Scania T143H (Peter en Wil)

Dat wist ik natuurlijk wel Wil, dat het gebeuren ònder de motorkap van het grootste belang is bij deze cabine, want daar zit heel veel bijzondere techniek.
We zien nog wel wat meer foto's verschijnen, dacht ik zo.
Cor
 
Hallo Wil,

360.jpg


Dat ziet er goed uit. :thumbsup: :thumbsup:
Hij heeft niet eens blanke lak nodig. :worship: :worship:
 
Hallo Luchard

Ja,maar dat is nu juist het moeilijke vind ik. Het strak spuiten dat ging vrij snel,maar dan moet je door blijven spuiten totdat de verf gaat glanzen. Ik was alleen te bang om dat te doen,tot afgelopen woensdag. De wetenschap dat ik de cabine weer snel kon schoonmaken en weer opnieuw kon spuiten maakte dat ik over mijn angst voor zakkers heen kwam.En toen ging het goed,met bovenstaand resultaat.
Er is nog een reden waarom ik met een airbrush wilde spuiten. Ik wil de truck in een metallic kleur spuiten. De structuur van de verf in spuitbussen vind ik te grof. Uitstekend geschikt voor de grote 1:1 trucks maar niet voor een modeltruck.
Ik heb even een foto uitvergroot waarop je kunt zien hoe fijn de metallic structuur is. Ook kun je zien dat de hele fijne streepjes op de voorkant van het dak,waar de zonneklep moet komen, nog even scherp te zien zijn. Dat is ook juist de bedoeling van mij. Niet met een dikke laag alle details wegspuiten.
Belangrijk bij het motorblok:

360.jpg


Mvg.Opa Wil

P.S.
Ik heb het afgelopen jaar veel naar filmpjes op YT gekeken hoe anderen met dit onderdeel van het model bouwen omgaan. Let even op hoe weinig verf er gebruikt wordt.Zo weinig dat een cabine niet eens nodig is. Aan het eind zie dat alle details bewaard zijn gebleven:

 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal

Ja ja, ik ben er nog steeds. Het spuiten met de airbrush heeft mij volledig in zijn greep gelukkig. Waar ik al die jaren tegenop heb gekeken gaat mij nu aardig af.
Er is echter 1 ding, je moet vooral blijven oefenen. In het laatste filmpje hebben jullie kunnen zien dat je dat spuiten bij wijze van spreken aan de eettafel kunt doen. Maar dat is natuurlijk van de gekke. Buiten spuiten gaat niet meer en in de kelder kan niet omdat mijn buren dan last hebben van de geur.
Blijft er dus maar 1 plek over, de hobbykamer. Helaas heb ik daar alleen maar 1 groot openslaand raam waardoor ik binnen de minuut in de kou zit wat het spuiten weer onmogelijk maakt. Omdat ik in een huurflat woon kan ik ook geen grote veranderingen aanbrengen dus een oplossing voor dit probleem bedacht.
Allereerst heb ik een brede vensterbank (met daarop een koof) geplaatst:

360.jpg


In de koof heb ik aan de zijkant een gat gemaakt en daar een ventilatie rooster verkeerd om er op geschroefd:

360.jpg


In de koof een lijst gemaakt waar het raam tegenaan komt. Deze lijst aan de binnenkant beplakt met tochtstrip. Aan de bovenkant ook tochtstrip op het raam geplakt:

360.jpg


Aan de onderkant van het raam een lijst met dubbelzijdig tape geplakt en op de onderzijde van de lijst ook tochtband gelijmd:

360.jpg


Aan de achterzijde van de spuitcabine een 90 graden bocht die keurig op het rooster past:

360.jpg


Ik kan nu vanuit mijn bureaustoel lekker doorgaan met spuiten:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Op zich slim bedacht, maar vraag me wel af of de spuitnevel zich nu niet gaat hechten aan het mooie witte kozijn en de ramen.

Of zit er nog een filter tussen?
 
er zit een filter in de spuitcabine ik heb er ook zo 1 ze zeggen dat je als je er een ventilati slang aan maakt en deze dan in een emmer hangt met een natte handoek er overheen het ook werkt
 
@trialrolf
Hallo Rolf.
En dan wil je resultaten zien, nou ik ook. MAAR we weten allebei dat daar tijd voor nodig is. Wij zijn allebei een (voor ons) nieuwe weg ingeslagen. Jij met het 3d printen en ik met het spuiten. Toen jouw printer binnenkwam wilde je eigenlijk dezelfde dag resultaat zien. Nu een paar maanden later zie je dat je veel meer uren bezig bent geweest voordat er iets uitkwam dat voldoende kwaliteit had. Bij mij is het precies hetzelfde. Pas na vele weken van oefenen gaat er nu eindelijk iets ontstaan. Het is niet alleen het spuiten maar ook het verdunnen van de verf, met welke naald, en met welke druk je gaat spuiten.
Bij de eerste keer maak je al veel fouten, dat is niet erg. Wat wel erg is, je weet op dat moment niet welke fout je gemaakt hebt en hoe je het moet oplossen. Daar gaat de meeste tijd in zitten. Ik heb mijzelf tot doel gesteld dat ik zoveel mogelijk detail in mijn model wil behouden. Dat betekent dus zo min mogelijk verf op het model aanbrengen en toch dekkend. Dat vraagt heel veel oefening maar zachtjes aan ben ik op het punt gekomen dat ik tevreden ben over het resultaat.
Gisterenmorgen ben ik begonnen met een onderdeel van aluminium te spuiten. Eerst in de grondverf en daarna met dezelfde metallic verf op kleur gebracht. Ik heb dezelfde verf genomen om niet teveel prijs te geven over de werkelijke kleuren die ik ga gebruiken. Eerst de primer:

360.jpg


En daarna met de lak:

360.jpg


Je ziet het geheel is goed gedekt met een laag primer en een laag lak. Toch zijn de laagjes zo dun dat je aan de rechterkant nog de freesnerf ziet zitten, en dat is de bedoeling.
Na het spuiten krijg je dan het vervelendste, je moet de spuit goed schoonmaken. Nu is dat met water gedragen verven al een stuk makkelijker maar toch blijft er in het huis een klein beetje verf achter. Gevolg de naald zit vast. Om dit nu te voorkomen heb ik een ultrasoon reiniger gekocht. 5.minuten de spuit er in en alles is echt schoon.

360.jpg


@Timmi @Fixit

Jullie denken nog aan het spuiten met veel nevel maar dat is bij airbrushen helemaal niet het geval. Hierbij wordt zo weinig verneveld dat je bij lichte kleuren nog niet eens goed ziet of er wel verf uit de spuit komt. Ik heb afgelopen maanden veel in de cabine gespoten met de bocht achter de cabine en in die bocht zit nog geen verf. Ik heb de afvoer alleen maar gemaakt voor de dampen die eventueel vrij komen. Kijk voor de zekerheid maar eens naar het volgende filmpje. Gewoon aan de werktafel en zonder mondkapje:


Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Wil! Ben trots op je! Inderdaad nieuw speelgoed is nieuwe uitdagingen! Ik weet er alles van. Net nog een probleem opgelost met een zelf getekende en geprinte adapter. Geeft voldoening! Weet je weer waarom je dat kreng hebt gekocht!!!

Airbrush is ook nog wel stiekum een droom van mij maar moet nog even wachten, te veel wensen ;)

Mooi bezig!!!
 
goed verhaal Opa Wil, de kunst met airbrush is het aanbrengen van meerdere dunnen lagen verf, zo krijg je meestal de beste resultaten. (is ook op spuitbus en grote spuit van toepassing)
voor het schoonmaken gebruik ik kleine pijpborsteltje (HBM airbrush afdeling), een oud groot penseel en reinigingsvloeistof (afhankelijk van de gebruikte verfsoort (Acryl of enamel).
na de spuitbeurt, de overtollige verf leegspuiten in de reiniginspot (HBM), vervolgens reinigingsvloeistof erin, even met het peseel alles goed losmaken onderin de verfcup, dan even de lucht terug de cup in sturen door de vinger even voor de nozzle te houden (bubbels in de cup), vervolgens weer leeg spuiten in de pot, de de spuit even helemaal uit elkaar en goed schoon maken met o.a. de pijpborstels.
dit is het in grote lijnen voor mij.
https://www.hbm-machines.com/produc...-toebehoren/hbm-bd-777-airbrush-reinigingspot

https://www.hbm-machines.com/produc...ren/hbm-bd-430-airbrush-reinigingsset-model-1
 
Hoi weer.

Alle leuk aanklikkers weer bedankt, ook de reacties worden door mij zeer gewaardeerd.
@Jan de Boeff
Jan ik heb hier al meerdere keren geschreven dat mijn vriendin in Gouda woont. Bijna de thuisbasis van Herman. Ik loop dus vrij regelmatig in zijn snoepwinkel rond dus ja, ik heb de door jou beschreven producten reeds in mijn bezit. Desondanks mijn dank voor jouw reactie. Misschien dat een andere beginner hier zijn voordeel mee kan doen.
Deze week ben ik voorzichtig begonnen met het spuiten van mijn eerste onderdelen van de motor.
Nu kun je aluminium niet zomaar spuiten dat moet eerst grondig gereinigd worden met een etsend middel. Ik heb hiervoor koper en aluminium reiniger van Südwest gebruikt omdat ik ook de primer van Súdwest gebruik:

https://www.vistapaint.nl/leveranciers/sudwest-koper-en-aluminium-reiniger/

Na het reinigen moet je dan binnen twee uur de primer aanbrengen anders gaat het aluminium al weer corroderen. Na het reinigen mag je het aluminium ook niet meer met de blote hand vastpakken, dus handschoenen gebruiken.
Dan komt het spuiten. Het lastige met deze kleine onderdelen is hoe hou je het vast tijdens het spuiten? Ook hier bracht Peter weer uitkomst:

360.jpg


Kleine kneedbare blokjes die goed vastplakken en die ook weer makkelijk te verwijderen zijn.

Ik heb nog een hele spindel met beschrijfbare cd's staan die niet meer gebruikt worden dus mooi als basis kunnen dienen. De plakkertjes erop geplakt en daarop de onderdelen gedrukt:

360.jpg


Nu kon ik dus lekker spuiten en het onderdeel toch in mijn hand houden om te draaien:

360.jpg


Let op de plaat staat nu in de primer maar de boutjes zijn nog strak te zien.
Een kwartier later heb je dan de rest ook gespoten:

360.jpg


Toen ik het blok met frezen klaar had was er iemand die schreef dat hij wel de pakkingen miste, bij deze zijn die er nu ook:

360.jpg


Martin ik hoop dat het zo nu wel goed is.

Mvg.Opa Wil
 
He Opa Wil, fijn he die snoepwinkel (HBM) :banana:
uw omschrijving omtrend het spuiten van aluminium delen, is mij bekend (werk bij de vliegtuigbouwer van Nederland en heb daar ook 7 jaar in de spuiterij gewerkt (lang geleden)).
maar voor andere is dit een stukje welkome informatie.
ik blijf uw vorderingen met zeer veel plezier volgen :beer:
 
Hallo Wil,

Jammer dat je het motorblok gaat spuiten, hierdoor zie al het mooie draai en freeswerk van jouw veel minder.
De contouren blijven door het Airbrush spuitwerk wel mooi aanwezig, maar toch ..................

Natuurlijk als het motorblok is gespoten, ziet het er wel heel natuurgetrouw en realistisch uit.

Gelukkig hebben we de foto's nog.
 
@Jan de Boeff
Hallo Jan
Het is inderdaad leuk om die snoepwinkel in de buurt te hebben maar het is tegelijkertijd heeeeel moeilijk om de winkel voorbij te rijden.

@luchard
Hallo Luchard
Ik kan voorlopig alleen nog maar dromen dat het resultaat van mijn spuitwerkzaamheden hetzelfde wordt als jouw resultaat bij de bouw van jouw Scania.
Maar ik ga wel mijn best doen en de volgende update is hier.

Natuurlijk eerst de andere delen van het motorblok in de primer gespoten. De foto's spreken voor zich:

360.jpg


360.jpg


Dan komt nu het stuk waar ik helemaal afwijk van het origineel, de kleur. Ik ga het blok spuiten in de kleur die ik mooi vind. Ik kan dat doen omdat het een showtruck wordt. Als je de vele foto's op het net bekijkt zie je hoeveel verschillende kleuren er zijn gebruikt om van het "saaie" blok iets anders te maken.
Of het mooi is ligt aan ieders smaak en daar valt niet over te twisten maar dat is bij iedere showtruck zo.
Mijn keuze is gevallen op de kleur rood omdat ik daar een speciale reden voor heb. De foto's spreken weer voor zich, de speciale reden leg ik later wel uit:

360.jpg


360.jpg


360.jpg


@modelbouwer

Martin de pakkingen geven het geheel toch een mooi aanzien.

Mvg.Opa Wil
 
Back
Top