Scharnierlijn in relatie tot uitslag roeren

Bij zogenaamde vol-GFK modellen zit de scharnierlijn van hoogteroer en aileron aan de bovenkant. Als het roer naar beneden beweegt wordt het roer als het ware kleiner (de voorlijst verdwijnt in de vleugel). Als het roer omhoog beweegt wordt het roer groter (er ontstaat een spleet).
Ik vraag mij nu af af ik voor de uitslagen naar boven en naar beneden om deze reden niet dezelfde grootte hoor te nemen.
Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Welke uitslagen hebben jullie Leviosa-vliegers geselecteerd?
(Bij mij betreft het de ABBRA waarvan denk ik de vleugel gelijk is aan die van de Leviosa)

Laatst bewerkt:
Deze uitleg geven ze er aan bij composite-arf:

For low rate you should
decrease the throw to the top to
32mm, and the bottom to 35mm. Yes,
this is a reversed differential due to
the hinge line being in the top skin
instead of on the centre line. You will
have to finalise this differential figure
during flight

Ha Joeri,
Dank voor het posten. Dit bevestigt inderdaad mijn vermoeden dat de uitslag naar beneden wat groter mag zijn omdat het effectieve oppervlak kleiner wordt als de aileron in de vleugel ´kruipt´

Hoi Hans, ik heb bij mijn Leviosa 20 mm up en 22 mm down. Idem bij de Rhapsody. Stuurt lekker rustig en rolt strak (vindt ik)

gr Richard

Eigenlijk denk ik niet dat dit met het roeroppervlakte te maken heeft; het is gewoon je differential zoals dat bij bijna elke kist nodig is om het haakeffect tegen te gaan.

In de 'anti-haak-differential-discussie' is al vaker naar voren gekomen dat een omgekeerd differential nodig kan zijn indien het scharnierpunt bovenaan de vleugel ligt.

Back