scheepje kapzeist

het scheepje nadert zijn voltooiing maar bij de eerste tewaterlating blijkt dat zij de neiging heeft te kapzeizen,wat kan ik hier aan doen, er kan nog gewicht bij

groeten,wilie

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Ik ben geen watermodelist, maar ik weet wel dat je bij (zeil)boten voorkomt dat ze kapseizen door wat gewicht zo ver mogelijk onderaan te plaatsen.
Als het niet genoeg is om gewicht ín het bootje te plaatsen, misschien dan aan de buitenkant van de romp? (wel onderaan natuurlijk)
En als hij na erg veel gewicht nog steeds niet stabiel is, heb je (denk ik) te veel gewicht op het dek geplaatst (of te hoog).
Nogmaals ik ben geen botenman, maar dit lijkt mij het geval.

Leuk bootje trouwens!
Hoe is hij aangedreven?

Groetjes, Alex

hallo

zoals hier boven reeds aangegeven zou een kieltje zoals een zeilboot hulp kunnen bieden
je hebt de keuze tussen een kiel of een zwaard
een kiel heeft het voordeel dat je hem korter kan maken maar hij geeft minder stabiliteit daar bij een zwaard het lood dieper onder de boot zit
een kiel geeft wel meer wrijving dan een zwaard
mijn nurenberg (oorlogschip)heeft een zwaard gekregen omdat hij zonder dit hulp ztuk gewoon kapzeist
1 meter lang en maar 6 cm breed met een enorme bovenbouw licht nu eenmaal niet stabiel in het water

groetjes raf

ik heb nu de stoommachine op een plaatje trespa gemonteerd, maar ik denk dat ik daar een zwaardere plaat voor moet nemen, er is weinig plaats meer voor ballast onderin,maar uitproberen.

groeten, roelie

Dat kapzeisen is dat naar links of rechts of naar voren of naar achteren zo te zien op de foto lijkt dat hij naar achter gaat hangen, dus zul je meer aan de voorkant moeten doen,maar heb je er alles al in zitten - ontvanger -ontvanger accu- aan/uit schakelaar .

Beste Roelie, zoals Raf al aangeeft is een zwaard de beste oplossing. Onderaan je zwaard kan je nog een extra gewicht aanbrengen zoals bij veel zeilboten gebeurd. Het drijfvermogen dat je verliest door dit extra gewicht kan je opvangen door een plaat piepschuim vlak onder de kiel ( dikte uit te testen ). Als je het zwaard en piepschuimplaat demonteerbaar maakt, hoef je dit alleen maar te installeren als je wil varen.
Groetjes,
Jos

Dat kapzeisen is dat naar links of rechts of naar voren of naar achteren

Hoi Klaas hoe komt het: als dat je zo.n mooi sloepje heb gebouwd ?
Dat je dan met het kapzeisen niet goed raad weet!
Nu het kapzeisen houd dus in.
Als dat dat alleen maar *gebeurd* en gebeuren kan.
Als dat het gewicht boven de WATERLIJN meer is als ONDER .
Maar dat wist je wel denk ik: en ook als de lading hoger was als dat het schip breed is.
Maar ik moest een beetje lachen als dat jij vroeg voor of achterover.
Het* Kapzeisen* gebeurd dus .
Over sb.
Of over bb.
Eerst valt het casco om *om* dan vervolgens te zinken uitzonderingen daar gelaten he.
Maar voorover dat noemde wij vroeger duiken.
Hij stak zijn kop zover in de golven als dat hij toen geheel verdween Etc Etc
Verders petje af voor de Machine en de sloep hoor
En nog een tweede gezellige Kerstdag he
mvg
Frederik :xmas:

Hallo Frederik
Je Hebt helemaal gelijk en goed omschreven.
Maar op de foto van Roelie zag ik dat de boot naar achter over hing en niet echt ging kapzeisen. maar misschien kan roelie ons daar nog eens goed over toelichten wat er precies ging gebeuren toen hij zijn boot in zijn vijver ging zetten.

Hallo Frederik
Je Hebt helemaal gelijk en goed omschreven.
Maar op de foto van Roelie zag ik dat de boot naar achter over hing en niet echt ging kapzeisen. maar misschien kan roelie ons daar nog eens goed over toelichten wat er precies ging gebeuren toen hij zijn boot in zijn vijver ging zetten.
Je moet dit ook als een beetje humor zien hoor

Hallo allen.

Ik zie dat willie het bootje met duim en wijsvinger bij het stuurhuis vast houdt,het is dus geen realistisch beeld zoals hij in deze situatie in het water zou moeten liggen.

Ik mag aan namen dat Willie hem wel een keer naar de clubavond gaat meenemen om te laten zien of inmiddels al heeft opgelost.We horen wel.

Gr.Joop

Heb je niets anders te melden?Bruno.

Willie vraagd hier voor een oplossing! en daar kunnen wel eens "spelvouten" tussen zitten!
Moet je de jeugd hier eens zien schrijven,daar is soms geen touw aan vast te knopen!

Gr.Joop

hallo

en hoe is het kapseizen opgelost ????????????
of wordt het gewoon een schoorsteen modelltje

groetjes raf

hallo

het wordt zeker geen schoorsteenmodelletje, het is een stoomscheepje, maar het afbouwen heeft even op een laag pitje gestaan,werken op rare tijden,ziekte e.d. maar varen zal die.

groeten,roelie

scheepje kapziest niet meer

sh103948.jpg

Hallo Roelie

Het ziet er mooi uit met die lampjes, nu de romp nog mooi schilderen en dan maar wachten op mooi vaar weer.

groetjes klaas

scheepje

de romp was 80 cm lang en nadat er de stoominstallatie ingebouwd was stond het water bijna aan de rand, de romp doorgezaagd,20 cm er tussen gemaakt en nu is zij bijna gereed,
kunnen we stomen
sh103915.jpg

sh103921.jpg

klaas,

weinig tijd,veel werken maar deze week maar eens aan het schilderen, de lampjes zijn gloeilampes 4.5 v is leuk al zeg ik het zelf.

groeten,willie {roelie}

Back