Schaalheli: belt of torque tube?

Dat non-estab vliegen vind ik toch nog maar een beangstigende gedachte hoor.

Nu, ik denk voor de flybar versie te gaan en dan later ombouwen naar een 5-blads kop. We zien dan wel of dat estab of non-estab wordt.
Het realistische vliegbeeld met de flybar is toch belangrijk voor me.

Eerst maar eens lekker met een fly-bar leren vliegen en afstellen. Daarna kun je alle kanten op.

Ik vlieg al FBL met de Blade 300X.
Daarnaast heb ik een Align Trex 450 sport met flybar, maar nog niet echt veel mee gevlogen.

Maw. als het puur gaat om "leer eerst FB vliegen en dan FBL" dan komt je raad te laat. ;)

Toch klopt het advies nog steeds ;-)

En non estab lijkt eng... toch valt het echt mee.
hoover is hetzelfde. krijg je flinke windvlagen, zul je wat extra moeten sturen, maar niets wat niet binnen een paar tellen te verhelpen is.
Het is niet zo dat hij spontaan opeens de grond in duikt :mrgreen:

alleen rondje vliegen is wel ff een ander gevoel. zeker als je stevig wat wind hebt...
maar anders wil niet zeggen dat het perse moeilijk is.
gewoon anders. wat meer zelf werken, ipv zo'n computer.

en ik heb zelf ook estabs's op de meeste heli's staan.
behalve 1 450 maatje.. echt grappig..
de paar heli's die ik het meeste vlieg, zijn wel met estab uitgerust

Er zijn maar twee dingen anders met non-E-stab: je moet preciezer zijn, en je hebt minder tijd om na te denken.

Je heli heeft een aantal kenmerkend andere gedragingen, maar die zijn allemaal net zo voorspelbaar als bij een flybarred heli.

Meer is dat niet....

Het is niet moeilijker in de zin van dat je meer moet kunnen of weten, je moet alleen van te voren weten wat je heli gaat doen (de reacties van je heli goed kennen, dus, je hoeft géén helderziende te zijn), en je hebt wat minder bedenktijd om op die bewegingen te reageren.

Maar zeker de grotere non-E-stab heli's (600 size en groter), ze zijn net zo voorspelbaar, en nagenoeg net zo stabiel als flybarred heli's.

De 450 size zijn beduidend dwarreliger, maar kunnen op zich ook redelijk "stabiel" zijn....

Maar hoe dan ook, je moet wél kunnen vliegen vóór je aan non-E-stab begint....

Groet, Bert

Daar heb je het weer René,
da vlieg je al 48 van jou 49 jaren,
en ze luisteren nog niet, ha ha

Fout.

Ik luister zeer zeker naar de goede raad hier op het forum (en daarbuiten). En ik geloof gerust dat je best eerst alles leert met flybar.

Maar ik vraag wat schaalvliegers zoal denken over FB of FBL vliegen en wat later geef ik aan dat ik toch voor FB ga.
Vervolgens komt iemand met de raad "leer eerst vliegen met FB". Tja...
Ik heb nog véél te leren, daar niet van. Maar ik vlieg al met beide.

Los daarvan, toch allemaal erg bedankt voor de raad en adviezen!

het zou ook eerder een grapje tegen Rene zijn @Nevermore:

ik weet wel te waarderen, wat je hier doet:
vragen luisteren, meedoen, super goed, man :pim:

Groet
Uwe

Heb je voor het vliegen met schaalrompen eigenlijk sterkere servo's nodig? (zwaardere romp)
Of net niet? (geen harde bewegingen die G-krachten trekken)

Heb je voor het vliegen met schaalrompen eigenlijk sterkere servo's nodig? (zwaardere romp)

Daar zou ik mij niet druk om maken. Die servo`s merken niet of jij met een rompje staat te vliegen, en dat met die krachten valt reuze mee. Zoveel zwaarder wordt hij ook niet.

Nee.... sinds in een gewone T-rex 600 al de standaard Align 12 kilo servo's gemonteerd worden, meent men dat dit normaal is....

Maar een flybarred 800 size kun je bij schaalgebruik gewoon vliegen met 4 x S9202 (5 kilo/cm) onder de swash, of 3 x S9206 (10 kilo/cm).
bij 700 size voldoen voor schaalgebruik al 3 x S9202 zolang je ook vliegt zoals het voorbeeld vliegt.... En een .60 gaat bij rustige vliegstijl bewezen goed met 4 x S3001 (3 kilo/cm).... zelfs 3 keer kan wel....

Scheelt je enorm veel geld, als je de juiste servo's kiest (bedoel ik niet dat je per sé die S920x serie moet kiezen, want die zijn ook niet goedkoop).

En als je E-stab wilt gebruiken, tsja, dan zit je al gauw aan digitaaltjes vast, maar S3152 (S3001 maar dan digitaal) voldoet al wel tot .60 size.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Mja, ik heb nu servo's op de 500 zitten die slechts 2,5kg.cm koppel hebben... (standaard Align DS510 hebben 4,6kg.cm).
Daar maak ik me dus wat zorgen over.

Maar hij vliegt zo, dus met een schaalromp er bij mag dan ook geen probleem zijn lees ik.

Mja, ik heb nu servo's op de 500 zitten die slechts 2,5kg.cm koppel hebben... (standaard Align DS510 hebben 4,6kg.cm).
Daar maak ik me dus wat zorgen over.

Maar hij vliegt zo, dus met een schaalromp er bij mag dan ook geen probleem zijn lees ik.

Zolang je normaal vliegt en niet als een achterlijke aan die sticks gaat lopen sleuren, kun je met 2.5 kilo wel met een 500 size vliegen.... zeker als het in een 3-punts opstelling is, want dan verdelen de krachten zich over 3 servo's.

Een Raptor, Caliber of shuttle bijvoorbeeld werkt met mechanische mixers, en dan komen alle krachten individueel op alle servo's te rusten.

Dan stel je hogere eisen aan je servo's, en TOCH kunnen die zonder problemen tot aan 550-600 size met 3-kilo-analoog toe (mijn Raptor 30 heeft SS3152, en ik heb een tijd geleden een Caliber 50 gevlogen met 3 x S3001 onder de mixers).

Het valt allemaal wel wat mee, maar het maakt behoorlijk verschil hoe je vliegstijl is....

Groet, Bert

Bedankt voor de info en de geruststelling.
Ik heb de originele (bijgeleverde) manual ook eens doorbladerd en daar beschreef men Hitec HS-82MG servo's. Die hebben 3,4 kg.cm koppel bij 6.0V.

Ik ken (nog) niets van die eigenschappen van de servo's. Nu ja, ik begrijp wel waar al die specs voor staan. Zo ver reikt mijn kennis van mechanica wel.
Maar hoeveel kg er werkelijk op de servo komt te staan bij de heli en hoe dit eventueel te berekenen... Daar heb ik geen antwoord op.

Dus kon ik enkel gaan vergelijken met de door Align aanbevolen servo's. En dan zag ik dat de geïnstalleerde Savox'en wel sneller zijn maar minder koppel hebben.

Nogmaals bedankt! Ik ben gerustgesteld.

Back