Schaal 1/3 Pitts Special van Greatplanes

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door 5p1k3, 24 feb 2008.

  1. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Hoi,

    Heeft er iemand toevallig ervaring met deze kist? Ik zit erover na te denken om er een aan te schaffen. Al twijfel ik nog wel tussen de Pitts Special en de Christan Eagle, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het toch de Pitts worden.

    Waar ik benieuwd naar ben is eigenlijk of het een 'makkelijk' te vliegen kist is? Nu weet ik en begrijp ik dat het een schaal kist is, maar als het een "kreng" is om mee te vliegen is het bij voorbaat misschien al zonde.

    Ook zou ik willen weten wat voor motor er het beste voor geschikt is? Een glow engine, of een gasoline engine.

    Linkje van de originele website:
    Great Planes® Pitts Special ARF Product Review

    Nog mooier zou zijn als hier iemand op het forum zit die er zelf een heeft, of heeft gehad. Graag zou ik dan met jou in contact willen komen.

    Thnx
    Spijker.
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vlogen er een aantal bij ons op de club, vliegt niet zozeer extreem moeilijk, maar wel meer geschikt voor de gevorderde vlieger. Met landen kan het een krengetje zijn, maar dat is met de meeste dubbeldekkers. De Christen Eagle is qua vliegeigenschappen nagenoeg hetzelfde, ook die vloog bij ons op de club...

    Grt.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De Pitts en ook de Ultimate zijn relatief gezien kleine toestellen met een hoog gewicht en veel te veel vermogen. Dit betekend dat ze snel zullen moeten vliegen. Bij voldoende snelheid zijn ze goed te handelen, bij lage snelheid zijn het krengen. Vooral in de start maar ook in de landing zijn ze niet gemakkelijk, het motorkoppel zul je moeten leren te beheersen. De meeste van deze kisten crashen in de start door het verkeerd inschatten van het motorvermogen.
     
  4. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Op onze club vliegt er een Pitts van GP met een ZG62. Een mooie combinatie en hij is niet moeilijk te vliegen. Is overigens geen beginnerstoestel.
    Succes met het mooiste vliegtuig ter wereld.. ;-)
     
  5. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Heb je een winkel waar deze nog te verkrijgen is? Want volgens de GP site: :::::This item is discontinued:::::.
     
  6. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    er is er mss nog ene te koop bij ons op de club, zal eenss horen, maar heb horen vallen dat ie weg mocht..
     
  7. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    625 euro........:confused:
     
  9. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Da's nog een ouwe prijs....
    doe een goed bod en je hebt 'm....
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, ik schrok al even:D
     
  11. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Dat was inderdaad de prijs waarvoor ie een paar jaar geleden werd aangeboden.

    Leo Verspaget biedt een GP Christen Eagle aan voor €359,-
    Da's een betere indicatie...
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2008
  12. Fries Westerman

    Fries Westerman

    Lid geworden:
    18 mei 2007
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Seek and you will find
    Hoi,

    Ik heb een GP Christen eagle met een Zenoah G45. Inderdaad het is een kistje die je niet even aan de grond kwakt. Ook het opstijgen heeft wat aandacht nodig met rudder. Het is niet zoiets van gas geven en hopla. Alles zal de gedoseerd op en afmoeten bouwen.

    Wel heeft great planes standaard de neiging om het zwaartepunt van hun kits te ver naar voren te hebben. Verder zal je de instelhoeken moeten controleren als de ARF in elkaar zet. Bij mij zat er standaard een dikke 1,5 graden afwijking in.

    Greetz,
    Thierry

    FMS Spaarnwoude - Great Planes ChristenEagle II
     
  13. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Oke.. bedankt voor de tips allemaal. Ik ga deze week even Verspaget bellen of ie de Christan Eagle op voorraad heeft liggen en of -ie eventueel aan een Pitts kan komen. Zag op zijn site wel een Pits van Jamara, maar da's een kleintje.. En anders van Hooff even bellen voor de pitts.. :)

    Gezien de hoeveelheid cc die erin moet ( 32/55 cc benzine motor ) zie ik gelijk een mooie kans om een motor te kopen voor 2 kisten (heb ook nog een Extra 330 van Jamara liggen thuis).

    Nu weet ik dat Verspaget ook benzine motoren verkoopt. Al weet ik de naam niet meer, maar weet wel dat de motor die ik gezien had een oranje cilinder kop had en een oranje propellor meenemer. Het is net de Thor van hobby-inn, maar dan niet blauw maar oranje. Affijn, iemand daar ervaring mee? ;-) Of eventueel met de Thor?

    En dan met name.. zou een 45cc niet te weinig zijn voor een Pitts / Christen Eagle && de Extra 330?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Wat ben ik toch blij dat ik dit forum een poosje terug gejoined ben.. :)

    Oke, andere motor dus.. die met de oranje kop was idd die van jamara...:morning:

    Goed.. als ik alles zo een beetje begrijp is de ZG serie meer een werkpaard motor? Of levert die power zat voor een 2 mtr kist van Jamara (even als voorbeeld.. en dan de vergelijkbare 45 cc..?)
    Anders wordt het denk toch een MVVS.. (iemand enig idee waar je die kan kopen? En dan niet online, maar via de shop?) Ik ben meer iemand van zien en voelen is kopen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Als hij een oranje kop heeft is het misschien een mvvs! :D

    Maar wil je 1 motor voor 2 kisten gebruiken? 8O

    gr,
    niels
     
  17. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Eerst Verspaget gebeld met als resultaat:

    Als benzine motor heb ik liggen een Jamara 45 cc voor 280 eu en een ... voor 550 eu (fuj?)
    Goed, ik heb hier op het forum wat nare berichten gelezen over de benzine motoren van Jamara, dus dat wordt het toch niet. Ik denk nu aan een 1.60 van OS MAX om in die Extra 330 te plempen. Power zat, alleen zal ie wel wat 'drinken' vrees ik.

    En wat die Pitts en Christan Eagle betreft:

    Verspaget had de Christan Eagle reeds verkocht en staat op back order en dat geldt ook voor de Pitts en het is niet bekend of / wanneer die geleverd kunnen worden weer.
    Datzelfde geldt voor Chris van Hooff, want die zegt hem net deze week verkocht te hebben. Maar hij zou hem wel kunnen bestellen voor me (??)
    Ik zag op de site van GreatPlanes dat de Pitts Discontinued is.. dus betwijfel het of hij hem nog wel kan bestellen.

    Affijn, geen nieuwe kist dus die ik zal gaan aanschaffen. Wel een nieuwe motor.. Maar twijfel nog steeds. Benzine.. of Methanol..
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    De 160FX zou ik er niet op willen zetten, ik vrees dat je dan krap uitkomt qua vermogen, tenzij je niet veeleisend bent, maar dat moet je zelf maar bepalen:) De Jamara zou ik laten liggen, de Fuji heb ik in een catalogus van Towerhobbies wel eens gezien, maar heb geen idee of dat wat is, ik zou de gok niet zomaar durven nemen...

    Grt.
     
  19. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Hoi Alexzzz,

    Ik zie dat jij meer ervaring hebt op het gebied met grote vliegtuigen. Ik wil eigenlijk a.s. zaterdag 't land in, op zoek naar een motor.

    Wat raad jij aan en welke winkels verkopen dergelijke motoren? ;)
    Ja, ik heb reeds gegoogled, maar weet veel namen niet van motoren, dus dan houdt het al vrij snel op... ;)
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hangt een beetje van je budget af, aan mijn onderschrift moge duidelijk zijn dat ik een 3W-fan ben, maar voor de Pitts lijkt mij een MVVS 45 ook een mooie keuze. Een kennis vloog hem met een MVVS 35, dat was net wat te weinig voor het mooie. Andere optie zou een DA50 kunnen zijn. Het mooiste is een 3W boxertje op zo'n kist:)

    Qua winkels in NL zou ik het niet direct durven zeggen, de meeste winkels hebben ze niet op voorraad liggen, als ze ze uberhaupt al verkopen. Hobbyin verkoopt Zenoah, maar daar zou ik vandaag de dag op zo'n kist niet snel voor kiezen, al is het qua betrouwbaarheid en duurzaamheid wel een perfecte keuze.

    Grt.
     

Deel Deze Pagina