schakelaar aansluiten

hallo iedereen, ik heb hulp nodig bij het aansluiten van een schakelaar (zie foto hieronder)
Voor jullie waarschijnlijk simpel, maar ik ken er echt niets van!!:confused:
Ik wil deze schakelaar plaatsen tussen de batterijen en de rest van de aansluitingen, zodanig ik de batterijen kan afsluiten.
Nu er zijn 3 pinnetjes aan de schakelaar, doch slechts 2 draden die van de batterij komen! Wat moet waar komen??

alvast bedankt

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ga je schakelen? Componenten, grootte van stroom?
Ga je in bedrijf uitschakelen, d.w.z. terwijl de volle stroom loopt?

Het is een wisselschakelaar. Die kun je als gewone aan/uit schakelaar gebruiken. Middelste pen is com, één van de twee buitenste aansluitingen gebruik je in jouw geval niet.
Aansluiting:
nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakelaar
 
schakelaar

Hoi,

uit je accu komen twee draden. Eentje daarvan sluit je direct aan op de electronica, de andere draad loopt via de schakelaar. Je sluit de draad van de accu op de middelste aansluiting van de schakelaar en de buitenste draad van de schakelaar gaat vervolgens naar je electronica.

groet,
Alex
 
bedankt voor de uitleg iedereen,
Ron, ik wil gewoon de mogelijkheid om mijn batterijen (1 van 6v en 2 van 12v) kunnen uitschakelen zodat de stroom niet meer doorloopt wanneer ik de boot niet gebruik
 
Zoals eerder vermeld, let goed op de stroom die wilt gaan schakelen,
Als je hem direct achter de batterij wilt zetten is het wel belangrijk dat je weet wat de schakelaar kan schakelen en hoeveel er gaat lopen.
 
Hallo iedereen,

ik wil ook een schakelaar inbouwen in mijn IOM zeilboot.
Ik gebruik een 4,8 V accupack.
Zeilwinch Hitec HS-785HB 4,8/6V.
Servo Robbe Futaba S3001 4,8/6 V.

Mijn vraag is: kan ik hiervoor de bovengenoemde mini-tuimelschakelaar van Conrad (max. 3 A) gebruiken of beter maar de óók hierboven genoemde 15 A schakelaar van Conrad ?

Ik weet echt niet wat voor stromen die servo's gaan trekken (geen verstand van), maar als ik maar weet wat ik veilig kan gebruiken, dan zou ik erg geholpen zijn.
 
@ Baggeraar

Ik wil de stroom van de accu aan en uit kunnen schakelen voor en na het varen. Of als ik hem tussentijds even uit het water heb voor een of ander klusje. Dan wil ik die stroom er af hebben. Dat hebben toch zowat alle boten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Baggeraar, dan ben ik er uit.

Rest mij nog één vraagje: ik heb nog een schakelaar liggen; ik denk uit een auto (1:1). Er staat helemaal niets op vermeld, maar er zitten wel twee brede aansluitstrips aan de onderzijde. Kan ik zoiets ook gebruiken? Ik denk dat hij voor 12V is en hij is best groot, vergeleken met zo'n mini schakelaartje, maar ik bouw hem toch onderdeks ik en daar is meer dan genoeg ruimte en daar hoeft hij niet waterdicht te zijn. (zie foto).

full


Ik heb van mijn kapotte accupack (7,2V) de kabels gesloopt en deze passen prima op deze schakelaar. Kan ik dit voor mijn 4,8 accupack gebruiken of zijn dat te zware kabels? (zie foto)

full

P.S.
Ik zie nu op de foto, dat bij de verbindingsstekker de beide kleuren verwisseld zijn :schrik:.
Hoeft op zich niet erg te zijn, maar ik moet er wel rekening mee houden met aansluiten. Ik neem tenminste aan, dat ik ze er niet zo maar uit kan trekken om ze te verwisselen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij is een schakelaar een schakelaar.
Testen kan je natuurlijk wel even door; van een batterij met een draad naar die schakelaar te gaan.
Van de andere pin van de schakelaar naar een lampje en van de andere kant van het lampje naar de andere kant op de batterij.
Of met een multi meter.
Dan weet je tenminste of die schakelaar niet gaar is.
Nu een goedkope (oude) schakelaar gebruiken kan weleens een dure oplossing zijn als je straks ineens geen controle meer hebt door spanningsonderbreking door een slecht contact.
 
Nu een goedkope (oude) schakelaar gebruiken kan weleens een dure oplossing zijn als je straks ineens geen controle meer hebt door spanningsonderbreking door een slecht contact.
Daar heb je wel weer gelijk in. Ik heb trouwens de werking al gecontroleerd met de multimeter in de Ohm-stand. Hij werkt prima. Of hij het tijdens het varen ooit af laat weten, is natuurlijk bij een boot minder erg dan bij een vliegtuig. In dat geval kan ik gebruik maken van mijn noodpakket: zwembroek of werphengel met rubber bal.
 
voor mijn spoorbaan heb ik een kastje gemaakt waar 11 schakelaars naast el kaar komen 12volt elke schakelaar heb ik een weerstand geplaats zo dat ik kan zien welke aan of uit staat heb alles aangesloten als ik een schakelaar aan zet gaat alles aan en met uit gaat alles weer uit ik kom er nier uit
 
Kunstenaar, Zie je kans om een schema te plaatsen. Aan een wwerstand is buiten de gekleurde ringen niet veel te zien. En wat gaat er aan? Lampjes, motoren? Gr. Klaas.
 
Back
Top