Schaalverlichting en weerstanden

Aangezien het de eerste keer is dat ik schaalverlichting ga inbouwen, weet ik niet wat te doen met weerstanden en dergelijke,

Ik heb namelijk twee van deze:

lamp.jpg

Nu schrijft Optotronix voor om deze te gebruiken met een weerstand van 1 watt,

Hoe dien ik precies deze weerstand in te bouwen in de verlichting? Heeft iemand soms een schema?

Alvast bedankt,

Hoi,

De weerstand moet tussen een van de twee draden, maakt niet uit welke. Tevens maakt het voor een weerstand niet uit hoe om deze zit.

(De weerstand moet in serie met de lamp)

Mark

Heb je een gegeven van de accuspanning?
Heb je gegevens van de verlichting welke je wilt aansluiten?
bijv. 6 volt 2 watt, dan kun je namelijk berekenen welke waarde de weerstand moet hebben.

De 1 watt aanduiding die je aangeeft, is het vermogen welke de weerstand moet hebben.

Gr. Ron

Verwacht niet te veel van de zichtbaarheid van verlichting. Alleen te zien bij schemering, bij nacht of binnenshuis.

Zijn het gloeilampjes of LEDs (licht emiterende/stralende diodes) in die behuizing?

Zijn het 6 volt gloeilampjes en gebruik je 12Volt spanning, dan kun je twee lampjes in serie plaatsen. Geen weerstand nodig. Dit gaat niet op voor LEDs!

Als de 'lampjes' een plus en een min aansluiting hebben, op maar één manier aangesloten kunnen worden, dan zijn het LEDs.

Mochten het LEDjes zijn, dan hier een led-calculator-en-veel-led-info.

Als laatste, geef dit verlichtingscircuit een eigen accu. Je wilt niet dat problemen in de verlichting je besturing beïnvloeden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alvast bedankt voor alle reacties,

De verlichting zijn led's, en zullen aangestuurd worden door een ACL Procontrol van Optotronix dit op een apart circuit aangestuurd door een 2cell lipo (7.4V)

Voor Optotronix geld als volgde:
Je sapnning (U) over de uit de uigang op de ACL proboard is is: Ul = Uac - 1V = 7,4 -1 = 6,4V

Als je bijvoorbeeld een LED 1W emitter hebt met een spanningsverlies van Uled = 3V dan kun je het volgende sommetje maken:
Ur = Ul - Uled = 6,4 -3 = 3,4V
I = P / Ur = 1 / 3,4 = 0,294A =294mA
R = U/ I = 3,4 / 0,294 = 11,56Ohm

11.56 Ohm bestaat niet dus een die het dichtste in de buurt ligt (en hoger is) volgense de e12 reeks of e24 reeks. Kijk hiervoor bij b.v. Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Dit geeft 12Ohm en 1W weerstand.

Groetjes Rob

Laatst bewerkt:
Back