Scania T143H (Peter en Wil)

@Jan de Boeff

Hallo Jan

Ik ben blij dat ik er,indirect,voor heb gezorgd dat het bij jou nu een schone boel is. Maar ik ga proberen de boel nog schoner te krijgen met de volgende foto.
Ik ben gisteren even naar buiten geweest om daar een foto te maken (met kunstlicht is ook niet alles). Op deze foto kun je alles beter zien,ook de radiussen op de kleppendeksels:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Gaaf hoor. En veel succes met het monteren van de brandstofleidingen. Dat is al een rotklus bij de 1:1. Al die leidingen onder het inlaatspruitstuk door zien te geleiden met al die bochten er in.
 
Hoi weer

Kijk,Peter heeft een fantastische cabine gemaakt. De cabine van een echte showtruck. Ik heb zelf een bewegende motorkap gemaakt. Maar dan wil ik ook dat er onder die motorkap ook iets te showen valt. Nu valt er over smaak niet te twisten maar ik wil dus ook een showblok hebben. Ik heb een mooi showblok gezien en dat gaat het worden. Gisteren het grootste blik geduld opengetrokken wat vijltjes,schuurpapier,polijstpapier en poetsmiddel gepakt en na vele uren ploeteren is het eerste showelement klaar:

360.jpg


Acht mooi gepolijste en glimmende kleppendeksels.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Opa Wil,

Weer prachtig gedaan, :worship::worship::worship::worship:



Kijk,Peter heeft een fantastische cabine gemaakt. De cabine van een echte showtruck. Ik heb zelf een bewegende motorkap gemaakt. Maar dan wil ik ook dat er onder die motorkap ook iets te showen valt. Nu valt er over smaak niet te twisten maar ik wil dus ook een showblok hebben. Ik heb een mooi showblok gezien en dat gaat het worden. Gisteren het grootste blik geduld opengetrokken wat vijltjes,schuurpapier,polijstpapier en poetsmiddel gepakt en na vele uren ploeteren is het eerste showelement klaar:

Je geeft het zelf al aan; over smaak valt niet te twisten.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik had het motorblok in het Scania olijf groen toch mooier gevonden,sorry
Uiteraard valt het uitzonderlijk mooie handarbeid wel meer op bij een glimmend blok :):):):)
 
Echt prachtig. Ik heb al veel mooie dingen van je voorbij zien komen maar het lijkt wel of de lat steeds hoger gelegd wordt! Respect!
 
Even wat antwoorden

@luchard

Hoi Luchard. Ik weet het,de echte scania liefhebbers gruwen van een andere kleur op de motor dan het olijfgroen.Zoals ik al eerder aangaf wordt dit een echte showtruck en bij showtrucks wordt er veel veranderd ook aan het motorblok. Je ziet op diverse shows dan ook trucks staan met de motorkap open om de vaak prachtige motorblokken te tonen. Vandaar mijn keuze voor een showblok.

@kha

Bedankt voor het compliment en ja,de lat wordt iedere keer wat hoger gelegd. Modelbouw is ook jezelf steeds verder ontwikkelen.

Als je over ontwikkelen spreekt dan komt hier al gelijk een voorbeeld. Ik ben aan dit motorblok begonnen met een piepkleine motor in te bouwen. Ik wist op dat moment nog niet goed welke ruimte ik zou hebben. Nu ik een stuk verder ben zie ik dat ik genoeg ruimte heb voor een grotere motor die een stuk steviger is.
Ik heb dus besloten om dat te veranderen. Hiervoor heb ik het blok aan de onderkant open gefreesd:

360.jpg


De nieuwe motor past hier precies in. gewoon met de duim er in drukken:

360.jpg


Even op de juiste plaats zetten en ik heb een stevigere aandrijving:

360.jpg


Gisterenmiddag begonnen met het distributiedeksel. Helaas tijdens het frezen kwamen er vonken uit de motor van de freesbank dus de productie is nu even stil komen te liggen.

Mvg.Opa Wil
 
mooi sleufje van 10x12mm...Zit die motor nu ook klem? Na het duim-drukken .

En natuurlijk niet zo leuk: vonken uit de motor, meestal einde verhaal bij die dingen, jammer.....
Cor
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

Waarschijnlijk zijn de koolborstels versleten van de motor van de freesbank.

Dit zelfde is mij 1 jaar geleden ook overkomen, nieuwe koolborstels besteld.
(gelijk een extra setje koolborstels besteld)
Rotor schoongemaakt, was niet beshadigd
De koolborstels gemonteerd en de motor draait weer als een nieuwe.

Het V8 blok wordt steeds gedetailleerder, mooi hoor ! :koud: :thumbsup:
 
Koolborstel motor op een freesbank? Die dingen lopen toch zo rond de 10.000 toeren?
Dacht dat voor machines motoren van 1400 of 2800 toeren gebruikt worden, en die hebben geen koolborstels
Toch?
Cor
 
Koolborstel motor op een freesbank? Die dingen lopen toch zo rond de 10.000 toeren?
Dacht dat voor machines motoren van 1400 of 2800 toeren gebruikt worden, en die hebben geen koolborstels
Toch?
Cor

Hallo Cor,

Mijn Freesbank heeft wel degelijk koolborstels hoor !
Het is een echte degelijke Duitse freesbank en niet made in China !

Draaisnelheid van de frees/boorkop is : 1100 (1) of 2200 (2) toeren per minuut. (variabel in te stellen)
 
Hoi maar weer

@Catwoman

Ook jij weer hartelijk dank voor het compliment.

@Helicor

Hallo Cor. Het motortje in het motorblok zit maar net vast in de gleuf. Zodanig dat het geen invloed heeft op het draaien van het motortje.
Ja,de motor van de freesbank heeft koolborstels en draait maximaal 3000 toeren. De koolborstels waren ook het probleem. De rotor was wat beschadigd maar die is ondertussen weer opgeknapt. Volgende week kan ik dus verder met frezen.
In een vorige reactie schreef @toostbeek al dat het aanleggen van de leidingen op het blok bij de 1:1 een rot klus is. Nou dat is ook zo bij zijn kleine broertje,maar het is toch aardig gelukt. De foto's spreken weer voor zich:

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Back
Top