Scharnieren

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Danny John, 31 okt 2018.

  1. Danny John

    Danny John

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Doetinchem
    Beste mensen,

    Ik heb een vraag over scharnieren.

    Sinds kort geleden ben ik begonnen met modelbouw bootjes, en het bevalt me zeer goed!
    Ik maak veel fouten en leer er zeker van.

    Maar nu stuit ik op het onderdeel dat ik de scharnieren moet hervormen met een pinnetje erin, zodat die tegen het geraamte ( waar de andere scharnieren zitten in elkaar geklikt kunnen worden ).

    Wie o wie kan mij uitleggen hoe je het beste scharnieren kunt vervormen ? Ik heb me best gedaan maar helaas door vele pogingen en vervormen zijn ze een beetje kapot gegaan. Jammer dus, maar gelukkig is het een oefen bootje.

    Ik bedank elke tip!

    Met vriendelijke groet,

    Danny John.
     
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dag Danny John, welkom hier.
    Volgens mij gaat dit om de zo geheten vingerlingen, roer ophanging, Piet Sanders heeft hier een mooie how to voor geschreven, deze is te lezen op zijn site: www.pietsan.nl onder "vaardigheden 2"
    Ik denk dat je dit bedoelt, zoniet dan lezen we het weer wel.
    Succes ermee, en laat eens horen of het zo gelukt is.
    Gr. Koos
    P.S. Bij het subforum "bouwverslagen historische schepen" staan veel bouwverslagen waar heel veel tips tussen staan.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Vaak zijn deze scharnieren (vingerlingen) van messing gemaakt. Een keer roodgloeiend stoken maakt het materiaal zachter en makkelijker verwerkbaar
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
  4. Danny John

    Danny John

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Doetinchem
    Dag Koos,

    Wat een geweldige site!
    Alles ziet er goed uitgelegd uit maar aardig ingewikkeld voor een beginner.
    Ik ga het zeker bestuderen tijdens het maken van m’n bootje.

    Alhoewel heb ik nog wel een vraagje.
    Hij gaf een kleine uitleg gegeven over latjes buigen. Maar er staat alleen voor enkele minuten in het water doen, maar sommige zeggen weer voor 20 tot 30 minuten en of met ammoniak.
    Ik weet niet of u toevallig iets meer over weet ? En moet je ze gewoon nat erop plaatsen en vastbinden met iets ?

    En helaas kan ik met de vingerlingen niet verder mee omdat ik niet in het bezit ben van een soldeer apparaatje.
    Wellicht handig om 1 aan te schaffen.

    Nogmaals vele dank voor de site, echt super!

    Mvg

    Danny John.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Via mijn website kun je een plankenbuiger bestellen die ook als soldeerbout kan fungeren door er een andere (bijgeleverde) stift in te doen.

    Zie kolderstok.com onder accessoires
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Danny John, Klopt wat Hans zegt betreffende de plankenbuiger, ook betreffende zijn pakketten bijvoorbeeld de duyfken o.a. is een leuk pakket voor beginners.
    Voor een soldeerbout kun je ook eens kijken bij de Lidl, Aldi of de Action, ikzelf heb laatst bij de laatstgenoemde een soldeerbout gekocht voor een paar centen waar je fijn werk mee kunt solderen, is voor printplaatjes of zo.
    En wat de complimenten voor de site betreft deze eer is uiteraard geheel voor Piet, kijk maar eens naar zijn bouwverslag van de Diana of de Souverein off the Seas.
    Wat betreft de ingewikkeldheid weet je wat ze zeggen "Oefening baart kunst", gewoon blijven proberen doen wij ook nog steeds, en dat maakt deze hobby uiteindelijk ook leuk om te doen.

    Veel succes verder, en laat eens een fotootje zien.
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2018
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Danny John

    Danny John

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Doetinchem
    Dag Klaas,

    Sorry voor mijn late reactie.
    Ik ga zeker blijven proberen, want ik geniet er uiterst van.

    Weet niet alleen hoe ik het juist zeg maar, een soort van ‘angst’ om dingen te doen. Dan word ik beetje radeloos en haak ik een beetje af terwijl ik heel graag wil leren en wil bouwen.

    Ik zal bij deze even wat foto’s plaatsen, het is bij lange namen niet de mooiste, maar voor mezelf vind ik het een leuk dingetje wat ik zelf heb gemaakt tot nu toe, en ben er aardig trots op haha!

    Heb wel hele erge fouten erin zitten, maar zijn toch allemaal leer momenten die ik weer meeneem naar het volgende projecte. Het bootje waar ik nu mee bezig ben is H.M.S. Jolly Bounty’s.

    Voor tips wat beter kan of voor handig om te weten voor de volgende keer, neem ik al te graag aan!

    Mvg

    Danny John.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      235,2 KB
      Weergaven:
      331
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      235,2 KB
      Weergaven:
      347
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      224,6 KB
      Weergaven:
      343
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      270,8 KB
      Weergaven:
      322
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Danny John, das een aardig bootje en tja wat zijn fouten, uiteraard kan het altijd beter.
    Wat je kunt doen als je het leuk vind is om een bouwverslag te starten waar je al je vragen tevens kwijt kunt.
    Hier zitten best wel veel kanjers die je met raad en daad bij kunnen staan, en dan zul je zien hoeveel je per project leert.
    Zo zijn wij ook allemaal begonnen.
    Succes verder.
     
  9. Danny John

    Danny John

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Doetinchem
    Beste Klaas,

    En hoe gaat dat in zijn werking ? Een bouwverslag ?

    Gewoon zeggen waar je mee bezig bent, foto’s plaatsen en tegelijk vragen stellen zoals u beschreef ?
     
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ja zo gaat dat en anders kijk je even bij de bouwverslagen van de Historische schepen

    Groetjes Koos
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland

Deel Deze Pagina