Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Steve Billast, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo ;

    Hierbij kunnen al m'n vragen naar deze topic verplaatst worden .


    Mvg,
    Steve .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2011
  2. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    aparte configuratie!

    5 assen aangedreven. moeten dat er geen 4 zijn?
    ben benieuwd naar dit project. met name daar het een trekker is.
     
  3. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    Hallo Steve ,
    eerst en vooral Welkom op het forum hier ,
    plaats je vraagjes maar man we helpen waar nodig ,
    en ja ik begrijp je wel datje je dure spullen niet wilt verklooien , heb ik ook al eens voor gehad , but that's live my friend .

    Over jou ventielen ,( weet niet of dit ik dit topic past , bij jou trekker of het een ander projekt is )
    ik zou er niet aan gaan zitten solderen maar de connectors gebruiken die ze gebruiken in de
    perslucht samen met een stukje hydrauliekslang en dan pas de vaste messing buisjes.
    Voor het plooien van de buisje kunje het inderdaad met het opvullen van zand doen , maar
    denk dat je ze zal moeten dicht solderen na dat het zand een beetje aangestamd is dan het buisje verwarmen op de te plooien plaats met een brandertje , dat bevorderd het plooien makkelijker.Maar beter is het een apparaatje te kopen vb van bij RCtechnics of zelf een buigmal temaken zoals Stefan zegd.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  4. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Jordi ;

    Eerst was het een 10x4 met achteraan een gestuurde sleepas .
    Deze wilde ik ook aandrijven , maar dit ging niet als liftende as > dus de gestuurde liftas verwijderd en een aangereven stuuras in de plaats gezet .
    Het zijn allemaal laatst nieuwe ScaleArt 3:1 assen .
    Deze lagen zo mooi in de vitrine bij Rob > maar niet lang .
    De achterste stuuras is dan wel niet te liften , maar het is wel een stuuras .
    Deze kan nog vervangen worden naar een achteras , maar zo zijn er al genoeg modellen te zien en wilde best wat anders .
    Nu nog foto's kunnen plaatsen om het wat duidelijker te maken .

    Mvg,
    Steve .
     
  5. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Fabi ;

    Voor het zwenken van 90 graden wilde ik wel de zwenknippels van Leimbach gebruiken .
    Het vast solderen van de stuurventielen is dan toch niet zo een verstandig idee .
    Het gebruik van zo een koppeling > lekken deze niet , heb hier niet zo veel ervaring mee daar ik deze niet gebruik bij m'n 6x4 vrachtwagen met laadkraan en afzetcontainer .
    Eigenlijk zou er nog zo een nippel uitgevonden moeten worden die enerzijds vast hangt aan gesoldeerde messing buis en de zijde met draad vastgezet kan worden zoals er bij de zwenknippels mogelijk is .
    Dit zou handig zijn daar er niet veel plaats voor is .
    Om de leidingen van de stuurventielen > onder de steunpoten heen te leiden is er maar plaats van 3cm lengte om deze leidingen van boven naar onderdoor te brengen .
    Meer naar achteren plaatsen , komt het slechter uit voor de rest van de kraan .
    Heb nu m'n tekeninge aangepast aan dit model en wil er niet te veel meer aan veranderen .
    Sorry , maar wat betrefd de website dat je daar genoteerd hebt over een buigmal > sorry maar heb deze niet zien staan hierbij .
    Je vertelde wel dit zelf te maken , sorry zou niet weten hoe .
    Hoe noemt het apparaatje bij die RCtechnics zodat ik dit kan intoetsen bij snelzoeken ?
    Dank U bij voorbaat .

    Mvg,
    Steve .
     
  6. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    DUB785
    DUB786

    Zeg die zwenknippels die leimbah verkoopt zijn van FESTO mss even beter kijken
    op een of andere site , zal waarschijnlijk minder duur zijn dan Leimbah himself ,
    maar persoonlijk vind ik ze ook nogal wat groot uitvallen , heb er namelijk ook zitten op mijn cylinders op mijn verbouwde Cat.

    nog een tip voorje ,
    je kent de kogeltjes die ze monteren op een stuuras , daar zijn er sommige ook uit een legering of messing dieje kan solderen op een messing buisje , heb dit ook toe gepast op mijn graafmachiene een tijd terug , gaatje door boren en hebje gelijk een goedkoop nippeltje.
     
  7. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Fabi ;

    Die beide buigmallen spreken me wel aan , daar ik voor de 4mm mal zou kiezen .
    Met de 4mm mal kunnen dan toch ook 3,2mm buizen geplooid worden of niet ?
    Moet men eigenlijk nog zand in de buisjes doen als men zo een buigmal aankoopt of niet ?
    Wat betrefd de Leimbach nippels > eigenlijk ken ik er geen andere buiten deze en van Stahl modelbouw .
    Verder ken ik niet iemand die zo'n nippels bouwt en meer vanuit boeken dan van op websites .
    We spreken hier nu wel over het mogelijke gebruik van 4mm messing buisjes , maar is het niet beter dunnere te gebruiken > dan heeft men toch meer druk of ben ik hier ook weer verkeerd mee ?
    Een tekening maken is simpeler dan de uitvoering ervan .
    k' Weet niet goed meer wat het beste en het gemakkelijkste zou zijn hiervoor .
    Moet toch nog wachten op bestelde onderdelen zoals de draaikrans .
    Eenmaal deze te hebben kan er wat bepaald worden hoe en wat uit te voeren .
    Voorlopig is het nog wachten op ondedelen .

    Mvg,
    Steve .
     
  8. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10x6

    Hallo ;

    Heb een vraag betreffende een draaibank .
    Met welke draaibank kan men het beste werken > voor een beginneling daar ik hiermee nog nooit gewerkt heb ?
    Vb. goede kwaliteit - prijsverhouding .
    Het is namelijk zo dat ik uit een vierkant aluminium blok een ronding wil uitfrezen en ook de buitenzijde hiervan rond wil maken .
    Om een vb. te hebben een blok van 90x90mm op 20mm dikte en deze buitenkant 80mm rond te maken en binnenkant 68mm .
    Ik heb wel een kolomboormachine maar denk niet dat het hiermee zal gaan .
    Ik ken hier in Belgie ook niet iemand die zo een draaibank heeft dus zal er niets aan te doen zijn om deze aan te kopen .
    Het is eigenlijk maar om enkel de draaikrans te maken voor de laadkraan , dus voor de rest kan ik er eigenlijk niets mee doen tenzij jullie misschien weten of er iemand is die het voor anderen kan en wil uitfrezen > dan wil ik dit graag te weten komen wie dit wil maken .
    Als julli zo iemand kennen , willen jullie mij dit dan vertellen ?

    Mvg,
    Steve .
     
  9. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    waarom nog een draaikrans zelf maken als je er al in besteld hebt ??????
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  10. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Fabi ;

    Er is geen draaikrans besteld .
    Dit is enkel maar een tandwiel met de tanden aan de binnenzijde .
    Het is echter de bedoeling om het tandwiel aan het chasis te verbinden terwijl de bovenbouw met motor heel soepel kan zwenken en toch niet van het onderstel af kan .
    Het is zoiets wat ik nog zou moeten kunnen maken .
    Heb wel afbeeldingen daarvan opgeslagen bij m'n afbeeldingen , maar heb dit niet in bezit om zoiets te bouwen .
    Sorry dat ik het vraag , maar heb jij soms een draaibank ?
    Kan het (na het hebben van m'n bestelling) wel uittekenen van hoe gewenst op papier , maar kan het jammer genoeg niet uitvoeren .
    Zit nog wat te denken daar er nog naaldlagers tussen komen ook nog .
    Wilde wel een kogellager die tussen aluminium en tandwiel zou zitten maar vind geen dunne lagers .
    Deze zijn meestal 1,5 a 2 cm breder dan de binnen diameter en zou er van dunner kunnen gebruiken en deze hebben ze niet bij RS online wat jammer is .
     
  11. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    ja hoor ik heb een draaibankje ,
    heb ik nodig om mijn graafmachiene te voor zien van reserve onderdelen , zoals bussen en
    pennen , onderdelen cylinders en zomeer.
    Maar ja daar ik truck chauffeur ( vroeger ploegbaas en onderhoudsman machine en truck park ) ben heb ik helaas geen tijd meer. en de meeste dingen staan opkant nu voor een tijdje.
    Laten we eerlijk blijven ,
    voor goede ideen en hulp verwijs ik je door naar de Duitse forums dat zijn de speciallisten bij uitstek ( heb ik ook alles geleerd), ik denk dat we je hier niet verder zullen kunnen helpen , daar voor zijn er hier teweing grondverzet kerels .
    By the way , er zijn toch genoeg draaikransen op de markt .( zie Duitse forums ).

    MSS nog een kleine tip ,
    ga in een club , daar leer je het meeste .
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  12. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10x6

    Hierbij wat foto's van m'n Scania Topline 10x10x6 ;

    http://img696.imageshack.us/img696/3282/scaniatopline10x4x6006.jpg

    http://img697.imageshack.us/img697/7815/006xud.jpg

    http://img697.imageshack.us/img697/7815/006xud.jpg

    http://img697.imageshack.us/img697/4481/scaniatopline10x4x6004

    Bij deze laatste heb ik nog vragen .
    Alle assen zijn aangedreven en alle assen hebben zo een staal kabel .
    Moeten al deze kabels afzonderlijk aan iets gekoppeld worden of moeten deze 5 ergens samen aangekoppeld worden ?
    Weet het niet dus vraag dit aan jullie ?
    Als deze tussen het chassis verbonden moeten worden dan moet dit eerst gebeuren voor er verder gedaan wordt met de bovenbouw .

    http://img697.imageshack.us/img697/73/scaniatopline10x4x6005.jpg



    Mvg,
    Steve .
     
  13. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    hmmm , mooi truckje ,
    mss beter de link te kopieren bij image die de foto direkt toont op het forum en plakken in je topic.
    Die kabels die moetje monteren aan servootjes , dit dient om de assen te sperren,
    draai even aan de wielen , het enen wiel blijft staan en alsje aan de kabeltjes trekt
    draaien ze beiden.
    je kan ze monteren aan verschillende servo's dieje plaatst tussen de chassie balken , vb : achterassen samen en voorste assen samen kunje ze gelijk of appart schakelen van op de zender.

    Sperren is minder vast rijden en meer trekkracht.
     
  14. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Fabi ;

    Dank U om dit te vertellen .
    Dan moet ik dit eerst uitvoeren voor er verder aan de bovenbouw te werken .
    Wat betrefd de foto's had ik er wel 1 die rechtstreeks te zien was , maar veel te groot uitkomt .
    Zal het nog eens opnieuw proberen .
    Er is er 1 die niet gelukt is zal die opnieuw proberen .
    Wil mogelijk ook de tekeningen ervan op dit forum zetten dan kunnen jullie ook het wilende resultaat zien .

    Mvg,
    Steve .
     
  15. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10x6

    Tekening van de Scania Topline 10x10x6 vrachtwagen - trekker :

    [​IMG][​IMG]


    [​IMG][​IMG]

    De plaats van de trekkersschotel is nog niet getekend .
    Deze moet nog bepaald worden om hetzelfde te staan dat ook de eigen opleggers getrokken kunnen worden .

    Mvg,
    Steve .

    PS zijn deze duidelijk genoeg ?
     
  16. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Steve,
    knap stukje werk.
    Je maakt zo te zien de spreuk op je shirt wel waar. :lol:

    [​IMG]

    Heb alleen even een vraagje.
    Heb je de stuuruitslag van de tweede gestuurde vooras wel helemaal goed staan ?
    Als ik de foto zo bekijk zou je zeggen dat deze te veel instuurt ten opzichte van de eerste gestuurde vooras.
    [​IMG]

    Strak werk hoor, blijf je bouw met volle interesse volgen.
     
  17. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Ruud ;

    Het is niet een shirt maar m'n bodywarmer van het werk .
    Hier staat normaal op : kwaliteit vandaag reputatie voor morgen .
    Wat betrefd de 2e stuuras , deze zijn nog niet aangesloten .
    Deze as is manueel zo gezet > gewoon om van bovenaf te weten dat het een stuuras is .
     
  18. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    10x10x6

    Zo is m'n model nu ;

    [​IMG][​IMG]

    Tussen de cabine en de 2 kokers is 3,2 cm tussen - 2mm van 2x 1mm > blijft er nog 3 cm over om de hydrauliekleidingen van de stuurventielen onder de 2 kokers heen te brengen en zo naar de opbouw van de kraan en de steunpoten te gaan .
    Op zich heel simpel , maar niet echt veel ruimte met de versnelling achter de motor .
    Er is amper een hoogte van 1 cm om de leidingen doorheen te plaatsen .
    Weet oorlopig nog niet wat te plaatsen aan de linkere zijde tussen de 2e en 3e as > deze plaats is nog open (misschien goed voor elektronica) .
    De andere zijde mogelijk een schuif te maken voor huismateriale in op te bergen .
    Er is niet echt veel plaats om het reservewiel op te bergen .
    Zal de bovenste koffer aan rechtere zijde nog moeten verwijderen om reservewiel te kunnen plaatsen , zou anders niet weten waar .
    De minipomp met motor die ik hier nu heb van Leimbach is zo'n 96mm lengte > had deze veel liever 12 cm willen hebben met hetzelfde uitzicht en dus iets breder dan deze .
    Bestaat er ergens zo een bredere tank met motor met deze afbeeldingen ?
    Het lijkt nu maar een kleine tank .
    Mogelijk bij de grotere 2 schroefdoppen te hebben (1 link + 1 rechts) .
    Ik kan geen Duits , anders kon ik het aan de Leimbach persoon zelf vragen of deze mogelijk te maken is met dezelfde motor , dezelfde hoogte en diepte , maar met een lengte van 12 cm .
     
  19. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    voorbeeldje van de gesperde assen en te plaatsen servo , maar dan
    bij onze tamiya trucks
    [​IMG]
    als ik er eentje vind van jou model
    plaats ik het wel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2010
  20. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina