Scania T143H (Peter en Wil)

Hoi weer

@Groot 26

Hallo Opa Theo
Heel hartelijk bedankt voor dit mooie compliment. Je moet echter wel bedenken dat wat ik nu doe een voortzetting is van het werk dat ik mijn hele leven gedaan heb. Het is voor mij dan ook niet zo moeilijk om te doen allemaal. Kijk ook eens bij andere verslagen dan kun je zien dat er nog wel meer "gouden handjes zijn" hoor.

Nu moet ik jullie een groot geheim vertellen. Ik heb een verschrikkelijke hekel aan schuren. Al jaren loop ik er tegenaan te hikken. Ik wil mijn modellen zelf spuiten maar dat verschrikkelijke schuren houdt mij altijd tegen. Tot ik een paar weken geleden op youtube dit filmpje tegenkwam:


Ik heb toen bij ons aller Herman zo'n zelfde straalpistool gekocht:

360.jpg


Vorige week geprobeerd om te stralen maar dat lukte gewoon niet. De kleine compressor die ik heb leverde niet genoeg lucht.
Mijn vriendin,die woont maar 10 minuten bij Herman vandaan, heeft toen een grotere compressor voor mij gehaald en hem dit weekend meegenomen:

360.jpg


Afgelopen zaterdag natuurlijk eerst uitgeprobeerd op een oud glas:

360.jpg


Toen was de voorbumper aan de beurt:

360.jpg


12 min. later had ik een hele doffe maar toch gladde voorbumper. Even met een sopje vetvrij maken en er kan gespoten worden.
Mijn toekomst ziet er wat zonniger uit.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Mooi setje hoor !!
Even een vraagje, werkt dit alleen voor kunststof en glas, of werkt dit (zand)stralen ook voor staal en messing.
Ik had begrepen da zandstralen tegenwoordig verboden was, maar ik zie dat jij met zand straalt ??
Stuift dit niet heel erg zonder cabine met afzuiging?
(op het filmpje is dit niet duidelijk te zien.

Ik heb zelf een straalcabine met afzuiging en ik straal met glasparels, dit gaat heel goed op messing en staal.
 
Hallo Piet

Nee,dit is geen zand maar aluminiumoxide waar ik mee gestraald heb. Het stuiven valt heel erg mee. Je moet rekenen dat dit pistooltje max. 4 bar mag hebben en de nozzle is maar een 0.5 m/m. Er komt dus niet echt heel veel straalmiddel uit. Het is echt een pistooltje voor het kleine werk.
Natuurlijk kun je er ook andere materialen mee stralen. Het mooie van dit spuitje is dat je er overal mee kunt komen waar dat met schuurpapier niet gaat:


Voor mij is het vooral te doen om de aluminium onderdelen te stralen,dit om de oxide laag te verwijderen. Denk daarbij maar eens aan het motorblok.
Vanmorgen even een stukje van de motorstandaard gestraald:

360.jpg


Links het gestraalde gedeelte en rechts het deel wat ik gepolijst had.
Gewoon even een emmer schuin op zijn kant gelegd en gestraald.Ik heb alleen even een mondkapje gebruikt,voor alle zekerheid.

Mvg.Opa Wil
 
Wil, ik gebruik voor aluminium altijd glasparels, dat geeft een prachtig effect.
Maar ik heb het nooit geprobeerd op kunststof.
En ik heb niet zo'n mooi kleintje, maar gewoon een straalkast, net als Pieter. Ik denk een beetje te groot/grof voor kunststof cabine delen.

Cor
 
Hallo Piet

Nee,dit is geen zand maar aluminiumoxide waar ik mee gestraald heb. Het stuiven valt heel erg mee. Je moet rekenen dat dit pistooltje max. 4 bar mag hebben en de nozzle is maar een 0.5 m/m. Er komt dus niet echt heel veel straalmiddel uit. Het is echt een pistooltje voor het kleine werk.
Natuurlijk kun je er ook andere materialen mee stralen. Het mooie van dit spuitje is dat je er overal mee kunt komen waar dat met schuurpapier niet gaat:


Voor mij is het vooral te doen om de aluminium onderdelen te stralen,dit om de oxide laag te verwijderen. Denk daarbij maar eens aan het motorblok.
Vanmorgen even een stukje van de motorstandaard gestraald:

360.jpg


Links het gestraalde gedeelte en rechts het deel wat ik gepolijst had.
Gewoon even een emmer schuin op zijn kant gelegd en gestraald.Ik heb alleen even een mondkapje gebruikt,voor alle zekerheid.

Mvg.Opa Wil

Hallo Wil,

Bedankt voor je snelle reactie.

Het stralen van aluminium gaat goed zie ik.
Mooi geworden.

Ik overweeg om ook zo'n setje te kopen, zodat ik klein werkstuk/onderdeel, wat ik net heb gesoldeerd even ka schoon stralen, zodat ik weer meerdere onderdelen aan het werkstuk kan solderen, nu moet ik het steeds netjes schoon en ruw schuren.
Bovendien kan je met schuurpapier ook niet overal bij.

Om hiervoor de straalcabine te gebruiken is nogal omslachtig, bovendien staat de straalcabine Haren (Ems) D.
Dit omdat ik thuis geen ruimte heb om de straalcabine te plaatsen/ op te bergen.
 
Hoi maar weer

Zo,het is alweer een tijdje geleden maar ik heb echt niet stil gezeten.Ik was best tevreden over mijn camera maar ik vond de kijkhoek te klein. ik heb nu een camera met een kijkhoek van 120 graden gekocht:

360.jpg


Ondanks dat er een grotere lens op zit is het toch nog een klein ding:

360.jpg


Nu zit er bij de camera een accu van 5 volt maar die wilde ik niet gebruiken,dus een dc-dc converter gekocht die de accuspanning van 12 volt naar 5 volt verlaagd:

360.jpg


Omdat er altijd wel meerdere aansluitingen voor stroom nodig zijn heb ik twee stroomverdelers gemaakt. Veredelde kroonstenen zeg maar:

360.jpg


De camera is nu in het midden van de cabine geplaatst:

360.jpg


De elektronica heeft ook zijn plaatsje gekregen en de antenne is ook vastgelijmd:

360.jpg


Toen kon ik naar de onderkant van de binnencabine om daar de boel te gaan monteren:

360.jpg


De twee dikke kabels naar boven gaan met stekkers naar de motor.
Ik heb nu de gehele elektronica voor het model inclusief de camera in 1 hand. Een complete module dus. Deze module op het chassis zetten,stekkers aansluiten en het hele zaakje kan draaien:

360.jpg


Morgen weer een andere update.

Mvg.Opa Wil
 
weet het niet zeker maar volgens mij zijn dit van die electra gootjes die je bij elke doe het zelf zaak kan kopen
 
Hoi weer

Ondertussen waren ook twee heel belangrijke,volgens mij dan,onderdelen binnen gekomen. De breedte stokken:

360.jpg


In de bumper gaatjes geboord voor de draden en een sleufje gezaagd:

360.jpg


Aan de binnenzijde steuntjes gelijmd en de stokken vastgezet:

360.jpg


Ook 5 verstralers gekocht. Nu is er voor dit type Scania geen lampenbeugel te koop dus heb ik er zelf één gebogen:

360.jpg


Nu is de beugel nog in aluminiumkleur maar ik wil hem gaan verchromen volgens de volgende methode:


En dan eventjes in het zonnetje zetten:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Arm1948 schreef:
Nu is de beugel nog in aluminiumkleur maar ik wil hem gaan verchromen volgens de volgende methode:

Hallo Wil,

Waarom ga je de aluminium lampenbeugel niet polijsten met Belgom Alu
(te koop bij motorenzaken, die gebruiken dit ook om het aluminium weer mooi op te poetsen)
Maar ook via het internet te koop.
Ik gebruik het zelf voor de buitenspiegels, die ik zelf maak van dun aluminiumplaat en hiermee poets, zodat dit heel mooi glimt.

shopping

Dit gaat heel erg goed en geeft echt een hele mooie chroomglans.

Als er beschadigingen op het aluminium zitten eerst even waterproof schuren met 4000/5000
 
Hoi

Allereerst ga ik iedereen bedanken voor de complimenten en de likes.

@VOLVO FH 16 750

Hallo Piet
Je weet,dit moet een showmodel worden.Daar moeten nog meer dingen aan verchroomd worden vandaar mijn keuze voor dit materiaal.

@luchard

De breedte stokken heb ik bij Wetronic gekocht.

@trialrolf

Ja Rolf op mijn leeftijd moet je wel alles stapje voor stapje doen.

@Jan de Boeff

Ja Jan, de kleur staat voor mij al vanaf het begin vast. Nu valt er over smaak niet te twisten maar dit vind ik de mooiste. Dus hier komt de onthulling:

360.jpg


Het is niet de beste foto maar goed genoeg om een indruk te krijgen.

Mvg.Opa Wil
 
Back
Top