Hallo maar weer.
Zo,een paar maanden niet meer op het forum geweest. Dat wil niet zeggen dat ik niet met de modelbouw bezig ben geweest. Integendeel zelfs.
Al jaren zit ik tegen het spuiten aan te hikken. Al vele malen geprobeerd maar nooit was het resultaat naar mijn zin. Nu zeggen er misschien mensen "zo moeilijk is dat toch niet",je koopt een spuitbus verf en je gaat oefenen,maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel spuiten met een airbrush.
Als je met een bus motip je model spuit is dat hetzelfde als wanneer je in het echt een truck spuit met een spuitbus van 2.66 meter hoog.
Denk je eens in dat je in het echt zo een motorblok spuit.
Ik ben al een hele tijd mezelf aan het inlezen geweest en heb veel filmpjes op YT bekeken.Een compressor had ik al aangeschaft en daar is ook een spuitcabine van HBM bij gekomen. Nu kwam nog de aanschaf van een spuitpistool aan de orde. Na veel wikken en wegen heb ik (mede op advies van Peter) een Harder en Steenbeck pistool gekocht. Een dure jongen,maar goed gereedschap is het halve werk nietwaar?
Omdat ik veel grote vlakken moet gaan spuiten ook gelijk maar een beker met meer inhoud er bij gekocht.
En dan komt het oefenen eerst op plaatjes zowel vlak als verticaal,steeds maar weer net zolang er resultaat begon te komen.
Dit was met Humbrol enamel:
Deze is met Revell enamel:
Weer op advies van Peter geoefend op plastic lepels. Die kun je aan de bolle kant spuiten en in de holle kant kun je dan controleren of je gelijkmatig hebt gespoten hier met acrylverf van Tamiya.
De bolle kant:
De holle kant:
Nu heb ik dezelfde cabine van Italeri dus werd dat mijn volgende oefenobject. De eerste poging was wel aardig maar het kon veel beter. Dus de cabine in het warme water met Dasty en de cabine was weer mooi wit. Zo nog een tweetal pogingen gewaagd en iedere keer was de Dasty een uitkomst.
Tot vandaag. Vanmorgen weer een tip van Peter en jawel ik heb een resultaat waar ik echt tevreden mee ben vandaar dat ik nu achter de computer zit.
Gespoten met Tamiya X-13 Metallic blauw:
Bij deze wil ik Peter heel hartelijk bedanken voor zijn steun en goede tips. Vanaf de eerste dag heb ik alleen maar genoten van het spuiten.
Had ik dit spuitpistool maar veel eerder gekocht.
Mvg.Opa Wil