Scania T143H (Peter en Wil)

Hoi weer

Allemaal weer heel hartelijk bedankt voor de geweldige reacties,hierdoor weet ik dat ik op de goede weg ben en dat het door jullie gewaardeerd wordt. Bedankt!!

Vandaag was het een zeer vruchtbare dag. Verschillende onderdelen kunnen maken voor de servo bevestiging:

360.jpg


Boven de radiateur die ik nu op dikte heb gefreesd. Daaronder de voorste traverse waar ik twee montage gaten in heb geboord. Daaronder de montageplaat en daaronder de servo met twee lijsten.
Dan is het dus de boel in elkaar zetten. Eerst de montageplaat met de traverse:

360.jpg


Dan de lijsten aan de achterkant:

360.jpg


Hierna is de servo aan de beurt. Deze wordt vastgezet met de twee lijsten:

360.jpg


Vervolgens kan de hele boel dan weer in het chassis:

360.jpg


Dan de radiateur erboven en kijken hoeveel ruimte er is overgebleven:

360.jpg


De ruimte tussen de poulie en de radiateur is nu 8 m/m. Voldoende dus om de fan te plaatsen. :banana::banana::banana:

Ik ben van plan om in het weekend de cilinderkoppen op het blok te gaan lijmen.
Dat doe ik met bison kombi metaal. Een twee componenten lijm.
Deze lijm moet dun aangebracht worden en dan onder druk ca. tien uur uitharden.
Nu vind ik lijmen altijd een vervelend klusje. Je kunt de lijm nog zo dun insmeren zodra je er druk op zet komt de lijm er onderuit. Dus heb ik in de koppen een "lijmgootje" gefreesd:

360.jpg


Het binnenste vlak wordt opgeruwd en van een dun laagje lijm voorzien. Ga ik het nu onder druk zetten dan wordt de overtollige lijm in het gootje gedrukt en komt niet onder de koppen uit. Niks geen lijmranden dus.

Mvg.Opa Wil
 
Nu vind ik lijmen altijd een vervelend klusje. Je kunt de lijm nog zo dun insmeren zodra je er druk op zet komt de lijm er onderuit. Dus heb ik in de koppen een "lijmgootje" gefreesd:

360.jpg


Het binnenste vlak wordt opgeruwd en van een dun laagje lijm voorzien. Ga ik het nu onder druk zetten dan wordt de overtollige lijm in het gootje gedrukt en komt niet onder de koppen uit. Niks geen lijmranden dus.

Mvg.Opa Wil
DAT is slim bedacht! :worship:

Maar een 2e punt wat ik altijd lastig vind, is dat de onderdelen steeds kunnen gaan schuiven als je gaat klemmen, dus hoe los je dat nu op?
Je wilt ze vast wel allemaal tegelijk op de juiste plek; een malletje eromheen of zoiets? Of iets verdiept op het blok misschien?

Cor
 
Hallo Wil,

Waarom worden de koppen niet vastgeschroefd zoals bij de1:1, V8 motor, dan hoef je niets te lijmen, bovendien is dit heel realistisch.
 
Bij de oudere types Scania V8 motoren zijn ook de bovenste kopbouten zichtbaar (140 V8 en 141 V8 jaren 70 van de vorige eeuw)
 
Hallo mannen

Even een paar reacties. Om deze motor te kunnen bouwen werk ik met 3 informatie bronnen. 1. Foto's van het internet
2. Een model van Italeri
3.Het prachtige model van Marcel (Ruitje):

360.jpg


Toch zijn bepaalde dingen niet helemaal volgens maat want de fabrikanten van deze modellen hebben ook concessies moeten doen. Dus is het meten en rekenen geblazen.

@toostbeek

Volgens mij zijn er 6 bouten te zien getuige de volgende foto:

360.jpg


De andere kopbouten zitten onder het kleppendeksel. Mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat wel.

@VOLVO FH 16 660

Piet,waarom zou ik lange gaten van 0.8 m/m gaan boren?
Ik ga eerst de kleppendeksels maken en dan ga ik de plaats bepalen waar de boutjes komen te zitten en dan komen er korte boutjes in de koppen. Dat is al moeilijk genoeg, kijk maar eens hoe weinig ruimte er is in het echt.

@Helicor

Cor,hoe ik het ga aandrukken zal ik je middels foto's na het weekend laten zien. Ijs en weder dienende natuurlijk.

Mvg.Opa Wil
 
@VOLVO FH 16 660

Piet, waarom zou ik lange gaten van 0.8 m/m gaan boren?
Ik ga eerst de kleppendeksels maken en dan ga ik de plaats bepalen waar de boutjes komen te zitten en dan komen er korte boutjes in de koppen. Dat is al moeilijk genoeg, kijk maar eens hoe weinig ruimte er is in het echt

Hallo Wil,

Het wat ook maar een suggestie om de koppen vast te zetten met lange boutjes zodat je niet hoefde te lijmen.

Ik zelf ben niet van het lijmen, ik schroef liever alles vast. :)

Korte boutjes als kopbouten kan ook prima hoor !
Succes met de bouw van de V8 :thumbsup: :worship:
 
@Helicor

Hallo Cor,belofte maakt schuld dus hier even wat foto's van het lijmen.
Ik heb eerst het blok in de klem van de freesbank gezet ende koppen er op gelijmd:

360.jpg


Daarna een stukje dubbelgevouwen papier erop gelegd.Dit om eventueel hoogteverschil van de koppen te compenseren:

360.jpg


Daarna een stevig balkje erop gelegd,een pen met bolle kop in de spantang gemonteerd en de kop van de freesbank laten zakken. Daarna tiende voor tiende de kop verder laten zakken tot ik voldoende druk had:

360.jpg


Na 12 uur uitharden had ik een mooi resultaat zonder lijm randen zoals gepland:

360.jpg


En gisteren was ook de tweede kant klaar:

360.jpg


Ik heb dus de freesbank als lijmklem gebruikt. Een beetje dure lijmklem maar het werkte perfect.

Mvg.Opa Wil
 
Mooi, mooi ,mooi mooi .:koud::koud::koud::koud:

Jammer dat ik er geen ruimte voor heb in mijn truck, maar anders....:rolleyes:

Grtjs Charlotte.:bye:
 
Hoi weer

@Catwoman

Hallo Charlotte. Ja,je kunt niet alles hebben he. Het hangt helemaal van je keuzes af. Jij bent je prachtige model aan het uitrusten met heel veel andere dingen dan ik maar we hebben allebei maar een beperkte ruimte en die is altijd te klein voor wat we willen bouwen.

@Marco_Polo

Mijn dank voor je leuke reactie.

Deze week weer verder gegaan met de besturing. De pitman arm kan gemonteerd worden.
Ik heb aan de binnenkant een blokje gemonteerd en samen met het chassis geboord en geruimd. Daarna een bronzen bus gemaakt en in het gat geperst:

360.jpg


Vervolgens een as gedraaid met een kamer waar precies de as van de servo in past. Daarna de as vastgezet met twee inbus boutjes:

360.jpg


Ik heb de pitman arm expres zo laag mogelijk gezet met een reden. Als je naar links stuurt gaat de pitman arm naar voren, om nu niet in de problemen te komen met mijn voorbumper
heb ik alles zo laag mogelijk gezet:

360.jpg


De arm kan nu makkelijk in de bumper bewegen.

Toen ik de cabine van Peter overhandigd kreeg had ik drie doelstellingen:
1.Er moest een motor in komen
2.De motorkap moest automatisch openen
3.De besturing moest voorin komen
Nu weet ik ook wel dat je doelstellingen niet altijd uit komen om wat voor reden dan ook.
Toch ben ik nu super blij en toch ook wel een beetje trots dat ik mijn doelstellingen heb bereikt:

360.jpg


Het gaat er allemaal inkomen :banana: :banana: :banana:

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
@Jan de Boeff

Hallo Jan

Ik hoop dat je nog vele malen stil zult zijn. Een teken dat ik dan nog steeds goed bezig ben.

@marcelinets

Hallo Marceline

Mijn dank voor jouw mooie compliment,ook vind ik het leuk dat je Peter hier ook nog even noemt. Hij is tenslotte de grondlegger van dit project.

Ik ga nu toekomen aan de kleinere onderdelen van de motor. Nu heb ik natuurlijk wel een klem op de freesbank maar die is voor dit werk wel wat groot. Afgelopen zaterdag even bij Herman een kleine machineklem wezen kopen:

360.jpg


En klein is die:

360.jpg


360.jpg


Ik gebruik hem gewoon in de grote klem:

360.jpg


Het vliegwielhuis is nu ook aan de motor gemonteerd:

360.jpg


Alle gaten voor de cilinderkop bouten en de uitlaten zijn ook geboord:

360.jpg


Ook een proef kleppendeksel gemaakt om te kijken of alles goed uitkomt:

360.jpg


Ik ben tot nu toe wel tevreden:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Back
Top