Scania Torpedo Bergingswagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Cheeta, 19 jun 2011.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @arjan,

    de motor is een escap gesloopt uit een partij geautomatiseerde paslezers destijds had er redelijk wat van liggen en de berger zit er dan ook al aardig vol mee.

    afmetingen 16mm diameter, lengte ca 50mm.

    @Helicor,
    tsjaa,, ik ga zoals gebruikelijk weer niet alles verklappen, losse onderdelen zullen wel voorbij komen hoor, maar het totaal plaatje komt na goes hier te staan. Moet wel de moeite waard blijven voor mensen om nieuwe dingen te zien in goes ;). Maar het doel is om de berger volledig operationeel te krijgen dit jaar. Heb nog 11 dagen de tijd dus moet een heel eind kunnen komen.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    wie weet een goed adres waar ik stevig zwart touw kan vinden voor mijn lieren? ca 1.5mm dik.

    ik heb nu draad van lego genomen maar dat kan ik maar in lengtes van maximaal 5 meter krijgen.. en mijn lieren kunnen veel meer hebben. kracht hebben ze ook meer dan genoeg.
     
  3. Ginner

    Ginner

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    26
    Locatie:
    in het uiterste zuid-westen van het land
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik kwam heel veel tegen maar allemaal bedoeld voor armbandjes.. de vraag is hoe sterk dat is.. moet uiteindelijk zo'n 5-10kg ermee kunnen trekken. De motor trekt dat wel het huidige touw ook.
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Kijk eens bij een vliegershop, daar hebben ze 'touw' dat onnoemelijk sterk is; maar of het ook in zwart te koop is weet ik niet. Wel in wit dus.

    Ik heb het gebruikt voor een model zeilboot, en is in grote lengtes te koop
    Zomaar de eerse hit bij Google:
    Zwart Dacron 130 kg. - 100 m.
    150 kg trekkracht genoeg?
    Zoeken op vliegerlijn-zwart ;)

    Maar "Dyneema" is nog veel sterker, maar alleen in wit dacht ik; het heeft praktisch 0 % rek, ook handig.

    Overigens ik had mijn materiaal hier vandaan:
    http://www.wepaflyer.com/wepaflyer/accessoires/vlieger-garen
    Niet overal staat de dikte bij, maar deze webshop geeft supersnel alle gewenste info!
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2015
  6. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Zwart metselkoord??
     
  7. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    vraag ik me alleen af wat je met meer dan 5 meter moet gaan doen 1,5 tot 2 meter lijkt me meer dan genoeg voor een sleep wagen waar de lading achter hangt of evt wat te takelen .
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @helicor,

    Ik ken de vliegerstouw heb het hier ook liggen voor mijn telekraan, maar dit is net wat te dik voor mijn berger. 1.5mm is de max heb het liever wat dunner. (lego touw is 1mm)

    @truckbouwer.
    Het staat optisch mooier op de liertrommel, en daarnaast is extra lengte nooit weg. Ook zou ik kunnen overwegen om katrollen te gebruiken in mijn haak om de kracht te verdubbelen mocht dit nodig zijn en dan heb ik al snel 2x de lengte nodig en is 8 of 10m geen luxe meer.
     
  9. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Hoi Alwin,

    Wie heeft jouw de special paint gedaan op jouw truck. Ik ben nog steeds opzoek naar iemand die de achterkant van mijn vsb truck zou willen spuiten.
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb dit materiaal gebruikt voor imitatie staaldraad op mijn knuckleboom kraan

    [​IMG]

    Ongeveer 1mm dik, 10m op een rol. Is een soort van met lood verzwaard waardoor de draad heel realistisch valt.
    Is leverbaar in drie verschillende "kleuren".
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    bedankt voor de tips met betrekking tot de touw.
    uiteindelijk op de link van helicor een touw gevonden van 0.9mm dik wat ook per meter werd verkocht. Dus denk dat dat wel goed gaat komen.

    Nog wat tipjes van de sluier met betrekking tot de bouw vorderingen. uitschuiven mast en lieren zijn werkend. De geleiding is af, alleen de haken (zijn besteld) moeten nog komen.

    *ook wat sloop en herstel werkzaamheden te zien op de fotos cilinder montage stond niet 100% recht met als gevolg dat een verbeterde cilinder voor de liftarm in ene niet meer paste.

    de steunen voor de lieren staan me niet echt aan, hier komen later andere voor die beter aansluiten bij het model. voor goes zijn deze functioneel.

    fotos:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Gewoon even naar een hengelsport zaak, keuze zat en in alle kleuren en materialen.
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    touw is reeds besteld dus dat zal wel loslopen ;)

    hopen dat die duitsers nog beetje vlot versturen anders heb ik geen hijshaken en hijsbanden met goes...

    helaas is zijn grote broer (kenteken) al een tijdje niet meer in nederland:
    [​IMG]
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik ben benieuwd of iemand deze twee kan plaatsen het wordt weer een cheeta spindel special.

    [​IMG]
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, laat dan eerst nog maar eens even zien hoe die wagen er nu bij staat, want dat is al zooooo lang geleden dat we die gezien hebben!
    Dan kunnen we tenslotte na gaan wat er nog aan mist :D
    Cor
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    haha leuk geprobeerd cor ;).

    nee na goes komen er weer echte foto's.
     
  18. toothpaste

    toothpaste

    Lid geworden:
    18 jan 2014
    Berichten:
    143
    Locatie:
    boxtel/wormer
    meschien een minder intelligente vraag maar waneer is goed?

    verders een knap stukje modelbouw
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Nou goed dan:
    De 'poten' voor de schoppen achterop; kan je beter lieren ;)
    Cor
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    echt moeilijk was het ook niet he ;). want zoveel dingen zijn er niet waar er 2 van nodig zijn op een berger.

    ben aardig opgeschoten vandaag met de poten, morgen de laatste mechanische dingen doen denk ik aan de opbouw en dan zijn we mechanisch een heel eind. Alleen beetje balen dat die duitse webshop niet echt opschiet.. dat kan nog wel eens voor problemen gaan zorgen zo langzamerhand... en het hijst erg lastig zonder de haken..

    Maar de schoppen zijn aan 1 kant al geheel klaar (alleen spindel nog inbouwen)
    Ook het touw is binnen gekomen, is meer opgegaan dan de 5 meter lego touw staat toch wat netter zo op de lieren.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina