Scania T143H (Peter en Wil)

Hoi weer

Wederom een ieder bedankt voor de complimenten en de likes.

Er zijn van die klusjes waar je altijd wel tegenaan zit te hikken maar die onvermijdelijk gaan komen. 1 van die klusjes zijn de turbo's. Gisteren ben ik er dan toch maar mee begonnen. Eerst een proef setje gemaakt en vandaag de definitieve turbo's.
Ik ben begonnen met een stuk rond en heb daarin een gat geboord en geruimd:

360.jpg


Ik heb jaren geleden al een houder gemaakt waarin mijn radius frezen passen en deze komt nu goed van pas. Eerst de radius buitenom:

360.jpg


Daarna de radius binnenin:

360.jpg


Toen heb ik een schijf afgestoken met de halve dikte van de turbo. Doe je dat vier keer dan heb je twee hele turbo's. Ook nog een pijp erbij gedraaid en je hebt een complete set:

360.jpg


Dan is het in elkaar schuiven en het ziet er zo uit:

360.jpg


De volgende stap is het geheel lijmen en nabewerken.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Opa Wil, wat ben je toch een kunstenaar ziet er netjes uit, net als de hele motor.
 
Hoi

Gisterenavond nog de inlaatturbo op de pijp gelijmd. Vanmorgen direct in de draaibank gezet en de turbo in de juiste vorm gedraaid en geschuurd:

360.jpg


Daarna de twee helften van de uitlaatturbo gelijmd en geklemd:

360.jpg


Terwijl de uitlaatturbo stond te drogen heb ik op de freesbank een holletje in de inlaatturbo gefreesd:

360.jpg


Ook heb ik een hulpstukje,voor de aansluiting tussen turbo en inlaatspruitstuk, gemaakt:

360.jpg


Dan is het even passen om jullie een indruk te geven hoe het gaat worden. Het hulpstukje is nog veel te lang maar dat geeft in dit geval niet. Het is maar voor de indruk:

360.jpg


Zo de rest is weer voor volgende week.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Vanmorgen verder gegaan met de uitlaatturbo. Net als bij de inlaatturbo in de draaibank gezet en in de juiste vorm gedraaid en geschuurd. Daarna een hapje eruit gefreesd en een blokje gemaakt dat er in paste. Nu wordt de turbo op een soort stoel bovenop de motor gemonteerd. Dus een stoel gemaakt en met dubbelzijdig tape op de motor geplakt om te kijken of alles klopte:

360.jpg


Daarna het blokje en de stoel afgewerkt:

360.jpg


Dan weer passen en de verbindingspijp tussen turbo en inlaatspruitstuk op maat gemaakt:

360.jpg


Ook onder de motorkap geen problemen:

360.jpg


Morgen alles maar definitief vastzetten.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hoi maar weer

Deze week het turbo en uitlaat gebeuren afgerond. Eerst de pijp tussen turbo en inlaatspruitstuk gedraaid. Nu met de verbindingsmof erbij:

360.jpg


Er is achterop de motor maar zo weinig plaats om de stoel te monteren dat ik heb besloten om de stoel maar met 1 centrale bout vast te zetten:

360.jpg


Er is zelfs zo weinig ruimte dat ik in de stoel een sleufgat heb moeten frezen om het geheel er tussen te kunnen schuiven. Dan kan ik het nog net vast zetten.
Daarna ook nog "eventjes" de uitlaten gemaakt:

360.jpg


Toen het geheel gemonteerd:

360.jpg


Wat is het toch een mooi gezicht zo'n dikke V8 in het chassis:

360.jpg


Volgende week weer verder.

Mvg.Opa Wil
 

Hallo Wil,

Tja wat moet ik hier van zeggen, alle kabeltjes mooi gerangschikt, SUPER !!!!!!!!!! :yes: :thumbsup: :worship:

Door dit systeem toe te passen, lijkt het net of er maar weinig kabeltjes in zitten, maar...................niets is minder waar.

Als ik zie hoeveel kabeltjes er in mijn Volvo F 16 komen, lijkt dit echt een warboel vergeleken bij dit bovenstaande !

Zoals ik al in mijn topic heb aangegeven, dat ik dit in de toekomst ook zo wil gaan toepassen.

Maar eerst eens zorgen dat de Volvo F16 gaat rijden en alles ook daadwerkelijk werkt !

Mogelijk in een later stadium nog eens wijzigen in het bovenstaande, als ik een Senior Elektronicus ben, nu nog een leerling. :( :(
Beter goed gejat, dan zelf slecht bedacht ! :) :)

In één woord : TOP !! :yes: :yes:
 
Hallo Wil,

Waar heb jij de blauwe stekkerblokjes/kroonsteentjes, met de teksten Voor en Achter gekocht op het dak van de binnencabine ?
 
Hoi Piet,

Die blauwe blokjes zijn geen stekkerblokjes/kroonsteentjes maar potentiometer/trimmers maw regelbare weerstanden.
deze zijn te verkrijgen bij oa Conrad in verschillende waardes zie deze link:
https://www.conrad.nl/p/weltron-wel...5-slagen-lineair-05-w-2-k-9000-1-stuks-447087
doormiddel van het schroefje bovenop kan je dan precies de waarde van de weerstand aanpassen waardoor de led dus harder of zachter brand en hoef je dus geen weerstand meer in de kabel zelf te solderen zoals je dat nu bij jouw Volvo hebt gedaan.

Groetjes
Marco
 
Hoi

Wederom iedereen weer bedankt voor de mooie reacties en de likes.

@VOLVO FH 16 750

Piet, Marco heeft reeds het antwoord gegeven op jouw vraag. In de tabellen op het net wordt altijd de minimale weerstand voor een led gegeven bij een bepaalde spanning. De led brandt dan op zijn felst. Dat vind ik hinderlijk bij een oudere truck maar ook bij de achterlichten en remlichten. Met deze trimmers kan ik de weerstand verhogen zodat de led's minder fel branden.

Na het weekend begonnen aan het laatste draaiende deel van de motor,de dynamo. Eerst een pot gedraaid met daarin twee lagers. Om de pot een arm gemaakt die ik er met een pers passing op gedrukt heb. Daarna de poelie gedraaid en gefreesd:

360.jpg


Het geheel in elkaar gezet,even zonder ventilator:

360.jpg


Dan ook nog even met ventilator:
360.jpg


Zo,dat was het weer voor deze week. Morgen naar Dortmund om de Volvo van Verkerk te gaan bewonderen.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Je durft trouwens wel hoor Wil, zo dat blok op de reling van je balkon te zetten...

en ehhh, hebben we ook nog een filmpje van het draaiend geheel? :koud:

Veel plezier in Dortmund!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top