View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery View image in gallery
Hallo Jetranger, Kijk dat is nog eens een uitlaat zeg, je nickname heeft dezelfde naam als je project lijkt me, Vario 1005? Welkom op het forum in ieder geval Wat is het verhaal achter de fotos? Ik begrijp dat je met kartonnen mallen het ontwerp hebt gemaakt, vervolgens de uitslagen in cad hebt uitgewerkt en toen de uitlaat gemaakt. Maar het mechaniek is ook zelfbouw? Ik zie dat de mainshaft door de uitlaat loopt, vind je dat niet riskant? Door een dergelijk zwaarbelast onderdeel zo hoog op te stoken wordt hij aardig verzwakt. En dichtbij gelegen kunststof onderdelen? Maar je zal er vast overnagedacht hebben dus ben benieuwd naar de achtergronden, altijd interessant! Gr,Roy
hallo roy, ik ben idd met een jetranger XL project bezig. ik heb 2 jaar geleden kit 1052 van vario gekocht. het verhaal achter de foto's is dat ik de originele uitlaat van vario geen gezicht vond. het zijn net 2 konijnen oren die boven de romp uit steken. met 't verzamelen van info waar 'n straalbuis achter 'n asturbine allemaal aan moet voldoen, en de aanschaf van puntlastang ben ik zelf met AutoCad en SPACECLAIM een gaan ontwerpen. en 't resutaat is 'n 95% geslaagd prototyp. en wat betreft de rotoras die door de uitlaat gaat? bij het origineel van vario gaat de as ook door de uitlaat, en ik vond dat ook wel eng gezien 't fijt dat de motor bij 94000 toeren 55n/m koppel aan de hoofdas produceerd. maar de turbine heeft inmiddels 'n paar test runs gehad met de uitlaat er achter en de as wordt wel behoorlijk heet maar verkleurd nog niet. grt jeroen.
Hey Jeroen, Dus Vario deed het ook zo? Daar sta ik wel van te kijken. En 55Nm is niet niets! Zo even snel is dat zo'n 162N/mm2 aan wringspanning, daar moet o.a. je axiale belasting nog in verrekend worden. Maar goed, Vario zal over de materiaalkeuze nagedacht hebben mag ik aannemen ;-) In elk geval mooi werk! Hoe ver ben je met de rompwerkzaamheden? Gr,Roy