schaalhelicopter vliegen

Ik ben redelijk nieuw hier en heb op YouTube de schaalheli ontdekt. Vooral de mooi gedetaileerde. Echt gaaf. Ik zou zoiets niet durven vliegen. Maar het bouwen lijkt me geweldig (zo een met turbine opstarten en laten draaien geeft echt kippenvel, dat is nog mooier dan er echt mee vliegen :cool:)

Ik heb een 450 voor "straks" (eigenlijk vooral om er aan te sleutelen) zou zoiets geschikt zijn als basis ? Vooral van wegen het bouwen (ik kan draaien, 3D printen, lassen en solderen en heb vroeger redelijk wat modelbouw gedaan, van plastic bouwdozen, treinbanen, diorama's, wat vliegtuigen, een simpele stoommachine tot een volledig houten 3 master). Dus dit vind ik wel een leuk deel van de hobby (het bouwen dan, het vliegen ook zoals het er uit ziet maar dat kan ik voorlopig toch niet.) Een oude restaureren en verder detailleren lijkt me ook gaaf.

3D trekt me niet, ook niet om te kijken. Wel erg knap maar ik vind zo realistisch mogelijk en precies vliegen erg mooi. En dat doen schaalheli's. blijkbaar (volgens YouTube tenminste)

Het ziet er alleen zo verraderlijk makkelijk uit. Kunnen die dingen net zo hard als een "gewone" RC heli, ? Zijn ze ook net zo zenuwachtig maar kunnen de eigenaren gewoon bovenmodaal vliegen of worden ze "terug getuned" of gaat alles bedeesder door het extra gewicht ?

In z'n algemeenheid geldt dat hoe groter de heli, hoe beter de vliegeigenschappen, OF je moet besparen op detaillering.

Een 450 kun je prima een rompje omheen hangen, maar de rompjes die er zijn zijn niet heel erg schaalgetrouw (forse afwijkingen om die 450 er in te priegelen), en er is meestal maar weinig gelegenheid om bijvoorbeeld een interieur te plaatsen.

Sowiso, een standaard 450 zit rond de 800~850 gram, en zodra er een romp omheen zit, weegt het al gauw tegen de 1150 gram, en dat is nog zonder detaillering en uitbundige lak.
Bij 1250 gram beginnen de vliegeigenschappen van een 450 meestal toch al wel merkbaar onder het gewicht te lijden, en bij 1400 gram komt het nog los, maar heb je korte vliegtijd, hete motoren en uiterst matig sturende heli's waarbij FBL maar een beperkte oplossing bied....
Als je met de hand stuurt, is een schaalheli sowiso vaak een hele uitdaging, zeker de meerbladssystemen zijn voor de "echte vlieger" (bedoel ik de mensen mee die graag zelf handmatig sturen, en is NIET denigrerend bedoeld naar de E-stab vliegers) ontzettend leuk om te doen.

Maar het kan gerust, ik heb zelf een leuk BO105 samenraapseltje en een EC135 en die vliegen prima. Maar daar is alles aan gedaan om ze zo licht mogelijk te houden.
Maar één stap groter (500 size) en het word plotsklaps al een heel ander verhaal, en dan kun je al heel aardig detailleren.

Wil je toch met een 450 beginnen, vervang dan allereerst het motortandwiel voor het kleinste wat je vinden kunt, en koop een setje asymetrische hoofdrotorbladen van een goed merk. Dan heb je de eerste slag al gewonnen.

Groet, Bert

Bedankt voor de uitgebreide info. Ik heb ook het stuk over meerblads koppen zitten lezen. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken.
Idd zijn de echt mooie met veel details heel wat groter. (rotor diameter is dan al snel 1,5 tot 2,5 meter. Niet echt haalbaar voor mij. Het bouwen zal nog wel lukken maar de rest niet. Ik kan zoiets ook niet tillen vanwege medische problemen, en ook niet lang staan dus ik vlieg zittend in de tuin. Ik hoop binnenkort bij de club in Bruchem (bij Zaltbommel) te gaan kijken en wat les nemen. en daar af en toe met mijn 450 te gaan vliegen. Die is te groot voor de tuin (tenminste voor mijn huidige vliegnivo) Het gaat mij vooral om het knutselen maar het is natuurlijk leuker als je er ook af en toe echt mee kan vliegen.

Gezien mijn geschiedenis van motoren opknappen en liefde voor mechanieken
moet er natuurlijk wel een brandstof motor in. Dat maakt het natuurlijk nog moeilijker.

Wat ik erg mooi vind zijn die viskom heli's. Zo iets als een lama / bell 47G en dan vooral op van die drijvers. Ik was als kind een grote Cousteau fan. Ik had toen een bouwpakket van de calypso. Daar zat zo'n helicoptertje bij. Sinds die tijd ben ik al min of meer verliefd op die modellen.

Volgens google een S300 op drijvers.

Dus niet een 450 is een fuselage proppen. (ik begreep dat dat zo heet) Voor wat ik daarvan zie zijn ze uiterlijk soms wel mooi in die maat maar het ziet er al snel speelgoed achtig uit met de cockpit vol met de lipo. Een jetranger is ook erg mooi maar dan veel groter. Je ziet daar echt waanzinnig mooie versies van. Maar die zijn enorm qua maat. Die viskom heli's zijn zelfs in een kleiner maatje nog mooi. Hier op het forum vond ik een verslag over zoiets. Dat was nog een leuk maatje waar al mooie details mogelijk waren en het mechaniek ook mooi zichtbaar is. (een graupher Bell 47G dacht ik)

Ik dacht dat die lama achtige modellen helemaal zelfbouw waren maar gezien de graupner waren er blijkbaar ook bouwdozen. Ik kan ze nu nog niet vliegen maar zoiets bouwen of restaureren kost toch erg veel tijd.

Dus niet een 450 is een fuselage proppen. (ik begreep dat dat zo heet) Voor wat ik daarvan zie zijn ze uiterlijk soms wel mooi in die maat maar het ziet er al snel speelgoed achtig uit met de cockpit vol met de lipo. Een jetranger is ook erg mooi maar dan veel groter. Je ziet daar echt waanzinnig mooie versies van. Maar die zijn enorm qua maat. Die viskom heli's zijn zelfs in een kleiner maatje nog mooi. Hier op het forum vond ik een verslag over zoiets. Dat was nog een leuk maatje waar al mooie details mogelijk waren en het mechaniek ook mooi zichtbaar is. (een graupher Bell 47G dacht ik)

Ik dacht dat die lama achtige modellen helemaal zelfbouw waren maar gezien de graupner waren er blijkbaar ook bouwdozen. Ik kan ze nu nog niet vliegen maar zoiets bouwen of restaureren kost toch erg veel tijd.

Fuselage is gewoon een van de engelse synoniemen voor romp, in het Nederlands mag je gerust romp, schaalromp, of carroserie noemen als je dat leuk vind ;)

Dat cockpit interieur, ach, met een beetje geblindeerde of getinte ramen valt dat heel erg mee, dat zie je bijna niet:
full

Overigens zijn deze twee qua afwerking zo rechtsstreeks uit de doos, geen kwast verf op gezet, geen enkel detail extra toegevoegd of weggehaald, op het landingsgestel van de EC135 na, maar ook dat is NIET schaalgetrouw..... Je kunt je er behoorlijk op uitleven, zolang je het gewicht in de gaten houdt.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind die gele eurocopter er toch wel erg mooi uit zien. Maar mijn hart gaat vooral uit naar klassieke modellen, eigenlijk voor alles wat mechanisch is (autos, motoren, scopen) Ik heb een auto uit 1936.
Ik snap wel dat het er met donkerglas goed uitziet maar ik vind zo'n cockpit aankleden nu juist zo leuk.

Ik heb genoeg 450 onderdelen om eens stiekem aan een electrische lama achtige zelfbouw te gaan denken. Zal mogelijk een sof qua vliegen worden maar met behulp van de 450 delen, lasdraad, messingpijpjes en een 3D printer moet ik toch een eind komen. Kan ik me ook lekker op de electronica uitleven (mijn grootste hobby en omdat ik dat zelf kan ontwerpen zit ik niet vast aan commerciële ontwerpen)

Benzine is veeeeel gaver maar durf ik nog niet aan.

Fred

Als je dan toch zelf kunt ontwerpen: waarom geen Bell 47 of Lama-achtige ontwerpen en bouwen uit carbon staf? Met epoxy en losse carbonvezel prima te hechten...

Want messing en lasdraad zijn om twee redenen niet geschikt: gewicht en vormvastheid.

Kijk, als je er voldoende moeite en tijd in stopt, krijg je alles voor elkaar: zelfs een volledige cockpit-aankleding in zo'n Eurocopter of BO 105. Maar dat houd wel in dat je een mechaniek volledig vanaf nul moet ontwerpen.

Ik zou die moeite éérst besteden aan leren vliegen, en DAARNA pas de heli van je dromen ontwerpen/bouwen, want anders is de kans erg groot dat OF de hobby, OF de heli die je gaat bouwen geen lang leven beschoren is.
Het laatste wijst zich vanzelf, het eerste lijkt minder logisch, maar geloof me: iets moois bouwen en vervolgens op de plank moeten zetten omdat je er niet mee kunt of durft vliegen, daar gaat de lol over het algemeen snel vanaf....

Groet, Bert

Oeps, het staat er wat ongelukkig. Ik wil geen heli ontwerpen, dat kan ik ook niet. Ik had het over de electronica (zie www.pa4tim.nl voor wat ik daarin doe). Dingen als navigatie verlichting, lier, dashbord etc

Maar idd eerst leren vliegen. Wat niet wil zeggen dat het niet leuk is ondertussen iets te bouwen :cool:

Maar idd eerst leren vliegen. Wat niet wil zeggen dat het niet leuk is ondertussen iets te bouwen :cool:

Iets bouwen is leuk, maar als het daadwerkelijk vliegt, is dat tien keer zo leuk. En die kans is wat groter als je eerst leert vliegen, en tot die tijd een beetje bouwt aan dingen die hun luchtwaardigheid al bewezen hebben:

het is namelijk uiterst makkelijk, om zo'n BO105 of EC135 zodanig te verklooien dat ook die, NIET vliegt, ondanks dat dat bewezen ontwerpen zijn. Daar heb ik genoeg gevallen van gezien, mensen die zich een jaar uitleven op de detaillering van een schaal 450, en er dan achter komen dat het met een 500 W motor nog niet goed vliegt.... 100 Watt vermogensvraag per kilo is normaal (dubbel vermogen installeren, dus 200 watt) maar boven de anderhalve kilo maakt het niet meer uit wat je er in stopt, vliegen doet het niet meer... loskomen, misschien... maar sturen en beheersbaar vliegen, ho maar....

Vandaar toch dit welgemeende advies: éérst vliegen, dán iets "aparts" bouwen. Er zijn er al teveel mee de mist in gegaan.

Groet, Bert

Bedankt, dat is goed advies. Dat zal ik doen.

Ik wist niet dat het qua gewicht zo kritisch is. Waarschijnlijk omdat de echt mooie exemplaren die je op internet ziet erg groot zijn met vaak een vrij heftige motor. De 450's zijn idd veel kaler. Dat is dus niet de ruimte maar het gewicht. Klinkt logisch.

Wel heel mooi om naar te kijken. Ik zag een vliegtuig waar de piloot zelfs een bewegend hoofd had. Cockpits met 101 lampjes en echte displays, Complete inrichtingen tot en met gordels , interieur verlichting en ehbo trommels, blussers etc. En als de eigenaar nog een knap stukje kan vliegen en het goed gefilmd is zie je niet dat het een model is. Super gaaf om te zien en ik denk ook leuk om te doen.

Dit is gaaf, een mcpx opgebouwd tot schaalmodel met veel details.

een-piepklein-schaal-projectje-bell-47d-2
Helaas weer geen vliegweer, te veel wind , ik wil met mijn 200 oefenen. Het voordeel is wel dat de bouw van de lipo lader daardoor harder op schiet.

Zoals Bert zegt er zijn veel zaken belangrijk bij het schaal bouwen/vliegen (en je moet er soms veel geduld voor hebben en opbrengen, en ik kan het weten;))

onder nog een kleintje pils met airwolf rompje:D

ik dacht 20 juni is er een vario schaalheli dag in tilburg...
Kun je jezelf helemaal uitleven qua schaalspullen ;-)

qua 450 schaal of groter..
Het geintje is, dat een kleine heli vaak in verhouding tot de oppervlakte rotordisc, relatief zwaar is.
een trex 250 bijvoorbeeld is in verhouding een vliegende baksteen.
een 450 vliegt erg lekker, maar is nog steeds zwaarder dan een 600 als we kijken naar verhouding gewicht/rotordisc
Daarom autoroteert een kleine heli doorgaans niet zo best. en dit word beter naarmate de heli groter wordt

En men lost dat op met een verschrikkelijke motor...
Maar de onderliggende vliegeigenschappen blijven die van een baksteen.

Omdat het frame bij een grote heli in verhouding lichter is, kun je natuurlijk meer gewicht zelf toevoegen. vandaar dat de mooiste schaalheli's vaak toch de echt grote jongens zijn ;-)

De grote schaalheli's hebben doorgaans juist helemaal niet zo'n heftige motor.
iig, niet als je de 3d heli's als onderlegger gebruikt.
Meestal hebben ze toch wel een paar cc minder. of evenveel cc, maar veel minder nitro in de methanol.
Of de motor is identiek, maar door het gewicht van de heli heeft hij het alsnog erg moeilijk.

Schaalheli's zijn een wereld apart, als je een 3d heli gewend bent.
met vliegen heb je een paar extra dingen om op te letten, maar ook met bouwen/afstellen

Back