Scheef hangen blade MSR-X

Ik ben nieuw hier en mbt heliopters dus ik hoop dat ik in het goede sub forum zit. Ik ben na een nikko waar ik niks mee kon en een protech waar ik sneller de wieken afvloog dan ik ze kon monteren ( ik kon niet vliegen) bij een goede RC shop een blade MSR-X gekocht met DX-6i en een phoenix simulator. Na flink wat uren op de simulator kan ik de blade in het echt nu aardig onder controlle houden in de woonkamer. Mijn zoontje heeft een coaxiale blade scout maar dat vond ik geen uitdaging vandaar de msrx

Na de vele tips hier gevonden over afstellen van helicopter en zender is hij lekker stabiel in hooveren en opstijgen en landen gaat goed.

Voor,achteruit omhoog en omlaag en airlon gaat prima maar zodra ik rudder gebruik draait hij wel om zijn as maar valt ook gelijk als een speer opzij. Zo kan ik geen rondjes vliegen oefenen. Ik kan niet eens een rondje rondom zijn as draaien. Ik heb ook wat gespeeld met de lengte van de asjes naar de swashplate maar wat ik nu heb lijkt de beste afstelling

Wat me opvalt is dat de helicopter redelijk scheef onder de rotor hangt. Toch reageert de giro zoals op diverse plaatsen als test beschreven en is verder in alles heel controlleerbaar.

Is dit standaard en doe ik its fout ?

Fred

de staart rotor blaast in zekere maten je helicopter opzij en zeker als je stuurt dat is gewoon een van de vele dingen die je onder de knie moet krijgen om te kunnen vliegen.
als je een helicopter goed stil laat hangen zal je zien dat hij scheef staat dat komt door de staart rotor. om zo de zijwaartse krachten tegen te werken. toch zou ik als ik jouw was het zwaarte punt even controleren. als je de heli aan de rotor optilt moet hij mooi recht er onder hangen

Met uitgebreide zoekfunctie (rechtermuisklik op de gewone zoek, vervolgens openen in nieuw venster) gezocht op discussies met scheef OR schuin in de titel, binnen het helisubforum
Hoe komt het dat mijn heli scheef hangt?
Heli hangt schuin bij hoveren (MCPX), normaal?
scheef
heli vliegt schuin?

Nog een forumtipje Fred:
Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

En welkom ook :smile:

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, ik heb het profiel aangemaakt.
Ik heb hier al uren gelezen voor ik wat kocht en waarschijnlijk op de verkeerde termen gezocht. Ben ook beginner dus ik ken niet alle termen. Ik heb alleen heel lang geleden met RC zwevers gevlogen. Heb meer vrstand van electronica. ( PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken voor mijn grootste hobby, meetapparatuur bouwen en restaureren)

Ik begrijp dat het scheef hangen dus normaal is en de "experts" het onderling het niet helemaal eens zijn waarom. ( experts tussen quotes omdat ik niet kan beoordelen wie de echte expert is en dus gelijk heeft) ik moet gewoon beter leren vliegen.

Wel begreep ik uit de verhalen dat de heliopter door de staart rotor wordt weggedrukt en dat daarom de rotor de andere kant op kantelt om tegen te sturen. Dat klinkt mij heel logisch. Maar als ik mijn heli op de tafel vast hou en gas geef dan verandert de stand van de plaat en rotor niet. Draai ik de heli wat met mijn hand dan springt de staart rotor aan maar de squash blijft onverandert. Maar er is dan ook geen zijwaardse drift dus hij zal dat waarschijnlijk niet compenseren.
Maar in de lucht hangen de wieken op het oog waterpas en de helicopter zelf scheef. Dat klint net omgekeerd tov de beschreven zaken en de tekening. Daar hangt alles scheef. Nu las ik ook dat de piloot en eventuele passagiers dit kunnen compenseren ( naast mechanishe zaken als staartrotor locatie en offset van de rotoras). Zo'n msrx weegt niks dus daar zal waarschijnlijk de helicopter wel scheef hangen.

Net nog even geprobeerd en als ik goed reageer is het wel op te vangen. Zo'n ding reageert best heel snel en heftig dus als hij weg glijdt geeft ik waarschijnlijk gewoon teveel reactie. ( ik heb de zender niet op minder gevoelig of mix staan, wil het ewoon zelf goed leren) Ik kon eerst niet opstijgen zonder meters opzij te schieten en nu lukt het om nagenoeg recht op te stijgen dus meer oefenen.
Is erg leuk trouwens. Heb ook een paar keer die scout gevlogen maar daar is de lol snel af vind ik.

Mischien een scheef vergelijk maar om te kijken of ik het snap. Het is zoiets als driften met een auto ? De kont stuurt dan als het ware ipv de voorkant die op zijn plaats blijft. Bij mij blijft de rotor op zijn plaats en de body kantelt.

Bedankt voor de geruststelling

Dat tegensturen gebeurt d.m.v. trim-instelling , is iets vasts, staat los van gas geven (zou met FBL elektronica anders kunnen zijn, weet ik niets van)
.Het duurt even voor je op een nieuw forum weet wat de sterke/zwakke punten van de leden zijn, over zijn (technische) opleiding/vak. Bericht #50 in eerstgenoemde draadje is verhelderend, en jvsjvs (John van Gastel) weet waarover hij het heeft.

Mooi spul heb je daar staan, site ziet er goed uit. Strak, geen toeters en bellen :)

Waardenburg: vloog je voorheen bij modelvliegclub Bruchem of de Betuwse Modelvlieg Club Tiel ?

Laatst bewerkt:
Nee, dat was in Uden maar dat is zo'n 25 jaar geleden. Heb ik ook niet lang (een zomer) gedaan ivm verhuizing.
Daar was een man met een benzine helicopter, groot ding, ik denk ongeveer 1 meter rotor diameter. Wat ik nog weet is dat hij een zender vol bijgezette schakelaars had en dat hij al die tijd alleen oefende in hooveren op ongeveer een meter hoogte en stukjes voor, achteruit en opzij maar ik vond het geweldig om te zien. Was een schaalmodel. vreselijk mooie techniek om te zien met al die stangetjes, metaalwerk ect. Vanaf dat moment heb ik iets met helicopters. Het is er alleen nooit van gekomen.

In de simulator oefen ik nu ook wel met benzine en CP electro helicopters maar dat is best moeilijk, die krengen zijn snel en reageren anders. een beweging resulteert al snel in een soort duikvlucht. Soms lukt op zijn kop vliegen. Erg leuk en heel realistisch. Helaas zit de msrx er niet in, wel de msr, in de simulatie kan ik daar goed mee overweg. Of die is veel makkelijker of de simulatie is gewoon makkelijker (omdat er geen druk achter zit en je ruimte hebt ?)

halo

heb onlangs een msrx gekocht nu vlieg ik hier al 3 weken mee rond zonder echte schade op te lopen ;-)
gisteren avond ben ik dan toch eens ruig tegen de grond gegaan en met het gevolg dat mijn servo van de eleron in overdrive gaat als ik hem bind dus hij vliegt heel onstabiel en maakt veel geluid het motortje dat de servo regelt draait in overtoeren
weet iemand wat het zou kunnen zijn
mvg kets

Kets, hoewel jij net als topicstarter ook een MSRX hebt, is jouw probleem een ander probleem dan het onderwerp van deze discussie. Je kunt beter een nieuw draadje starten, met een informatieve titel: meer lezers -> meer kennis -> meer adviezen/ideeën/oplossingen.

Laatst bewerkt:
Nog even een terugkoppeling. Bedankt voor alle adviezen. Ondertussen ben ik gewend aan de bediening. Erger me niet aan het scheefsngen en hij reageert keurig. Nog steeds geen schade.
Ik vlieg niet dagelijks ofzo, soms wel, soms wel twee weken niet. ik kan hem nu goed laten opstijgen en landen. Rondjes doir de kamer zolang de staart maar naar me toe wijst.
Soms lukt het om 90 graden te draaien en dan een stuk vliegen en weer terug draaien.
Een echt rondje lukt nog niet.

Fred

BTW het scheefhangen zie je ook bij mensdragende heli's. Let maar eens op, het is altijd dezelfde skid die als eerste de grond raakt.

Kets, hoewel jij net als topicstarter ook een MSRX hebt, is jouw probleem een ander probleem dan het onderwerp van deze discussie. Je kunt beter een nieuw draadje starten, met een informatieve titel: meer lezers -> meer kennis -> meer adviezen/ideeën/oplossingen.

Ok gebeurd thx

Back