Scania T143H (Peter en Wil)

Hallo allemaal

Zo,eindelijk eens de tijd en de rust om te reageren op het voorafgaande.
Allereerst natuurlijk mijn onuitspreekbare dank aan Peter voor dit fantastische en unieke model.
Al jaren heb ik een model van Italeri bij mij in de kast met de bedoeling om ooit zelf een cabine te maken van dit model.Jaren heb ik er van gedroomd om dit na te kunnen bouwen nooit is het er van gekomen.Nu heeft Peter er voor gezorgd dat mijn droom is uitgekomen.
Woorden schieten dan ook te kort om mijn dank uit te kunnen spreken.Toch probeer ik het hier met het volgende:
Peter bedankt dit is GEWELDIG en ik voel mij nu:
:banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana:

Maar bij de blijdschap is er ook de onzekerheid gekomen.Kan ik in de toekomst dit model verder bouwen met dezelfde hoge kwaliteit die Peter aan ons heeft laten zien?
Ik weet het nog niet,maar ik ga het wel proberen.Ik ga proberen een model te bouwen dat deze cabine waardig is.
Met Peter heb ik afgesproken dat ik gewoon verder ga met dit verslag zodat het aan het eind een compleet geheel is. Ook voorkom ik hiermee dat dit prachtige verslag wegzakt in de vergetelheid want dat zou ik vreselijk zonde vinden.

Mvg.Opa Wil
 
Heb het hele verslag met bewondering gevolgd ( en tevens nog veel geleerd om styreen te bewerken) en het eindresultaat mag er zijn. Toen ik hoorde dat Wil de eigenaar werd van deze cabine en ik ook Wil zijn bouwkunsten uitermate boeiend vind blijf ik dit unieke project uiteraard weer met veel plezier volgen. Chapeau Peter en veel succes met het vervolg Wil.
 
Tsja,hier zit ik dan.Met een droomcabine voor mij maar hoe moet ik nu verder.
Ik wist al 1,5 jaar dat dit er aan zat te komen maar ik kon mij niet voorstellen hoe groot de cabine werkelijk zou uitpakken.Wel had ik al ideeën wat ik erop en erin wilde maken maar dan
moet je wel weten of alles gaat passen. Nu ik al een poosje de cabine in mijn bezit heb, hebben de ideeën een vastere vorm gekregen.Het gaat een model worden waar ik heel veel aan moet gaan meten dus eerst maar van mijn FT een standaard gemaakt.

360.jpg


Een hulpvloertje erop gelijmd en de stoelen erop gezet.

Ondertussen had ik ook al de velgen besteld.

360.jpg


Met de cabine op de standaard heb ik nu een goede basis om te gaan meten.

360.jpg


De Scania heeft een prachtige neus en Peter heeft hem beweegbaar gemaakt. Hier wil ik iets mee gaan doen.
Ik ga een compleet motorblok proberen te maken. Nu heeft Marcel (Ruitje) een prachtig model van een motorblok gekocht maar helaas is dit model in schaal 1:12. Net te groot dus.

360.jpg


De komende maanden zullen dus besteed gaan worden aan het maken van het motorblok maar dan in de Tamiya schaal.
Ik heb al enige ervaring met polystyreen plaat en met de informatie die wij van Peter hiervoor hebben gekregen hoop ik deze klus te kunnen klaren. Mocht ik echter vast komen te zitten kan ik altijd Peter nog bellen om informatie.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wil,
Reageer niet veel maar volg je uiteraard met heel veel genoegen. Het werken met polystyreen zal je ongetwijfeld goed afgaan. Zoals je mogelijk weet doe ik niet anders maar dan in de scheepsbouw. Mocht je hier vragen stellen zal ik je mogelijk kunnen helpen. In ieder geval veel succes.
 
Hallo iedereen

Hoi Sjoerd, mocht ik hulp nodig hebben dan zal ik zeker niet schromen om hier mijn vragen te stellen.Bij voorbaat mijn dank voor het aanbod.
Even roepen dat je een motor gaat bouwen heeft wel zijn consequenties.
Zo'n blok past nooit in een Tamiya chassis dus moet ik zelf een chassis maken. Nu zijn alle chassis Aan de voorkant breed en smal aan de achterkant dus deze week eerst maar de onderdelen gemaakt.

360.jpg


Hier de onderdelen. De chassisbalken heb ik zowel aan de voorkant als aan de achterkant nog
even 1,5 cm te lang gehouden om met de onderdelen te kunnen schuiven mocht dat nodig zijn.
De twee ronde assen zijn de afstandsstukken tussen de balken om in ieder geval een juiste uitgangspositie te hebben.

360.jpg


Even wat klungelen met een paar boutjes en het chassis staat (voorlopig) in elkaar.

360.jpg


Hier zien jullie de verbindingsstukken.

360.jpg


Nu heb ik een chassis waar voor de motor in past.

Mvg.Opa Wil
 
Dit is de start van weer een heel mooi bouwverslag. Wat de motor betreft, je hebt voor de dieplader ook al eens een mooi exemplaar gemaakt. Deze wordt dan weliswaar kleiner maar ik weet zeker dat het je lukt. Succes.
 
Hallo Wil,

Ziet er mooi strak uit !

Zo hoort het ook hé, dat het chassis aan de voorkant breder is dan aan de achterkant, dit is ook zo bij de 1:1 chassis.
 
Gaan we weer

Oke,ik heb een mooie cabine,een mooie trailer en een mooi chassis. Hiervan moet nu dus een mooi model gemaakt gaan worden.
Het eerste wat ik gedaan heb is een goede standaard gemaakt van mijn FT.

360.jpg


Dit is mijn basis voor de verdere bouw van het model.
Nu kan het chassis er in.

360.jpg


Peter heeft,op mijn verzoek,het dak van de cabine demontabel gemaakt. Dat is later voor de elektronica maar nu is het ook makkelijk om de cabine in de mal te plaatsen.

360.jpg


Hier kunnen we zien dat Peter zijn werk uitstekend heeft gedaan. De motor tunnel staat precies in de midden van het chassis.

360.jpg


Even een noodvloertje met de stoelen geplaatst.

360.jpg


De stoelen staan goed zo.

360.jpg


En dan komt het,je wil graag zien hoe het geheel er in de toekomst uit gaat zien.
Nou,zo dus.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hallo Sven

Wat er van de trailer gaat worden hou ik nog even open. Ik heb de trailerbouwer al een e-mail gestuurd maar heb nog niets gehoord.

Voor ik verder ga met het verslag wil ik toch even iets duidelijk maken.
Toen Peter mij vorig jaar beloofde om de cabine te bouwen was ik als een kind zo blij. Mijn droom zou eindelijk uit gaan komen. Ik beloofde Peter toen ook dat ik er een hele mooie truck van zou gaan maken. Helaas werd ik vorig jaar getroffen door een herseninfarct waardoor ik een gedeelte van mijn gezichtsveld verloor. Hoeveel ik kwijt ben geraakt kan ik het beste op de volgende manier uitleggen. Als iemand voor mij staat en ik kijk naar het puntje van zijn neus dan zie ik alleen maar de linkerkant van zijn gezicht (voor mij rechts dus) ik zie dan maar 1 oog. Sta ik achter de draaibank en kijk ik naar de beitel dan zie ik de klauwplaat niet meer. Dat is een gevaarlijke boel. Dit dwingt mij om op een heel andere manier met de modelbouw om te gaan.
Toch wil ik mijn belofte aan Peter (en mijn droom) waarmaken. Iets hebben jullie er al van gemerkt. Ik heb een container chassis gekocht. Dit zal met het hele model gaan gebeuren. Ik koop de onderdelen en ga ze aanpassen (indien nodig) aan mijn model. Het is een andere manier maar zo hoop ik toch tot een mooi resultaat te komen.
Het eerste wat ik heb besteld zijn de achterassen met de pendelas ophanging.

360.jpg


360.jpg


Maar bij deze assen hoort natuurlijk ook een vooras.

360.jpg


En de voorvering natuurlijk

360.jpg


De bestelling is al reeds onderweg en zodra deze binnen is horen jullie mij wel weer met de nodige foto's natuurlijk.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Mooie onderdelen hoor, ziet er mooi stabiel/zwaar uit. :thumbsup:
Waar heb je deze onderdelen besteld ??

Vraagje :

Ik ben zelf blind aan het linkeroog, hier ben ik mee geboren, ik weet niet beter, dus ik doe alles wet mijn rechteroog.
We hebben het hier al eens over gehad samen over mijn blindzijn aan mijn linkeroog
(ik ben zelfs goedgekeurd voor mijn vrachtwagenrijbewijs)

Is het niet mogelijk om via therapie (training) weer tussen aanhalingstekens weer "normaal" te zien met één oog, zodat je weer kan draaien en frezen.

P.S.
Je had in het verleden een leerling draaier/frezer, die jij aan het opleiden was, kan die niet voor jou een aantal zaken maken/draaien/frezen ?

Succes met de bouw van de mooie Scania T143H torpedo/Containertrailer combinatie
(Wel een beetje jammer dat het geen Volvo is !) :( :(
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet

Waar heb ik deze onderdelen besteld? Als je naar de foto's kijkt zie je onderaan
www.rcrbmin.com staan,daar heb ik ze dus besteld.

Mijn ogen? Ja,daar is niets mis mee, ze zijn zelfs erg goed maar het probleem zit in de hersenen. Daar is een stukje zonder zuurstof komen te zitten en dat werkt dus niet meer.
Voorgoed. Hierdoor is in BEIDE ogen een blind stuk ontstaan. Helaas,maar het had veel erger kunnen zijn. Gelukkig kan ik nog (welliswaar op een andere manier) met de hobby bezig zijn.

Mijn leerling heeft sinds deze zomer een andere werkgever en heeft daardoor veel minder tijd om bij mij te komen.

Maar terug naar de Scania.
Gisteren zijn de onderdelen voor de Scania geleverd.

360.jpg


De pendelas ophanging

360.jpg


De achterassen

360.jpg


Echt een stevige as en zwaar.

360.jpg


En de vooras

En dan even snel samen bouwen om te zien of alles past.

360.jpg


360.jpg


Tot zover alles goed.

Maar nu kwam het spannendste moment. Peter heeft alles zorgvuldig nagemeten en kwam uit op een schaal van 1:13.65 en heeft de cabine dan ook zo gemaakt. Maar komt dit overeen met de schaal die door de fabrieken wordt geleverd?

360.jpg


Zoals je op deze foto kunt zien steken de voorbanden net iets buiten de spatborden uit. Dit komt door het gebruik van super single banden. Dit moet dan bij het model ook zo uitkomen.

360.jpg


360.jpg


Peter,je bent een kanjer

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Bedankt voor het antwoord !

Mooi spul zeg, de onderdelen zien er echt heel stabiel en zwaar uit ! :thumbsup:

De pendelas ophanging zie er heel natuurgetrouw uit !

360.jpg


Nog niet eens gekeurd door de Rijkdienst van het Wegverkeer nu al een kenteken ! :) ;)
 
Back
Top