Schaal documentatie pakket voor wedstrijden

Discussie in 'Tutorials' gestart door Gerald Rutten, 31 jan 2014.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi allemaal, onder aspirant schaalvliegers die er over denken om aan onze gezellige wedstrijden mee te doen is er blijkbaar veel onduidelijkheid met betrekking tot het benodigde documentatie pakket. Zodanig dat het een drempel kan zijn om überhaupt mee te doen, het hoeft echter helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, zéker niet om mee te beginnen en zo een keer proberen mee te doen, zelfs met een simpele schaalkist.

    Ik trap dit draadje effe af met de discussie die is ontstaan in Kim zijn Sportschaal draadje:sportschaal-kist-gezocht-3
    ...en ja, je mag ook met een ARF met F4C meedoen! :D

    Ik schrijf dit met een aantal jaren aan schaalwedstrijden meegedaan te hebben en zodoende ervaring opgebouwd om een mooi en duidelijk pakket samen te stellen. Echter blijft het ook voor mij één grote leerschool, het kan altijd beter!;) Dus als er opmerkingen, aanvullingen en of vragen zijn, plaats ze hier aub, worden we allemaal beter van! :thumbsup:




    Om mee te beginnen, voor als je zomaar eens een keer mee wilt doen zou ik het relatief simpel houden en geen complex pakket samenstellen. Meedoen is al een hele leuke leerschool en zodoende kom je al snel achter wat er meer bij komt kijken. Een docu pakket kun je gaande weg natuurlijk altijd verder aanpassen.

    Hier een voorbeeld setje van mijn miniplane, dit is ongeveer het minimale wat volgens de regels nog kan. Met deze relatief simpele bouwdoos heb ik 2 jaar in F4C meegedaan.

    Boekje, op internationale wedstrijden moet dit in drievoud zijn, voor elke jury één. Ik kan echter zo effe nergens in de regels vinden dat dat een must is dus voor NL gebruik is één set wellicht ook wel genoeg. Mocht je er tóch drie willen maken dan de andere twee gewoon effe kleuren kopieren. (met als voetnoot naar de jury dat alleen kleuren beoordeling vanaf het originele pakket gedaan wordt)
    [​IMG]

    Inleiding bladzijde met fotootje. Eigenlijk is dit gelijk zelfbouw verklaring. Ik heb precies zo'n zelfde pagina ook in mijn F15 docu met een lijstje niet zelfgemaakte onderdelen en een handtekening/datum er onder, klaar!
    [​IMG]
    (Let wel, je hebt hem zélf in elkaar gezet dús kan je tekenen voor zelfbouw verklaring, niets illegaals aan als je een ARF kistje gebruikt!)

    Driezijden tekening. Eigenlijk het belangrijkst in een documentatie. (Ik mijd effe de discussie rond originaliteit en zuiverheid, komen we later op terug.....:rolleyes:)
    Meestal kun je bij de kit bouwer zoiets op kan vragen en gebruiken. Anders googlen. Bij mijn miniplane kon ik dat los aanvragen bij sig met een foto setje van de echte. Kopieer (vergroot/verklein) deze zodat je een tekening spanwijdte van minimaal 250 en maximaal 500cm heb. Plastificeer drie tekeningen zodat je elk jury een aanzichtje kan geven.
    [​IMG]

    Aantal zij / overzicht foto's. Kun je waarschijnlijk genoeg op internet vinden, anders ook effe navragen bij de kit bouwer. Minimaal vereist: 3 foto's met minstens één van jou prototype, hoeft niet perse kleur te zijn maar is wel beter.
    [​IMG]

    Kleur bewijs zal lastig worden denk je misschien. Valt wel mee, je moet effe uitzoeken welke kleur nummers de echte gebruikt heeft, via originele bouwer, eigenaar etc, beetje sherlock holmes spelen maar is wel leuk :). Dan met die nummers bij een locale verfboer kleurenstaal waaier regelen(of beter als ze losse staal strips hebben) en deze in je docu plakken met evt mailtje van je speurtocht er bij. Wellicht zijn de kleuren niet 100% gelijk met jou model maar je gaat met dit model tóch niet voor maximaal ;). Laat de jury maar denken of het overeenkomt of niet. Goede kleur bewijs kom ik later nog op terug.
    [​IMG]
    Op linkerblad heb ik trouwens ook wat cockpit foto's geplaatst van het origineel, niet perse nodig, ik had wat extra details gefriemeld dus wil je dat ook graag laten zien.


    Zie hier, bovenstaande had ik in een avondje in elkaar geflanst, ik denk dat het zéker leuk werk is in aanloop naar een goede F4C schaalkist. Zo kom je al wat dingen tegen waarbij je voor je schaal kist wat verder moet duiken en spitten maar het is goede ervaring voor het echte werk later.

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
    kvlasblom vindt dit leuk.
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Gelijk maar wat extra info over kleur bewijs, ook overgenomen uit Kim's draadje:




    Als je voor de eerste keer aan een schaal wedstrijd mee doet zou ik me niet al té veel zorgen maken om de kleuren, gewoon er bij doen wat je hebt. Meedoen is al leuk voor de ervaring en dan leer je al snel wat er nog meer nodig is als je verder wilt. Kun je later in je docu nog altijd aanpassen.



    Dat zegende......,

    Als je écht hoog wilt scoren, zéker op internationaal niveau moet je kleurenbewijs inderdaad erg waterdicht zijn en dat valt niet altijd mee. In dat geval heb je een officieel schrijven nodig of iets dergelijks van de eigenaar of bouwer van de echte met een krabbel er onder. Als je al een model hebt is dat lastig nog achteraf te regelen omdat de kleuren misschien niet hetzelfde zijn als de originele stalen en dan snij je jezelf in de vingers. In de praktijk komt het er op neer dat je dit meteen regelt als je een nieuw wedstrijd model gaat bouwen, op zoek naar je prototype ga je kijken naar een kist wat ergens nog bestaat waar je eventueel bij kan om de stalen er naast te houden in geval van een oude kist. Bij een moderne of pas opgeknapte kist is dat zeker makkelijker omdat je dan wél de originele verf kan laten na maken met een krabbel van de opknappen/eigenaar bij de docu. Maar dat is stof voor gevorderden....;)

    Als voorbeeld mijn oranje F16. Dat is een bestaande kist die vrij recent gespoten is, dus de verf bestaat! Ik heb contact opgenomen met het demoteam en zo behulpzaam als ze waren heb ik de kleurennummers bemachtigd. Die kan je dan vervolgens opnieuw bij laten maken en dan heb je dezelfde verf. (Toevallig werkt een mede club lid bij dezelfde verf fabrikant en heeft zijn collega de orderportefeuille van de demo kist behandeld...:cool:)

    Maar dan ben je er nog niet. Ik heb iemand van het demoteam gevraagd of ze een schrijven met de nummers willen maken met een hand tekening, mijn verhaal uitleggend en dat snapten ze. Dát stop ik bij mijn documentatie en dan is het zo goed als sluitend.

    Maar dan nóg..... is het jury werk. Zij gaan jou stalen naast het model houden en als zij vinden dat het niet lijkt krijg je alsnog aftrek, maar dan klopt er waarschijnlijk ook iets niet zoals verwering/veroudering of verkeerde stalen óf zelfs iets met metalic en verkeerde spiegeling, gecombineerd met totaal ander weer waar je foto's zijn genomen in vergelijk met de wedstrijd dag.

    Om dat tegen te gaan heb ik zelfs mijn eigen stalen tegen de kist gehouden om verkleuring bij ander zicht hoek te bewijzen, foto ervan in de docu opgenomen:
    [​IMG]
    En als slagroom op het toetje: indien je de mogelijkheid hebt is mooiste natuurlijk een foto van je model samen bij de echte, dat geeft meestal wel overtuigend bewijs voor de jury :yes:.

    En zo kan dat er dan bijvoorbeeld uitzien, hier mijn "kleuren plaat"
    [​IMG]

    Links zie je de brief van de KLu/Demoteam, rechts de stalen monsters van het origineel

    Bovenstaande "kleurenplaat" maakt deel uit van 6 platen van 40x60cm. Deze heb ik met een foto-editor samengesteld met een beetje mooie presentatie. De fotoplaten heb ik bij hema-print afgedrukt en zelf op 6mm depron platen geplakt. Er zijn meerdere manieren van presenteren, je kunt een boek maken met A4 bladzijden, lossel platen of andere manieren. Het maakt niet zo heel veel uit hoe je het doet, als het voor de jury maar duidelijk is. De jury is niet de vijand die je model zo hard mogelijk af proberen te kraken, nee je moet juist vriendjes met ze zijn en daarom de docu zo eenvoudig en duidelijk mogelijk maken. Let wel, de "jury" is ook gewoon een modelbouwer en schaal enthousiast zoals jij en ik, alleen zitten ze aan de andere kant van de tafel en kijken hoe mooi je hebt nagemaakt. Niet meer en niet minder!

    Een model kan 100% schaal zijn maar een onzorgvuldig docu pakket kan een model alsnóg helemaal "afkraken" door bijvoorbeeld verkeerde/foute drie-zijden aanzicht, onhandig geplaatste foto's met details die je helemaal niet hebt etc. Vaak kunnen slecht beoordeelde modellen veel punten winnen door een betere presentatie te maken, zonder het model aan te raken!;)

    Binnenkort meer........

    Groetjes,
    Gerald
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Erg interessant Gerald ! Bedankt dat je er de tijd voor neemt hier een tutorial over te maken.

    Mvg,

    Bart
     
  4. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Kijk, dit is al een stuk helderder nu! Bedankt!

    Vraag: Ik ben bezig met een Fokker F.XX (bj. 1933), daarvan is weinig tot geen originele documentatie meer van verkrijgbaar. Wat er wel is, ligt diep in een bunker bij het Aviodrome en is niet bij te komen. Wat nu? :confused: wat als ik em af heb, zou ik het wel leuk vinden om is aan een jury voor te leggen en kijken wat men ervan vindt.
    En ook in welke schaalklasse hij hoort, ik kan wel een schaalmodel willen maken, maar als deze niet goed genoeg is voor de schaalklasse, weet ik iig waar de kist in thuishoort.

    Wat ik wel heb:
    1. Een bouwtekening (van de NVM)voor een statisch model met beschrijving en daarin ook info over het origineel. In hoeverre is dit aanvaardbaar bewijs voor een jury?
    2. Een lading zwart-wit foto's van allerlei hoeken en ook detailfoto's van b.v. het landingsgestel. Maar dit is wel vanaf internet, moet je dan ook iets met bronvermelding doen?

    Wat ik NIET heb:

    3. Een originele 3-view, maar via Google is wel het e.e.a. te vinden, in hoeverre mag dit, of is dit voldoende bewijsvoering?

    M.v.g,

    Marco
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ....hoe kén da??:(
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tsja....., dat wordt inderdaad erg lastig....:(
    Let wél, je hebt straks een prachtig en uniek schaal model, laat dat vooral het meeste plezier zijn!

    Knap dat je dan tóch het wedstrijd circuit opzoekt, hetzij voor een enkele keer, laat je vooral niet afschrikken door wat de puntenmeesters zullen zeggen..., dat is puur wedstrijd segment en zegt in feite maar weinig hoe correct jou model daadwerkelijk is.

    Jou driezijdenaanzicht wordt zonder en meer aanvaard, eventueel kun je een uitgeprinte versie laten onderteken door iemand van Fokker of het museum. Echter...., misschien zitten er een hoop fouten in die tekening en zet je de jury op een verkeerd spoor en kunnen ze mogelijk punten aftrekken naar aanleiding van fouten in de tekening en niet hoe het écht is....altijd dilemma tijdens wedstrijden. Als je eea kunt staven met goede foto's is dat perfect, pas wel op dat je voor wedstrijd documentatie je pakketjes niet overlaad met foto's, de jury heeft maar een aantal minuten voor ieder onderwerp en dus te weinig tijd om honderd foto's te bekijken.

    Kleurenbewijs zal echter het meest lastige worden. Tenzij je iets van originele nummers kan vinden, anders wordt daarop slecht beoordeeld. Jammer maar dat is wedstrijd aspect maar nogmaals, dat hoeft niets te zeggen wat je daadwerkelijk gemaakt hebt.....

    Grt,
     
  8. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Gerald, bedankt voor t antwoord!

    Ik weet nu in ieder geval in welke richting ik het moet zoeken en hoe er naar gekeken wordt. Ik zal binnenkort is een mail opstellen en in 1x hopelijk op de nog openstaande vragen een antwoord krijgen.
    Dan kan ik ook mn eigen bouwtekening afmaken en beginnen als alles meezit.

    M.v.g,

    Marco
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Marco, je kunt proberen uit te zoeken wie de conservator of beheerder van die spullen is, meestal is dat één kerel die daar verantwoordelijk voor is. Als je die gevonden hebt, hem een mailtje sturen met je uitleg, eventueel ondersteund met foto's wat je al hebt gemaakt of iets dergelijks. Meestal worden ze dan wel enthousiast omdat het ook maar luchtvaart geinteresseerden zijn. Als je dan langs komt met taart of zoiets, kan hun dag niet meer stuk en dan zeggen ze meestal, "als je nog iets nodig hebt, kom gerust eens langs!" ;) Bij de meeste schaalbouwers die dat gelukt is hoor je hetzelfde. :D

    Hopelijk heb je succes!

    Groetjes,
     
  10. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Hahahaha ok, op die manier, ik ben vorige week naar t Aviodrome geweest, en ff gekletst en idd, een fatsoenlijke mail sturen helpt wel. Btw, een kratje bier doet blijkbaar ook wel is wonderen. :p

    Groetjes,

    Marco
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Binnenkort zal ik het verhaal verder afmaken door in een logisch stappen plan te laten zien voor een goede documentatie. Komende dagen erg druk voor de baas, nog effe wachten.

    Het komt hier op neer in het kort, het is het beste om je documentatie op volgorde te maken voor de jury, kijkend naar het beoordeling formulier:

    [​IMG]

    Hierop baseren wij de documentatie indeling zodat de jury zo min mogelijk hoeft bladeren. De volgorde van de platen/panelen/boekwerk bladzijden wordt dus:

    1. Driezijdenaanzichten
    2. Kleuren bewijs
    3. Kleuren schema, beletering, externe cosmetica
    4. Textuur en realisme, kan gecombineerd worden met 3
    5. Vakmanschap, geen sheet voor nodig, valt samen met de rest
    6. Details

    Ik zal over elke stap mijn ervaring vertellen, jury "point of view" en hoe ik er over denk. Als er enkele kenners mee-lezen vul me graag aan, elke invalshoek is mooi meegenomen. :D

    Groetjes,
    Gerald
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hier alvast eea om naar te kijken, foto's zeggen duizenden woorden! ;)

    Dit is het pakket van mijn Oranje F16 waarmee ik statisch 2x 2de ben geworden bij de jet world masters. Het zijn 6 platen precies gebaseerd op de volgorde hierboven beschreven. Op elke plaat staat precies voldoende wat de jury moet weten of beter gezegd, wat je ze wilt vertellen maar dan ook niet meer. Kunst is dat elke leek de plaat in één minuut moet kunnen over zien. heb je meer dan 5 minuten nodig om te informatie te ontcijferen dan is het te ingewikkeld of té veel tekst. (De jury kijkt natuurlijk langer dan één minuut maar bovenstaande is een beetje duim regel om de platen overzichtelijk te houden)

    Ik moet er wél bij zeggen dat ik met mijn informatie enórm verwend ben, doordat het een actief vliegend demo vliegtuig is zijn er héél veel foto's van te vinden. Zo is er niet altijd een goede boven/onder foto te vinden van alle vliegtuigen. Meer informatie volgt later hoe je dit op kan lossen.

    Groetjes,
    Gerald



    Driezijden boven/onder
    [​IMG]

    Driezijden zijaanzichten
    [​IMG]

    Driezijden voor/achter
    [​IMG]

    Kleuren:
    [​IMG]

    Markings:
    [​IMG]

    Details
    [​IMG]
     
  13. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Hoi Gerard,

    als ik zoiets zie, begint het bij mij weer flink te kriebelen ;);)

    groetjes,
    Jan
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jan, gewoon meedoen zou ik zeggen! ;)

    Groetjes,
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi allemaal, zijn we weer...., lastig af en toe tijd te vinden om op m'n gemak wat te tijpen....


    Oke, we gaan verder met het lijstje zoals eerder beschreven, te beginnen met het allerbelangrijkste, de driezijden tekeningen. Hier zijn de meeste punten te behalen. Dan kan je nóg zo'n mooi kleurenschema hebben of vreselijk veel details maar met een slechte driezijden beoordeling komt dat niet meer goed.

    Documentatie gewijs is dit gelijk ook het lastigste onderdeel, er zijn namelijk ontzettend veel tekeningen te vinden, bijna allemaal met fouten er in. De vraag is dus meteen, welke ga je nu gebruiken? Om mee te beginnen, het hoeft zéker niet per definitie de gedetaileerdste te zijn. Sterker nog, veel details en paneel lijnen kunnen foutjes in je model al snel verraden, wees dus kieskeurig. Ideaal begin je vóór het bouwen van je model al met zoeken. Dat kan via internet, boeken, tijdschriften, de fabrikant van het origineel of zelfs zelf maken. Laatste is vrij lastig, hij zal via een erkende instantie gekeurd en getekend moeten worden. Zelfs dan kan het vraagtekens bij jury geven dus zie dat als laatste strohalm.

    Eenmaal een aantal tekeningen gevonden, probeer dan zelf voor jury te spelen en vergelijk ze met foto's van het origineel. Beter nog om dat bij een echt vliegtuig te doen. Heb je maar één tekening, of zit er in de beste tekening nog steeds een aantal fouten, geen nood. In dat geval kun je de fouten in de tekening aangeven met foto's. Pas wel op dat het geen wirwar wordt, houd het simpel, de jury moet in een paar seconden snappen wat je bedoeld.

    Hieronder een voorbeeld hoe ik dat bij mijn F15 heb gedaan, paar kleine foto's mee geplastificeert:

    [​IMG]
    Dit kun je ook doen als er bijvoorbeeld vliegtuig type verschillen zijn zoals missende/afwijkende/extra airscoops, trimvlakken, antenne's en dergelijken.

    Niet altijd mogelijk maar idealer is als je er een volledige foto bij kan voegen in het zelfde formaat die bijna onder een rechte hoek genomen is. Van lang niet alle vliegtuigen is dat te vinden. Hieronder zoals ik dat bij mijn F16 gedaan heb:

    [​IMG]

    Als de genomen foto onder een hoek is genomen is dat niet direct een probleem, de jury vraagt dan vaak om je model in dezelfde hoek te laten zien. Foto's prevaleren áltijd boven tekeningen en dat weet de jury ook. De laatste jaren is zelfs de trent dat ze meer naar de foto's gaan kijken, wetende dat tekeningen vaak fouten hebben.

    Deze foto's kunnen vaak gelijk dienen voor het kleurenschema. Hieronder een voorbeeld wat goed bruikbaar is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als laatste, officiel moet de tekening minimaal 250mm en maximaal 500mm spanweidte hebben (of romplengte indien deze langer is, meestal bij jets) Ik heb ze alleen bij internationale wedstrijden zien meten maar tis handig om er gelijk rekening mee te houden.

    Met bovenstaand verhaal heb ik vast nog niet alles gecoverd, het is eigenlijk oneindige materie wat voor ieder model weer anders is. Stel hier gerust je vraag en we kijken hoe we dat kunnen oplossen.

    Volgende keer meer over kleur.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
    kvlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina