Scania Torpedo

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Koos82, 18 feb 2013.

  1. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Allemaal,

    nu mijn Kenworth W900 eigenlijk klaar is met de restauratie, wil ik gaan beginnen aan een volgend project namelijk een Scania Torpedo.

    ik heb een torpedo kit van Bred last aangeschaft en een scania R470 met kogellager set. en kale chassis balken van 1 meter lang.
    op het verlanglijstje staan nog wel een aantal dingen namelijk topline dak en spiegelset.

    het gaat wel een langer project worden. ik zit zelf te denken om hem in de stijl van de torpedo truck van Ronald Kenters te gaan maken
    voor degene die hem niet kennen
    [​IMG]
    [​IMG]
    alles netjes nog in de doos en net binnen.
    [​IMG]
    aan de torpedo neus was ik stiekum al wat begonnen.


    ik heb alleen nog een aantal vragen en hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

    ik heb op internet gevonden dat de wielbassis van een torpedo 470cm is.
    als ik dit omreken naar tamiya schaal (1/13,8 ) dan kom ik op een wielbassis van 340mm, nu heb ik even mijn MAN nagemeten en kom dan op 270mm.

    nu ga ik er even van uit dat de chassis van de MAN en de scania het zelfde zijn, dan moet ik het chassis 70 mm verlengen. nu heb ik in andere topics gelezen dat een aantal het chassis verlengd hadden met 25mm om zo goed uit te komen.
    heeft iemand misschien ervaring mee hoe dit zit?

    en tevens zit ik nog even hoe ik de cabine en de neus vast ga maken. zelf zat ik de denken om de cabine met een hoeklijn vast te zetten en de neus met de standaard scharnieren als dit gaat.
    is er iemand die hier misschien wat foto's van heeft hoe hij/zij dit heeft gedaan?
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  2. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    kijk leuk project ben benieuwd succes
     
  3. B-Trucker

    B-Trucker

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Geertruidenberg
    Ik wou zelf ook een torpedo gaan maken, maar door de komst van de mercedes is dit veranderd.

    Wat ik zelf wou doen is de neus laten rusten op een profiel met een rubber randje die op de plaat die tegen de cabine aan komt. En aan de voorkant gewoon met de standaard scharnieren.

    Wat zijn de plannen met het chassis? Ga je de gaten boren en tappen, of maak je de gaten en gaat alle met moer en boutjes vast zetten zoals men in de 1:1 fabrieken ook doen?
     
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ik denk dat ik het chassis ga boren en tappen, moet alleen nog even een geschikte snij tap vinden

    gr
    Koos
     
  5. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Even een kleine update,

    vandaag bezig geweest met het chassis, ik heb toch besloten om de huidige chassisbalken te gebruiken en dan deze door te zagen en er dan een stuk tussen te zetten.

    als iemand hier toevallig foto's heeft hoe iemand zijn chassis heeft verlengd hou ik me aanbevolen.
    [​IMG]

    ik heb ook een beetje van de ophangpunten afgehaald om de stuur uitslag te vergroten. nu komt het nokje van de stang er niet meer tegen aan en heb ik de maximale stuur uitslag
    [​IMG]
    [​IMG]

    ben erg benieuwd naar jullie reactie / ideeën

    gr
    Koos
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  6. randy kolenbrander

    randy kolenbrander

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Dinxperlo (achterhoek)
    Ik denk dat het meer werk is om alles door te zagen dan het maken van nieuwe balken,
    ook denk ik dat het chassis niet erg sterk is dan.

    Wel jammer dat je veel geld in iets stopt en dan gaat besparen op een paar chassis balken,
    de originele balken kun je gebruiken als mal waardaar het puur een kwestie is van gaten over boren.

    Gr Randy
     
  7. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Koos,

    het begin is er, maar plaats wel even je stuurstang aan de achterzijde van de vooras. Hij zit namelijk verkeerd.;)

    Montage op deze manier zorgt er voor dat de voorwielen gaan wrikken.
    Sturen zal dan lastiger worden.
    Lees maar eens op het forum, het is al vele malen besproken.

    trefwoord: Ackermann

    Suc6.
    Raymond.
     
  8. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ben erg benieuwd na de bouw van deze Torpedo, vindt ze waanzinnig mooi.
     
  9. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    @randy kolenbrander
    ik heb nieuwe chassis balken liggen dat is het probleem niet, zit alleen nog even met hoeveel ik het chassis moet verlengen, ik heb nog geen idee hoeveel dit is. mocht dit een groot stuk zijn en het niet stevig genoeg zijn moet ik alsnog nieuwe maken. ik hoop dat ik op deze manier met de standaard balken het makkelijker kan uitrekenen.

    @Timmi
    bedankt voor de tip, ik ga er even naar zoeken

    gr
    Koos
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    het is nooit erg sterk hoor om chassis in t midden door te zagen en verlengen
    kan beter kijken voor een chassis balken van een king/knight hauler
    of carson 1 meter balken set bij schaper modelbouw
     
  11. Norbert kok

    Norbert kok

    Lid geworden:
    16 feb 2006
    Berichten:
    263
    Locatie:
    hengelo
    om het chassis te verlengen is het geen probleem hoor om de orginele door te zagen.
    Ik heb dit ook gedaan en ist bere sterk. Ik heb hier een blokje voor gefreesd van aluminium.
    Wel even goed kijken waar je het chassis gaat door zagen.
    Zie foto hoe ik het gedaan heb .
    [​IMG]

    [​IMG]

    ik hoop dat dit duidelijk is als je vragen hebt meld je maar.
    Groeten Norbert
     
  12. B-Trucker

    B-Trucker

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Geertruidenberg
    Wat os dan het lengte verschil tussen de scania en king bijvoorbeeld? En komen de gaten dan wel overeen voor de assen?
     
  13. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Wij hebben diverse chassis verlengd,en nooit enig probleem gehad wat sterkte betreft.
     
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    de king/knight haulers zijn ook torpedo trucks dus zou je qua as opstelling goed uit komen
    de gaten voor de voor en achtertandemstel is het zelfde
    enkel voor je cabine ophanging zal je toch moeten passen meten boren tappen
    voor lengtes/wielbasis chassis zie tamiya site
     
  15. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Wij hebben diverse chassis verlengd,en nooit enig probleem ondervonden.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2013
  16. Norbert kok

    Norbert kok

    Lid geworden:
    16 feb 2006
    Berichten:
    263
    Locatie:
    hengelo
    vraag bij de plaatselijke scania dealer naar de wielbasis tekening. En reken deze om in de tamiya schaal. Lijkt mij beter en handiger. Moet wel heel toevallig zijn dat dit exact het zelfde is als van een king hauler.

    groeten Norbert
     
  17. scania_freakV8

    scania_freakV8

    Lid geworden:
    3 sep 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Liempde
    scania torpedo 4x2 chassis=4,7 meter ;)
     
  18. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ik heb net even zitten meten en rekenen, als ik het huidige chassis omreken,
    kom ik op een 272mm x (schaal) 13,8 kom ik uit op een wielbassis van 375cm

    ik ben op internet gaan zoeken, en toen vond ik dat een torpedo chassis 470cm is dus 470 / 13,8 = 34.05 cm

    ik zou dus het chassis met 6,85 cm moeten verlengen, nu is de neus +/- 10 cm lang dus kom ik ongeveer 3cm te kort naar mijn inzien. of staat de cabine van een torpedo, verhoudings gewijs iets verder naar achteren?

    als mijn berekeningen kloppen en ik moet mijn chassis met bijna 7cm verlengen lijkt me dit een beetje veel, dus ga ik toch andere chassis balken maken. want het lijkt me niet dat de chassis van een king of knight hauler precies goed is

    gr
    Koos
     
  19. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Denk dat dit de beste keus ook is Koos, weet je zeker dat je geen problemen gaat krijgen en tis het project toch ook dubbel en dwars waard.
    Of wat misschien nog een optie is, zo ver mogelijk naar achteren, dus achter de wielen, daar komt namelijk niet zoveel stress op het chassis.
    Volg je verder.
     
  20. scania_freakV8

    scania_freakV8

    Lid geworden:
    3 sep 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Liempde
    verhouding staat de cabine net iets verder naar achter en de schotel ook...
     

Deel Deze Pagina