schaal 1/24 of 1/25

Discussie in 'Beginners' gestart door Anonymous, 3 feb 2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bij modelschepen vind je schalen bij de vleet, maar van modelvliegtuigjes bijna nooit, ik heb er al geregeld achter gezocht. Het origineel proberen opsporen en dan even rekenen is ook niet evident. Als er hier iemand een militair modelletje op schaal 1/24 of 1/25 kent, dan zeer graag naam van het model en fabrikant !
    Alvast bedankt
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Probeer jij inspiratiebron te zijn voor een nieuwe generatie Belgenmoppen-makers?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een zuiver schaalmodel van genoemde vliegtuigtypen op schaal 1:25 vliegt nooit (goed). Dus ook ik zie de zin van deze vraag niet.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik denk ook dat ie een plastic statisch model bedoelt en geen rc toestel
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het is helemaal duidelijk: er is een vliegtuigmodelbouwer verdwaald tussen de modelvliegtuigbouwers!

    En er staat toch duidelijk bij het forum 'Modelvliegen' en niet iets in de trant van: 'Kijken naar stilstaande vliegtuigmodellen'

    Daarvoor dan maar een nieuwe afdeling openen, Robert?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Beste Hans Meij :oops:,

    Ik probeer zeker geen nieuwe generatie moppen uit te vinden, en wat beter is, er bestaan wel degelijk vliegtuigen die nog veel kleiner zijn dan 1/25.
    Bluf ? Onzin ? Neen kijk maar naar Graupner, die hebben een 4 motorig en vliegend model dat kleiner is dan 1/30 (elektrisch). In een van de catalogen die heb bekeken ben ik die tegengekomen, ik geef je morgen de modelnaam en de juiste schaal.

    Ik bedoel wel degelijk RC-Modellen op die schaal, mijn vraag is wel degelijk ernstig. Ik zoek zo een dergelijk vliegtuig om in combinatie te plaatsen. Ik weet gerust dat zo'n klein ding in het beste geval misschien indoor te vliegen is. Maar dit doet niet ter zake. Ik wil gewoon dat dat vliegtuigje kan vliegen. Een klein reddingsbootje dat echt kan varen, moet je ook niet in het water zetten op het kanaal. Enkel in het zwembad moet je dit proberen, als er niemand zwemt.

    Op een landingschip/transport van de marine op schaal 1/50 plaats je toch ook geen vliegtuig op schaal 1/10 ? Ik toch niet.

    Misschien een tip: als dit het enige commentaar is dat je kunt leveren, maak je gewoon jezelf belachelijk en doe je afbreuk aan de opzet van dit forum. Dat je op die manier 75+ berichten kunt plaatsen is een koud kunstje. Ook van harte Proficiat voor het feit dat je de eerste (lees ook:enigste) Nederlander bent die me ergerde.
     
  7. Mr.DEPRON

    Mr.DEPRON Guest

    1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.



    Beste component,

    welk model zoek je
    in schaal 24/25 zul je niet veel tegen komen
    bij schaal 1:12 houdt het vaak wel op en dan
    zijn het nog vaak statische modellen of voor
    een "rubber motor"



    gr. Han
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Graupner Me 323 in schaal 1:33 heeft nog altijd 166 cm spanweidte. Heeft 6 motoren maar heeft in het echt ook met 4 gevlogen.

    Howard Hughes "Spruce Goose" in schaal 1:25 komt op bijna 4 meter spanweidte en is dus zeker niet te klein om te kunnen vliegen!
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ja maar de modellen die wij normaal nabouwen zoals die Pitts Special met een spanwijdte van 6 meter wordt dan maar 25 cm en of die dan nog vliegt zoals de echte betwijfel ik. Alhoewel hij met de micro-mag besturing best wel zou kunnen vliegen. En aangezien 99% van de RC modelbouwers vliegtuigen nabouwen uit de categorie sportvliegtuigen met een spanwijdte van maximaal tot 10 meter spanwijdte kan ik me de reactie van sommige best wel voorstellen.

    Alleen de bewoording had misschien anders gekund. Maar ik zou er niet zo zwaar aan tillen.
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha 'component'

    Ik lees je reaktie en merk dat je mijn reaktie als beledigend ervaren hebt. Als ik mij in jou verplaats is dat misschien ook wel begrijpelijk. Ik had zeker niet bedoeld om een vervelende opmerking te plaatsen. Een en ander is meer het gevolg van misschien een overijverige poging om grappig te zijn en een niet geheel begrepen vraag.
    Hierbij mijn excuses en de uitnodiging om het forum te blijven bezoeken.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Alles in orde ! Ik vond alleen dat ik mijn vraag moest verdedigen en duidelijk maken dat ik echt geen gastje ben die met kerst zijn eerste bouwdoos had gekregen of gezien of die voor het eerst lukraak op een forum iets plaatst.

    Inderdaad het model dat Bert aanhaalde was het model dat ik bedoelde
    De ME 323 is een militair transporttoestel met 6 elektrische motoren van het type speed 280 en dat aangedreven wordt door 7 of 8 cellen. In totaal kun je dit toestel vliegen met 8 kanalen. De schaal is inderdaad 1/33.
    Het is bouwdoos nummer 6215, en helaas niet meer in productie.
    Maar vermits dit toestel nog kleiner is dan de schaal waarin ik militaire toestellen zoek, ben ik er zeker van dat er bouwdozen moeten bestaan in die schaal.

    Misschien een woordje uitleg waarom ik bij die schaal ben gekomen ?
    Ik ben begonnen met schepen in allerlei maten. Tot ik op een zeker moment vond dat het niet kon dat mijn plezierjacht (San Diego van Robbe) groter was dan mijn Happy Hunter (hoogzeesleper). Een schaal van 1/25 is voor schepen vrij groot en laat toe alles in detail af te werken. Je kunt ook nog bemanning plaatsen die je nog kunt zien. Er bestaan tanks en trucks in 1/25 en kyoscho heeft 1/28 autootjes waarvan je de mechaniek kunt gebruiken. Daarop heb ik alles wat geen 1/24 of 1/25 verkocht, ik heb enkel nog een marauder staan. Dusseldorf, Paula III, kormoran, W3, San Diego en magin one zijn mijn huidige vloot in 1/25. Daarnaast heb ik ook een Leopard II in 1/25 die echt plastieken kogeltjes afschiet en nu wil ik ook eens iets dat vliegt, er ligt hier op 10 km van mijn deur een schoon vliegveldje.

    Bert, ik ga even zoeken waar je die Howard Hughes "Spruce Goose" in schaal 1:25 kunt vinden. Bedankt voor de reactie.

    Wat is er mooier dan informatie met elkaar delen ?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bert: Die Howard Hughes "Spruce Goose" is gewoon perfect voor modelbootliefhebbers !
    Waarschijnlijk geen bestaande bouwkit en zelf te bouwen, maar beslist de moeite waard, moet ik zelfs niet veranderen van club! (alleen even correcter afstemmen van freq)
     

Deel Deze Pagina