schakeling voor motoraansturing (vooruit, achteruit en uit)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Biggles, 4 sep 2002.

  1. Biggles

    Biggles Guest

    Hallo,

    Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een model zeilboot en zou (na het zien van de aankoopprijs) zelf een winch willen bouwen voor het aansturen van de zeilen.

    De bedoeling is een electromotor vooruit, achteruit en uit te kunnen schakelen. Snelheidsregeling hoeft niet.

    Je zou via een cervo microswitchen kunnen bedienen, maar het zou natuurlijk veel eleganter zijn dit electronisch te doen.

    Kent er iemand zo'n schakeling die je tussen de ontvanger en de motor kan zetten, met externe voeding voor de motor.

    Dank u

    Biggles
     
  2. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Misschien kan je gewoon een snelheidsregelaar gebruiken? Kan je ook meteen de snelheid bepalen i.v.m. fine tuning.

    Groeten,

    Jan
     
  3. Biggles

    Biggles Guest

    ja, maar een snelheidregelaar is me wat te duur aangezien het de bedoeling is dat hij in de boot moet blijven zitten.
     
  4. Goof

    Goof Guest

    Heb je kanalen over?
    je zou het met een multiplexer kunnen doen.
     
  5. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Maar die kan je toch ook zelf bouwen? Ik heb een keer een zelfbouwregelaar van Quartel gekocht voor ik meen 50 gulden.

    Groeten,

    Jan
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Een truuk die vroegel wel werd gebruikt is het aanpassen van een servo.

    Als je een beetje vn mechanish knutselen houd kan je door de potmeter te vervangen door een 20slagen type, krijg je een "20 slagen servo". Die moet toch sterk genoeg zijn als winch te gebruiken.
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    De meerslagenpotmeter moet werken, 10 slagen lijkt me nog goedkoper. Je hebt met een zeilwinch maar 4-5 slagen van de trommel nodig, met een beetje grote servo zou je dan dus de trommelomtrek kunnen halveren en 8-10 slagen maken.

    Rob.
     
  8. Biggles

    Biggles Guest

    Dit begint er al op te lijken,

    Enig idee waar ik zo'n nieuwe potentiometer kan halen? Worden ze speciaal voor cervo's verkocht of wordt het improviseren met een gewone potentiometer?

    Biggles
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Electronika onderdelen winkels moeten dit kunnen leveren.
    Als je mechanisch rommelen makkelijker vind, kan je ook een met extra tandwieltje (of snaarwieltjes) zorgen dat de orginele potmeter vertraagd wordt aangestuurd.

    Wat ik probeer te vertellen is dat het natuurlijk mogelijk is om een electronische oplossing te maken, maar ook een mechanische. net wat je beter ligt.

    Maak eens een servo open (laatste tandwiel weghalen) en sluit het op de ontvanger aan. Door een beetje te spelen met de potmeter snap je snel de werking van de servo (snelheidsregelaar met nulstelling door potmeter). Van hieruit kan je verder naar mogelijkheden zoeken.
    Servo = electronika (vooruit + achteruit) + motortje + tandwielkastje. Heb je bijna alles al.
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik zou het zelf ook zo doen: de servo intact laten, alleen de potmeter loskoppelen, draadjes naar buiten, kleinste trommel op de servo of zelf maken en de as van de 10 slagen pot (Conrad, Display of andere componentenboer, uiteraard dezelfde weerstand) hart-hart op de servo-as plakken (pistoollijm, pot draait heel licht) waarbij je natuurlijk het huis met een beugeltje aan het servohuis maakt. Voila.

    Rob.
     
  11. Biggles

    Biggles Guest

    Ik denk dat het dat wel zal worden,

    een oude servo met een externe meerslagen-potentiometer, afhankelijk van de beschikbare slagen en de nodige af te leggen weg draaien we een trommeltje met de juiste diameter.

    Bedankt allemaal!!
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Nog even gezocht op internet, want je bent vast niet de eerste.
    In dit verhaal staat een voorbeeld van hoe een s148 (standaard) servo om te bouwen. Ongeveeer zoals Rob verteld,

    http://www.amya.org/us1mpt4.pdf
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    :?

    Harold,

    Leuke site met veel truukjes maar...........
    Helaas voor Biggels gaat men hier uit van oudere servo's. De moderne servo's zijn helaas niet meer zo makkelijk uit elkaar te halen omdat alle componenten op één printje zitten. Dit betekend dat dus de potmeter en zelfs de motor op het printje zitten gesoldeerd.
    Als je daar aan wilt gaan werken moet je wel het één en ander van elektronica en solderen weten anders sloop je de boel eerder dan dat je er iets goeds van maakt.
    Het is een boot maar toch lijkt het mij geen leuk idee om je werk er van door te zien gaan of erger naar de kelder te zien gaan.
    Zelf maken heb ik "vroeger" ook veel gedaan zelfs servo's. De reden was gewoon omdat het toen goedkoper was. Omdat ik elektronicus ben en zodoende goed kan solderen en veel van de elektronica weet was dat geen probleem en heb ik altijd betrouwbare servo's gehad.
    Nu is de zaak anders. Alles is, naar verhouding, een stuk goedkoper geworden waardoor ik zelfs niets meer doe en ook niets meer repareer.
    Biggels, ik denk dat het verstandig is om toch maar een zeilwinch te kopen die werkt zeker en betrouwbaar. Jouw boot is toch nog niet klaar dus als je gedurende de bouw elke week een pilsje minder drinkt of een pakje cigaretten minder rookt en dat geld in een potje doet dan heb je die winch al bij elkaar als je boot klaar is.

    Groeten,
    Ernst Grundmann

    P.S. Als je niet rookt of drinkt (wat ik eigenlijk hoop) dan kan je natuurlijk toch elke week wat geld in dat potje doen.
     
  14. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Iemand van de club waarvan ik lid ben, had zelf iets gemaakt. Ik zal het proberen uit te leggen.

    Je neemt een ondergrond daar op zit je 2 blokjes hout. Daar boor je 3 gaaten in (waarvan je er 2 niet helemaal doorboord)

    Dus je krijgt zoiets
    _______________
    | |
    | () [] () |
    |______________|

    Waarvan je () maar half doorboort.

    in de () zet je 2 gladde assen (evt. smeren), in de () zet je een getwiste as (soort kurkentrekker idee, heb geen flauw idee hoe dat heet), die verbindt je met een moter met regelaar.

    Daar op zet je een slee. Door de getwiste as te draaien gaat de slee heen en weer. Met de 2 andere assen als geleide.

    ______________
    [] () []

    Dit is eigenlijk het principe van een theater spot. Dus ik zal 14/9 er eentje meenemen, om het principe te laten zien.

    Groeten,

    Jan
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Neem je toch een oude servo :wink:
     
  16. Biggles

    Biggles Guest

    bedoel je een motor die een soort van lange vijs aandrijft terwijl de moer die op die vijs geblokkeerd zit zodat die moer heen en weer beweegt wanneer de motor draait?
    Aan zo iets had ik al gedacht, maar een servo ombouwen is simpeler denk ik.

    Ik heb trouwens een paar oude servo's liggen die mij niks gekost hebben, waardoor er geen geld in dat potje moet...

    Biggles
     
  17. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Ja zoiets bedoel ik.

    Das beter als je nog een paar servotjes hebt liggen.

    Groeten,

    Jan
     
  18. Parzival

    Parzival

    Lid geworden:
    22 mei 2002
    Berichten:
    62
    Isset niet goedkoper en makkelijker om een zeilservo te kopen.. en daar een arm op te zetten?/ ik heb zelf de Yamaha Whitbread op een Zeilservo zitten en het werkt perfect..

    Roelf
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    motortje en schakelaar

    Ooit, in de goeie ouwe tijd van Hobby Bulletin, heb ik eens een artikeltje gescheven over een aangepaste schootlier.
    Als je me je emailadres geeft, kan ik het inscannen en mailen.

    Groet,
    Roel.
     
  20. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Schakelaar

    Kollega,

    Ik raad je aan eens te gaan kijken op de website : ELECTRONIC GADGETS FOR RADIO CONTROL; daar staat onderandere een "RC SWITCH" (te maken voor een prikje) en nog ander fraais op electronicagebied voor de hobby.

    url : www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/gadgets.htm


    Groeten uit Antwerpen

    Paul Siemons
     

Deel Deze Pagina