Scheeps-beplanking

Ahoy skippers,

Er is een ding wat me steeds meer bezighoud en dat is;
....................................... :wink: Waarom zie ik niemand de beplanking volgens het werkschema maken.
Alle foto's die ik hier bekijk van onafgebouwde schepen hebben "gewoon" rechte latjes van voor naar achter, terwijl er op de tekening de meest mooie welvingen :oops: voorkomen.
Is dit gemakzucht of zit er een diepere reden achter.
Ben er wel benieuwd naar, want als er een bepaalde positiviteit aan zit dan is het wel duidelijk hoe ik mijn toekomstige Typhoon ga beplanken.
Het is natuurlijk een stuk makkelijker om rechte strookjes te zagen dan al die krommingen.

Please let me know.
Luit

Hoi Luit,

Laat ik maar even eerlijk zijn, ik wist niet dat je uit zulke tekeningen ook de beplanking kan halen :oops: . Mijn Smitwijs Singapore wordt dus gewoon beplankt met latjes, maar ik heb wel een goede reden om het op die manier te doen.

Ik ben namelijk van plan om nog een keer de "Zeven Proviciën" (het vlaggeschip van Michiel de Ruyter, die nu 1:1 word nagebouwd op de Bataviawerf) te maken. Dan denk je misschien wat heeft dat er nu mee te maken? Nou, je moet wel heel erg netjes kunnen werken met latjes als je zo'n schip wilt maken. Kortom dan kan ik nu dus lekker oefenen op mijn Smitwijs Singapore, want daar kan ik gewoon elk gaatje, scheurtje en lelijk plekje gewoon bijwerken met plamuur, bij zo'n ouderwets zeilschip dus niet :lol: .

Groetjes Danny.

Mij vader gebruikte een soort van soldeerbout met klem om de latten in vorm te maken, resultaat : een zeer mooie romp, moest ook wel , zijn allemaal VOC's enzo, dus geen plamuur, wel truukje ok gaatje te vullen met zaagsel of stukje hout met UHU hart lijm...

Luit,

Ik wist niet dat de Typhoon van hout gemaakt was :wink:
Alleen in dat geval zou je de beplanking hoeven volgen.
Volgens mij is ze van metaal, dus er is volgens mij ook geen "beplankings schema" (Tenzij je de uitslagen van de huidplaten bedoelt, maar deze zijn vaak niet strooks-gewijs, maar meer vierkant.)
Bij de VOC-achtigen moet je natuurlijk wel; die waren van hout.

Ten tweede: Je romp wordt geschilderd ed. waardoor al die moeite eigenlijk voor niets is geweest (tenzij het weer het dek is natuurlijk.)

OF
bedoel je het dek?
Bij sommige schepen ligt het hout voor het dek idd rechtuit, maar bij anderen volgt het de deklijn, waardoor er die mooie krommingen in komen.

Wim

@ Danny,
Op de tekening met het spantenplan, staat meestal nog een hele berg met lijntjes (stripjes), die als je ze opmeet, de preciese lengte van je schip vormen.
Heb hieronder ff snel een schetsje inelkaar geflanst van hoe 1 zo'n strip er dan uit komt te zien.
Als je deze overzet op het hout, en dan uitzaagt volgt de strip de lijn van het schip.
Er komen ±50 van deze strippen op het schip om de romp te vormen, en je kunt wel nagaan dat je dan ook helemmaal flauw van het zagen bent.
Succes met je Zeven Provinciën.

@ Hannibal,
Als je de hierboven beschreven strippen hebt gezaagd, dan komt inderdaad de soldeerbout in beweging, plus een hoop water om het hout nat te maken.
Het hout knapt je geheid om de oren, als je een scherpe "knik" moet buigen, en je hebt het hout niet nat.

@Wim,
Ik ben altijd al een rare geweest, dus ik dacht; kom, ik ga de Typhoon van hout maken :wink:
Zoals het er op de tekening uitziet zou je inderdaad denken dat je met een VOC'tje bezig bent.
Mijn Happy Hunter heb ik in iedergeval op deze manier beplankt, maar het is zoveel werk, en nu zie ik overal dat het "makkelijker" kan.

In het algemeen,
Ben ik de enigste die deze lijnen op een tekening heeft staan?
Zowel bij de Hunter als bij de Typhoon staan ze erop.
Mijn pa is met de Husky bezig, en die heeft ze er ook op staan.
Hij heeft een x-aantal jaren terug de Furie gebouwd, en je raad het al, hier stonden ze ook op de tekening.
Heel erg raar allemaal :roll:
Schets:
beplanking.jpg

Ben benieuwd naar de reacties.
Greetings,
Luit

Luit,

Als je op een romp tekening van een schip kijkt, kun je een aantal lijnen zien. Samen vormen ze (uiteraard) een beeld van je schip.
Je hebt een lijnenplan horizontaal doorgesneden, een lijnenplan vertikaal doorgesneden (en soms nog een lijnenplan met daarop waterverplaatsing of stroomlijn, ben daar ook niet zo mee op de hoogte)
Met de vertikale en horizontale doorsneden kun je de spanten konstrueren.
Waarschijnlijk bedoel jij een van beide doorsneden?
Dit zijn dus niet de huidgangen. Je kunt er echter wel de loop van de planken mee herleiden.
Maar. dit doe ik zelf niet hoor!
Ik gebruik gewone rechte latten, die ik spanningsloos over de romp laat lopen. Ik buig ze dus maar in een (1) richting. Wanneer je een andere plank tegenkomt (of bv. de kiel of de bovenzijde van je romp) moet je die plank afschuinen.
Ik denk dat dit de meest gebruikte methode is. Op de foto's bij de bouw van de Singapore (door Danny) kun je goed de huidgangen zien lopen.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10708

Wim

Wim

Hoi Luit,

Ik denk ook niet dat de manier die jij bedoeld niet echt "houtvriendelijk" is. Uit een plank van 70cm breed kun je immers 70 rechte latjes van 1cm halen (ongeveer natuurlijk, want je hebt ook nog de zaagsnede). Op jouw manier heb je wel veel meer reststukken :( .

Enne... aan de Zeven Proviciën ga ik voorlopig nog niet beginnen hoor. Eerst m'n Amsterdam en Smitwijs Singapore (en misschien nog een andere sleper) helemaal afmaken :D .

Groetjes Danny.

wimg zei:
Ik gebruik gewone rechte latten, die ik spanningsloos over de romp laat lopen. Ik buig ze dus maar in een (1) richting. Wanneer je een andere plank tegenkomt (of bv. de kiel of de bovenzijde van je romp) moet je die plank afschuinen.
Ik denk dat dit de meest gebruikte methode is. Op de foto's bij de bouw van de Singapore (door Danny) kun je goed de huidgangen zien lopen.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10708

Ik zag in dat draadje dat je de latjes er nat op hebt gelijmd (goed gelezen?)
Is je romp daardoor niet gaan kromtrekken?
Ik heb bij mijn Bluenose om die reden de latjes eerst nat in vorm gebogen en daarna pas na het drogen er op gelijmd.

Anne

Anne,

Eventueel "nat" lijmen kan wel, maar dat moet je dan symmetrisch doen; dus aan elke zijde evenveel hout toevegen. Dit geldt eigenlijk ook wanneer je "droog" bouwt.
Op die manier trekt je romp niet krom, doordat de wederzijdse spanningen elkaar als het ware opheffen.

Wim

Hoi Anne,

Je hebt het inderdaad goed gelezen, maar ik heb niet alle latjes er nat opgelijmd. Wim had het er eerder al over dat hij zijn latjes er spanningsloos op vastzet en dus maar in één richting buigt. Dat doe ik in de meeste gevallen ook, maar zo af en toe buig ik ze ook nog welleens in twee richtingen. Dat vind het hout niet zo leuk en wil gaan breken. Dan maak ik het latje nat op de plaats waar er gebogen moet worden en lijm en spijker ik het op de romp. Word de kracht op het latje heel erg groot dan word het afschuinen :D .

Groetjes Danny.

Back