scharnier op een deur van de Smit Nederland

Hallo.
Ik ben bezig met de bouw van de Smit Nederland.
En nu wil 2 deuren scharnierend maken.
Aan welke kant komt de scharnier?
Ik kan geen voorbeeld vinden.

En hoe maak ik de deurklink.
Zodat de deur ook weer netjes vast dicht kan.
Alvast bedankt.

Scharnier altijd aan boegzijde, ivm openslaan met zware "zeegang".

LaurenZ

Klopt precies kijk maar op de foto's, is dan wel de Smit Ierland maar de scharnieren zitten aan de voorkant. :lol:

ierland20.JPG

ierland13.JPG

Hallo collega bouwers,

Ik ben via via aan de Smit Nederland gekomen. Deze moet nog nagenoeg helemaal worden gebouwd. Ik ben nu bezig met het dek in de romp te zetten en de opbouw te maken. Maar nu heb ik al gelijk een paar dingen waar ik meer over wil weten. (ben geen ervaren bouwer, maar heb een beetje gezond verstand)

Hoe moet ik in hemelsnaam de platen hout gaan buigen welke rond de boeg komen te zitten. Moet ik dit laten weken in water en dan voorzichtig warm maken???

In de opbouw zit een groot rond gat.. Daarover heen komt het interieur van de stuurhut. ?????? Waar is dit grote ronde gat voor? Mis ik iets? Is het nodig voor evt. uitbreidingen??

Verder mis ik de straalbuizen. Zijn deze los te koop??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen. Alvast bedankt!

Robert

Yo Ome Robert,

Ten eerste: had je hier niet beter gewoon een nieuw topic over kunnen openen?
Deze gaat namelijk over scharnieren...

Op de plekken waar het hout een behoorlijke kromming krijgt, zou ik het inderdaad ff goed natmaken, en dan kun je het buigen over bijv. een hete soldeerbout.

Dat gat in het dek is waarschijnlijk om de electriciteit e.d. doorheen te laten voeren. Als het onder het interieur zit heb je er geen last van dacht ik zo. Je kunt beter een wat ruime opening creeren zodat je er later makkelijk bijkunt.

Straalbuizen kun je kopen maar ook zelf maken of laten maken.
Als je een draaibank in je bezit hebt, moet het geen probleem zijn.
Of je maakt ze zoals ik van een stuk afwateringsbuis, hier staan wel wat foto's.

Greetings,
Luit

Hoi,

Als je toch nieuwe straalbuizen gaat kopen, denk gelijk eens aan messing schroefen in plaats van de bijgeleverde plastieken, ziet er véél beter uit en je boot vaart er ook nog eens beter mee. :lol:

Ik wil je nog wel een tip geven over het te buigen hout voor de verschansing, overweeg eens om dit van 1 of 1,5 mm dik kunsstof te maken, buigt makkelijker, prima waterbestendig en is mooi glad, mijn ervaring met hout is dat je behoorlijk moet schuren, schilderen, schuren om de houtnerf mooi weg te werken.

Tom Boere

Heren,

Hartelijk dank voor de reacties. Had idd beter een nieuw lijntje kunnen maken... Zal het voortaan in de gaten houden. Maar zag dat het over de Nederland ging, vandaar.

Ik ga een stuk PVC pijp halen en ze lekker zelf maken. En wat de verschansing betreft...? Ik probeer eerst het hout te buigen en als dat niet lukt haal ik een stuk plastic.

Groeten,

Robert

Back