verstralers zitten zo dicht op de cabine, dat de leds nu mooi vastgeklemd zitten tussen het huis van de lamp en het dak. Wellicht zal het nog wat doorschijnen, maar daar heb ik nog niets op gevonden. Iemand een idee? ik las ergens iets van Plastidip o.i.d, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus tips zijn welkom.

Ook heb ik de achterverlichting op orde gemaakt. Hiervoor is er een alu bumper doorgezaagd, zodat de 2 delen met verlichting over bleven. en ja, die zijn prijzig:rolleyes:. Maar omdat de spatborden normaal gesproken aan deze bumper bevestgid moeten worden, en ik een andere as eronder heb zitten zoals eerder vermeld, moest ik een andere manier van bevestigen verzinnen. Uiteindelijk heb ik de originele beugels gebruikt, en deze 1 gat naar achteren vastgezet. Hierdoor zitten de spatborden met verlichting nu goed vast. Om het geheel af te werken heb ik de ruimte tussen de 'bumper' en het spatbord opgevuld met een stukje styreen, en zit vlak gevijld.

upload_2024-3-8_21-53-18.jpeg

upload_2024-3-8_21-53-56.jpeg

upload_2024-3-8_21-54-25.jpeg

Dit is hoe de Scania er nu bij staat. Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

upload_2024-3-8_21-58-13.jpeg

upload_2024-3-8_21-58-24.jpeg

wauw, strakke bouw zover! wat ik mij afvraag mbt je liftas, die servo die in het chassis je as omhoog trekt.. hoe houdt die zichzelf omhoog? een servo bedien je normaal toch met een stick welke je vast moet houden om een servo te bedienen? Ik verwacht dat je hier een andere oplossing voor gevonden hebt, ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Waarschijnlijk wil ik op mijn volgende truck ook een liftas erin zetten, en ben erg benieuwd naar de technieken wat dat aangaat.

Groetjes Tom

Dag Tom,

Dank voor je reactie. M.b.t de servo is het voor nu heel eenvoudig. Momenteel gebruik ik een 'normale' pistool zender met 6 kanalen. Deze heeft ook een normale aan/uit knop, welke vaak bruikt wordt om lichten aan en uit te zetten. Dit werkt met een servo ook, want wanneer ik die knop indruk, slaat de servo maximaal naar 1 kant uit, in mijn geval 90° (het is een 180° servo). Hierop zit weer een servohorn die als 'hefboom' dient, en deze de as omhoog trekt .In de toekomst wil ik de beier module gaan gebruiken, en dan zal ik moeten kijken hoe ik het dan moet gaan doen, aangezien daar een stick zender voor nodig is. Maar ik verwacht dan ook geen problemen, want ook die hebben vaak een aan/uit schakelaar.

Ik hoop dat je aan deze info wat heb.

Dus als ik je goed begrijp, als je de knop omzet blijft die servo in zijn laatste positie staan? Goed om te weten! Bedankt voor je extra uitleg en succes met bouwen verder!

Ja, als ik de knop op de zender indruk, slaat de servo maximaal uit (90°, want het is een 180° servo), en blijft hier ook op staan, tenzij je de knop weer indrukt, dan gaat de servo terug naar zn nul positie (0°). Als servo op 90° staat en de accu koppel ik los, gaat die ook terug naar 0°. Dit komt doordat de stroom dan weg is natuurlijk.

Goedenavond,

Inmiddels weer wat verder,

Bij Verkerk toplichtjes en dubbelbranders besteld en deze gemonteerd:

562f600d-37bf-4a6f-81a8-206150486986.jpg

b2e1dddc-8b31-49c5-a1b0-466edc03f6d2.jpg
6c3b14df-54ce-49dd-a5d4-6cac22425e44.jpg

Natuurlijk horen er ook zwaailampen op, en deze komen naast de lichtbak. Zwaailampen zelf zijn van Pistenking, en deze zijn echt heel mooi. het geld zeker waard. Door middel van een omgebogen aluminium plaatje zijn deze aan de lichtbak vastgezet, met hetzelfde boutje waarmee de verstralers ook vast zitten. Hierdoor heb wel het pootje van de zwaailamp in moeten korten, maar dat ging allemaal goed.

70f6a4a7-27e5-4cd2-850a-8b1daa114da1.jpg
d38d2e3b-086d-4b72-a10a-1e8ff0ed3df5.jpg

Op de opstap zit een breedtepaaltje gemonteerd. De glaasjes die erbij zitten moet je erin lijmen. Nu is dit bij het witte glaasje geen probleem, maar bij het rode glaasje komt er erg veel wit licht doorheen. Deze dus maar van binnen helder rood verven. Ook zit er in de opstap een verstraler gemonteerd.

27968dba-8977-4a99-a1c3-787871e0b8d2.jpg
31197913-e97e-44cc-bac7-ebc63df07543.jpg

Nog even voor het totaalbeeld hoe hij nu smoelt:

e5574790-b9d4-4c65-890d-1267ad0b0882.jpg

Dit was hem voor nu weer. De volgende keer hoop ik de koplampen erin en de zijmarkeringslichten erop te hebben, en dan kunnen we richting de spuitcabine. Met de zomer in het vooruitzicht komt dat mooi uit.

Gr. Pieter

Gelukkig heb je voor Pistenking zwaailichten gekozen en niet de goedkope van Ali-E.
Wat voor kleur gaat het model worden?

Goedenavond allen,

Ja, toen stond die ineens gespoten op de tafel.... De afgelopen weken is het mooi weer geweest, en deed de gelegenheid het zich voor om te kunnen spuiten. Ook heb ik de stickers geplakt, deze zijn zelf geprint op decal-papier. De sticker voor de lichtbak moet ik nog maken, dit is nu nog de proefdruk. Ook komen de kentekens en de naam er nog op.

Verder de lampen gemonteerd en voorzien van krimpkous e.d., en alvast in het chassis gelegd. Deze moeten nog verlengd worden alsook sommige voorzien worden van een weerstand, maar dat is een klusje voor wanneer de beier erin komt. Ook alle accessoires zoals luchthoorns en antennes op het dak gelijmd.

45a8b4b0-8dce-4995-920c-a17bc592729a.jpg

7e59825e-7e92-44d4-8f6f-4d1ce5848258.jpg

Voor het slangenrek liggen de kabels zelf al wel klaar, maar zoek ik nog de juiste aansluitingen. Voor de 2 verlichtingskabels de juiste stekkerdozen, en voor de 2 luchtslangen de juiste luchthandjes. Heeft iemand een idee waar deze te krijgen zijn?

Aluminium velgen zijn ook al besteld, en deze komen eerdaags binnen.

Dit was hem alweer, nu deze zo richting een eind gaat maar eens na gaan denken over de trailer.

Tot de volgende ronde.

Goedenavond,

Zoals hierboven vermeld heb ik de alu velgen binnen gehad. Deze zitten erop, en het is toch wel een hele verbetering t.o.v. de standaard verchromde velgen. Wel moet ik nog even wielmoeren bestellen, want die normale moeren zien er natuurlijk niet uit zo.:cool:

e98c0630-117d-4a72-8b20-9f986dcf7fe4.jpg

835beeac-0184-4280-827f-86e82af02217.jpg

Daarnaast ben ik al een tijdje op de achtergrond bezig met een trailer. Een stenentrailer. Deze wil/ben ik zelf aan het maken, en dan d.m.v 3d-printen. Ik heb deze getekend in Solid Edge. Hier heb ik tijdens mijn opleiding Werktuigbouwkunde tijdens stages veel gebruikt, en heb daarna zelf de studentenversie gedownload. (dat kon toen nog:koud:)

Over het algemeen wordt er een filament-printer gebruikt, maar ik heb gekozen voor een resin-printer. Dit heeft als voornaamste rede dat de prints hierbij geen print-lagen heeft, en daardoor veel minder geschuurd en geplamuurd hoeft te worden. Een nadeel is wel dat hij de onderdelen iets groter print dan getekend. Op sommige plekken maakt dat niet veel uit, maar er zijn maten die cruciaal zijn, en de onderdelen daardoor bijgewerkt moeten worden. Dit is heel eenvoudig, maar er komt wel heeeeeel veel stof vanaf.

Omdat ik maar ongeveer 160mm hoog kan printen, betekend dat dus dat de chassisbalken niet in 1 keer geprint kunnen worden. Deze bestaat daarom uit 7 delen. Hierachter wordt een alu-trip gelijmd, die zo voor de stijfheid moet zorgen. De bakranden zijn ook 2 alu-profielen, alsmede ook de kabelgoot voor de kraan.

Hieronder is een render te zien van de trailer.

KS®6158417905.14.jpg

KS®3144715802.24.jpg

Hieronder zijn de geprinte chassisbalken te zien:

e4392912-6a4f-4ef9-afd1-ce271d3f1c7b.jpg

Over de kraan die erop moet gaan komen ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit te denken aan de kraan van Magom, maar daar zitten een paar haken een ogen aan. Allereerst is de hoofdgiek te lang. Op een stenenkraan is deze veel korter. Als ik de Magom-kraan opvouw, steekt deze ook een beetje uit. Nu is dat niet een heel groot probleem, Want ik hoef de kraan niet perse op te vouwen natuurlijk. Deze kan ook gewoon op de bak blijven rusten.

Het volgende probleem is de hydrauliek. Omdat alle ventielenblokken en de pomp te veel plek innemen in de basis van de kraan, heb ik geen andere keus dan deze onder het chassis kwijt te moeten kunnen. Dit wil ik doen door een kabelgoot in het chassis te leggen, hieronder te zien.

Afbeelding5.jpg

Maar de 'kabel' is eigenlijk een bosje met een 10-tal slangen die naar de kraan gaan. Deze wil ik in een soort lus in een koker laten lopen, om het lengteverschil bij het heen en weer rijden op te vangen. Aan het einde van de kabel zit het ventielenblok. Deze komt tussen de chassisbalken, en de pomp komt in de kist. Het enige wat nog niet bekend is, is hoeveel de slangen kunnen buigen. Als deze de bocht niet kunnen maken dat ik wil dat ze maken, gaat het feest met de Magom-kraan niet door.

Het printwerk is inmiddels bijna klaar, en hoop ik binnenkort met het in elkaar lijmen te beginnen. In de volgende post zal het stuursysteem aan bod komen, hier zit ook nog het e.e.a. aan denk werk in.

Tot de volgende!

Bijlagen

• Afbeelding1.jpg
    Afbeelding1.jpg
    36,2 KB · Weergaven: 65
  • Afbeelding4.jpg
    Afbeelding4.jpg
    8,6 KB · Weergaven: 59
  • Afbeelding3.jpg
    Afbeelding3.jpg
    21,9 KB · Weergaven: 60
  • Afbeelding2.jpg
    Afbeelding2.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 59
Mooie kleuren combinatie is je truck. Benieuwd naar je trailer.
Heb je voor je kraan ook nog aan electice cillinders gedacht,

Mvg bertus

Dag Bertus,

Dank voor je compliment. Ik heb aan elektrische cilinders gedacht, maar de uitdaging daarbij is dat die een vrij grote inbouwmaat hebben t.o.v de slag. Daar kom ik dan niet mee weg. Daarnaast is de kracht natuurlijk vele malen kleiner, moet er een nieuwe kraan ontworpen worden, en ik vind ik de techniek van hydrauliek mooi. Dus ik denk dat het een hydraulische kraan wordt, ik zie niet heel veel andere alternatieven.

Interessant! Ik ben ook heel benieuwd hoe je de kraan heen en weer wil laten rijden.

Je geeft aan dat de hydrauliek teveel is om in de basis van de kraan te verwerken. Een optie is wellicht om deze niet IN de basis te verwerken, maar ervoor/achter over de breedte van je trailer. Dan gaat je hele hydrauliek mee als de kraan heen en weer rijdt. Heb je ook geen buigende slangen. Of dit ook dusdanig te verwerken is dat het een beetje oogt, is een 2e...

Er is een komplete vouwkraan, Palfinger /HIAB als 3D print beschikbaar via de NVM met spindelaandrijving en electromotoren. Kracht is ruim voldoende om zaken op en af te tillen, maar inderdaad geen zware zakken grond o.i.d.
20220603_123659.jpg
20220425_155017.jpg
20220422_180118.jpg

Is alleen beschikbaar om zelf te printen, en je zult zelf wat aanpassingen moeten doen om hem rijdend over je trailer te maken. Electradraden zijn in elk geval buigzamer dan hydrauliek slangen.

Back