Scania T143H (Peter en Wil)

Goedemorgen wil

Wat een kunstenaar ben je!!!
Zo gaaf om te zien dat je het allemaal voor
Elkaar krijgt.had ook niet anders verwacht.
Super super gaaf!!!!!!!

Gr william
 
Hallo Wil
Je blijft mij verbazen hoe mooi alles wordt
Elke keer is de tafel nat van het water dat uit de mond loopt ( wou eerst wat anders schrijven maar dat is bouwvakkers taal)
De bouwers (Peter en Wil) maken het wel allemaal naar een hoog niveau
Het zal mij niet verbazen als er straks rook nog uit de uitlaat komt.
gr Martin:rolleyes::koud::friends:
 
dat is dan hopelijk afkomstig van een rookgeneratorje en niet van wat anders want dat zou echt heel en heel erg zonde zijn wat een modelbouw word hier getoond neem me petje af voor u
 
Hallo mannen

Allen weer mijn hartelijke dank voor de prachtige complimenten. Ik zal hierdoor nog meer mijn best gaan doen.

Vandaag en gisteren mijzelf bezig gehouden met het welbekende spelletje "vier op een rij". Het lukte mij precies twee maal'
Tijdens het spelletje bracht de post mijn bestelde boutjes:

360.jpg


Je kunt op de freesbank veel dingen maken maar het belangrijkste is de juiste bewerkingsvolgorde. Doe je dat niet dan kan het weleens gebeuren dat je opnieuw moet gaan beginnen omdat je je werkstuk niet meer in kan spannen. Zeker bij kleine en tere onderdelen:

360.jpg


Nu de boutjes binnen zijn kunnen ze ook in de cilinderkoppen:

360.jpg


En dan kunnen (voor het eerst) de kleppendeksels gemonteerd worden:

360.jpg


Peter heeft een cabine gebouwd waaraan je zeer duidelijk kunt zien dat het een Scania is.Ook zonder de naamplaatjes. Onder de motorkap gaat het nu ook al een beetje op een Scania motor lijken:

360.jpg


Nog een lange weg te gaan.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Twee weken geleden kwam ik (per toeval) een foto tegen die ik nog niet eerder had gezien:

360.jpg


Hier is een hele boel duidelijk te zien. Het blok moet in het midden dieper worden uitgefreesd waardoor de vlakke kant kleiner wordt.
Nu begrijp ik pas wat @toostbeek bedoelde met de opmerking dat het blok nogal wijd was. Sorry @toostbeek dat ik je toen nog niet begreep.Ook zien we de as voor de brandstofpomp met daarnaast de bouten voor de compressor. ook zien we hoe de inlaat spruitstukken en de pijpen voor de koeling moeten worden.

Het blok dus dieper uitgefreesd en een deksel gemaakt:

360.jpg


Het wordt al een mooi blok zo,maar het komt pas echt tot zijn recht in het chassis vind ik:

360.jpg


Voor de volgers op YT ook maar weer even een filmpje gemaakt:


Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Zo,weer terug van vakantie dus we kunnen weer verder aan de motor.
Gelijk maar in het diepe gesprongen en de inlaatspruitstukken gemaakt:

360.jpg


Hier komt ook het moment dat ik concessies moet gaan doen. De inlaatspruitstukken moeten samen met de koelpijpen boven op de cilinderkoppen komen en die moeten ook nog eens vastgezet worden met boutjes. Dat gaat niet lukken. Daar heb ik gewoon de ruimte niet voor. Ik heb dus besloten om deze onderdelen te gaan lijmen op de manier zoals de plastic bouwdozen in elkaar gezet worden.
Ik heb in de spruitstukken eerst gaatjes geboord en daarna pennetjes er in getikt:

360.jpg


Daarna in de cilinderkoppen ook gaatjes geboord (leve de digitale aflezing):

360.jpg


Dan is het controleren of alles goed is gegaan:

360.jpg


Nu ik weet dat alles goed zit,de spruitstukken in hun definitieve vorm gefreesd en de verbindingspijp gemaakt:

360.jpg


Vervolgens het geheel in elkaar gezet ZONDER nog lijm te gebruiken:

360.jpg


En dan:

360.jpg


Tsja

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

Wat lees ik nou, gaan we de spruitstukken niet meer vastzetten met boutjes ?? (lijmen, huh) :( :stout:
Wat als de V8 gereviseerd moet worden bij 1 miljoen km, hoe gaan we dan de spruitstukken verwijderen ?? :( :(
Losslijpen met een slijptol ?? :hammer::(

Het ziet er weer geweldig uit zeg, echt heel mooi !
(Volvo) petje af hoor ! :thumbsup: :thumbsup:
 
Hoi weer

Zo,weer terug van vakantie dus we kunnen weer verder aan de motor.
Gelijk maar in het diepe gesprongen en de inlaatspruitstukken gemaakt:

360.jpg


Hier komt ook het moment dat ik concessies moet gaan doen. De inlaatspruitstukken moeten samen met de koelpijpen boven op de cilinderkoppen komen en die moeten ook nog eens vastgezet worden met boutjes. Dat gaat niet lukken. Daar heb ik gewoon de ruimte niet voor. Ik heb dus besloten om deze onderdelen te gaan lijmen op de manier zoals de plastic bouwdozen in elkaar gezet worden.
Ik heb in de spruitstukken eerst gaatjes geboord en daarna pennetjes er in getikt:

360.jpg


Daarna in de cilinderkoppen ook gaatjes geboord (leve de digitale aflezing):

360.jpg


Dan is het controleren of alles goed is gegaan:

360.jpg


Nu ik weet dat alles goed zit,de spruitstukken in hun definitieve vorm gefreesd en de verbindingspijp gemaakt:

360.jpg


Vervolgens het geheel in elkaar gezet ZONDER nog lijm te gebruiken:

360.jpg


En dan:

360.jpg


Tsja

Mvg.Opa Wil

Gigantische mooi,...vakwerk. ik wou dat ik zoveel tijd had voor de hobby.
 
Back
Top