schaalverdeling kruistafel Myford ML7

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door kees.vanderheijden, 19 okt 2014.

  1. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Heren,

    op mijn Myford heb ik (zoals op de meeste draaibanken) een kruistafel, nu probeer ik uit te vinden wat de schaalverdeling is op de slinger van de kruistafel.

    nu heb ik gemeten, 10 streepjes is 0,33 mm. is dit een normale schaal:confused: 1 streep is dus maar 0,033mm.

    toen ik het een goede kennis vertelde zei hij, huh dat bestaat niet. vandaar dat ik nu twijfel of het wel kan.

    mvg Kees.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Bedankt voor de mooie link naar de myford sites, Dat het inches zijn maakt mij niet uit. Ik wil graag weten of de schaalverdeling die erop zit de juiste is.

    Groeten Kees
     
  4. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Kees

    Kijk even naar het serie nummer op het bed. Als er na dat nummer geen "M" staat heb je te doen met een imperial model.
    Nieuwe spindels en dial's zijn de enige oplossing om geen fouten te maken.
    De originele dial's zijn trouwens verdeeld in 100 streepjes. Zelfs dat zorgt voor verwarring. 40 verdelingen is ideaal bij een spindel spoed van 2 mm.
    Een digitale aflezing kan natuurlijk ook.
    Dirk
     
  5. ML7

    Kees,
    welke kruistafel bedoel je?

    Amai Dirk, maar hoe maak je die? Ik ben het met je eens, met de huidige verdeling blijft het aanmodderen.
     
  6. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Dat zal hopelijk uiteindelijk ooit nog gemonteerd gaan worden , digitale uitlezing, preciezer krijg je het nooit. Ik bedoel de tafel die 90 graden op het bed staat, er zit een klein tafeltje met graden verstelling bovenop en de tafel die daar juist onder zit bedoel ik.

    Ik ga kijken naar het serie nummer , ook leuk om te weten uit welk jaar hij komt via de link van Baggeraar.
     
  7. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Er staat geen M bij [​IMG]
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Een paar liniaaltjes met een los uitlees kastje van HBM kost weinig, en scheelt je denk ik een hoop grijze haren.
    Mooier is een setje van bv Ditron maar denk dat die linialen voor jou bank al te lomp zijn om mooi te monteren.
    Met die HBM dingen ben je voor 100 euro klaar
     
  9. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Normaal gesproken hebben de metrische myfords spindels met een spoed van 2mm en een verdeling van 40

    Mijn super 7 heeft ook geen M in het serie nummer staan maar is misschien wel later omgebouwd.


    Hier kan je vanuit Engeland nieuwe spindel/"dail" bestellen.
    Super 7 Carriage Assembly

    Hier vanuit Nederland No.3 Carriage Assembly

    Met de laatste heb ik geen ervaring. Ik bestel altijd vanuit Engeland. Iets langzamer maar meestal wel wat goedkoper.

    Volledige DRO (Digital read-out die met glaslinialen) op een Myford is wel te doen maar wel een uitdaging.
    [URL="[/URL]


    Groeten Mark
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    allen bedankt voor de info en handige tips/links.

    ik heb een nieuwe dail besteld en gelijk ook maar een v-snaar...
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou Kees (sie) hoe is het gegaan met die bestelling en = die al gemonteerd ?

    Hoe is dat gedaan m.b.t. de bestelling ?

    Moest het uit GB komen ?

    Nog een na-heffing van de Douane gehad ?

    Ik ben benieuwd hoe dat is gegaan ..... maar zeker ook je "reageerders" en natuurlijk het liefst met "ploaties" :pc: :lol:

    Grtz. Dunsz.
     
  12. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Keessie zal het eens vertellen, er kwam een pakketje binnen van vd Meeren daar zat een v-snaar in...de verkeerde. na contact te hebben gehad met de leverancier is de juiste opgestuurd samen met de dail die binnen gekomen as vanuit GB. de dail bleek er 1 voor het dwars support ipv het langs support....eigen schuld had ik beter moeten kijken of informeren. toch maar geplaatst en na wat wikken en wegen afgelopen week een digitaal uitlees systeem gekocht

    mvg Kees
     
  13. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
  14. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Heb je er de slimline linialen bij of de gewone maat.
     
  15. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    ik denk het niet American....de slim line heeft een heel beaming als die ik op de factuur heb staan.
     
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ben benieuwd naar de foto´s van de montage, de lange liniaal is redelijk simpel achter op de bank te knopen.
    Maar die voor het dwarssupport is een grotere uitdaging, maar is wel het een en ander over te vinden op het internet, met tips en trucks.
    Je bent er even een dag mee zoet om het allemaal netjes en goed afgesteld te krijgen, zeker als je het niet eerder gedaan hebt.


    Groet,

    Remco
     
  17. Schaalverdeling ML7

    Kees,

    Ben ZEER benieuwd naar heel veel foto's en een uitgebreide beschrijving.
    Van dit project.
     
  18. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    ga mn best doen Peter, vind het plaatsen van foto's op dit forum ronduit lastig. via tapatalk kan ik zo mn foto's bijvoegen. en via de laptop moet ik eerst een account maken bij Imageshack?
     
  19. Kruistafel

    Kees,

    ref your last: neen. Niets aanmaken buiten het forum om. Alles op het forum houden, dan kan de moderator het altijd terugvinden

    Zo doe ik het:
    - foto's op PC
    - juiste grootte
    - ergens in een map

    Als je MBF opent, zie je wat blauw gekleurde balken staan met namen, o.a. gebruikersinstellingen FAQ MBF Community Nieuwe berichten etc.
    - Achter MBF community staat een pijltje naar beneden. Als je dit aanklikt, of je gaat op het woord MBF Community staan, dan opent zich een pop-up scherm met daarin een aantal mogelijkheden.
    - Ga naar Afbeeldingen en Foto-albums.
    o Als je dat nog niet hebt, hierin kun je een foto-album van jezelf aanmaken. (zoek de mijne maar eens op, ik heb er een paar)
    - Open het door jouw aangemaakte foto-album
    o Dan zie je linksboven, achter een groen vierkantje ‘afbeeldingen uploaden’
    o Als je dat aanklikt, verschijnt er een venster ‘Te uploaden afbeeldingen’ met daaronder 3 blanco regels met daarachter in een rechthoek de woorden: ‘bladeren’
    o Als je dat bladeren aanklikt, dan kun je kiezen naar welke map je wilt op de pc.
    o Kies dan de map waarin je je foto’s geplaatst hebt
    o Dan kies je dus (na ‘bladeren' aangeklikt te hebben) de map
    o Zet de cursor op de foto van je keuze,
    o dubbelklik met de linker muisknop op de foto en de foto (de url – wat dat is, vergeten) wordt dan op de open regel geplaatst
    o zo kun je maximaal 3 foto’s per keer kiezen
    - als alle drie de regels vol zijn (url’s van foto’s) dan ga je wat naar onderen en zie je staan: ‘afbeeldingen uploaden’ in een zwart-omrand kader
    - aanklikken en dan worden de door jouw gekozen foto’s in je album geplaatst. (zoals gezegd, hier kan de moderator ze altijd terug vinden).

    Nu zijn er twee mogelijkheden om foto’s in je bericht te plaatsen:
    A. Een (wat) moeilijkere
    B. Een makkelijkere

    Ik begin bij B:
    In je draadje wil je een bericht schrijven met foto’s. Rechts daarvan staan smileys. Onder die smileys staat ‘foto’s invoegen’. Wanneer je dat aanklikt, kom je direct in je foto-album en kun je daar de foto’s of foto’s kiezen.
    Later kun je er dan weer tekst bijschrijven. Achteraf kun je dat altijd via ‘edit’ (= achteraf aanpassen van je tekst en/of foto’s).
    (ik heb het wel eens gehad, dat ik de tekst kwijt was en dan opnieuw moest beginne, nvandaar dat ik altijd eerst foto’s uit het album ophaal en dan pas (achteraf) tekst invul.)

    A: moeilijker:
    - je zit op MBF en je foto-album is open.
    - Je opent opnieuw, apart, weer MBF.
    o Je heb dus nu 2 MBF’s openstaan op je PC.
    - In je 2e geopende MBF ga je naar je draadje waarin je tekst wilt schrijven
    - Als je nu een foto wilt plaatsen, ga je naar het MBF waar het foto-album openstaat
    o Daar klik je op de foto van je keuze met je linker muisknop.
    § Je ziet dan de foto van je keuze met daaronder de woorden ‘picture url’ en de tweede regel ‘BB Code’
    § Zet je cursor op BB Code
    § Klik met de rechtermuisknop (die regel wordt blauw)
    § Er verschijnt een schermpje met o.a. het woord ‘kopiëren’
    § Klik dit aan
    § Ga weer naar het openstaande MBF tekst, plaats de cursor daar waar je de foto wilt hebben, klik rechts en plakken
    [​IMG]

    - De volgende foto die je wilt plaatsen in je tekst
    § Terug naar je MBF foto-album
    · Je ziet dan weer je gekozen (en al geplaatste) foto
    · Links bovenaan je scherm zie je nu een blauw rondje met een pijltje naar links
    · Dit aanklikken
    o Je gekozen foto is weg en je komt dan weer in je foto-album
    o Kies een andere foto
    o Herhaal vanaf: Daar klik je op de foto van je keuze met je linker muisknop.
    § Kijk uit dat je je open tekst-MBF niet verwisselt met je foto MBF want als je dan op het rondje met het pijltje naar links klikt, ben je je tekst kwijt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    bedankt voor de uitgebreide uitleg, het is zoals je al gezien hebt gelukt in mn draadje over de Sweet Pea.

    bedankt en groet,
    Kees
     

Deel Deze Pagina