Scania T143H (Peter en Wil)

Hallo Wil,

Ziet er goed uit, inderdaad een vertekend beeld op de foto's van de koppelschotel.
Als de spatorden erop zitten, komt het helemaal goed. :yes:
Mooie combinatie hoor !

(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten ! :worship: :thumbsup:

Hoi allen

Vandaag mezelf even flink uitgesloofd. Vanmorgen begonnen met een stuk aluminium rond 80
en 37m/m dik:

360.jpg

Er moest zat af dus met de frees van 20 m/m lekker scheuren:

360.jpg

Na twee uur had ik het beoogde blok af:

360.jpg

Toen moest ik allemaal schuine kanten gaan frezen. Nu heb ik een freesbank waar je de kop niet schuin van kan zetten. Maar voor dit doel heb ik jaren geleden al een kleinere klem gekocht. De kleine klem zet ik onder graden in de grote klem en zo kan ik de schuine kanten frezen.
Op de foto kunnen jullie al zien wat het moet worden:

360.jpg

Het motorblok.

Na nog wat andere bewerkingen ziet het er dan zo uit:

360.jpg

Onder de motorkap ziet het er dan zo uit:

360.jpg

360.jpg

Zo nu eerst een lekker biertje.

Mvg.Opa Wil

Hallo Martin

Jij zit te wachten op de volgende foto's? Nou hier komen er weer een paar.
Vanmorgen eerst een langwerpig blok gemaakt:

360.jpg

Hier valt nog niets uit op te maken. Maar na wat frezen:

360.jpg

En wat zagen:

360.jpg

Heb je gelijk 8 cilinderkoppen:

360.jpg

Ja,ik weet het,er liggen er maar 7 maar de achtste staat alweer in de klem afgesteld
Even met dubbelzijdig plakband op het blok geplakt:

360.jpg

En dan weer onder de motorkap:

360.jpg

Bij het frezen met de frees van 20 m/m is de snede diepte 3 m/m en de breedte 15 m/m.
Ik draai dan ongeveer 700 toeren en de voeding is 50 m/m per minuut.

Mvg.Opa Wil

@Helicor

Hallo Cor, Piet heeft je eigenlijk al antwoord gegeven maar hier even in beeld.
In de Scania ligt een DS-14 motor. Nu wordt er onder de motorkap slechts oppervlakkig gekeken maar als je,zoals ik,met zo'n project bezig ben dan ga je op de details letten.
Ik ben ook op het net gaan zoeken en heb vele foto.s gedownload. Zo heb ik een idee gekregen hoe alles een beetje in elkaar zit. Ja,de DS-14 heeft aparte cilinderkoppen en kleppendeksels. Kijk maar naar de volgende afbeeldingen:

360.jpg

360.jpg

Mvg.Opa Wil

Voor de compleetheid. In de drie serie Scania modellen waren 3 types motoren in gebruik. De 9 liter motor was de lichtste. Dit was een 6 cilinder in lijn. Ook deze had een losse cilinderkop per cilinder. Dan was er de 11 liter. De DSC11. Dit is ook een 6 cilinder in lijn. Bij de 11 liter motoren werd er gebruikt gemaakt van twee cilinderkoppen. Dus een per 3 cilinders. Dan was er tot slot nog de 14 liter. De DSC14. Dit is een 8 cilinder v motor met individuele cilinderkoppen per cilinder.

Voor wat betreft de motoraanduiding. DSC. De D staat voor diesel. De S voor een uitvoering met Turbo en de C voor intercooler. Van de 9 liter motor bestaat een DS en een DSC variant afhankelijk van het benodigde vermogen. In de 3 serie waren voor de 11 en 14 liter motor alleen DSC varianten beschikbaar.

Bij de huidige motorontwikkeling werkt Scania met een modulaire motorontwikkeling. Dat houdt in dat ze een eencilinder motor ontwikkelen en vervolgens meerdere cilinders combineren om voldoende vermogen te ontwikkelen. Deze 1 cilinder heeft een cilinder inhoud van 2 liter. Door 6 van deze cilinders te combineren krijg je het huidige 12 liter blok maar 8 van deze gelijke cilinders zijn gecombineerd tot de 16 liter V8.

Voordeel is dat alle motoren dezelfde componenten zoals cilindetvoeringen, zuigers en cilinderkoppen kunnen delen. Dit reduceert het aantal unieke onderdelen.

Laatst bewerkt:
Hallo Toostbeek

Mijn hartelijke dank voor de aanvullende informatie. Ik vind het wel prettig wanneer ik zo veel mogelijk te weten kom van het project waar ik mee bezig ben. :friends:

Vandaag mezelf aardig bezig gehouden met het aanbrengen van de radiussen op de cilinderkoppen:

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Mvg.Opa Wil

Als je nog foto's nodig hebt van de V8 motor moet je het maar zeggen. Ik ben op dit moment bezig met het restaureren van een R143 8×4*4

De motor staat er naast op een bok. Dus ik kan wel wat plaatjes schieten.

Ik heb wel het idee dat je cilinders wat ver uit elkaar staan. Voor mijn gevoel is de ruimte tussen de cilinders kleiner bij de V8 dan bij jou schaalmodel

Maar dat komt misschien omdat de inlaatspruitstukken nog missen bedenk ik me net

Laatst bewerkt:
Ik bedenk me net dat ik nog een belangrijk detail vergeten ben over de 11 liter motor uit de Scania 3 serie. Er is ook nog een DTC11 motor met 400Pk. Dit was een turnocompount motor. Deze motor had een normale turbocompressor voor de cilindervulling, maar daarnaast nog een tweede turbine die via een vloeistofkoppeling energie terugleverde aan de krukas. Een deel van de energieverliezen uit de uitlaat werd zo terug gewonnen en het rendement verhoogt.

Kan me nauwelijks voorstellen dat dit zoden aan de dijk zette, maar het zal wel, anders hadden ze dit niet in productie genomen natuurlijk.
Kende deze toepassing voor een turbo helemaal niet.
Cor

Hallo Toostbeek

Vreemd,ik had precies hetzelfde gevoel toen ik de cilinderkoppen op het blok zette.
Toch had ik dit al eerder gezien.Dus in de gedownloade foto,s aan het spitten geweest en hier kwam ik de foto tegen:

360.jpg

Je ziet het, behoorlijk aan de wijde kant. Ja,zonder al de tierelantijnen ziet zo'n blok er ineens heel anders uit.

Mvg.Opa Wil

Back