Scania T143H (Peter en Wil)

Hallo Wil,

Jammer ! :( :(

Ik had in het verre verleden, (2004) ook een complete pendelas met veerbladen en ophanging gekocht bij Osswald in Duitsland voor mijn Mercedes Benz Actros 5e assige Zwaar Transporttrekker, dit bleek ook een pendelas constructie te zijn voor een kipper.
Gebeld met Osswald, maar die had toen nog geen pendelassen voor een (normaal) chassis). Teruggestuurd, keurig mijn geld teruggekregen en toen zelf maar een pendelas met bladveren en ophanging gemaakt, sindsdien maak ik alles zelf.
Voor de Volvo F 16 4 assige Zwaar Transporttrekker ook zelf de pendelas compleet met veerbladen en de ophanging gemaakt.
Bovendien veel goedkoper en precies op maat gemaakt.

Tja, inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen. :( :(

Als je geen chassisbalken van 20mm hoog kan krijgen/kopen, kan ik deze chassisbalken wel voor jou zetten, als je zelf voor messing plaat zorgt, wat op de juiste breedtemaat geknipt wordt/geknipt is.
Helaas heb ik nog geen goede elektrische of pneumatische knipbank die tot 2 mm dik kan knippen over een lengte van 1 meter, dit is nog altijd en wens van mij, maar dit soort kleine knipbanken zijn lastig te vinden/te kopen, nog niet gevonden. :( :(
Ik laat nu de messingplaat op maat knippen bij een plaatselijke plaatwerkerij/constructiebedrijf, die knipt dit voor mij kosteloos, als ik het materiaal bij hem bestel.

Aluminium zetten kan ik ook wel, maar bij aluminium zetten krijg je meestal kleine haarscheurtjes in de gezette hoek.
Ik kan met de zetbank tot 100cm lengte zetten tot 1,5mm dik staal, 2 mm dik messing en 2mm dik aluminium.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet

Hartelijk dank voor het aanbod maar zoals je in mijn laatste post al kon lezen, ik heb reeds U-profiel van 20 m/m gekocht. Het moet alleen wel op hoogte gefreesd worden en natuurlijk een mooie radius.

Mvg. Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hoi Weer

Even voor het weekend nog een update.
Het nieuwe chassis van 20 m/m hoog is nu klaar.Gelukkig kon ik de schuine stukken en de traverse hergebruiken. Alleen moest ik bij de traverse de steun voor de cabine eraf frezen omdat deze nu te laag was:

360.jpg


Ook de vooras is reeds aangepast.Op de vooras zat een blok je van 5 m/m hoog en dat heb ik ertussenuit gehaald en de boutjes ingekort. Samen met een 2 m/m lager chassis leverde dat al 7 m/m op:

360.jpg


Je kunt nu zien dat de banden boven het chassis uitkomen:

360.jpg


De achterassen zijn ook aangepast.De boutjes en moeren zijn nu omgedraaid en ik heb schuine kantjes aan de beugels gevijld zodat dat er ook wat netter uitziet.

360.jpg


Ook is de achterbrug al in een vergevorderd stadium. Hier even een foto van de stand van zaken:

360.jpg


Volgende week de achterbrug in de juiste vorm maken en een nieuwe cabine steun en het leed is weer geleden.

Mvg.Opa Wil
 
@trialrolf

Hallo Rolf. Tsja,uithuilen moet niet te lang duren,dat is alleen maar verloren bouwtijd.
Ook nog bedankt voor het compliment.
Ik heb mezelf deze week bezig gehouden met lesgeven aan een mede clublid. Deze heeft een freesbank gekocht en kon wel hulp gebruiken.
Toch ook nog aan de scania gewerkt.
De achterbrug is nu klaar:

360.jpg


Aan de bovenkant van het chassis vier uitsparinkjes gefreesd voor de boutjes van de achterbrug:

360.jpg


Aan de onderkant van het chassis 2 uitsparingen gefreesd voor de achterbrug:

360.jpg


De achterbrug past er nu strak passend in:

360.jpg


Nu kan ik de gehele achteras ophanging buiten het chassis in elkaar zetten en als dat klaar is met de vier boutjes vastzetten in het chassis:

360.jpg


Ik moet nu alleen nog nieuwe reactiestangen maken voor boven op de assen en de nieuwe achteras ophanging is klaar.

Mvg.Opa Wil
 
Keurig werk weer Wil; toch had ik dat iets anders gedaan: de flenzen van de chassisrail intact laten, en het deel van de achterbrug ophanging iets smaller gemaakt zodat het tussen de flenzen past, i.p.v. tussen het lijf. Het komt evengoed vast aan de traverse boven in.

Was hiervoor een specifieke reden dat je het zo gedaan hebt? Het is wel iets meer werk geweest nu, en je haalt ook wat strekte uit de chassisrails.
Maar goed, het zichtbare resultaat is er niets minder om.
Succes verder.
Cor
 
Hallo allemaal

Vandaag de vervanging voor de reactiestangen verder afgemaakt en het geheel in het chassis gemonteerd:

360.jpg


Ook aan de onderkant zit alles prima recht gemonteerd:

360.jpg


Op onderstaande foto zien jullie dat de banden nu boven het chassis uitsteken. Ook zien jullie dat er nog voldoende ruimte is om de assen te laten veren:

360.jpg


Het verlagen van de vooras had wel tot gevolg dat de spoorstang tegen de bladveren aan kwam,maar dat was snel opgelost met een paar bussen:

360.jpg


@Helicor

Hallo Cor

Ja,ik heb met opzet de uitsparing in het chassis zo gefreesd. Ik wil namelijk het chassis tegen het platte vlak van de achterbrug aan trekken.
Kijk even op de onderstaande foto:

360.jpg


Je ziet dat de linker chassisbalk met vijf boutjes vast zit. 3 Boutjes bij de achterbrug en 2 boutjes bij de traverse waar de motor ook aan vast zit.
Moet ik nu iets aan de zijkant van het chassis gaan bevestigen dan maak ik deze 5 boutjes los dan kan ik dat chassisdeel mee naar de freesbank nemen . Gaatjes boren en tappen en het chassisdeel weer terug monteren. Met de drie boutjes achter trek ik dan het chassisdeel tegen het platte vlak van de achterbrug aan. Ik hoop dat dit duidelijk is.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo allemaal

Gisteren zijn de banden voor de Scania binnen gekomen. Mijn keuze is gevallen op de Fulda's van Carson.
Achter de Fulda ecocontrol:

360.jpg


En voor de Fulda multitonn 2:

360.jpg


Ondertussen ook de nieuwe cabinesteun gemaakt:

360.jpg


Onderaan de cabine een v-vormig stuk gemaakt om de cabine te kunnen centreren:

360.jpg


De verhoudingen komen nu veel beter uit:

360.jpg


Ook nog een extra foto gemaakt om het verschil in hoogte te laten zien. Eerst de oude situatie:

360.jpg


En hier de vernieuwde uitvoering:

360.jpg


Het verschil is opmerkelijk.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

De Scania ziet er al prachtig uit hoor.:thumbsup:
Ook al is het een klein fotootje toch lijken de verhoudingen errug goed te kloppen.:koud:
Aan de ene kant zal het straks jammer zijn als cabine en chassis onder de lak verdwijnen maar aan de andere kant
zal het jullie kunststukje alleen maar nog unieker maken.:worship::worship::worship::worship:








360.jpg
 
Hallo iedereen

Kerstmis. Het feest van de vele soorten verlichting.
Peter heeft de cabine van de Scania al reeds van de nodige led's voorzien.Dus wat is er mooier dan je droomcabine deze weken te laten stralen?

360.jpg


Het wordt voor mij,dank zij Peter,een bijzondere kerst.

Mvg.Opa Wil
 
ziet er nu al mooi uit en dan moet hij nog in een kleur gespoten worden prettige dagen en een goede jaarwisseling en volgend jaar weer rustig verder bouwen aan de Scania
 
Hallo allen.

Allereerst bedankt voor de mooie reacties die ik heb gekregen. Ik ben hier erg blij mee.

@Saxxon Hallo Eric

De kleur? Ja,ik heb een duidelijke voorkeur voor een bepaalde kleur maar die hou ik nog even voor mij. Dus nog even geduld,zoals een goed modelbouwer moet hebben.

Hier zit ik dan met een mooie cabine en een dito chassis. Maar het moet een geheel gaan worden,maar hoe ga ik dat aanpakken? Peter heeft de cabine zodanig voor mij gemaakt dat hij uit verschillende delen is opgebouwd:

360.jpg


Nu moet alles aan het chassis gezet worden maar ik heb vòòr nog geen enkel vast punt.
Achter is dat geregeld maar voor was een probleem.
In overleg met Peter (ja wie anders?) heb ik een stoel gemaakt voor de voorbumper en deze met een paar drupjes lijm vastgezet.

360.jpg


Ook heb ik een dwarsbalk,met een vlerk eraan,gemaakt voor de cabine. De vlerk past precies in het chassis zodat de cabine in het midden gefixeerd is:

360.jpg


Ook weer op aanraden van Peter heb ik de stoel van de voorbumper zo gemaakt dat de rechtopstaande vlerken precies tegen het chassis en de veerhanden komen. Zo zit de voorbumper exact op de goede plaats:

360.jpg


De cabine erbij en ik kan de steunen van de cabine en de voorbumper gaan uitmeten en natuurlijk maken.

360.jpg


Dat zal volgend jaar het eerste klusje worden.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Wil

Als ik er zo naar kijk lijkt het net een bouwpakket uit de winkel . :rofl: :rofl: :rofl:

Het uitmeten en afstellen is het meeste werk maar dat kan ik wel aan je overlaten. :yes:

Ziet er nu al geweldig uit en zal dan ook een hele mooie truck worden .

Maar het jaar is nog niet voorbij dus kan je best nog wat verdergaan . :) :)

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:


Groetjes Peter

.
 
Back
Top