Scania voor bouwmaterialen

Allemaal bedankt voor de complimenten tot nu toe, ben ook blij dat ik deze truck heb gevonden, er moet dan nog veel aan gebeuren maar dan heb ik ook iets anders.
Vanavond bezig geweest met luchttanks maken. Maak dit van 2 cm Balsa waar ik 4 stukken van af heb gezaagd en hier mooie ronde uiteinden aan heb gemaakt, daarna bevestigd op kunststofplaatjes als bevestigingbeugel zodat het makkelijk kan worden gemonteerd aan het chassis.
Foto's volgen morgen, ik had namelijk de camera leeg:?.

lijkt veel op de ouwe scania van italeri 1:24
ik zou persoonlijk de zijfenders iets smaller maken en de laadbak meer naar cabine plaatsen
maar das mijn mening dus trek u er niks van aan,
en er een mooie schamel aanhanger achter hangen zelfde opbouw stijl
ik vind het een zeer geslaagd model
ook de versie met aanhanger,mooi als voorbeeld voor uw scania

107177-b.jpg

Italeri+Scania+truck.jpg

Ik zou nog even een foto maken van de nieuwe aandrijfas-uiteinde. Deze was schuin afgedraaid om het netjes te laten lijken. Het korte stukje (oude) aandrijfas zit er ingeperst.

100_4456_zpsd317c82c.jpg

Inmiddels is de as gespoten en kan weer tegelijk worden gemonteerd met de versnellingsbak die er ook uit was om de nieuwe truckpuller motor te monteren.

100_4459_zpse3d89a3e.jpg

100_4452_zpsa66f10e1.jpg

100_4453_zpsaa292e7d.jpg

Zo staat de truck er dus even bij:

100_4451_zps6f9be3ce.jpg

Probeer luchttanks te maken van Balsa:

100_4449_zps74171ae6.jpg

100_4450_zps70c27d88.jpg

:confused:Na veel schuren en meerdere grondlagen te hebben gespoten verdwijnt de verf net als water in een spons. Ben bang dat dit idee niet gaat lukken:mad:.

misschien dat wat plamuur werkt tegen het intrekken? Het valt te proberen

neem grondverf voor mdf dat zorgt dat verf niet steeds wordt opgezogen
wellicht helpt het ook bij balsa hout
je kan ook even in spuitcabine of vliegtuigtopic zoeken bij balsa schilderen daar zitten mensen met meer ervaring met balsa bewerken succes

Het was leuk even te prutsen met dit, maar het gaat hem niet worden van hout, wordt mij niet strak genoeg:mad:.
Mijn maat had nog aluminium rondstaaf staan en gaat me nu 6 draaien. Hij zei dat de rondingen dan ook veel mooier worden omdat het op de draaibank gebeurd. Dus laat ik hem even knutselen hiermee want dat is em wel toevertrouwd.
De lipo-accu ga ik tussen de chassisbalken monteren. Aan de onderkant wordt het chassis gedeeltelijk gesloten met styreen waar de accu in komt te liggen.
Hiervoor moeten 6 gaten worden geboord en getapt zodat bij eventuele problemen de accu er toch weer uit kan op een simpele manier. Eventueel kan er nog electronica zoals printjes naast worden geplaatst.
Uiteindelijk spuit ik de bodem matzwart zodat je hier niks van zult zien.
De bedrading van de accu verleng ik en komt uit in de Deense kist waar ook de regelaar en ontvanger in komt. Ook komt er een verlengbalancerkabel in de kist zodat ik alles vanaf daar kan laden.

100_4460_zps8964e7f1.jpg

En nog een beetje prutsen met het interieur van de week. Er zullen dus niet al te veel updates komen deze week.

100_4461_zps5fee2bb4.jpg

Omdat ik nog niet alle gaten in de cabine had geboord ben ik daar vandaag maar even mee bezig geweest.
Het dode-hoek spiegelgat geboord. Ook de spiegel een beetje warm gemaakt en gebogen anders zou de chauffeur er nooit wat in kunnen zien.
Bovenin gaten geboord waar de nieuwe Verkerk antenne's op komen.
Ook de beugels van de Verkerk spiegels gemonteerd zodat die meegespoten kunnen worden. Het is makkelijk de spiegel-units los te spuiten en later te monteren.

Speigelgaten1_zps465defe9.jpg

Ook heb ik even gezorgd dat de ventilatieklep openstaat voor een frisse wind in de cabine.

Speigelgaten2_zps0e77092d.jpg

Speigelgaten3_zps7a328a08.jpg

De oude spiegelgaten bovenin laat ik zitten, hierin doe ik gewoon een 2mm schroejfe met moer aan de binnenkant en spuit deze mee in de kleur. Hetzelfde geld voor de 2 gaten in de rechterdeur waar de stang normaal zit voor het kantelen van de cabine. Ook hier komen gewoon boutjes in.
Ik het verleden heb ik ze eens proberen weg te werken met vuller en daarna te schuren. Na het schuren leek het perfect en glad echter toen de uiteindelijk kleur erop zat zag je de plek zitten en dat lijkt minder mooi dan de schroefjes die je uiteindelijk amper weer vindt als ze in de kleur zijn gespoten.

lijm een stukje rest plastic van je parts rekje in de deurgaten en ook even een strookje aan binnenkant deur er overheen plakken en na hard worden lijm rest aan buitenkant weg schuren en klaar voor gronden en spuiten

lijm een stukje rest plastic van je parts rekje in de deurgaten en ook even een strookje aan binnenkant deur er overheen plakken en na hard worden lijm rest aan buitenkant weg schuren en klaar voor gronden en spuiten

Je blijft dit altijd weerzien, hoe je ook schuurt. Ik begin er dus ook niet aan.
K'heb al eerder hierdoor een cabine verpruts, dit stoort minder.

Aangezien ik geen zin had om aan de truck te werken maar even met het interieur bezig geweest. Heb de tunnel gespoten, het achterschort zie je straks niks van weer omdat hier gordijnen voorkomen als slaapcabine.
In iedere truckerscabine ligt wel een krant, dus hier ook even één gemaakt.
En nee dit is niet een oude woensdag krant.......maar een 1:14

Interieurenaccecoires1_zps1f60f33f.jpg

Heb deze verkleind en 3 lagen op elkaar gelijmt met gleu-dots. Niet recht op elkaar zodat de krant wat oud lijkt en ezels-oren eraan gemaakt met de pincet.
Ook nog op ander exemplaar in het vak.
Ook even een hoes om de versnellingspook geplaatst.

Interieurenaccecoires3_zps7b52b601.jpg

Dashboard is zoverre klaar. Alleen er komen nieuwe stoelen op omdat de eerste versie mij niet aanstaat, gelukkig heb ik nog een set op voorraad.

Interieurenaccecoires5_zpsd5498172.jpg

Gisteren veel gedaan echter is van voorbereiding altijd weinig te zien.
Omdat de houten luchttanks niet zijn gelukt moesten er nieuwe komen. In eerste instantie wou ik ze van aluminium echter is dit nog redelijk zwaar, dus heb ik gekozen voor Delrin. Makkelijk af te draaien en te spuiten.
Dit komt uit een staaf van een meter. Eerst op de afkortzaag 3x2 verschillende lengte's gemaakt, daarna heeft een maat van me ze afgedraaid in zijn draaibank.
Ook alles voorbereid voor de onderrijhekken. Deze worden gelijk aan de bak gemonteerd dus ook weer veeeeeeeeeeeel gaten erbij geboord. (neee daar zie je later niks van weer).
Ik twijfel nog over de breedte die ik gebruik, als het blijkt dat ze te breed zijn na montage kan ik snel genoeg even nieuwe zagen.

Luchtanksenzijrekken4_zpsf094f8a9.jpg

Luchtanksenzijrekken1_zps89a83c4c.jpg

Luchtanksenzijrekken2_zps1a7ee065.jpg

Luchtanksenzijrekken3_zpsa33a66f9.jpg

Back