Scheef opstijgen heli

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door De Jans Patrick, 21 mrt 2023.

  1. De Jans Patrick

    De Jans Patrick

    Lid geworden:
    24 feb 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Belgie
    Als je swaschplaat mooi horizontaal staat moet de heli toch mooi stijgen Bij het oproeren trekt hij telkens scheef Hoe komt dat!
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.970
    Locatie:
    Nootdorp
    Wel een puntje van aandacht. Veel van de helies die ik gehad heb deden de kippendans bij het op of aftoeren. Bij het op toeren kon hem er snel doorheen trekken maar bij het aftoeren was ik machteloos. Hoe het stabilisatie systeem daarmee omgaat weet ik niet.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.924
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik denk dat het een nieuwe vraag is, die goedbedoeld in een soortgelijk oud topic gezet is.
     
  4. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    132
    is het toevallig een Heli met een stabilisatie er op? Die geven wel meer deze verschijnselen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.219
    Locatie:
    Rotterdam
    Even deze vraag een nieuw topic gegeven, een oud topic is minder handig

    Als antwoord:
    wat er wel eens gebeurd, is dat de stabilisatie de trilling onderweg naar vliegtoerental ziet als beweging.
    die probeert hij te corrigeren, dus gaat de swash scheef staan.

    wat doe je daar mee: sturen.
    zelf de swash zo recht als mogelijk sturen, als de heli eenmaal los komt is, stopt het probleem

    altijd blijven sturen tijdens optoeren en aftoeren...
     
  6. De Jans Patrick

    De Jans Patrick

    Lid geworden:
    24 feb 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Belgie
    Nee geen stabilisatie het is een blade 230s heb al verschillende blades gehad maar steeds dezelfde problemen je krijgt ze gewoon niet deftig van de grond
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.924
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De 230S heeft wel degelijk stabilisatie. En goede ook.

    Graag meer info. Welke zender? Wat is je ervaring met heli vliegen? Toer je helemaal op? Hoe snel?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.219
    Locatie:
    Rotterdam
    Juist die kleine dingen hebben er wat meer last van..
    Kan ook nog zijn dat zo’n speciale servo niet meekomt als er druk op komt
    Zijn de heli’s nieuw, of 2e hands?
     
  9. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    132
    Mijn blade 230s-jes hebben het ook. In idle up niet. Met stabilisatie aan willen ze heel graag omvallen naar rechts uit mijn hoofd. Opstijgen in idle up. Daarna als je nog weinig ervaring hebt de stabilisatie aanzetten.
    Of optoeren in normal en gelijk door de lucht in. In normal mode niet twijfelen, dan wil hij om gaan als hij opgetoerd op de grond staat.

    Volgensmij is hier(zonder alles te verbouwen) weinig aan te doen.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.021
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mijn (nog kleinere) MCPX doet zoiets standaard.
    Optoeren met pitch vrijwel neutraal laat dat duidelijk zien.
    Voorzichtig tegensturen tot het geval nagenoeg horizontaal blijft en dan in een keer uit het grondeffect trekken.
    Het is een wiebelig krengetje, dus goed voor mijn reflexen... :eek: :D
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.219
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn mcpx en mcpx bl deed het ook.
    mijn 450 met 3g deed het soms.
    Met de 450 aan het testen geweest, andere plakkers onder de stabilisatie veranderden dit gedrag.
    oftewel, trillingsprobleem. maar soms kun je er ook gewoon niets aan doen.

    heb mijn trex 600, ooit nog met 3g overgezet op een ander type ontsteking, waardoor het loopgedrag (en dus trilling) van de motor nogal veranderde.
    die wilde zelfs tijdens de vlucht nog links of rechtsaf. eenmaal afgesteld(motor), over.

    meestal eenmaal op toeren is het over.
    ander toerental scheelt ook.
    vaak tijdens optoeren gebeurt het, is het toerental bereikt stopt het.

    tipje bij die kleine krengen: opeens doortrekken etc werkt wel, maar verhoogd ook je hartslag.
    als hij scheef wil, is hij ook opeens een eind verder.
    als je juist erg rustig stuurt, gaan de reacties ook rustig.
    zoek het punt op waar hij begint te liften..
    dan zal hij een kant op willen, dit laat zo'n ding vaak wel zien.
    stuur dat eruit.
    beetje meer pitch. hij wil weer ergens heen, stuur dat eruit.
    meestal bij nr 2 a 3 stijgt hij heel netjes langzaam op.

    als je er aan begint te wennen kijk je naar de swash, en stuur je deze met de hand recht tijdens het optoeren.
    dan heb je nooit een grote verrassing bij loskomen.

    punt met normal en idle up is dat het originele toerental in normal rond hoover een tik laag is.
    hoog je dat rond het hooverpunt op, ben je ook van veel gezeur af
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. De Jans Patrick

    De Jans Patrick

    Lid geworden:
    24 feb 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Belgie
    Hallo ik laat de heli traag op toeren komen dan kan ik al zien wat hij gaat doen Ik heb alwat ervaring met een kleinere heli de 120s van blade dat lukt al zeer goed Maar denk eraan om in een club te gaan Vroeger deed ik aan modelvliegtuigen en is makkelijker dan een heli Michien wat te overmoedig geweest patje
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.219
    Locatie:
    Rotterdam
    vliegtuigen is een compleet ander hoofdstuk..
    helicopters zijn gewoon erg moeilijk om aan te leren.
    ze zijn kritischer op de instellingen, besturing en onderhoud.
    in een club krijg je dit (als het goed is) goed aangeleerd.

    op jezelf leren vliegen kan..
    maar het percentage dat dit ook werkelijk lukt is niet heel hoog.
    Vliegtuigen kun je nog "ff" onbeheerd laten vliegen, die gaan toch maar 1 kant op. meestal.
    heli gaat overal heen als je 1 tel niet oplet.
    In dat punt moet je de vliegtuig gedachte echt met rust laten, helivliegen is gewoon echt anders.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Mijn McpX BL 2 doet dat ook (naar rechts trekken), soms kan ik zelfs niet meer reageren omdat de sticks niet verder gaan; dus snel de lucht in en dan vliegt die ineens goed.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.219
    Locatie:
    Rotterdam
    bericht van 2023:D

    Waar je op moet letten, is dat je de heli wel langzaamaan "licht" moet maken.
    drukt ie nog te zwaar op de grond, heeft de rotor nog niet voldoende invloed op de heli, kan hij nog niet om.
    ga je dan opeens pitch geven, gaat hij agressief 1 kant op.

    Bij opstijgen, idle up erop.
    kun je veilig de toeren opvoeren, heeft de rotor vermogen.
    Let op de swash.
    iedere stabilisatie heeft gyro's, als de swash scheef staat zal de heli meteen die kant op gaan als hij los gaat komen.
    stuur je tegen, gaat de swash in de hoek staan. gevaarlijk, dan heb je dus kans dat hij om gaat of wegschiet.

    swash recht.
    idle up erop.
    optoeren met 0 pitch, meestal midstick.
    langzaam pitch opvoeren, in de regel hoef je helemaal niet zoveel te corrigeren.
    tikkie wel, maar niet extreem.

    Met de originele instellingen gaat dat goed.
    heb je hem stevig omlaag gebracht qua uitslagen, zou het inderdaad kunnen dat ie wat veel nodig heeft:D
    is een giftig dingetje
     
  16. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Drechterland
    Zoek op grond resonantie helikopter , en je hebt je antwoord :D
     
  17. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    er is ook het pure effect van kracht van de staartrotor. de russische Hind heli, heeft zelfs de rotor as schuin staan. (kijk frontaal aanzicht)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel veel van die kleine fixed pitch "speelgoed heli's" hebben kleine blokjes onder de linker skid zodat het ding een beetje scheef staat. Tenminste, mijn Nine Eagles Solo Pro had dat wel destijds.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  19. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah goed punt, ik kende dat niet, interessante oplossing. er is ook een bepaalde zijwind denkbaar die precies goed is, dat de heli horizontaal meteen in evenwicht is.
    anders moet de heli eerst een beetje kantelen voor er die evenwicht positie is. in het begin kan dat nog niet omdat de heli stevig staat en nog niet kan reageren,
    en de vlucht controller of stabilisatie, probeert dan min of meer heftig, zelfs integrerend (oplopende cyclische hoek tot heel veel) tot de heli vrijkomt en dan
    min of meer rigoreus, stug, die positie aanneemt. (plausibel zoiets iig). dan is alles weer goed en is het nauwelijks te zien, dat de heli of rotor iets schuin staat.
    er zijn ook heli vormen of methoden, die dit effect niet hebben.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
    Jouw opmerking hier:

    is in principe het hele eiereten, de spijker op zijn kop, het ware woord, etc, etc....

    Ik geef nog steeds les in de zaal met gewone flybar heli's. Het loskomen van een heli is ALTIJD scheef, en moderne electronica verdoezelt veel van de "natuurlijke eigenschappen". Die gebruiken we dus niet (die electronica... in de eigenschappen hebben we geen keuze).
    In de zaal, geen wind, gladde perfect horizontale vloer, kun je fraai zien dat bij het langzaam opvoeren van het vermogen (pitch) de heli vlak voordat hij los gaat komen, opzij begint te wandelen. Die richting is vast, en altijd tegen de draairichting van de rotor in. Linksdraaiend wandelt naar rechts weg, rechtdraaiend wandelt naar links weg.

    De truuk met een flybar heli is, om zodra hij weg begint te wandelen, de heli op één pootje te zetten (d.m.v. lichte roll input één skid van de grond te dwingen), de pitch rustig en beheerst op te voeren, en zodra hij los is, laat je de cyclic weer min of meer neutraal komen.

    Bij FBL heli's gaat dit ook wel, maar je moet hier de heli op één skid zetten en dan gelijk de cyclic weer neutraal laten komen, anders interpreteert de FBL electronica dat als een rolcommando en dan gaat ie door. Met FBL is het prettiger om de heli wat vlotter los te trekken, de FBL "vangt" hem wel.

    Flybarred laat ik de mensen altijd wat rustiger loskomen, dat dwingt tot meer bewust sturen en voorkomt verrassingen, OOK als ze later FBL gaan gebruiken, omdat ze gewend zijn al te beginnen met sturen als de heli begint te wandelen.

    Op gras zijn die verschijnselen wat lastiger te herkennen...
     

Deel Deze Pagina