Schanierpunt ailrons

• Topicstarter Topicstarter nexxt
  • Startdatum Startdatum
N

nexxt

Guest
Als eerste wil ik even kwijt dat ik de ballen verstand heb van aerodinamica.:(

Ik las laats op dit forum dat Bas Tubulator strips voor zijn ailrons had geplakt om meer effect van de roeren te krijgen bij lage snelheid.
Nu kwam bij mij het idee om bij mijn Episode ultra light versie het schanierpunt naar onderen te plaatsen om de "spleet"aan de bovenzijde te krijgen om zo dit effect te krijgen echter wat zouden de nadelen van dit systeem kunnen zijn.:confused:

Bijna alle F3K kisten hebben de rolroeren onder aangehangen, zo ook die van Bas. Daarnaast heeft Bas turbulators geplakt. Dus eigenlijk is dat al geprobeerd.
Ben wel nieuwsgierig naar je Episode!

Dit is niet helemaal correct Jorn, zo heeft de firework 3 die ik heb ook het schanierpunt onder. Die van Bas heeft inderdaad het schanierpunt boven zoals ik ook bij mijn twisters heb en bij mijn disser vleugel van de Episode.
Alleen had ik op het forum gelezen dat bas Tubulators had geplaatst.Ik zat te denken en heb inmiddels ook zo'n vleugel gemaakt om bij mijn ultra light versie (vliegewicht 240 gram) het schanierpunt om te draaien om dit effect te creeëren echter ik heb niet de kennis in huis of dit grote nadelen heeft voor het profiel.

Ik zal binnekort wel een bouwverslag maken van de uit eindelijke versie van het model. Ik heb nu 1 proto vliegen met disser vleugel 267 gram vlieggewicht en heb de ultra light versie klaar 240 gram maar daar heb ik nog niet mee gevlogen, en dat zit er de komende weken nog niet in want ik wordt volgende week eerst aan mijn twister arm geopereerd. Dus vliegen zit er even niet in, maar we kunnen wel bouwen.

Normaal gebruik je aileron differentiatie (het aileron gaat minder ver naar beneden dan naar boven). Dit betekent dat de benodigde spleet kleiner kan zijn (afschuining kleiner) bij een scharnier aan de bovenkant dan aan de onderkant.

Dit is niet direct een aerodynamisch iets maar mogelijk heeft het wel enige invloed.

Tevens is het zo dat turbulators normaal gesproken op enige afstand van de ailerons zitten.

Dit is niet helemaal correct Jorn, zo heeft de firework 3 die ik heb ook het schanierpunt onder. Die van Bas heeft inderdaad het schanierpunt boven zoals ik ook bij mijn twisters heb en bij mijn disser vleugel van de Episode.
.

Volgens mij vlieg je met de vleugel op z'n kop...........:mrgreen:

Bedankt voor de tip Alex:rolleyes: ik dacht al waarom vliegt hij op de kop beter;)

Ik dacht ook al: een twister met boven aangehangen ailerons? Ben ik nou gek?

Maar goed er zijn inderdaad wel dlg's die dat hebben. Het effect van zo'n spleet als turbulator lijkt mij klein, maar er zijn mensen (zoals Alex) die daar veel meer verstand van hebben dan ikzelf. Veel succes met je Episode!

Hoe gek is het idee om eens een aileron aan de vleugel te bevestigen d.m.v. twee delen van buisjes waarbij de ene buis binnenin de andere draait wanneer de aileron van stand word veranderd?

Hoe stuurt een servo dan met zo min mogelijk luchtweerstand de aileron goed aan?

Hoe gek is het idee om eens een aileron aan de vleugel te bevestigen d.m.v. twee delen van buisjes waarbij de ene buis binnenin de andere draait wanneer de aileron van stand word veranderd??
Dit werd vroeger wel met F3B kisten gedaan. Is eigenlijk een wat te zware oplossing voor F3k. Een eenvoudig kevlar stripje inbouwen is makkelijker.
Hoe stuurt een servo dan met zo min mogelijk luchtweerstand de aileron goed aan?
Met RDS. Zo blijft de gehele aansturing binnenboord

Maar kunnen we door carbon rovings in epoxy te gebruiken om twee in elkaar passende buisjes te maken dit niet nagenoeg net zo licht maken?

Maar kunnen we door carbon rovings in epoxy te gebruiken om twee in elkaar passende buisjes te maken dit niet nagenoeg net zo licht maken?

Misschien wel maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Een kevlar stripje heeft zich door de jaren bewezen en is binnen 1 minuut gelegd.

Nadeel van de buis ailerons is ook nog dat het lastig is om een grote hoek te behalen zonder dat de spleet tussen aileron en vleugel erg groot word. Met een kevlar strip aan de onderkant is er geen spleet en met een tapeje aan de bovenkant daar ook niet meer.

Back