Schade aan gezondheid door verf op waterbasis?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Jasper, 7 mei 2005.

  1. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Zoals het topic aangeeft, kan verf op waterbasis schade aan de gezondheid brengen? Ik dacht eerst zelf van niet. Maar sinds ik aardig wat kappen op mijn kamer spuit, met soms het raam dicht omdat het regent, hangt er wel een hele neveldamp. En het heeft ook een raar geurtje, het stinkt niet, je voelt er ook niets van, maar toch.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het is minder schadelijk dan verfdamp op lakbasis uiteraard, maar je kan beter altijd afzuigen of ventileren, die stof inademen is nooiit goed uiteraard
     
  3. mustang

    mustang Guest

    Als je je neus snuit en dan in je zakdoek ziet welke kleur je als laatste gespoten hebt...... dat kan vast NOOOOOIT goed zijn !
     
  4. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Inderdaad Mustang, dat heb ik ook. Ik vroeg me al af hoe dat in mijn neus was gekomen. Want ik steek nooit men vinger in mijn neus onder het spuiten.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ga er maar vanuit dat het niet gezond is, ook al is het op waterbasis :(
    Gebruik altijd een masker en zorg dat de nevel snel verdwijnt.

    Door de gekleurde purken kun jezien wat je dus inademt en in je longen komt.
     
  6. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Laat ik dit uit de wereld helpen!
    Ik ben van beroep onderhoudsschilder.Sinds 2000 zijn we beroepsmatig verplicht met watergedragen verf binnenshuis te schilderen.Gewone verf als dit binnenshuis gebruikt wordt is schadelijk voor de gezongheid.Dat wil zeggen,de verfdampen tasten je zenuwgestel aan.Na verloop van tijd krijg je OPS,oftewel de schildersziekte.Je wordt vergeetachtig.Dat heeft weer gevolgen voor de rest van de omgeving.(bijv.je laat het gasfornuis aanstaan zonder het te ontsteken,enz)

    Watergedragen verf is netzo gevaarlijk!Bij veel blootstelling aan deze verf soort krijg je op den duur leukemie van oftewel bloedkanker van.
    Ik zou adviseren ook met deze verfsoort ontzettend goed te ventieleren.Handschoenen aan,kapje voor je mond en neus en uiteraard een raam open te zetten.
    Ik werk zelf ook met watergedragenverf op de werkvloer met handschoenen aan.En natuurlijk de ramen open.

    Geloof me nou,deze verf is net zo schadelijk als de synthetische verfsoorten.
    Het is en het blijft CHEMISCH!!!!!!!!!!!!!
    Nogmaals dit is geen onzin wat ik vertel,het is de waarheid!!!!!!!!
    Het is gewoon een zooitje troep!
    gr Marcel.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ga helemaal met Marcel mee:
    Als veiligheidskundige heb ik nogal wat met dit soort zaken te maken en verbaas me er nog steeds over dat mensen zo luchthartig over deze dingen kunnen doen.
    Alle stoffen zijn giftig, laten we dat voorop stellen. Het gaat alleen om de hoeveelheid die je binnenkrijgt.
    De wat wij 'giftige' stoffen noemen, daarvan hebben we maar een hele kleine hoeveelheid van nodig om ziek te worden of dood te gaan.
    Van de zogenaamd 'onschadelijke' stoffen hebben we veel meer nodig om ziek van te worden, maar het blijft gif.
    Voorbeeld:
    Van arsenicum (rattengif) heb je maar een kleine hoeveelheid nodig om dood te gaan. Ergens in de paar milligram, weet ik zo niet meer precies.
    Maar gewoon keukenzout is ook gif: als je iemand 73 gram keukenzout toedient, gaat hij/zij binnen het uur dood.
    De conclusie wordt dus getrokken: Arsenicum is giftig, keukenzout niet.
    FOUT: Beiden zijn giftig, alleen arsenicum is veel giftiger dan keukenzout.
    (een troost: 73 gram keukenzout in een keer opeten lukt niemand; na 10 gram ga je al gillend over je nek...)

    Kortom: ook met watergedragen verven goed ventileren/afzuigen, kapje dragen (en verversen!) en handschoenen. En zeker niet in de kamer spuiten waar je een uurtje later ligt te pitten... Wacht dan op een dagje mooi weer en doe het buiten.
     
  8. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Bedankt rottierood en Roel, voor je duidelijke uitleg! Misschien moet ik dan maar naar de garage verhuizen voor al mijn spuitwerk. Want eerst spoot ik alles op mijn kamer, waar ik ook inderdaad een paar uurtjes later lag te slapen...
     
  9. Een nieuw probleem dient zich in sneltreinvaart aan, hoe verwijder ik de stoffen die door water gedragen worden uit het milieu , op het ogenblik verdwijnen vele tonnen per jaar in ons milieu .
    Als je het goed wil doen , sla je urine en spoel water alvast maar op , misschien kan het te zijner tijd nog schoon gemaakt worden .
     
  10. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Is inderdaad een groot probleem!Een hele hoop schilders spoelen nog steeds hun kwasten en dergelijke uit onder de kraan.Er bestaat een middel die ervoor zorgt dat het spoelwater van kwasten die gebruikt zijn met watergedragen verf,gaat stollen.Ook wel 'vlokken'genoemd.Dit laat je opdrogen,en kan zo in de grijze bak.Alleen is dit niet te koop in de DHZ zaken.Het is namelijk behoorlijk kostbaar,dat goedje.

    Vergeet niet dat 90% van alle DHZ'ers hun kwasten en rollen uitspoelen in de gootsteen.
    Maar het is en blijft een groot probleem.

    Wat geen probleem vormt is het volgende:Als je blikje verf leeg is(ongeacht wat voor verf),laat deze drogen,en je kan deze gewoon in de grijze bak gooien.Het is n.l. geen chemisch afval meer.Droge stof kan het milieu minder schade aanbrengen.
    Maar we drijven een beetje af van het onderwerp.


    Jasper,lijkt me een heel goed plan om te gaan verhuizen naar de schuur of garage.
    gr Marcel.
     
  11. jacques

    jacques Guest

    Dat was ook mijn eerste reactie hoor, waterverdragen = waterverf = kan geen kwaad.
    Maar ik heb het veiligheid sheet eens opgevraagd bij de fabrikant, en viola en zit dus mooi wel een oplosmiddel in hexa blablablabla enz.
    Het verschil met Alkyd is dat de mac waarden van dit oplosmiddel veel hoger hoger liggen dan van de gebruikelijke oplosmiddelen.

    Ik kan het sheet nog eens opzoeken, maar het kwam er volgens de fabrikant op neer dat een volume van 2 kubieke meter verse lucht per uur voldoende zou zijn.
    Een raampje open dus.

    En een stof kapje op natuurlijk, een behoorlijk gedeelte van de verf vormt een nevel van kleine druppeltjes in de spuitruimte.
    En deze adem je weer in, niet verstandig dus.
    Maar ook je kamer wordt langzaam maar zeker een andere kleur :wink:

    Verhuisplan meteen uitvoeren dus.
     
  12. mustang

    mustang Guest

    Stoppen met ademhalen tijdens het spuiten zou een optie kunnen zijn ?.. maar dan moet je wel snel werken !!. (of lang je adem in kunnen houden)

    Beter is toch om frisse lucht in te ademen en goed te ventileren !.
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Over dat vlokmiddel:

    De reden dat dit niet gebruikt wordt, is meer onwil en onbekendheid bij schilders, dan de kosten.

    Om een spoelemmer te laten uitvlokken, is slechts een minimale hoeveelheid vlokmiddel nodig. Dit spul kost minder dan 4 euro bij bijv. Groenmilieu in Maassluis. (in zakken van 20 kg)

    Je moet echter wel je spoelwater opvangen, daar dus een kleine installatie voor bouwen (bijv 3 emmers, 1 voor het grove spoelwerk, 1 voor het middel spoelwerk, en 1 met nagenoeg schoon water. Door dit te rouleren, verbruik je zelfs nauwelijks water).

    Het afvalwater kan je daarna door een zeef (oude panty) trekken, en zo weg laten lopen. De resten in de panty laat je drogen en gooi je in de kliko. Allemaal extra handelingen dus. Makkelijker is het gewoon de kraan open te gooien, en spoelen maar.

    Wat betreft het spuitwerk: Doe dit niet in je slaapkamer. Al was het maar omdat de spuitnevel stof is. Zelfs van houtstof, of gemalen katoen zijn je luchtwegen en longen niet blij. het kan je een keer een longontsteking kosten.

    Probeer ergens een oude afzuigkap te scoren, en monteer deze in de schuur. Ideale afzuiging.
     
  14. klaaz

    klaaz Guest

    Bij alkydverven onstaan problemen door de oplosmiddelen. Bij acrylaatverven zijn het vooral de bindmiddeldelen en de toch in de verf aanwezige kleine, maar zeer schadelijke oplosmiddelen die giftig zijn. Dit is overigens vooral het geval bij het verspuiten van de verf.

    Ook de productie van acrylaatharsen is schadelijk, schadelijker zelfs dan de productie van Alkydharsen.

    Een beetje een wassen neus dus.
     

Deel Deze Pagina